Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor? Han har vell trent da?

Han på 60kg løftar 3x sin egen kroppsvekt, mens han på 100kg løftar i underkant av 2x sin egen kroppsvekt. Ser forskjellen?

Nei, forklar forskjellen. De løfter begge samme mengde. Hvorfor er kroppsvekt relevant til styrken de har i nevnte øvelse?

Man har ulike vektklasser i ulike øvelser fordi større mennesker har bedre forutsetninger og er sterkere enn mindre mennesker. Og det er av rettferdighetsgrunner for å kunne opprettholde viable competition for svakere mennesker at man har vektklasser. De er fortsatt svakere.

Fysisk styrke må nesten måles i absolutte størrelser når man påvirker miljøet rundt seg, som f.eks løfting. En maur er som nevnt utrolig sterk i forhold til egen størrelse, men med svært lav absolutt styrke. En maur er ikke sterkere enn et menneske, men har imponerende styrke i forhold til forutsetninger (i.e. størrelse).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ref. sterkastdiskusjonen så er det ikkje noko poeng i å samanlikne vektklassar på den måten. Ein kan bruke formlar til å rekne ut relativ styrke, men det er sjølvsagt at ein som løftar 100 kg er sterkare enn ein som løftar 80 kg, sjølv om sistnemnde kanskje er relativt sterkare.

Er vel litt som å si at jeg er verdens beste golfer fordi jeg spiller med et latterlig handicap.

Ikkje heilt. Ein med høgt handicap har det grunna manglande teknikk og konsistens til å kunne konkurrere på eit høgare nivå. Ein på 60 kg er i ein lettare vektklasse og løfter så godt som mogleg med hans kropp.

Er det sånn at dere som tar markløft får "sår" på leggene?

Fekk litt før, men ikkje no lengre. Det er ikkje noko must å dra stanga langs leggane opp og ned. Om stanga er langt nok vekke til å ikkje skrape opp så bør det gå greit. Det er vel kanskje ein del individuelle forskjellar i forhold til kroppssamansetning.

http://myrevolution....2801/#post46525 - Hvordan benker dere? Jeg sitter her å vurderer om jeg skal endre litt teknikk nå.

Teknikken er som anbefalt av dei fleste innan styrketrening. I alle fall så godt eg kan. Spenne opp, svai i ryggen, rompa nedi, leg drive, sakte ned og eksplosivt opp. Utføringa er som Børge nemner, der eg stoppar til kloss. Har eg 5 sett med stigande vekt så kjører eg kanskje full ROM på dei 2-3 første og til kloss på dei to siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...