Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg er misunnelig på dere/andre som liker tunfisk, siden jeg var ungdom har jeg prøvd å venne meg til fisk, har prøvd absolutt alle varianter men nå er jeg ærlig og overdriver ikke; både meg og min tvilling brekker oss (bokstavelig talt) bare jeg lukter fisk som blir stekt lignende etc. Hater å ta tranen min! :(

 

Anaio: Egg, egg og mere egg. <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"For mykje" protein er ikkje noko større problem enn at det gjerne er dyrare enn feitt og karbohydrat.

Fra et globalt ernærings point of view; ikke bærekraftig heller, dette er et verre problem enn hva folk reelt tror det er, det nærmeste som kan være bærekraftig er lokalt viltkjøtt.

 

Anaio: Kjipt, stay the hell away da. : /

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"For mykje" protein er ikkje noko større problem enn at det gjerne er dyrare enn feitt og karbohydrat.

 

Er vel prisen vi snakker om, men jo det er mer negativt en å bare spise karb og fett i stedet da høye mengder av protein over en lengre periode vil gjøre at proteinsyntesen slutter å svare på signalet fra aminosyrer ( hemming)

Hovedgrunnen til at anbefalingene er nedjustert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel prisen vi snakker om, men jo det er mer negativt en å bare spise karb og fett i stedet da høye mengder av protein over en lengre periode vil gjøre at proteinsyntesen slutter å svare på signalet fra aminosyrer ( hemming)

Hovedgrunnen til at anbefalingene er nedjustert.

Takk. Den har eg ikkje fått med meg. Fant ein FB-artikkel som tar for seg dette: http://fitnessblogge...engde-optimalt

Lenke til kommentar

Denne selolja eller fiskeolja som alle snakker som varmt om, hvor får man tak i den (må den bestilles eller finnes den i butikken)? Eller gjør tran biffen?

NEI TIL TRAN!

Selolje er det beste alternativet siden lakseoljen er fra oppdrettslaks og ikke holder de fettsyrenivåene som er labelet.

 

Jeg er misunnelig på dere/andre som liker tunfisk, siden jeg var ungdom har jeg prøvd å venne meg til fisk, har prøvd absolutt alle varianter men nå er jeg ærlig og overdriver ikke; både meg og min tvilling brekker oss (bokstavelig talt) bare jeg lukter fisk som blir stekt lignende etc. Hater å ta tranen min! :(

 

Anaio: Egg, egg og mere egg. <3

TAR DU TRAN??????????????? :eek::omg::ohmy:
Lenke til kommentar

Var på jobb og fikk bøyd meg med krum rygg samtidig med en liten vridning. Dette resulterte i middels smerter. Jeg satte meg ned og prøvde å holde ryggen i god posisjon. Når jeg reiste meg igjen hadde dette tydeligvis ført til at noe ble trykket sammen nedi der, da det plutselig var stivt og jeg ble fremoverlent som ei gammel skrukke. Forsøkte å ise det ned med vanlig ispose, og det hjalp mot smertene, men turte ikke å brette ryggen på plass, og var fortsatt litt fremoverlent. Gikk og holdt meg med begge hender i ryggen og trykte hardt for å gi støtte, og kunne gå tilnærmet normalt ellers da, bare stivt. Etterhvert ble det like ille igjen, og jeg har direkte vondt og er fremoverlent igjen. Hva faen gjør jeg nå da? Jævlig upraktisk!

Lenke til kommentar

NEI TIL TRAN!

Selolje er det beste alternativet siden lakseoljen er fra oppdrettslaks og ikke holder de fettsyrenivåene som er labelet.

 

Takk og takk! Mente å ha sett en diskusjon her inne om det, men det var så lang vei opp til søkefunksjonen.

 

Edit: @Zarac, mine pleier å verke litt hvis det er samme dag som skulder-økta, men ellers pleier det gå fint.

Endret av janovi
Lenke til kommentar

Er vel prisen vi snakker om, men jo det er mer negativt en å bare spise karb og fett i stedet da høye mengder av protein over en lengre periode vil gjøre at proteinsyntesen slutter å svare på signalet fra aminosyrer ( hemming)

Hovedgrunnen til at anbefalingene er nedjustert.

 

Strengt talt så har ALDRI anbefalingene gått over 1,4-2,0, og da har de ikke blitt nedjustert, er bare at ingen har lyst å høre på ernæringsfysiologer, leger etc. Dette har vi vist veldig lenge og når jeg nevnte dette når jeg først aktiverte meg på dette forumet ble jeg møtt med latterliggjørelse. :p

 

Uansett; husk det bare er en hypoteser som foregår og ikke noe som er påvist enn så lenge, videre så er det hovedsakelig 2 hypoteser som er aktuelle hvor førstnevnte ser ut til å ha nok evidens; 3 store måltider kontra 6-8 måltider så er det mye som indikerer at førstnevnte gruppen får en større syntese, videre er den andre hypotesen at det er ferdige hydroliserte AS dvs godt gammeldags protein-pulver da reseptorene over tid vil slik du nevner "sløves" over tid da ferdig hydroliserte ikke forekommer naturlig, videre kan dette føre til at med normal inntak fra f.eks normal føde så kan selve amino-delen gå direkte til UREA da celler sliter med å se forskjell.

Igjen, dette er bare indikasjon men spennende å se hva f.eks Olympiatoppen med Jonny Histdal i spissen sin studie vil vise.

 

Doffen: Tar tran ja, og er dessverre skeptisk til en del av de "poulære" produsentene, som et nøkkelelement så kan man tenke seg til at "jo flere tall" tranen inneholder, jo verre er den. Dessverre ser det ut til at laksen som kommer fra helt andre steder enn Norge inneholder mindre O-3 enn lovet, jeg avventer de nye stikkprøvene som er like rundt hjørnet, men overgangen med å fóre opp laksen mer og mer på plantebasert kost har ikke kommet heldig ut.

 

Allikevel er det fortsatt en god kilde til O-3 om dette ikke kommer fra andre steder, men når den flytende møgga min er tom så blir det nok sel som blir å finne i skapet mitt framover, mitt eneste inntak av O-3 er fra kosttilskudd, dessverre - og da alternativet er å dra til skauen å fange laksen sjæl, vel det skjer ikke. :)

 

Sett tunfisk med opptil 24g protein per 100, men vinninga går vel opp i spinninga ettersom tunfisk ikke er en fullverdig proteinkilde alene.

Nei, men er bare å kombinere med andre ikkeverdige/fullverdige proteinkilder da kroppen har evnen til å transaminere aminosyrer, dvs å hekte/bytte selve amino-delen og ved å kombinere flere sånne så blir plutselig en god del kilder en god del bedre. (Derfor bodybuildere svelger egg med tunfisk f.eks)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

175 høy og ca. 69 kg, så for å si det sånn; i Juni fikk jeg beskjed av foreleserne at vekta skal opp - da veide jeg 62kg. :p

Woot. Sterk for vekta, det skal du ha! Høyde?

 

Var på jobb og fikk bøyd meg med krum rygg samtidig med en liten vridning. Dette resulterte i middels smerter. Jeg satte meg ned og prøvde å holde ryggen i god posisjon. Når jeg reiste meg igjen hadde dette tydeligvis ført til at noe ble trykket sammen nedi der, da det plutselig var stivt og jeg ble fremoverlent som ei gammel skrukke. Forsøkte å ise det ned med vanlig ispose, og det hjalp mot smertene, men turte ikke å brette ryggen på plass, og var fortsatt litt fremoverlent. Gikk og holdt meg med begge hender i ryggen og trykte hardt for å gi støtte, og kunne gå tilnærmet normalt ellers da, bare stivt. Etterhvert ble det like ille igjen, og jeg har direkte vondt og er fremoverlent igjen. Hva faen gjør jeg nå da? Jævlig upraktisk!

Et lite kink i QL, kan det høres ut som. Slike pleier å gå over av seg selv innen 14 dager. Ta det med ro og unngå ting som gjør vondt. Avslapningsteknikker for å unngå muskelspasmer kan være en god idé. Tøy og få muskelen tilbake til vanlig funksjon etter den akutte perioden er over.

Lenke til kommentar

Woot. Sterk for vekta, det skal du ha! Høyde?

 

 

Et lite kink i QL, kan det høres ut som. Slike pleier å gå over av seg selv innen 14 dager. Ta det med ro og unngå ting som gjør vondt. Avslapningsteknikker for å unngå muskelspasmer kan være en god idé. Tøy og få muskelen tilbake til vanlig funksjon etter den akutte perioden er over.

 

Veldig beroligende å høre, så takk skal du ha for dét! Og takk for råd, skal google litt :-)

Lenke til kommentar
Strengt talt så har ALDRI anbefalingene gått over 1,4-2,0, og da har de ikke blitt nedjustert, er bare at ingen har lyst å høre på ernæringsfysiologer, leger etc

 

Det kan vi prise Herren for, finnes knapt en lege som vet noe om kosthold og ernæringsfysiologi er en bachelor hvor man ikke behøver å kunne noe om kosthold fra før, og bøkene på pensum er utdatert og kopiert av eldre utgaver som igjen er kopiert. (feil går dermed igjen selv i nye utgaver)

 

2,2g pr kg på bulk som har vært normen er ikke så gal VS det man vet idag.

Folk regner ikke fettfri masse , folk tenker at 40g pulver er 40g protein ( 100g er ofte 70-85g protein)

Legger man sammen disse to så får man i seg 60-70g mindre protein en man tru.

 

1,7g x 85kg(fettfri) = 144 g

Dvs 2,2g protein pr kg * 100kg(med fett) x2,2 = 220g minus 15kg fett = 33g minus 15g mindre protein pr 100g i bøtta = 33gram = 220 -33-33 = 154g man får i seg

 

144 ved pirk pirk eller en generell norm som ga folk 154.

Ganske likt.

Derfor kunne man i årene som gikk si "2.2" til folk, dersom man vet om dette hadde man ikke spurt heller og da kunne man gå rett på 1,7g selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...