wingeer Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Kolesterol i maten du spiser spiller ingen rolle for kolesterolmengden i kroppen din. Feil. "Spiser man kolesterolfattig, produserer kroppen mer kolesterol. Får man i seg mye kolesterol via maten, produserer kroppen mindre." Det har jo blitt tilbakebevist ørten ganger de siste årene.... Her tror jeg du tar feil. Hvor er Dukien når han trengs?! Til dere som trener mye, er 40 kg med hantler i skråbenk noe å rope hurra for? Driver med ryp for tiden, og har trent 3 ganger i uken i ca 5 uker. Jeg ville ihvertfall sagt det er ganske bra. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Har ikke trent i flere år nå, og fremgangen er stor i den kortet perioden jeg har trent nå. Får se når det sier stopp for meg. Moro er det iallfall Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Til dere som trener mye, er 40 kg med hantler i skråbenk noe å rope hurra for? Driver med ryp for tiden, og har trent 3 ganger i uken i ca 5 uker. Det er veldig bra. Lenke til kommentar
magb Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Pr hantel eller totalt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Til dere som trener mye, er 40 kg med hantler i skråbenk noe å rope hurra for? Driver med ryp for tiden, og har trent 3 ganger i uken i ca 5 uker. Dette spørsmålet er umulig å svare på av to grunner, nemlig 1: at svaret vil variere ekstremt mye fra individ til individ. Hvem er du? Hvor mye veier du? Hvordan ser du ut? Er du naturlig sterk? Osv. osv. osv. Så om det er noe å rope hurra for er rett og slett umulig å svare på 2: at det ikke er så lett å vite om du mener per hantel eller totalt. 40kg per hantel er såpass bra at jeg synes det er på grensen til rart at du løfter så mye etter 5 uker, 20kg per hantel er mer middels. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Er inne i en eksamensperiode så tenkte å la være å poste selv om jeg til tider stikker innom her, Wingeer har rett og mengden kolesterol i maten er av svært liten betydning om man ikke allerede er i en risikosone for coransykdom eller lignende; det har seg selv at kolesterolsyntese i kroppen er ufattelig nøye og strengt regulert via gen-transkripsjon i dette tilfelle enzynet HMG-CoA (hvor glukagon/insulin er fremmere/hemmere) Enkelt og greit: Økt kolesterolsyntese i cellen gir nedsatt transkripsjon av HMGCoA reduktase-genet som dermed gir mindre enzym via dette "feedback inhiberingen" Så økte kolesterolnivåer i cellen hemmer HMG-CoA reduktase via økt degradering av enzymet. I den vestlige verden så er som sagt kolesterol via kosten av svært liten betydning via kosten da vi får det dekket via fettet i kosten og mengden da blir autoregulert via et samspill mellom HMG-Coa og dette feedback-systemet. Det motsatte; altså ved lav kolesterolsyntese i cellene vil feedback systemet aktivere gen-transkripsjonen SREBP-2 som står får noe "sterol-regolatory-element-binding-protein" eller noe lignende vil øke mengde enzymet HMG-coa og da samtidig danne flere LDL- reseptorer. Så kort oppsumert og mine egne "fun facts" Synteseres i alle kroppens celler hvor dette er regulert hvor insulin fremmer mens glukagon og intracellulært kolesterol vil da hemme (om cellene har mye fra før av) Og i å med at flere LDL-reseptorer vil dannes så har høy totalkolesterol som kan måles på blodprøver absolutt ingenting å si, et høyt fettinntak i kosten er ikke assosiert med hjerte-kar i det hele tatt og er heller ingen studier som underbygger dette minus Drevon og Bomhoff egen Oslostudie som er en observarsjonstudie gjort på en helt feil målgruppe. Edit: Som vanlig skriver jeg for lange setninger, men må komme videre til den hersens puggingen - kan slenge med at vi er ekstremt tilpasningsdyktige og ved et høyere fettinntak eller karbohydrat inntak vil kroppen rett og slett via gen-trankripsjon oppregulere proteinene for dette i metabolismen ; spiser du mye fett : Økning av genet PPAR-A (gen-kode for beta-oksidasjon - forbrenning av fettsyrer) og mye Karbohydratet/fett --> økning av genet PPAR-C (lagring av frie fettsyrer som TG i fettvev) Edi2t: -_- Jo! Viktig å nevne at fytosteroler konkurrerer med opptaket av tilførende kolesterol, altså plantesteroler som har den egenskapen ved å synke kolesterol om dette er forhøyet; F.eks peanøtter, og annet godfjas fra "planteverden" gjør dette, andre eksempler er havre (beta-glukaner som binder kolesterol) plantebasert margarin etc og ikke minst vil fysisk aktivitet bidra vesentlig da alle kroppens celler trenger kontiherlig nydannelse av kolesterol. (fysisk aktivitet i seg selv vil stimulere til høyere andel HDL) Gallesyntese i leveren har også en rolle; hvor gallesalter blir effektivt reabsorbert i nedre del av tynntarmene og brukt igjen og igjen ellers mener jeg å huske at overskudd blir å finne i avføringen uten at jeg husker dette nøyaktig. Men back to studies! Håper dette hjalp. Endret 26. oktober 2012 av Dukien 3 Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Det er pr hantel jeg snakker om. Så totalt blir det 80 kg. Er 29 år, 165cm, rundt 70 kg. Har trent mye styrke før, men har tatt pause på flere år. Eller mer riktig å si at jeg har vært lat. Når jeg trente skråbenk før så var det med stang, derfor er jeg ikke helt sikker på hvor standard er på skrå når det gjelder hantel. Vanlig skråbenk har større vinkel enn ryp skråbenk krever. Tror det ligger noe der også. At man klarer mer når vinkelen er mindre. Endret 26. oktober 2012 av samye83 Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Der knakk vist PVC-røret når jeg skulle rulle over føttene. Skal bestille Rumble roller - svart type, og kjøpe noen golfballer nå. No pain no gain 1 Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Jeg finner ikke igjen den artikkelen jeg leste det ifra, men står mye bra her: http://fitnessblogge...il-a-spise-egg/ http://fitnessblogge...hdl-kolesterol/ http://fitnessblogge...esterol-av-egg/ http://fitnessblogge...te-eggeplommen/ http://fitnessblogge...oldstips-del-2/ Osv... Denne posten har ikke noe med dette emnet å gjøre, men snarere fitnessebloggen. Jeg har gjort meg opp en (kanskje urettferdig?) mening ang Fitnessebloggen når det kommer til artikler og referering til andre undersøkelser. De artiklene fra den fronten har ofte hatt veldig selektivt valgt kilder. Så lenge en undersøkelse stemmer med det artikkelforfatter tror, så er det slik. Fitnessebloggen er blandt de som jeg synes er dårligst til å være kritisk til det de skriver og publiserer. Men som all annen informasjon og skriverier om trening; man må tenke selv! Edit: Er det flere som har lagt merke til dette, eller er det jeg som begynner å overanalysere? Endret 26. oktober 2012 av Ciryaher Lenke til kommentar
_Pioneer_ Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Har trent på modified SS i noen måneder så tenkte noe nytt var i sikte. Hva anbefales egentlig? Bør jeg bare fortsette på rutina jeg har? Fungerer SS for deg, da? Har du fortsatt gainz? Greit nok, føler jeg vil ha mer å gjøre på treningene. Why change a winning formula? Ville holdt på til du merker at du begynner å stagnere. Så kan du f.eks. tenke på PHAT eller noe. Poenget er å opparbeide seg god teknikk og god grunnstyrke. Bare kjører på med samme opplegget da 1 Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Jeg finner ikke igjen den artikkelen jeg leste det ifra, men står mye bra her: http://fitnessblogge...il-a-spise-egg/ http://fitnessblogge...hdl-kolesterol/ http://fitnessblogge...esterol-av-egg/ http://fitnessblogge...te-eggeplommen/ http://fitnessblogge...oldstips-del-2/ Osv... Denne posten har ikke noe med dette emnet å gjøre, men snarere fitnessebloggen. Jeg har gjort meg opp en (kanskje urettferdig?) mening ang Fitnessebloggen når det kommer til artikler og referering til andre undersøkelser. De artiklene fra den fronten har ofte hatt veldig selektivt valgt kilder. Så lenge en undersøkelse stemmer med det artikkelforfatter tror, så er det slik. Fitnessebloggen er blandt de som jeg synes er dårligst til å være kritisk til det de skriver og publiserer. Men som all annen informasjon og skriverier om trening; man må tenke selv! Edit: Er det flere som har lagt merke til dette, eller er det jeg som begynner å overanalysere? Kan sei meg enig til ein viss grad. Nokon artikklar meir enn andre. <br>Er inne i en eksamensperiode så tenkte å la være å poste selv om jeg til tider stikker innom her, Wingeer har rett og mengden kolesterol i maten er av svært liten betydning om man ikke allerede er i en risikosone for coransykdom eller lignende; det har seg selv at kolesterolsyntese i kroppen er ufattelig nøye og strengt regulert via gen-transkripsjon i dette tilfelle enzynet HMG-CoA (hvor glukagon/insulin er fremmere/hemmere)<br><br>Enkelt og greit:<br>Økt kolesterolsyntese i cellen gir nedsatt transkripsjon av HMGCoA reduktase-genet som dermed gir mindre enzym via dette "feedback inhiberingen"<br>Så økte kolesterolnivåer i cellen hemmer HMG-CoA reduktase via økt degradering av enzymet.<br><br>I den vestlige verden så er som sagt kolesterol via kosten av svært liten betydning via kosten da vi får det dekket via fettet i kosten og mengden da blir autoregulert via et samspill mellom HMG-Coa og dette feedback-systemet.<br><br>Det motsatte; altså ved lav kolesterolsyntese i cellene vil feedback systemet aktivere gen-transkripsjonen SREBP-2 som står får noe "sterol-regolatory-element-binding-protein" eller noe lignende vil øke mengde enzymet HMG-coa og da samtidig danne flere <strong>LDL</strong>- reseptorer.<br><br>Så kort oppsumert og mine egne "fun facts"<br>Synteseres i alle kroppens celler hvor dette er regulert hvor insulin fremmer mens glukagon og intracellulært kolesterol vil da hemme (om cellene har mye fra før av) Og i å med at flere LDL-reseptorer vil dannes så har høy totalkolesterol som kan måles på blodprøver absolutt ingenting å si, et høyt fettinntak i kosten er ikke assosiert med hjerte-kar i det hele tatt og er heller ingen studier som underbygger dette minus Drevon og Bomhoff egen Oslostudie som er en observarsjonstudie gjort på en helt feil målgruppe.<br><br>Edit: Som vanlig skriver jeg for lange setninger, men må komme videre til den hersens puggingen - kan slenge med at vi er ekstremt tilpasningsdyktige og ved et høyere fettinntak eller karbohydrat inntak vil kroppen rett og slett via gen-trankripsjon oppregulere proteinene for dette i metabolismen ; spiser du mye fett : Økning av genet PPAR-A (gen-kode for beta-oksidasjon - forbrenning av fettsyrer) og mye Karbohydratet/fett --> økning av genet PPAR-C (lagring av frie fettsyrer som TG i fettvev)<br><br>Edi2t: -_-<br>Jo! Viktig å nevne at fytosteroler konkurrerer med opptaket av tilførende kolesterol, altså plantesteroler som har den egenskapen ved å synke kolesterol om dette er forhøyet;<br><br>F.eks peanøtter, og annet godfjas fra "planteverden" gjør dette, andre eksempler er havre (beta-glukaner som binder kolesterol) plantebasert margarin etc og ikke minst vil fysisk aktivitet bidra vesentlig da alle kroppens celler trenger kontiherlig nydannelse av kolesterol.<br>(fysisk aktivitet i seg selv vil stimulere til høyere andel HDL)<br><br>Gallesyntese i leveren har også en rolle; hvor gallesalter blir effektivt reabsorbert<br>i nedre del av tynntarmene og brukt igjen og igjen ellers mener jeg å huske at overskudd blir å finne i avføringen uten at jeg husker dette nøyaktig.<br>Men back to studies! Håper dette hjalp.<br> "Spiser man kolesterolfattig, produserer kroppen mer kolesterol. Får man i seg mye kolesterol via maten, produserer kroppen mindre." Så denne påstanden stemmer, eller ikkje? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Sto og snakket (les: flørtet) med et par jenter her forrige helg, plutselig kommer det en curlbro som jeg kjenner litt bort og løfter meg Ikke det beste sjekketrikset, altså. Eller, det funket for han 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Sto og snakket (les: flørtet) med et par jenter her forrige helg, plutselig kommer det en curlbro som jeg kjenner litt bort og løfter meg Ikke det beste sjekketrikset, altså. Eller, det funket for han Dette var på treningssenteret, eller privat? Hørtes ganske merkelig ut. Virker som man har et behov for å imponere hvis man bare går bort og løfter en annen person foran jenter. Ser for meg at det så dumt ut Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Var ute på byen. Hrmph. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Ja, Thor. Men mengden kolesterol i mat er av liten betydning; er heller kildene til mettet fett samt trans-fettsyrer som er av betydning her. Kolesterolrike varer som reker, eggeplomme etc er av null betydning for normale personer <-->litt inaktive personer. Endret 26. oktober 2012 av Dukien Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Sto og snakket (les: flørtet) med et par jenter her forrige helg, plutselig kommer det en curlbro som jeg kjenner litt bort og løfter meg Ikke det beste sjekketrikset, altså. Eller, det funket for han Det er jo ikke imponerende. 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Sto og snakket (les: flørtet) med et par jenter her forrige helg, plutselig kommer det en curlbro som jeg kjenner litt bort og løfter meg Ikke det beste sjekketrikset, altså. Eller, det funket for han En albue i trynet fikser slikt på et effektivt vis. Han har allerede føkka ting opp for deg, men litt counter cockblocking er vel ikke så galt? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Hadde jeg hatt en krakk hadde jeg klatret opp og stanget han i balla. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Huff... Endelig på trening igjen etter ett lengre avbrekk. Herregud, har aldri følt meg bedre! Akkurat nå prøver jeg å buffe opp.. Hva er best da, tungt med få reps eller lettere med masse reps? Har kostholdet sånn nogenlunde på stell btw. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå