Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg trenger hjelp med å sette opp fire øktplaner for utholdenhets- og kondisjonstrening. Jeg har ikke peiling på trening i det hele tatt, og valgte derfor en grunnleggende aktivitet for de fleste idretter og aktiviteter. Øktplanene er for en skoleoppgave i gym.

Jeg har startet på den første detaljplanen som inneholder løping/jogging i terreng. Noen som vet hva jeg bør gjøre og skrive i øktplanen for en som er nybegynner i feltet? Jeg har ganske dårlig kondis og vil velge en metode som både funker og der vanskelighetsgraden passer for en som ikke har trent på flere år.

Neste øktplan vurderer jeg å velge å svømme i en svømmehall, men jeg har som sagt ikke noe peiling på emnet, og vet ikke hvordan jeg skal sette opp hoveddelen for svømming.

Pinnedyret til unnsetning!

Dersom du har såpass dårlig kondis at du ikke kan løpe i mer enn noen minutter før du blir sliten kan man anbefale en økt hvor du veksler mellom rask gange og rolig løping. Det kan være 10min. gange - 3min. løping - 10min. gange, osv... hvor lenge hver sekvens skal vare kommer an på ditt kondisjonsnivå.

Siden du nevner terrengløping passer det også med "naturlig" intervalltrening, det vil si rask gange i et kupert område. Her vil du få pulsen opp på en annen måte enn ved vanlig rask gange og dersom det er ujevnt terreng vil du få god trening for muskulaturen også.

Hvor lenge en slik økt skal vare er ganske individuelt, det kan være alt fra en runde rundt kvartalet til en god tur på 1 time. Bare husk å kjenn på kroppen og la den bestemme opplegget. Selv ville jeg anbefale at du varmer opp i 10-15 minutter før du har 20min. løping. Det må ikke være sammenhengende løping, ta pauser når du vil. Målet er bare at du skal ha 20min. løping tilsammen. Avslutt med 10min. rolig nedjogging før du tøyer ut.

Dersom det kun er en økt du skal skrive om så er det ikke så veldig mye å ta med. Du har derimot en god del å velge mellom. De aller fleste metoder er en variant av grunnleggende intervalltrening. Intervalltrening blir gjerne hypet opp som en vidunderkur for formen (og det kan det være for noen), men nybegynnere vil nok merke stor framgang fort.

Her er en oversikt over de metodene jeg bruker i min trening:

- Bakkeintervall

- Konvensjonelt Intervall (4x4, 5x3, , 3x8, osv.)

- Fartlek (muligens litt tungt for nybegynnere)

- Pyramideintervall

- Langkjøring (ikke å anbefale her)

- Progressiv langtur (tempoøkning ved hver kilometer)

Dette er egentlig bare noen generelle råd. De fire første metodene jeg listet opp er alle variasjoner av intervalltrening da det, som sagt gir det veldig god respons for nybegynnere selv om det er tungt. Husk for guds skyld det grunnleggende; god oppvarming, rolig nedjogging og uttøying.

Endret av Patrick123
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tusen takk! :D Dette hjalp veldig!

Men hva er kupert område? Er det stier eller er det i skogen mellom trær, gjørme og mose?

Bare hyggelig! Kupert område vil egentlig bare si alle områder som ikke er helt flate :p Skal du løpe anbefaler jeg at du gjør det på en skogssti siden det er litt tryggere. Der er det (litt) mindre røtter o.l. enn det er ute i villmarka. Å løpe utenfor stien kan være veldig god trening dersom du har øynene med deg. Siden det er veldig mye røtter og steiner som ofte er skjult av vegetasjonen innebærer det en risiko så du bør ta det rolig og se deg for. Fordelen er at du fokuserer så mye på hvor du skal sette det neste steget at du ikke tenker over det faktum at du er sliten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...