Anaio Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Tenker du på horisontal når du sier diagonal? Nei. Man er da diagonal i ryggen under bøy? Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Nei. Man er da diagonal i ryggen under bøy? De aller fleste vil være mer eller mindre diagonal, ja. Hvertfall med low-bar. High-bar så finnes det vel folk som heller mer mot vertikal enn diagonal. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Strengt tatt er vertikal og horisontal to absolutter, og i bunnen av utførelsen av en knebøy skal du definitivt ikke være verken vertikal eller horisontal. Alt som er mellom 90 grader og 0 grader er per def diagonal, og Anaio har følgelig helt rett. 4 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Skal du ha vertikal rygg må du kjøre Elander-bøy. 2 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Er du vertikal i ryggen i bunnposisjon? Etterstreber å være så vertikal som overhodet mulig, ja. Strengt tatt er vertikal og horisontal to absolutter, og i bunnen av utførelsen av en knebøy skal du definitivt ikke være verken vertikal eller horisontal. Alt som er mellom 90 grader og 0 grader er per def diagonal, og Anaio har følgelig helt rett. Og nettopp derfor forstod jeg ikke utsagnet. Blir som å si at du må passe på å bøye knærne når du tar knebøy. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Der er jeg forsåvidt helt enig, utsagnet er korrekt, men det forteller oss ikke stort 1 Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Etterstreber å være så vertikal som overhodet mulig, ja. Og nettopp derfor forstod jeg ikke utsagnet. Blir som å si at du må passe på å bøye knærne når du tar knebøy. Kontekst. Hun fortalte at hun slet med at hun tippet bakover, noe jeg antar skyldes at tyngdepunktet ligger for langt bak. Mange nybegynnere i knebøy mistolker "rett i ryggen" som "mest mulig vertikal i ryggen", og kan dermed ende opp med å tippe bakover. Så, da valgte jeg å påpeke det selv om det kanskje er obvious for oss som har teknikken innarbeidet. Strengt tatt er det vel ikke knærne man skal bøye i knebøy heller, men skjønner poenget Endret 29. november 2012 av Anaio Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Fokus bør vel vere så vertikal som mogleg? Du bøyer deg automatisk framover for at stanga skal ikkje skal rulle av, men du vil vel ikkje bøye deg meir fram med vilje, berre for å bøye seg fram? Om noko vil du vel prøve å halde deg meir mot vertikal? Du finn ei grense før du til slutt vippar bakover, som ikkje er så heldig. Vekta ligg vel circa midt på foten under løftet. Edit: Dersom problemet er å vippe bakover er det dumt å tenke "meir vertikal". Einig der. Det beste er vel å fokusere på riktig bevegelse i beina, samtidig som du held balansen ved å justere vinkelen på overkroppen. Litt trening må til for å bli vane med det. Eg har sjølv vippa bakover ved teknikktrening. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Kontekst. Hun fortalte at hun slet med at hun tippet bakover, noe jeg antar skyldes at tyngdepunktet ligger for langt bak. Mange nybegynnere i knebøy mistolker "rett i ryggen" som "mest mulig vertikal i ryggen", og kan dermed ende opp med å tippe bakover. Så, da valgte jeg å påpeke det selv om det kanskje er obvious for oss som har teknikken innarbeidet. Strengt tatt er det vel ikke knærne man skal bøye i knebøy heller, men skjønner poenget For å kjøre litt videre på det kan vi kanskje snakke om manglende ankelmobilitet som fort gjør at man ikke har mulighet til å få riktig tyngdepunkt. Synes jeg ser det oftere hos jenter som nettopp har startet, no offence (mulig faktor: høye hæler). Eller som du sier, at det bare er uvant å ha balansepunktet der det skal være. Ca midt under foten, som Zeph sier. For å kunne snakke om diagonal og vertikal er det også viktig å vite hvor på ryggen stanga ligger. I lavstang vil ryggen være mer horisontal slik at den ikke skal rulle av. Jeg kjører høystang og kan/må da ha ryggen rettere, samt gå dypere. Nei, det er ikke kun en knebevegelse (også litt avhengig av stangposisjon). Men det vil være umulig å utføre knebøy uten å bøye knærne, jamfør navnet. Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 For å kjøre litt videre på det kan vi kanskje snakke om manglende ankelmobilitet som fort gjør at man ikke har mulighet til å få riktig tyngdepunkt. Synes jeg ser det oftere hos jenter som nettopp har startet, no offence (mulig faktor: høye hæler). Eller som du sier, at det bare er uvant å ha balansepunktet der det skal være. Ca midt under foten, som Zeph sier. For å kunne snakke om diagonal og vertikal er det også viktig å vite hvor på ryggen stanga ligger. I lavstang vil ryggen være mer horisontal slik at den ikke skal rulle av. Jeg kjører høystang og kan/må da ha ryggen rettere, samt gå dypere. Nei, det er ikke kun en knebevegelse (også litt avhengig av stangposisjon). Men det vil være umulig å utføre knebøy uten å bøye knærne, jamfør navnet. Selvsagt, men her er vi på et høyere nivå. Stangplassering har først relevans når det er en del vekt på den, men da er det selvsagt av betydning. Ankelmobilitet har jeg aldri tenkt på (siden det ikke har vært et problem for min del), men det var et godt poeng. I forhold til balansepunkt er vel den store synderen oppbygde løpesko... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Fokus bør vel like mye være på å få stanga i posisjon midt over føttene for å ikke få et merkelig tyngdepunkt. Og avhengig av stangposisjon så vil ryggens vinkel kompensere for det. Lowbar forutsetter en mer skrå rygg enn hva high-bar gjør. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Er ikkje sko med heva hel blant anna eit middel for å hjelpe dei med dårleg ankelmobilitet? I forhold til balansepunkt er vel den store synderen oppbygde løpesko... Kvartbøy med 100 kg og fulldempa sko er diverre ikkje eit sjeldan fenomen. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Er ikkje sko med heva hel blant anna eit middel for å hjelpe dei med dårleg ankelmobilitet? Kvartbøy med 100 kg og fulldempa sko er diverre ikkje eit sjeldan fenomen. Ja, dessverre. Unødvendig mye belastning. Sukk. Vektløftersko er ikke for å hjelpe dårlig ankelmobilitet, men det kan sikkert fort bli brukt sånn. Vektløftersko er for å gi den siste lille ekstra biten som ikke er mulig å få til ellers. Du kommer noe dypere og kan være rettere i ryggen. Hjelper veldig i rykk, f.eks. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Har lest meg litt opp om kosthold så det går nok fint Lurer generelt på noen øvelser Hva slags utstyr har du tilgang til? Enkle ting du kan starte med, teknikkmessig, er: Utfall Armhevinger Skulderpress Rygghev Planken Kroppsvekt knebøy Det er helt ok å bruke noen maskiner som nybegynner (men hold deg unna meningsløse ting som smithmaskinen, ja-nei maskinen, magemaskiner osv). Bruk maskiner som gjør store bevegelser og bruker store muskelgrupper. Hvis du føler at du ikke får stilt inn en maskin så bevegelsen kjennes naturlig når du bruker den, så lar du være å bruke den maskinen. F. eks på meg selv "passer" jeg ikke inn i leg curl-maskinen, så den bruker jeg ikke. Husk at maskiner og apparater er statiske og ikke tilpasser seg DEG. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Vektløftersko er ikke for å hjelpe dårlig ankelmobilitet, men det kan sikkert fort bli brukt sånn. Vektløftersko er for å gi den siste lille ekstra biten som ikke er mulig å få til ellers. Du kommer noe dypere og kan være rettere i ryggen. Hjelper veldig i rykk, f.eks. Eg har i alle fall sett det poengtert fleire stader. http://www.schwarzenegger.com/fitness/post/top-6-best-squat-tips http://myrevolution.no/forum/f29/den-store-kneboyteknikktraden-7319-print/ http://myrevolution.no/forum/f4/valg-av-sko-til-markloft-kneboy-4806/ http://www.ericcressey.com/the-importance-of-ankle-mobility Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Jeg så engang en fyr som var minst 110 år gammel som brukte ja-nei-maskinen... det var bare nei Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Eg har i alle fall sett det poengtert fleire stader. http://www.schwarzen...best-squat-tips http://myrevolution....den-7319-print/ http://myrevolution....ft-kneboy-4806/ http://www.ericcress...-ankle-mobility Skjønner ikke hva du mener. Ja, vektløftersko kan brukes til å bedre ankelmobiliteten hos de som har dårlig mobilitet. Det sier jeg ingenting imot. Derimot mener jeg at det ikke vil være å gå etter årsaken, men å bare behandle symptomene. Med tilstrekkelig ankelmobilitet trenger ingen vektløftersko for å ta knebøy, langt mindre de som kjører low-bar. Selvfølgelig forutsatt tilstrekkelig mobilitet i andre deler av kroppen også. Grunnen til at det blir brukt i konkurranse, og laget, er rett og slett fordi det gir en fordel i vektløfting. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Skjønner ikke hva du mener. Ja, vektløftersko kan brukes til å bedre ankelmobiliteten hos de som har dårlig mobilitet. Det sier jeg ingenting imot. Derimot mener jeg at det ikke vil være å gå etter årsaken, men å bare behandle symptomene. Med tilstrekkelig ankelmobilitet trenger ingen vektløftersko for å ta knebøy, langt mindre de som kjører low-bar. Selvfølgelig forutsatt tilstrekkelig mobilitet i andre deler av kroppen også. Grunnen til at det blir brukt i konkurranse, og laget, er rett og slett fordi det gir en fordel i vektløfting. Eg berre poengterte at det vart brukt til det. Om enkelte har bruk for det eller ei veit eg ikkje. Det finnes så mange kroppar og variantar der ute at eg ikkje vil konkludere for generelt. Er det ankelmobilitet som er grunnen til at dei kjem djupare og kan halda ryggen rettare, eller er det på grunn av ein meir gunstig vinkel? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Er det ankelmobilitet som er grunnen til at dei kjem djupare og kan halda ryggen rettare, eller er det på grunn av ein meir gunstig vinkel? Begge deler bidrar. Uten ankelmobilitet er en fucked pluss at skoene gir enda litt mer gunstig vinkel. 1 Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 En uke med IF. Ålreite greier det her, ned 2,2 kg og merker ingen sulthetsfølelse, selv om jeg har ligget godt under kcal-målene (har hatt problemer med å få i meg nok næring innenfor tidsfristen). Over til noe helt annet; er det rart at folk aldri lærer rett teknikk? http://media.trening...ou/DSC_4376.jpg http://media.trening...ou/DSC_4459.jpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå