Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har tips til gode målsettinger for en treningsøkt?

Har egentrening på skolen nå, og lager nå en stor dokumentasjon med økter og periodeplaner. Men sliter litt med målene. Synes jeg har gode mål, men sliter med å ha egne mål for hver økt. Blir for det meste generelle mål som "Kunne i hver treningsøkt øke belastningen/vekten i øvelsene uten å stagnere". Dette er også noe jeg har klart så langt, men det blir for generelt. Copy/paster det inn i hver øktplan :p

Tips?

EDIT: Fant noen artikler, men tar gjerne i mot noen fler tips :)

Veldig avhengig av hva målet med trening er da. For min del kan det være ting som:

-Kjøre knebøy mer eksplosivt opp fra bunn

-Ingen bom i rykk

-Riktig lengde på splitten i støt

-Konsentrere på å holde trykket ekstra godt

-Aktivere rumpa under knebøy

-osv osv osv

Bare meg eller står det ingenting om repetisjoner? Kun sett?

Lenke til kommentar

Målet med økten er å bryte ned muskelfibrene slik at de blir større og sterkere. Jeg prøver å øke vektene hver trening slik at musklene hele tiden får nok belastning, noe som gjør at jeg kan nå mitt langsiktige mål om å bli norgesmester i styrkeløft.

Målet per økt kan umulig være så veldig forskjellig om du driver med ren styrketrening, bortsett fra å spesifisere hvilke muskler det evt. er snakk om. Husker jeg fikk trekk av gymlæreren på videregående for å skrive om ting han ikke kunne noe om. Han nektet forøvrig også for at sterioider var utbredt i strongman, siden de var så tjukke, og at det var fysisk umulig å ta pullups med en arm.

Jeg hadde fire gymlærere i løpet av videregående. Den siste jeg hadde lærte seg aldri navnet mitt, og antakelig ikke navnet til noen andre i klassen heller. Vi hadde også egentreningsprosjekt, men jeg tror at gymlæreren ga en lang faen i det, for jeg hadde inntrykket av at så å si alle fikk 4+, uavhengig av om de hadde levert øktplaner og egenvurderinger eller ikke. Han ga aldri noen fravær heller, men det er jo vanskelig når man ikke kan noen navn. Jeg endte med 5 i gym, så jeg skal ikke klage.

Konklusjonen er at jeg ikke har noen tips til mål for økten. Jeg skrev bare "bli stor og sterk", men gymlæreren leste det sikkert ikke en gang.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til gode målsettinger for en treningsøkt?

Har egentrening på skolen nå, og lager nå en stor dokumentasjon med økter og periodeplaner. Men sliter litt med målene. Synes jeg har gode mål, men sliter med å ha egne mål for hver økt. Blir for det meste generelle mål som "Kunne i hver treningsøkt øke belastningen/vekten i øvelsene uten å stagnere". Dette er også noe jeg har klart så langt, men det blir for generelt. Copy/paster det inn i hver øktplan :p

Tips?

EDIT: Fant noen artikler, men tar gjerne i mot noen fler tips :)

Øk målsetningene med 2,5kg i de tre store for hver økt, f.eks?

Lenke til kommentar

Prøvde meg forresten på knebøy i dag. Korsryggen svikta rett og slett under meg, så jeg måtte gå rett på beinpress. Jeg har en merkelig rygg. Den er god til tider, og til tider veldig dårlig.

Nysgjerrig. Hva er problemet?

Usikker. Ryggen er dårlig i perioder der jeg løfter tunge ting på fritiden eller arbeider i ubekvemme stillinger på jobb(elektriker). Det virker som om ryggen liker markløft med god teknikk uten for mye vekt(70% 1RM). Akkurat hva problemet er ikke godt å si, men jeg tror jeg skal være forsiktig hvis jeg tenker langsiktig. Min far har også veldig dårlig rygg etter en arbeidsskade, og jeg vil ikke ende opp der.

Lenke til kommentar

Noen her som trener på Freshfitness? Vurderer å bytte..

Jeg gjør, på den på Carl Berners plass. Vurderer du å bytte til eller fra? Jeg vurderer nemlig å bytte fra. Det er lite frivektutstyr (blant annet kun ett power rack), en kjip PT og dårlig klientell (gangsterkids som roper og generelt er duster).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Jeg har også middels erfaring med Fresh. Billige kabelapparater som ryker og masse barn på 13-14. I tillegg var det så mange fremmede språk som ble snakket høyt at jeg følte meg som en utlending i eget land.

Oppsiden er pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...