Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Palmefettet tro du eller ei - er omdiskutert, leger som ikke orker å oppdatere seg ser ut til å tro at mettet fett senker HDL-kolesterol, noe som ikke behøver å stemme.

En større studie tok for seg dette og der viste det seg at palmetinsyre ikke hadde allverken påvirkning på total-kolesterolet ratio.

Laurinsyre derimot øker total-kolesterolet mest og er vel den tropiske oljen med høyest innhold, ser man på blod-lipid omsetningen så ser denne ut til å ha en total positiv effekt på HDL/LDL.

Så det kan se ut til at kolesterolrike for friske så har denne type oljesyre en sterk overdrevet "advarsel" men menneskelig genetik har en stor rolle å si her, så enn så lenge anbefaler man fortsatt en større sammensetning av flerumettet fettsyrer med fokus på O-3/0-6 ratio. (Den optimale ratioen mellom disse to er det fortsatt usikkerhet rundt)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12716665

Linker til selve abstraktet da man ofte ser konklusjonen der og er lett leselig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
I benkpress er det mange «triks» med oppsett og oppspenning man kan gjøre for å løfte mer vekt. Jeg kan argumentere både for og mot dette. Vi ønsker åpenbart å spenne oss opp på en sånn måte at vi får nok stabilitet, som i sin tur tillater alle involverte muskler og støttemuskler å jobbe koordinert.

Det kan imidlertid diskuteres om vi ønsker å bruke en så ekstrem oppspenning at pressveien blir forkortet ned til halvparten. Vi kan løfte mer, ja – men som jeg antydet over ønsker vi å STIMULERE styrkeøkninger når vi er på trening, og ikke bare DEMONSTRERE styrken som vi ville gjort i en konkurransesituasjon.

Det var dette jeg prøvde å påpeke en tid tilbake da jeg holdt på å lære om benkpress, men ble nok misforstått da jeg spurte om maks krumning i ryggen faktisk ER nødvendig.

Dukien: Enten så har du blirr veldig mye flinkere til å skrive den siste tiden, eller så har jeg blitt vant til måten du bygger setninger på. Liker fun facts-ene du kommer med :) Finner ikke dem over alt på nettet.

Endret av Ciryaher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk .. tilbakemeldinger alltid hyggelig da jeg prøver å gjøre meg best mulig forstått. :)

Mushi: Helt enig og kunne vel nevnt det men jeg snakket kun i forhold til kosthold, i global ernæringsperspektiv er dette et problem og bra at du nevner det.

edit: for øvrig : I november er det et Seminær om global ernæring i oslo .. dette blir tilgjenglig for alle og man skal snakke om bærekraftig kosthold : korn, kjøtt etc. Det kan bli interresant.

Joo! Framførte akkurat metaanalysen om kakaorik sjokolade og meta-analyse styrke/svakheteri forhold til blodtrykk og uansett hvor mange ganger man framfører så blir man smånervøs sekundet før man starter, håpet at de heite jentene ikke la merke til at jeg småsvettet. :/

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk .. tilbakemeldinger alltid hyggelig da jeg prøver å gjøre meg best mulig forstått. :)

[...]

Joo! Framførte akkurat metaanalysen om kakaorik sjokolade og meta-analyse styrke/svakheteri forhold til blodtrykk og uansett hvor mange ganger man framfører så blir man smånervøs sekundet før man starter, håpet at de heite jentene ikke la merke til at jeg småsvettet. :/

Alt du skriver er veldig interessant. Skulle jeg ha kommet med ett tips ville det kanskje vært å prøve å holde alle setninger så korte som mulig. :)

Haha! I know dat feel, bro. Var en kløpper til å holde fremføringer på videregående. Tre år etter skulle jeg for første gang fremføre noe på universitetet. Klossa noe jævlig, husket ikke hva jeg skulle si og stokket om på ordene. :p

Lenke til kommentar

Lite spørsmål, begynte med SS idag etter en lengre periode med tulletrening. Alle sier at man ikke skal fucke med disse programmene og ikke legge til øvelser. Idag ble jeg fort ferdig og var fortsatt en time til bussen gikk, så jeg tok 3 sett med dips, sikkert 20 sett i chins med 1-2 reps og 3X10 Rygghev. Hvor mye vil dette skade fremgangen min? Er det virkelig så fyfy?

Lenke til kommentar

Lite spørsmål, begynte med SS idag etter en lengre periode med tulletrening. Alle sier at man ikke skal fucke med disse programmene og ikke legge til øvelser. Idag ble jeg fort ferdig og var fortsatt en time til bussen gikk, så jeg tok 3 sett med dips, sikkert 20 sett i chins med 1-2 reps og 3X10 Rygghev. Hvor mye vil dette skade fremgangen min? Er det virkelig så fyfy?

Pleier også og legge til litt dersom økten er ferdig da bussen går. Isteden for og sitte på ræva kjører jeg litt lett eller rehab øvelser så lenge. Blir det for mye kutter du det ut bare.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

1000? det hørtes veldig lite ut. mener å huske en nyhetssak for noen år siden, hvor de mente at en kebab inneholdt opp til 2dl fett. noe som tilsvarer 1800kcal i bare fett :p sikkert helt feil men.

Tja, er vel bare å grovregne på det?

Hvor mange gram kjøtt har man i en vanlig kebab? 200 kanskje?

Si man tar en standard farseblanding på rundt 18g prot og 17g fett = 495 kcal

Ett pitabrød? 206 kcal, salaten driter vi i og saus av feks rømme? 200g?

Kalorier:

1071

Fett:

76.4

Karbohydrat:

51.7

Protein:

45.6

som sagt, SUPERenkelt regnet ut, men jeg vil tippe det ligger rundt en 1000-1200 kcal et sted.

Lenke til kommentar

Trodde sausen var mer som majones/remulade, ta majones f,eks : 730kcal pr 100g.

Men, du har kanskje rett :)

Da skal jeg hvertfall spise kebab oftere, og med god samvitighet! Sammenligner man med taco, som er veldig akseptert å spise en gang i uka, så er ikke kebab så ille :)

Lenke til kommentar

Noen som har tips til gode målsettinger for en treningsøkt?

Har egentrening på skolen nå, og lager nå en stor dokumentasjon med økter og periodeplaner. Men sliter litt med målene. Synes jeg har gode mål, men sliter med å ha egne mål for hver økt. Blir for det meste generelle mål som "Kunne i hver treningsøkt øke belastningen/vekten i øvelsene uten å stagnere". Dette er også noe jeg har klart så langt, men det blir for generelt. Copy/paster det inn i hver øktplan :p

Tips?

EDIT: Fant noen artikler, men tar gjerne i mot noen fler tips :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Målet med økten er å bryte ned muskelfibrene slik at de blir større og sterkere. Jeg prøver å øke vektene hver trening slik at musklene hele tiden får nok belastning, noe som gjør at jeg kan nå mitt langsiktige mål om å bli norgesmester i styrkeløft.

Målet per økt kan umulig være så veldig forskjellig om du driver med ren styrketrening, bortsett fra å spesifisere hvilke muskler det evt. er snakk om. Husker jeg fikk trekk av gymlæreren på videregående for å skrive om ting han ikke kunne noe om. Han nektet forøvrig også for at sterioider var utbredt i strongman, siden de var så tjukke, og at det var fysisk umulig å ta pullups med en arm.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...