Patrick123 Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Mens vi snakker om mat, lagde en lagde en quiche i dag med så mye grøntfor at at det satt en kanin utfor vinduet mitt og siklet. Sunn helgekost! Lenke til kommentar
Corey Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Mens vi snakker om mat, lagde en lagde en quiche i dag med så mye grøntfor at at det satt en kanin utfor vinduet mitt og siklet. Sunn helgekost! 4 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Sier han som var mistenkelig rask med å finne en link til en Rebecca Black-video... You balls, hand them in. 3 Lenke til kommentar
oOleE Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Men det er ingen som har svart på hovedspørsmålet mitt enda: vil jeg bli sterk nok i beina av å bare kjøre 4x4 eksplosiv knebøy? Jeg regner med at jeg også vil bygge litt muskelmasse ved å gjøre dette. Kan også legge til at jeg jogger ca. 3 ganger i uken og har naturlig sterke bein. Vel, eksplosive knebøy i den forstand at det er eksplosiv styrketrening, vil ikke gjøre deg nevneverdig sterk i beinene.Det er maksimal styrketrening som gjør det STERK. 4x4 høres greit ut det så lenge du gjør 4RM (Repitisjon maksimum) per sett. Om du vil bli sterk nok i bena vil jo være relativt til hvor sterk du har som mål. Dessuten må du antyde hvilke muskelgrupper i bena du snakker om samt hvor dypt du går. Forresten interessant å høre hvor sterk du er i bena naturlig når du sier du har naturlig sterke ben, ta med din egen vekt også. (Har naturlig sterke ben selv så interessant å høre) Jogging og naturlig sterke bein har INGEN direkte innvirkning på styrke eller muskelmasse, men er en god forutsetning. -snip. Ikke nødvendigvis at han impliserte det. Uansett, at du bruker muskelgruppene er ikke negativt men lett dasse-jogging vil ikke hjelpe spesielt nei, kan gjøre styrken dårligere faktisk pga omgjøring til type-I fibre. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 En ting jeg lurer på. Hvorfor er jeg så sykt mye sterkere i beinpress enn i knebøy? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Mens vi snakker om mat, lagde en lagde en quiche i dag med så mye grøntfor at at det satt en kanin utfor vinduet mitt og siklet. Sunn helgekost! Finnes ikkje kanina i Tromsø! http://trommelyd.no/ Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 En ting jeg lurer på. Hvorfor er jeg så sykt mye sterkere i beinpress enn i knebøy? Hva mener du med så sykt mye sterkere i beinpress enn knebøy? Har du noen tall? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Mens vi snakker om mat, lagde en lagde en quiche i dag med så mye grøntfor at at det satt en kanin utfor vinduet mitt og siklet. Sunn helgekost! Finnes ikkje kanina i Tromsø! http://trommelyd.no/ Han kom langveisfra, det var VELDIG mye grøntfor! Så nå er det en her Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Men det er ingen som har svart på hovedspørsmålet mitt enda: vil jeg bli sterk nok i beina av å bare kjøre 4x4 eksplosiv knebøy? Jeg regner med at jeg også vil bygge litt muskelmasse ved å gjøre dette. Kan også legge til at jeg jogger ca. 3 ganger i uken og har naturlig sterke bein. Dersom du kjører eksplosive 4x4 på tung belastning vil du uansett få litt masse i lårene dine. I.e. du får ikke kyllingbein. MEN du vil uansett bli sterkere enn du blir stor. Så for ditt formål er det helt flott. Lenke til kommentar
Dapper Chap Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Takk for svar! Jeg tror jeg skal prøve dette i noen uker framover og se om jeg blir fornøyd med resultatene. Hvis ikke, kjører jeg vanlig knebøy. oOleE: Får teste hvor mye jeg tar neste gang jeg er på senteret så skal jeg komme tilbake til det. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 En ting jeg lurer på. Hvorfor er jeg så sykt mye sterkere i beinpress enn i knebøy? Hva mener du med så sykt mye sterkere i beinpress enn knebøy? Har du noen tall? Er dette veldig rart? Greier fint 200 kg (238kg x 10 på Actic sin ) i enkelte beinpress-maskiner, tok feks. 2 x 170kg forrige uke. Har maxet 95 kg i knebøy. Har vel noe med at det er en maskin? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 En ting jeg lurer på. Hvorfor er jeg så sykt mye sterkere i beinpress enn i knebøy? Hva mener du med så sykt mye sterkere i beinpress enn knebøy? Har du noen tall? Er dette veldig rart? Greier fint 200 kg (238kg x 10 på Actic sin ) i enkelte beinpress-maskiner, tok feks. 2 x 170kg forrige uke. Har maxet 95 kg i knebøy. Har vel noe med at det er en maskin? Jeg klarer sikkert 250x10/15, men kun 70x10 i knebøy om jeg kjører dypt. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 (endret) Tenk på vinkelen! Ved knebøy så går vekten rett ned mot bakken (i mangel på noen bedre forklaring) Imens på beinpress så går vektene i vinkel. Herregud, brb. Må tegne, klarer ikke forklare med ord! Edit: Pro tegning! Endret 19. oktober 2012 av Kjetil_90 4 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Jeg forstår. Jeg synes uansett jeg får mye mer ut av beinpress. Jeg blir ikke spesielt gåen i beina av å kjøre knebøy, mens i beinpress kan jeg kjøre meg så hardt at jeg nesten ikke klarer å gå etterpå. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 man skal jo kunne få en viss effekt på kondisjonen uten å presse seg helt til bena og ryggen knekker sammen. Ja, enig i det. Er jo ikke snakk om widowmaker heller 10x20reps med la oss si 35kg på stanga burde vel funke på utholdenhet? Tenker da i forbindelse med funksjonsrelatert trening for fjellvandring med tung sekk... Er noe sånt han skal borti. Vet ikke hva han har tenkt å trene med, dog. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 man skal jo kunne få en viss effekt på kondisjonen uten å presse seg helt til bena og ryggen knekker sammen. Ja, enig i det. Er jo ikke snakk om widowmaker heller Burde ikke widowmaker være midt i blinken for deg? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 man skal jo kunne få en viss effekt på kondisjonen uten å presse seg helt til bena og ryggen knekker sammen. Ja, enig i det. Er jo ikke snakk om widowmaker heller Burde ikke widowmaker være midt i blinken for deg? Mnjaa, jeg vet ikke helt om jeg tør la noen presse seg SÅ langt i knebøy, da skal han ha veeeldig bra fokus på teknikk. I seg selv hadde widowmaker vært supert, men mtp teknikken hans i dag ville jeg ikke latt han gjort det uten (ikke skyt meg) beinpress-"maskin". Gjelder forresten ikke meg, selv om det ikke er veldig relevant Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Tenk på vinkelen! Ved knebøy så går vekten rett ned mot bakken (i mangel på noen bedre forklaring) Imens på beinpress så går vektene i vinkel. Herregud, brb. Må tegne, klarer ikke forklare med ord! Edit: Pro tegning! Et dugelig estimat vil være å gange vekten i en slik maskin med sinus til vinkelen på apparatet. Selv om det er langt fra presist kan det gi en pekepinn. Jeg forstår. Jeg synes uansett jeg får mye mer ut av beinpress. Jeg blir ikke spesielt gåen i beina av å kjøre knebøy, mens i beinpress kan jeg kjøre meg så hardt at jeg nesten ikke klarer å gå etterpå. Mye mer stabilisering i knebøy. I.e. er det kanskje andre muskler som får kjørt seg fremfor bena. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Ein ting til du må rekne med, er at du løfter deg selv i knebøy også. Så det er jo 60-90kg kun der. Pluss alle vekter + vinkelen, som har veldig masse og sei. Så kjem slike ting som "balansering" o.l. i tillegg. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Noen av dere som har den videoen om tøying for forbedret teknikk i knebøy og markløft? Har klart å miste den igjen. En fyr som står inntil en vegg bl.a. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå