Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Gluteus bør også trenes (hip thrust f.eks) om det er noe type anterior pelvic tilt du sliter med. Høres litt slik ut.

Legger det inn på slutten av programmet, tar på pussypad på stanga og jokker iveg.

Trenger det til krav maga også

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at jeg har naturlig svai i korsryggen, slik som til høyre her:

a>

Dermed blir det ganske problematisk å holde ryggen rett under enkelte øvelser. Jeg lurer på om det er noen måte å redusere slik svai, men jeg tviler på dette ettersom det er skjelettet som er problemet.

Det til høyre er ikke en naturlig svai, for de fleste. Det er sjelden så sort-hvitt som muskel/ledd eller muskulært. De henger tett sammen, bokstavelig talt. Lumbal lordose pleier ikke å være problematisk å ordne opp. Som nevnt vil det hjelpe å styrke rumpa, men ikke glem magen heller. Kjør på med tung trening med god teknikk (ikke svai). Det er mange øvelser du kan kjøre. Slynge (redcord) kan være et alternativ.

For det andre trenger å løsne opp i stram muskulatur. Det vil ofte være stramt i hoftebøyerene (couch stretch) og i ryggstrekkerene. Legg merke til at dette er antagonister til musklene som trenger å styrkes. Tilfeldig? Neppe. "Reciprocal inhibition" er noe som snakkes om. Ved at en muskel jobber mer enn nødvendig vil den bli stivere og ta over mer av arbeidet som utføres. Dette fører til enda større ubalanse, og plutselig er du inne i en ond sirkel. Den kommer du deg ut av ved å først løsne opp det stive, så styrke antagonistene. Det er ikke slik at du trenger å vente til du har blitt myk, men om du planlegger å gjøre det i en økt gjør du mobilitetsarbeidet først, så aktivering og styrking etterpå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar. Er det noe spesielt jeg kan gjøre for å redusere svaien?

Jeg mener at jeg har naturlig svai i korsryggen, slik som til høyre her:

Dermed blir det ganske problematisk å holde ryggen rett under enkelte øvelser. Jeg lurer på om det er noen måte å redusere slik svai, men jeg tviler på dette ettersom det er skjelettet som er problemet.

Jeg har det samme problemet som deg. Om du kaller "spille jævlig mye dataspill" for naturlig, så ja, kanskje :p

Sjekk ut disse!

Write-up on the dreaded anterior pelvic tilt

An everyday workout/warmup that you can use to fix your postural dysfunction (delen om APT er aktuell for oss)

OG DENNE!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=-ZX1QMTdAC4#t=137s

Endret av Broseph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et spørsmål ang. smolov sitt knebøyprogram:

Base Mesocycle

Week - Monday - Wednesday - Friday - Saturday

1. 70%x9x4 - 75%x7x5 - 80%x5x7 - 85%x3x10

2. 70%+20lbs)x9x4 - (75%+20lbs)x7x5 - (80%+20lbs)x5x7 - (85%+20lbs)x3x10

3. (70%+30lbs)x9x4 - (75%+30lbs)x7x5 - (80%+30lbs)x5x7 - (85%+30lbs)x3x10

4. Rest - Rest - work up to a near max single - work up to a near max single

"When you add weight onto your percentage, it’s just the same weight you used last week plus the amount it says to add. Do not add on another 30 pounds the third week, instead add ten for a total of 30."

Hva mener personen med det? At jeg skal legge på til sammen 30 pund fordelt på f.eks 5 sett? Hva med 2. uke når man skal legge på 20 pund? Samme regla der også?

Det som menes er det som står i diagrammet. Legg til 10kg etter første uka, så 5kg til fra uke 2 til 3. Da har du en økning på til sammen 15kg fra uke 1 til 3. Det er et jævlig hardt program, må nevnes. Det er nok bedre å underestimere maksen sin litt. Sånn sett får du kjørt ganske mye volum, fortsatt høy intensitet og ganske frekvent trening uten å bomme noen repetisjoner. For jeg kan love deg at om du ikke gir opp programmet vil du bomme før eller senere om du starter for høyt. Eller så vil du bli skadet. Spesielt om det er første gang du kjører det.

Lenke til kommentar

30 spenn for en hel grillet kylling. Hvor mange gram kjøtt er det snakk om? Ser en kylling er alt fra 700 til 1500 gram, men hva er vekten på det som er spiselig, altså uten bein og muligens skinn?

Kjøp ein og veg restane etterpå. Eit kjapt Google-søk kom opp med 60-70%.

Lenke til kommentar

30 spenn for en hel grillet kylling. Hvor mange gram kjøtt er det snakk om? Ser en kylling er alt fra 700 til 1500 gram, men hva er vekten på det som er spiselig, altså uten bein og muligens skinn?

Jeg har kjøpt grillet kylling og renset+veid kjøttet, mener jeg fikk rundt 400g rent kjøtt. Det kan jo ha vært en større/mindre kylling enn det du har på din lokale ICA da, så det hjelper kanskje ikke stort :p

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt grillet kylling og renset+veid kjøttet, mener jeg fikk rundt 400g rent kjøtt. Det kan jo ha vært en større/mindre kylling enn det du har på din lokale ICA da, så det hjelper kanskje ikke stort :p

Hadde hjelpt litt meir om du visste totalvekta av den.

Lenke til kommentar

Knærne mine er fuck om dagen. Noen gode øvelser dere anbefaler for knærne, utover selvsagt oppvarming og god teknikk i treningen? Er innebandyen som er hard for knærne, og nå starter slalomsesongen :closedeyes:

Hvis du har en belastningsskade er det ikke akkurat så mange øvelser du kan gjøre. Få blodgjennomstrømning til kneet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...