War Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 http://fitnessbloggen.no/5-gode-grunner-til-a-trene-hip-thrust/ Denne tar mer på meg. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Et annet spørsmål som er relatert er hvor dyp bøy dere kjører? Jeg synes det er litt rart. Knebøy er jo egentlig en rumpeøvelse, men mange kjenner lite i rumpa. Jeg tror også Joakim er inne på noe når han snakker om aktivering. Knebøy blir en helt annen øvelse for meg hvis jeg går inn for å bruke rumpa aktivt. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Kjenner generelt lite i verken lår eller rumpe når jeg bøyer Dvs føler ikke jeg får noe "kontakt". Men blir likevel greit kjørt i beina, uten å kunne sette fingeren på en spesifikt del. Tar dype bøy også, og prøver å fokusere på å bruke ræv. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Det er stor forskjell om man kjører aktivering først så tar øvelsen. Da får man med fler grupper og får bedre resultat. 1 Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Aktiverer som bare rakkern jeg Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Et annet spørsmål som er relatert er hvor dyp bøy dere kjører? Jeg synes det er litt rart. Knebøy er jo egentlig en rumpeøvelse, men mange kjenner lite i rumpa. Jeg tror også Joakim er inne på noe når han snakker om aktivering. Knebøy blir en helt annen øvelse for meg hvis jeg går inn for å bruke rumpa aktivt. Er det? Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Et annet spørsmål som er relatert er hvor dyp bøy dere kjører? Jeg synes det er litt rart. Knebøy er jo egentlig en rumpeøvelse, men mange kjenner lite i rumpa. Jeg tror også Joakim er inne på noe når han snakker om aktivering. Knebøy blir en helt annen øvelse for meg hvis jeg går inn for å bruke rumpa aktivt. Det er ikkje egentleg ein rumpeøvelse. Då trur eg du har misforstått. Knebøy aktiverar omtrent heile kroppen, og spesielt SNS. Men om ikkje anna så går den nok meir på framside/bakside lår. Selvsagt ikkje til å stikke under ein stol at den aktiverar Gluteal musklane godt, men det er nok ikkje det folk flest tenker på når dei høyrer knebøy. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Det er ikkje egentleg ein rumpeøvelse. Då trur eg du har misforstått. Knebøy aktiverar omtrent heile kroppen, og spesielt SNS. Men om ikkje anna så går den nok meir på framside/bakside lår. Selvsagt ikkje til å stikke under ein stol at den aktiverar Gluteal musklane godt, men det er nok ikkje det folk flest tenker på når dei høyrer knebøy. Øh. Aktivere SNS? Det vil vel være aktivert så lenge en fortsatt er i live, vel. Men ja, "SNS får kjørt seg" under knebøy. Anførselstegn fordi det er en helt enormt upresis setning. Ikke at wikipedia er verdens beste kilde, osv. (til dette formålet er det godt innafor): http://en.wikipedia.org/wiki/Squat_(exercise)#Muscles_engaged Gluteus maximus står fremst. Det forekommer også av EMG-undersøkelser (Caterisano et al. (2002)) at gluteus maximus er mest aktiv dersom en går under parallell fremfor biceps femoris, vastus lateralis og medialis. Selvfølgelig har undersøkelsen noen svake sider (uttøverene som er testet ble testet med relativt lav belastning og de hadde alle minst 5 års erfaring med styrketrening), men resultatet er likevel signifikant. Gluteus med. og min. vil jo også jobbe, men mer for å stabilisere hofta. Også litt avhengig av teknikken din (grad av utadrotasjon i hofta, bredden mellom ben, osv). Det er litt derfor det er dumt hvis en har en stor sideforskjell mellom disse (skjevbelastning). Å blande inn konnotasjonene folk flest har til knebøy er jo ikke helt relevant. Kjenner generelt lite i verken lår eller rumpe når jeg bøyer Dvs føler ikke jeg får noe "kontakt". Men blir likevel greit kjørt i beina, uten å kunne sette fingeren på en spesifikt del. Tar dype bøy også, og prøver å fokusere på å bruke ræv. Stive hofteleddsbøyere? 1 Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Kjenner generelt lite i verken lår eller rumpe når jeg bøyer Dvs føler ikke jeg får noe "kontakt". Men blir likevel greit kjørt i beina, uten å kunne sette fingeren på en spesifikt del. Tar dype bøy også, og prøver å fokusere på å bruke ræv. Aktiverer som bare rakkern jeg Hvordan i huleste aktiverer du uten å få kontakt? 1 Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Øh. Aktivere SNS? Det vil vel være aktivert så lenge en fortsatt er i live, vel. Men ja, "SNS får kjørt seg" under knebøy. Anførselstegn fordi det er en helt enormt upresis setning. Ikke at wikipedia er verdens beste kilde, osv. (til dette formålet er det godt innafor): http://en.wikipedia....Squat_(exercise)#Muscles_engaged Gluteus maximus står fremst. Det forekommer også av EMG-undersøkelser (Caterisano et al. (2002)) at gluteus maximus er mest aktiv dersom en går under parallell fremfor biceps femoris, vastus lateralis og medialis. Selvfølgelig har undersøkelsen noen svake sider (uttøverene som er testet ble testet med relativt lav belastning og de hadde alle minst 5 års erfaring med styrketrening), men resultatet er likevel signifikant. Gluteus med. og min. vil jo også jobbe, men mer for å stabilisere hofta. Også litt avhengig av teknikken din (grad av utadrotasjon i hofta, bredden mellom ben, osv). Det er litt derfor det er dumt hvis en har en stor sideforskjell mellom disse (skjevbelastning). Å blande inn konnotasjonene folk flest har til knebøy er jo ikke helt relevant. Stive hofteleddsbøyere? Nå skreiv eg rektig nok "spesielt" fordi SNS blir spesielt hardt belasta under knebøy. Det er vell kanskje ein grunn til at "folk flest" ikkje tenker setemuskelatur når dei høyrer knebøy? Så det er relevant i den sammenhengen eg trakk den fram. Nå blir det mange "folk flest" men her kjem ein til. Folk flest trenar heller ikkje knebøy under parallell. At du trekker fram at wikipedia anfører setemuskelaturen først som begrunnelse for at det er hoved-muskelgruppa som blir aktivert får meg bare til å trekke bredt på smilebåndet så eg avslutter mitt resonnement her. Ser nå at det blei veldig knotete skreve, men orkar ikkje å endre på det. Knebøy er først og fremst ikkje ein rumpe øvelse - det er poenget! Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Stive hofteleddsbøyere? Jepp, de er nok en anelse stive ja. Dårlig mobilitet generelt. Men jobber godt med dynamisk tøying osv før trening, så får god dybde med rett rygg. Er noe annet med mobiliteten min som gjør at hele kroppen ofte skyves fremmover når jeg går dypt selv om tyngden fortsatt ligger på hæl/midtfot, så har fått en del vondt i kneet pga det.. Hvordan i huleste aktiverer du uten å få kontakt? Får kontakt under aktiveringsøvelser, men ikke på samme måte under arbeidssetta i bøy. Kontakt er forøvrig et litt finurlig begrep.. Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Smil og blikk er ein del av utseende så vidt eg har forstått. Så mao 2/3 er utseende? Herregud. Skjønte du ikke hva jeg mente? Ikke hvordan smilet ditt og øynene dine ser ut, men hvordan du bruker blikket og smilet. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Bredde og presse knærne ut spiller også en rolle. Men at jeg får god kontakt eller ikke spiller liten rolle for meg. Det viktigste er og bli sterkere og større. Nå kjører jeg også bøy 4 ganger i uken med mye mengde også da. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Kan det har noe med balansen å gjøre? Jeg har en tendens til å ha for mye vekt på tåballene når jeg tar bøy, og derfor er det framside lår som må jobbe prosentvis mest. De gangene jeg klarer å ha vekten på helen, så er det gluteus maximus som får kjørt seg. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Nå skreiv eg rektig nok "spesielt" fordi SNS blir spesielt hardt belasta under knebøy. Det er vell kanskje ein grunn til at "folk flest" ikkje tenker setemuskelatur når dei høyrer knebøy? Så det er relevant i den sammenhengen eg trakk den fram. Nå blir det mange "folk flest" men her kjem ein til. Folk flest trenar heller ikkje knebøy under parallell. At du trekker fram at wikipedia anfører setemuskelaturen først som begrunnelse for at det er hoved-muskelgruppa som blir aktivert får meg bare til å trekke bredt på smilebåndet så eg avslutter mitt resonnement her. Ser nå at det blei veldig knotete skreve, men orkar ikkje å endre på det. Knebøy er først og fremst ikkje ein rumpe øvelse - det er poenget! Graden av belastning vil jo variere enormt i forhold til volum, frekvens og belastning, men JA; Siden det er såpass mange muskler involvert blir man sliten. Argumentet er fortsatt bak mål. Hva "folk flest" mener endrer ikke fysikken bak det hele. "Folk flest" reverscurler når de kjører vendinger, men det betyr ikke at vendinger er en underarmsøvelse. Er du med på dette? Så passelig at du velger å se helt vekk fra EMG-undersøkelsen og kun kommentere wikipedia-linken. Jeg kan godt bytte den ut til fordel for exrx om det gjør det bedre: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBSquat.html , evt. http://exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBFullSquat.html Riktig nok er det også mulig å få motstridende resultat: http://exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html Noe som i beste fall tyder på at a) Det er uenighet, b) Det har noe å si med tanke på utførelse, c) Det er noe individuelt, eller d) De er begge viktige og påstanden "muskel X er hovedmuskelen" er meningsløs. Jepp, de er nok en anelse stive ja. Dårlig mobilitet generelt. Men jobber godt med dynamisk tøying osv før trening, så får god dybde med rett rygg. Er noe annet med mobiliteten min som gjør at hele kroppen ofte skyves fremmover når jeg går dypt selv om tyngden fortsatt ligger på hæl/midtfot, så har fått en del vondt i kneet pga det.. Det er litt av poenget mitt. Stive hofteleddsbøyere har en tendens til å "skru av" gluteus maximus. Jamfør konseptet om "reciprocal inhibition". Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Når dere kjenner at dere har lite motivasjon, hva gjør dere? Hører på spesiell musikk, ser på bilder, videoer, eller? Treningsmotivasjon ofc. Endret 19. november 2012 av Extremer Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Ser på Pumping Iron!! Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Når dere kjenner at dere har lite motivasjon, hva gjør dere? Hører på spesiell musikk, ser på bilder, videoer, eller? Treningsmotivasjon ofc. Ser meg selv i speilet og tenker på alle komplimentene jeg har fått. Pumping Iron er jo også en slager. Kommer litt an på hvor du vil med treningen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Når dere kjenner at dere har lite motivasjon, hva gjør dere? Hører på spesiell musikk, ser på bilder, videoer, eller? Treningsmotivasjon ofc. Går på trening. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå