Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Ja får prøve det! Men du mener ikke at å trene fullkropp 3 ganger i uka kan være for mye?

Neida. Det jeg prøver å følge selv. Trener styrke annenhver dag sånn ca. Av og til bytter jeg litt, men det vanlige er mandag, onsdag, fredag som . Og så mye cardio som mulig de andre dagene, men det går litt på formen.

Bare husk å få nok hvile, og nok mat. :)

edit:

Angående det med 1RM

Sammenligning kan skape motivasjon også. For folk med litt konkurranseinstinkt (liker å tro jeg er en av de) så kan det være fint. Klart, man går ikke rundt med lapp på kassa der det står hva 1RM i benken er, men greit å sammenligne litt med treningskompiser og andre for eksempel.

Men det Dukien sier er jo også ganske viktig. Kan ødelegge mye ved å ta i for hardt.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

. Skulder? Hvordan er den nå?

Smertefullt og en helvete stivhet som gjør at jeg våkner opp i nettene da selve scapulaen er sydd inn igjen, problemet er at bindevevet rundt dette er "utslitt" da jeg ble født med et anatomisk defekt som gjorde at jeg kunne ta skulder-luksasjon til den store gullmedaljen, det unike derimot var at jeg hadde mulighet for å ta "bakre luksasjon" og ikke "framover" som er normalt, og dette var sykt digg å gjøre når jeg var 14-15 år og imponerte de fleste når jeg gjorde dette.

På ortopedisk avdeling ble de derimot sjokkerte fordi når jeg manglet alt av støttemuskulatur som en bekostning av dette så måtte andre muskler og bindevev kompansere for dette, noe jeg var klar over da jeg trente i flere år med smerter men jeg gav faen fordi det var så sykt digg å løfte over det dobbelte av sitt kroppsvekt i en alder av 20-22 år.

Det blir aldri bra igjen og enkelte øvelser er SMERTE å trene, spesielt statisk trening ved biceps f.eks og statiske skulderøvelser får meg til å skjære grimaser som gjør at de andre på actic her på storgata lurer på hva faen som skjer.

For øvrig var det det som fikk meg fra idrettvitenskap --> medisin, da jeg ikke kunne fullføre gymtimene så strøyk jeg i fagene og kunne ikke gå videre med det, og jeg flyttet fra Bø til Oslo - rart åssen skjebnen er sånn sett når en av mine bestevenner(vi startet sammen) har fullført sin mastergrad innenfor idrett og har tittelen idrettfysiolog mens jeg selger kinobilletter til James Bond for tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva legger folk i at han har lite muskler men han er "sene sterk". Hører det stadig, men hver gang jeg hører det - er det en tynn/lett fyr som løfter masse pushups eller pullups...

"Senesterk" brukes vel også om personer som generelt løfter mer enn de ser ut til. I de lavere vektklassene i styrkeløft har du for eksempel løftere på 62kg som løfter 180+kg i benkpress - altså over 3 ganger egen kroppsvekt. Mye av dette er teknikk, men mye er også nevral effektivitet - sentralnervesystemet trenes opp til å yte maksimalt over en kort periode (de få sekundene en 1 rep maks varer). Hos mange ligger denne egenskapen latent. Det har også med følsomheten til GTO (sensorer i muskelen som "stenger den av" når belastningen blir for høy) som ofte kun tillater deg å jobbe innenfor 20-30% av maksimal kapasitet. Dette er en forsvarsmekanisme, for å unngå at du sliter av muskelen eller senefestet, men er denne sensoren mindre følsom vil du kunne utnytte kapasiteten din bedre (opptil 50-70%).

https://www.tn.no/support/forum/kundeservice/4080

Lenke til kommentar

Jøss, har kanskje kjøpt bilett av deg da dukien! :p Ailo gaup trener forøvrig på samme elixia som meg! :p

Om du har kjøpt tickets av en dude med en tattovering-sleeve med super mario theme så er det meg. :) Ahh fett, nå har jeg aldri vært på elixia på ullevaal er bare der vi skal bli forelest så om du ser en dude med olympiatopp-genser nå til onsdag og filmer så har du spottet oss. :)

Hva legger folk i at han har lite muskler men han er "sene sterk". Hører det stadig, men hver gang jeg hører det - er det en tynn/lett fyr som løfter masse pushups eller pullups...

Det har seg sånn at ved styrketrening spesialiseres muskelcellene våre mot en bedret evne til å produsere/skille ut større kraft ved å øke mengden kontraktile proteiner. Ved utholdenhetstrening spesialiseres de mot en bedret evne til å holde et intensivt arbeid ved å øke mengden intracellulære oksidative enzymer, et eksempel her kan være soleus(legg) hvor en adapsjon vil finne sted for å "kompensere" f.eks ved økt jogging etc.

Med andre ord er hvor mye kraft en aksjons-potensiale(som gjør at vi kan bevege oss) blir effektivisert rundt nervesystemet.

Lenke til kommentar

Rettelse: Er ikke vits med mindre en konkurrerer i en styrkeidrett. ;)

Og så, spiller det noen rolle hva man sier til andre? Tar man 10 reps med 140kg i knebøy skjønner alle at man er sterk, om det er poenget. Hvorfor så mye sammenligning hele tiden; Man trener vel for seg selv, ikke for andre?

Konkurranse er ein drift som ligger i alle menn. Iallfall alle Alfa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Konkurranse er ein drift som ligger i alle menn. Iallfall alle Alfa.

Phew, flaks at jeg konkurrerer i vektløfting. Var redd jeg ikke var alfa et sekund der!

Fra spøk til revolver: Konkurranse er en ting, men å teste 1RM for å kunne måle seg opp mot andre er ikke sånn kjempenødvendig. Tar du 5x90kg vet du at er "sterkere" enn en som tar 95kg. Marginalt, men fortsatt. Et annet problem: Du tar 100kg i benkpress, kompisen din tar 80kg. Du veier 80kg, kompisen din veier 70kg. Hvem er sterkest?

Men, men. Jeg er vel bare pragmatiker til bunns.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Phew, flaks at jeg konkurrerer i vektløfting. Var redd jeg ikke var alfa et sekund der!

Fra spøk til revolver: Konkurranse er en ting, men å teste 1RM for å kunne måle seg opp mot andre er ikke sånn kjempenødvendig. Tar du 5x90kg vet du at er "sterkere" enn en som tar 95kg. Marginalt, men fortsatt. Et annet problem: Du tar 100kg i benkpress, kompisen din tar 80kg. Du veier 80kg, kompisen din veier 70kg. Hvem er sterkest?

Men, men. Jeg er vel bare pragmatiker til bunns.

Var satt litt på spissen, men konkurranse er ein naturleg del av menneskets kultur.

100kg er fortsatt tyngre enn 80kg.

Lenke til kommentar

Var satt litt på spissen, men konkurranse er ein naturleg del av menneskets kultur.

100kg er fortsatt tyngre enn 80kg.

Satt på spissen selv. Ja 100kg er en tyngre vekt, men det krever mer å løfte 80kg med 70kg kroppsvekt enn 100kg med 80kg KV. Det tar man hensyn til i vektløfting med Sinclair-koeffisienten, og Wilks i styrkeløft.

Så mykje bryr eg meg om kor sterk eg er i forhold til andre: -

Det er mitt poeng. Med mindre det er innenfor konkurranse.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Det er vektklasser i strongman også (selv om alle bare bryr seg om den største). Det at det i det hele tatt finnes vektlklasser i styrkeidretter er jo bare et bevis på at "den sterkeste er sterkest"-mentaliteten ikke er helt god.

Eksempelvis er verdensrekorden i støt for 105+-klassen 263.5kg. Den tok Rezazahdeh med en kroppsvekt på nesten 163kg. Süleymanoğlu løftet derimot 190kg med en kroppsvekt på rett under 60kg. Rezazahdeh har en høyde på 1.86, imens Süleymanoğlu er 1.47. Det sier seg selv at han da aldri kan løfte i 105kg+, og derfor må ha "et handicap". Han er nok den sterkeste vektløfteren noen sinne, selv om han ikke har løftet mest kg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...