Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Vektklasser har man jo for at det skal være mulig for flere å delta, for som du sier kan enkelte aldri konkurrere i visse vektklasser. Ingenting galt i dette, og glad at det er slik.

Men jeg mener at den som løfter tyngst er sterkest, selv om det kanskje ikke er den som er mest imponerende. I eksempelet du bruker er jeg enig i at det Süleymanoğlu gjør (for noen navn forresten) er mye mer imponerende, men når det kommer til stykket så løfter Rezazahdeh mer. Hadde det vært kamp om overlevelse der den sterkeste vant hadde det vært Rezazahdeh.

Man burde vel kanskje skille mellom styrke og relativ styrke? Kjenner jo folk som er i bedre form enn meg, men jeg løfter fortsatt mer enn de, iom at jeg er større (og kanskje har hatt mer fokus på styrke, hva vet jeg). Blir feil å si at de er sterkere enn meg, bare fordi de klarer flere pushups/hangups/situps.

Skjønner hva du mener da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annen nøtt.

Jeg veier 70-75kg og klarer 100 hangups

Jeg veier 95kg etter bulking i noen år og klarer nå 5

Har jeg blitt sterkere?

1RM i baseøvelsene har økt med over 100kg.

Hvis du med hangups mener pullups og klarte 100 repetisjoner sammenhengende, var du voldsomt sterk.

Lenke til kommentar

Skjønner også poenget ditt.

Ja, Tyrkia og Iran. Det er visst slike navn det går i. I en kamp for overlevelse hadde nok Rezazahdeh overlevd ettersom han har litt å gå på med tanke på kroppsvekt også. Haha.

Ja, det er åpenbart et skille der. Selv når man sammenligner samme øvelse. Men det understreker jo bare at det ikke alltid gir mening å sammenligne seg opp mot andre med tanke på 1RM. Litt vel sort-hvitt.

Er vel litt som å si at jeg er verdens beste golfer fordi jeg spiller med et latterlig handicap.

Hvis du tenkte på eksempelet jeg nevnte, så njaaaa. Skjønner hva du mener, men jeg vet ikke om jeg er enig i analogien. :p

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Å sammenligne seg med eliten blir jo litt dumt. Tipper du alltid kommer til å være svakere enn han selv om du skulle veid dobbelt så mye som han også.

Samme som jeg med ganske stor sikkerhet kan si at ingen som leser dette kommer til å konkurrere i OL i vektløfting heller.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Det er vektklasser i strongman også (selv om alle bare bryr seg om den største). Det at det i det hele tatt finnes vektlklasser i styrkeidretter er jo bare et bevis på at "den sterkeste er sterkest"-mentaliteten ikke er helt god.

Eksempelvis er verdensrekorden i støt for 105+-klassen 263.5kg. Den tok Rezazahdeh med en kroppsvekt på nesten 163kg. Süleymanoğlu løftet derimot 190kg med en kroppsvekt på rett under 60kg. Rezazahdeh har en høyde på 1.86, imens Süleymanoğlu er 1.47. Det sier seg selv at han da aldri kan løfte i 105kg+, og derfor må ha "et handicap". Han er nok den sterkeste vektløfteren noen sinne, selv om han ikke har løftet mest kg.

Man kan snu på det også. Rezazahdeh kunne ikke hevdet seg i samme klasse som Süleymanoğlu heller.

Lenke til kommentar

Styrke = mest mulig vekt. Løfter man 100 kg og veier 90 kg og den andre løfter 95 kg på en kroppsvekt av 80 kg. Så vil uansett den på 90 kg være sterkere. Men den andre er sterkere i forhold til kroppsvekt. Bra det er delt opp i vekt og alders klasser i vekt/styrkeløft da. Men synes også de skulle hatt med høyde - er man en høy mann får man mye lenger løfter vei i forhold til de små. Ikke mange på 160 kg som orker og løfte 445 kg heller :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...