Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Føler jeg må følge litt med her igjen siden jeg har begynt å trene igjen nå ( flink gutt)

Merker at det er mye som har forfalt på 3 år uten noe fysisk aktivitet

Så nå etter en måneds tid med trening 3 ganger i uka har jeg endelig begynt å merke en positiv forkjell på kroppen! Fantastisk deilig å ha så mye energi

Velkommen! Jeg husker første gangen jeg merket det, etter aldri å ha trent før. Det gir mange positive virkninger :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker! forige gang jeg trente fast bygget jeg kun musker og det for harde livet, nå har jeg et litt annet perspektiv på saken nå skal jeg først komme meg litt ned i fett prosent ( orker ikke tenke på vekta siden jeg også trener styrke så ) og komme meg litt i bedre form så nå springer jeg 2 ganger i uka og ror et godt stykke så dette blir bra :D

Lenke til kommentar

Dro 145.5 på 72kg /175 høy uten utstyr, men er mer "stolt" av at jeg tok 15rep på 120kg, men dette var i 2008 helt i starten av 20årene. Nå som jeg er 26 humrer jeg meg i hodet hvor pokker styrken kom ifra, men nå veier jeg rundt 65kg nå da. =(

145 på 72kg er imponerende. Var selv oppi 100kg i egenvekt, men kom aldri høyere enn 102,5kg før jeg fukka programmet mitt og motivasjonen forsvant.. Nå ligger jeg på 60-70kg (8-12 reps) ved vanlig trening, må ta meg selv hardt i nakken for å ikke legge på mer vekt og senke repetisjoner.

Lenke til kommentar

Er tilbake i trening i dag etter avbrekk på ca 1 måned, hvordan er anbefalt å begynne?

Tenker rolig de første ukene vertfall.

Hvis du hadde et ålreit program du har lyst til å fortsette med er det bare å shave av litt på vektene og jobbe deg opp igjen :) Tror 70-80% av det du tok ble anbefalt her for litt siden.

Lenke til kommentar

Er tilbake i trening i dag etter avbrekk på ca 1 måned, hvordan er anbefalt å begynne?

Tenker rolig de første ukene vertfall.

Hvis du hadde et ålreit program du har lyst til å fortsette med er det bare å shave av litt på vektene og jobbe deg opp igjen :) Tror 70-80% av det du tok ble anbefalt her for litt siden.

Høres fornuftig ut. Takk :)

Skal endelig få smake Gold Whey boksen jeg har hatt stående (Banan smak)

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål om protein-drikk, er det noen steder jeg kan lese om protein-drikk og hvordan man kan bruke det?

Jeg trener tre ganger i uka med styrketrening, så har jeg hurtighetstrening i hver tirsdag og torsdag. Noen kompiser meg anbefaler meg å begynne med protein drikk, men jeg er litt skeptisk. Det er nok pga jeg vet ingenting om det.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål om protein-drikk, er det noen steder jeg kan lese om protein-drikk og hvordan man kan bruke det?

Jeg trener tre ganger i uka med styrketrening, så har jeg hurtighetstrening i hver tirsdag og torsdag. Noen kompiser meg anbefaler meg å begynne med protein drikk, men jeg er litt skeptisk. Det er nok pga jeg vet ingenting om det.

Det spørs hvilken type proteinpulver du har. Kasein, whey eller blanding. Har du kasein har det lite å si da det tar flere timer før det blir tatt opp i kroppen. Har du whey, er det fordel å iallefall ta rett etter.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Det spørs hvilken type proteinpulver du har. Kasein, whey eller blanding. Har du kasein har det lite å si da det tar flere timer før det blir tatt opp i kroppen. Har du whey, er det fordel å iallefall ta rett etter.

Bør man ikke vente 30-45 minutter med tanke på veksthormon og insulin?

Lenke til kommentar

Bør man ikke vurdere slutte overtenke dette å heller se på det store bildet? Sålenge man får i seg ~2g protein per kg kroppsvekt, enten via kosthold eller kosttilskudd, så er resten av variablene ubetydelige detaljer som strengt tatt bare utgjør marginale forskjeller.

Fox: Kosttilskudd er noe du kan ta hvis du ikke dekker behovet gjennom kostholdet ditt. Det første du skal da gjøre er å få en oversikt over hva du spiser. Så kan du vurdere å spe på med tilskudd der det skorter. Her er en kjapp oversikt over de fire viktigste: http://fitnessblogge...osttilskuddene/

Endret av phax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er så lei for det, men jeg er nødt...

... "sånn kan det ".

Hadde min første tur på en god stund i går og startet lett med 3km :) Alle ledd føltes bra, ikke noe tegn til smerter! Kommer til å holde på med 3 turer i uken på 3km i en stund og dersom det føles bra går jeg over til å bruke minimalistskoene på en av de turene.

Dersom ikke det fører til noen problemer øker jeg litt etter litt. Kan forsåvidt legge til at jeg mistenker en nedoverbakke for å være starten på alle mine problemer. Jeg har en relativt bratt bakke på ca. 3-400 meter som jeg må ned. Dette kjenner jeg at skaper et stort trykk på knærne mine. Har også endret løype og kommer fra nå av til å unngå alt som minner om hellinger og stigninger.

Hvorfor ikke bare unngå nedoverbakker og løpe oppover hele veien?

Lenke til kommentar

Det kan være et fint tilskudd om du av grunner ikke får det dekt via kosten, hater meieriprodukter eller har dårlig matlyst eller det kan være et fint supliment om du vil ha sjokolade, jordbær etc til maten din (f.eks pannekaker) , ellers er det ingen overbevisende holdepunkter fra nøytralt vitenskapelig hold at tilskudd er bedre enn føde, jeg selv kuttet ut all kosttilskudd etter å ha startet på studiene og opplevde å gå opp i muskelvekst, men det kan ha at jeg vet nøyaktig i hodet forholdet mellom mikronæringstoffene jeg får i meg, noe jeg overhodet ikke viste før. (Dog vurderer jeg tilskudd av kreatin da det faktisk har en liten, men signifikant effekt på ca. 30% av oss)

Folk snakker om forholdet mellom kasein og myse som natt og dag her når det er bare snakk om 3gram/per time i snitt. Ser det er en forvirring rundt dette her så jeg skal først forklare ekstremt dypt nå, men samtidig lettleselig håper jeg.

Fibrøse, globulære og membranproteiner er tre ulike hovedtyper tertiær/kvarternærstrukturer (avhengig av om disse består av en eller flere polypetidkjeder). Fibrøse proteiner er avlange proteiner som som regel er lite vannløselige, mens glomerulære proteiner er mer runde/kuleformede - og er mer vannløselige. Her snakker vi da kasein vs myse.

Disse vil ha litt forskjellige kjemiske egenskaper og i og med at globulære proteiner er mer vannløselige vil disse være enklere å fordøye i og med at de letter kommer i kontakt med enzymene som bryter ned disse. (Fortsatt kasein vs myse)

Når det kommer til stresshormoner/insulin i forhold til proteinsyntese (så noen spurte om dette ovenfor) :

Proteiner må brytes ned til aminosyrer og fra disse til det inngår i proteinsyntese for så å igjen bygges opp til nye proteiner. Dette er da en svært energikrevende prosess (en muskel inneholder tross alt ca. 20% protein som igjen er svært lite å bygge opp i forhold til mengden som tilføres via kosten avhengig av muskelpotensiale selvsagt)

(Som en ekstra fun fact kan jeg nevne at det er derfor TEF (termisk effekt fra mat) er høyest med proteiner --> "øker forbrenningen-utsagnet"

(Aktin og myasin er det vi har i muskelvev)

Uansett; her er det ikke et entydig svar, dessverre - da det er en rekke ulike faktorer som kan påvirke dette, og her vil ulike faktorer som hastighet av tarmpassasjen, inntak av andre næringsstoffer, proteinkvalitet- og aminosyre-sammensetning samt genetiske faktorer spille inn.

I tillegg vil dette komme helt an på i hvilken metabolsk situasjon kroppen er i - ved for eksempel kraftig muskelaktivitet/stimuli som jeg snakket om for et par sider tilbake - altså styrketrening ; vil dette kunne korte inn tiden det tar.

I katabole tilstander som ved f.eks sykdom kan gjøre at dette tar lengre tid, dette vil igjen helt og holdent avhenge av situasjonen, maten man spiser og aminosyresammensetningen

Så hva skrev jeg egentlig? Kasein er en fryktelig homofob gruppe som hater vann, og samle-reviews viser at sammensetningen i meieriprodukter som er rike på aminosyrer som kun kan metaboliseres av tverrstripet vev (som muskler :) ) og har sin fordel at kasein "overtar" hvor mysen har gjort sin oppgave, f.eks cottage cheese, melk, kesam og lignende gjør denne susen - er virkelig no need for "night charge" og all det overfancy beskrivingen som er myntet på å imponere personer som ikke har nok kunnskap.

Edit: Rettet en haug av skrivefeil, er det noe som skulle være uklart - så får dere spørre her eller via PM. Nå tilbake til min fantastiske samleanalyse som er dritkjedelig: "Senker sjokolade med et høyt innhold av kakao blodtrykk og kan det likestilles med blodtrykksynkende medikamenter" (Hvem har ikke hørt sine foreldre si "men kakao er jo kjempe sunt! " )

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lagde nettopp denne grafen over gjennomsnittlig hastighet for menn og kvinner ut fra den gjeldende verdensrekorden på diverse løpsøvelser fra 100m til maraton. Ganske interessant å se hvordan forholdet mellom kjønnene er så godt som helt stabilt over hele linja.

Den fungerer også som et verktøy for å se hvor grensen mellom hurtighet og utholdenhet går. Enjoy... enten dere vil eller ikke.

post-172997-0-51159600-1349884410_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på noe.. Har nå trent i litt over ett år, klart det ganske bra og økt muskelmasse MEN så har jeg begynt å stangere litt (armer f.eks. vokser ikke så mye). Det jeg lurer på er faktisk om jeg også må fokusere på bena også 100%. Altså ha en egen treningsøkt for det. Noen som har erfaring for trening med/uten benøkt?

Endret av alba_eagle
Lenke til kommentar

De største reseptorene for veksthormon er i lår/rumpe og minst i levactor scapula (nakke-muskulatur)

(Hint hint veksthormon-misbrukere med dårlig kunnskap og selvfornektelse med for store

lår/ liten nakke ratio; ja vi ser at dere misbruker "prestasjonsfremmende endogent tilskudd".)

Grunnen til dette er rett og slett fordi det er vår største muskelgruppe og ikke bare kan det føre til en høyere etterforbrenning, men også til økt utskillelse av stresshormonene og i dette tilfellet veksthormon, igf-1 etc.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Husk at det ikke er svaret på det du lurer på, kan ha alle andre mulige faktorer/bifaktorer som du egentlig vet best selv - får du samme kvalitet på treningen? Er det gjort noen andre endringer enten bevist eller ubevisst over tid?

Jo mer du når ditt maksimale muskelpotensiale jo "verre/lengre" tid tar det å øke i både styrke/volum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...