Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk er dumme. Bedre med for mye protein enn for lite sier nå jeg :) :) :) :)

Det var jo heile poenget her, at for mykje ikkje er bra. Kva utslag det gjev i prosent har eg ikkje sett noko på.

Det beste er å halde seg innanfor anbefalte rammer. Litt meir ein dag og litt mindre den andre dagen. Det er neppe snakk om dramatiske forskjellar uansett.

Når det gjeld ernæringsfysiologiar så er vel problemet at dei som går ut i media ikkje følgjer normen innan styrketreningsmiljøet. "Du får nok protein gjennom et vanlig norsk kosthold" osv.

Det finnes sikkert mange som kan dette betre, men folk lagar fort stereotypar basert på det dei ser i aviser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men er bare å kombinere med andre ikkeverdige/fullverdige proteinkilder da kroppen har evnen til å transaminere aminosyrer, dvs å hekte/bytte selve amino-delen og ved å kombinere flere sånne så blir plutselig en god del kilder en god del bedre. (Derfor bodybuildere svelger egg med tunfisk f.eks)

Jaja, det er klart. Spiser nesten alltid tunfisk i kombinasjon med egg. Men tenkte på at det er lite hensiktsmessig å tvinge i seg tunfisk rett fra boksen. Spesielt for de som ikke liker det, men trøkker det i seg for teh gainz :p

Lenke til kommentar

Problemet blir jo for sånne som meg, på 55kg. 110g protein, det er ingenting når man skal ha i seg 2500kcal...

Kan du ikkje få i deg dei resterande 2000 kcal frå feitt og karbohydrat?

Eg ser poenget ditt. Sjølv er eg av og til opp mot 3 gonger kroppsvekta, men det bør vel vere mogleg å erstatte proteinrike matvarer med anna.

Lenke til kommentar

Hva i all videste verden er vitsen med å trøkke i seg dobbelt så mye proteiner som det man trenger?

Egen empiri (legg merke til det, ingen kildehenvisninger her!) tilsier at på deff holder langt på vei med 2xKV og på bulk holder det med 1,5x...

Elitistisk og overforsiktig tankegang sier nå jeg...

Lenke til kommentar

Den greia med proteininntak over 2xKV er oldschool.

Det man faktisk trenger for muskelvekst er BCAA i et forhold jeg ikke husker. Tror det var 25g pr 100kg kroppsvekt men det kan være en helt annen verdi.

Proteiner ellers trenger man for andre funksjoner i kroppen, som sårheling, blodfunksjoner, hormonsekresjon o.s.v.

Å predikere hvor mye proteiner man trenger pr kg kv blir fort gammelt her siden dere som har deltatt i tråden en stund nå BURDE vite dette fra før av ;)

Lenke til kommentar

Å predikere hvor mye proteiner man trenger pr kg kv blir fort gammelt her siden dere som har deltatt i tråden en stund nå BURDE vite dette fra før av ;)

Du skal ikkje langt tilbake før det vart anbefalt 2-2,5 g/kg. I lys av nyare artiklar er det av ein del nedjustert til 1,4-1,8 g/kg. Om ingen hadde diskutert det hadde heller ikkje den informasjonen kome fram.

Dessutan er det kanskje nye brukarar som les dette.

For øvrig er det forskjell på å predikere og å diskutere.

Lenke til kommentar
Det kan vi prise Herren for, finnes knapt en lege som vet noe om kosthold og ernæringsfysiologi er en bachelor hvor man ikke behøver å kunne noe om kosthold fra før, og bøkene på pensum er utdatert og kopiert av eldre utgaver som igjen er kopiert. (feil går dermed igjen selv i nye utgaver)

I alle mans dager hva er det du sikter til? Er derfor både leger/ernæringsfysiologer har modulen medievitenskap hvor man lærer åssen forskning fungerer slik at man kan holde seg oppdatert, problemet har vært hos den eldre generasjonen som så på seg selv som "gud innenfor fysiologi" men hvorfor skal vi snakke når du ikke vil høre? Min litteratur fra bøkene er datert 2011, men litteraturen hvor man snakker om nitrogenbalansen er 20 år gammel, og du hevder dette ble "Nylig justert"

Og det med at at ernæringsfysiologi er en batchelor-grad hvor man ikke kan noe om kosthold fra før av? NO SHIT sherlock? Hva tror du jeg kunne før jeg startet? INGENTING, hva jeg selv trodde hvor mye jeg kunne om kosthold? MYE! De to første årene av studiet var medisin hvor vi delte klasse akkurat med medisinstudenter og tannleger, så hva mener du? At man skal KUNNE molekylær biokjemi/fysiologi etc FØR man starter å studere? Hva FAEN snakker du om egentlig? Hvorfor tar jeg meg en total 6 års utdannelse her, når litteraturen min tydeligvis alltid er utdatert og jeg dessverre kunne ikke det jeg kan nå, før jeg startet. Eller, jeg måtte ta opp realfag som kjemi, matte og fysisk da. Så grunnpilarene ble jo bygget på vgs.

Når det gjeld ernæringsfysiologiar så er vel problemet at dei som går ut i media ikkje følgjer normen innan styrketreningsmiljøet. "Du får nok protein gjennom et vanlig norsk kosthold" osv.

Det finnes sikkert mange som kan dette betre, men folk lagar fort stereotypar basert på det dei ser i aviser.

Det derimot snakker denne herren the truth, dessverre og utrolig nok så er ikke bachelor-graden en beskyttet tittel og går da ikke inn under "Helsepersonell" det innebærer at ALLE kan kalle seg det og derfor ser vi "ernæringekspert, kostholdekspert" i media som FORVIRRER befolkningen og neglisjerer personer som har denne graden, men dette vil bli en stopp da det viste seg at det var en glipp av NFE å ikke søke om beskyttet tittel, dette er nå gjort og fra med neste år når søknaden er godkjent så vil denne tittelen også bli beskyttet. For øvrig så synes jeg at batchelorgraden er en veldig sterk faglig tittel når det gjelder kompetanse og det burde det være.

Så da håper jeg at det blir slutt på media som av en eller annen merkelig grunn intervjuer personer med selverklært utdannelse, noe vi har ledd av nok på skolen.

Edit: La meg kaste ut et eksempel: Jeg var på et større seminær faktisk igår som tok for seg bærekraftig kosthold/global ernæring doffensmithz her snakker man f.eks om omega3 fra fisk og stikkprøver etc og der oppdaterte jeg meg og lærte en god del nytt som jeg ikke var helt klar over : http://www.nfe.no/hostseminaret

Mitt neste store seminær er i januar hvor jeg gleder meg med store bokstaver, da er det mettet fett/fett og low carb seminær med all oppdatert litteratur og forsker-grupper fra "begge leir" skal snakke/debatere, seminæret er stappet av leger, kliniske ernæring og vanlige ernæring samt biologer, så War - gå å ta deg en shake a! :p

http://www.lhl.no/ko...o-24-25-januar/

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...