Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

1RM i knebøy i gymmen i dag. Korsryggen sa takk for seg :/

Ikke noe vondt, men føler et ubehag. Merker det hjelper å holde seg i bevegelse.

Noen som har opplevd det samme?

Jepp.

Hvor kjenner du det? Mest sannsynlig bare en strekk. Ihvertfall dersom det hjelper å holde seg i bevegelse (når muskelen får mindre blod og blir kald trekker den seg mer sammen og har du en strekk da vil det gjøre vondt).

Gjør ting som gjør at det kommer blod i området (temperaturterapi er et eksempel, bevegelse er et annet). Slapp også av dersom du har muskelkramper. Lær deg noen skikkelige avslapningsteknikker. Det er bra. Når den akutte smerteperioden er over tøyer du og kjører på med egenmassasje. Så starter du med lav belastning og trener deg forsiktig opp igjen. Om du opplever smerte har du trent for hardt og da starter hele syklusen på nytt igjen. Hold deg også hydrert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til forskjell frå ein anna måltidsfrekvens? Er det i det heile tatt påvist noko som helst når det gjeld PF? Meiner eg har lese blant anna McDonald uttale at måltidsfrekvens ikkje betyr noko.

Jeg har kun andres erfaringer å henvise til, men jeg har hørt fra mange at det er en veldig gunstig måte å deffe på. I tillegg er det gjerne kjipt å legge på seg fett etter første eller andre bulk, og da vil jeg tro PF er et meget godt alternativ. Ved bruk av et vanlig spisemønster og overskudd legger man jo på seg noe fett uansett.

Lenke til kommentar

Mange "erfaringar" ja, men lite handfast å vise til. Eg har lært meg å ta personlege erfaringar med ein sunn dose skepsis.

En ting er at noe funker på papiret, det viktigste for meg er å vite at noe funker i praksis. Selv gleder jeg meg til å deffe og se hvordan pf faktisk funker på meg.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er då om dei som meiner det fungerer gjer som dei faktisk seier. Eg ser ikkje korleis kroppen skal reagere forskjellig av ein anna måltidsfrekvens når kaloriinntaket er likt.

Det er vel snakk om hormonproduksjon og slikt. Er vel mulig å finne noen kilder på det, men jeg vet ikke hvor mye det har å si.

Lenke til kommentar

Hvor skadelig på treningen vil det være å ta en øl hver dag?

Vet at alkohol kan bryte ned kroppen, men er jo ikke store mengdene med en 33cl hver dag ca.?

Det har ingen innvirking. Evt har det vel flere fordeler enn ulemper vil jeg tro. http://fitnessbloggen.no/ol-hjertesykdom/

Hva er egentlig fordelene med periodisk faste?

Du slipper å stå på kjøkkenet halve dagen for å lage drøssevis av bra måltider, eller at du slipper å bli så lei av å lage mat at du ikke tyr til enkle og dårlige løsninger. Altså du slipper unna med å lage færre måltider.

Økt insulinfølsomhet, så fordelingen av næringa blir bedre. Mer av næringa går til musklene og mindre til fett.

Jevnt blodsukker og økt konsentrasjon, i mange tilfeller. Mange føler seg også bedre.

Man kan bygge muskler uten å legge på seg fett.

Ikke nødvendigvis. Og det er heller ikke unikt for periodisk faste. Man kan fint legge på seg masse fett med PF, og man kan faktisk øke i styrke og redusere fettprosent ved et 'vanlig' spisemønster.

Hvis man skal begynne med periodisk faste, skal man faste alle ukedager eller ha pause i noen dager?

Det er et spisemønster, så ja. Hvor slavisk du vil følge det er egentlig opp til deg selv. Det er jo en fordel å holde det konsekvent.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er svært få som klarer å bygge mye muskler og gå ned i fettprosent samtidig. Høres lite effektivt ut.

edit. ved bruk av vanlig spisemønster.

At det går ann å bygge musklar og samtidig gå ned i fett% er det ingen tvil om at er mulig. Men som du seier, å bygge _mykje_ musklar har eg mine tvil til, iallfall om det ikkje er noko "ekstra" involvert.

Lenke til kommentar

La oss nå for alt i verden ikke tenke nytt...

Det er nok best å spise normal norsk mat.

Brødskiver med brunost og et glass melk til frokost.

Det er viktig å starte forbrenninga etter at man har sovet.

Man MÅ spise hver 2,78 time for å vedlikeholde forbrenninga.

Man kan ikke bygge muskler uten å legge på seg fett.

Man kan ikke forbrenne fett samtidig som man bygger muskler.

Man blir katabol om man ikke spiser med jevne mellomrom.

Det er sykt farlig å gå under paralell i knebøy.

Pass dere samtidig for "buttwink".

Haters gonna hate :green:

Lenke til kommentar

Spisemønster på 8 timer kontra overvåking av makro. Førstenenvte er mye enklere i praksis.

Mer fett/mindre karbs tidlig på dagen - mer karbs/mindre fett seinere på dagen, og karbs etter trening. Kontra 14t faste hvis du er jente, 16 hvis du er gutt, og alle mulige protokoller for hva som passer deg best.

Sier ikke at PF er stress, men biorytme er imo like lite stress, og enkelt å forholde seg til.

Jeg tror det er svært få som klarer å bygge mye muskler og gå ned i fettprosent samtidig. Høres lite effektivt ut.

edit. ved bruk av vanlig spisemønster.

Jeg tror svært mange kan klare det, men det krever litt mer triksing og miksing med både kosthold og trening for å få det til å gå (hvis du ikke har veldig gode forutsetninger). Altså det er mer krevende, og derfor er det nok færre som gidder det.

Om det er effektivt eller ikke kommer helt an på utgangspunkt og målsetting, så det er veldig individuelt.

Planken er vel og bra, men jeg er ferdig i armene lenge før ryggen/magen gir seg :hrm:

Prøv RKC planke:

Alternativt kan du også kjøre et par sett med reverse crunch etc, maks reps før du går over på RKC ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...