Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg foretrekker Golds. Har veldig gode erfaringer med den.

Har hørt og lest mye forskjellig om whey 100 vs Isolat. Det som blei egentleg konkludert med, så lenge ein trener for å bli "Mr. Beach" og ikkje "Mr. Olympia", så holder whey meir enn nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TN basic 4kg er også en god kandidat prismessig.

Tenker de har en grei fortjeneste på vitaminer i norske nettbutikker.

så lenge ein trener for å bli "Mr. Beach" og ikkje "Mr. Olympia", så holder whey meir enn nok.

Hehe , dagens !

Liker fortsatt ikke å bli lurt da.

Blir nesten det samme som å kjøpe 1kg rent gull for 10.000 kr

eller 40 kg stein med gullbiter i for 7000kr.

Det er kanskje bare 500gram gull i steinene, men man fikk iallefall 40kg vare.

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mest konsentrat , man kan jo bare håpe at de velger en god råvare.

Men med 13g karb pr 100 så er det nesten gainer.

Når andre merker får under 3g karb og 10g mer protein pr 100 så er det vel råvareettikett på bøtta ( noe en test viste i mat og helse ) Så hva man faktisk får i shaken pr 100 ? Gudene vet.

Lenke til kommentar

TN basic 4kg er også en god kandidat prismessig.

Tenker de har en grei fortjeneste på vitaminer i norske nettbutikker.

så lenge ein trener for å bli "Mr. Beach" og ikkje "Mr. Olympia", så holder whey meir enn nok.

Hehe , dagens !

Liker fortsatt ikke å bli lurt da.

Blir nesten det samme som å kjøpe 1kg rent gull for 10.000 kr

eller 40 kg stein med gullbiter i for 7000kr.

Det er kanskje bare 500gram gull i steinene, men man fikk iallefall 40kg vare.

Forskjellen er nok ikkje så stor.

Whey 100% concentrate har 70-85% protein.

Whey Isolat har 90-94% protein.

Så ja, om du går for dei billigaste, så er det kanskje ein del å hente. Går du for litt bedre brand, så er forskjellen ganske liten.

Eg får i meg det meste av protein gjennom kosthold. Vanlegvis tar eg 2-3 scoop med protein kvar dag. Dvs 50-75g.

La oss gå ut i frå 75g?

Golds har rundt 82-84% protein. Dvs 61g protein pr. 3 scoop.

Isolat (92% protein?) har 69g protein pr. 3 scoop.

Forskjell på 7g reint protein, pr 3 scoop. Dvs 2g pr scoop.

Trur du VIRKELEG det vil utgjere forskjell for deg?! Er det verdt å betale mye meir for isolat? Og veit du kva? Eg kan ta halv scoop ekstra med whey (pr 3 scoop), så er forskjellen borte.. :D

And btw, isolat vanlegvis har ferre av "bioactiveted compounds" enn konsentrat. Så det er jo også minus...

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Det er mest konsentrat , man kan jo bare håpe at de velger en god råvare.

Men med 13g karb pr 100 så er det nesten gainer.

Når andre merker får under 3g karb og 10g mer protein pr 100 så er det vel råvareettikett på bøtta ( noe en test viste i mat og helse ) Så hva man faktisk får i shaken pr 100 ? Gudene vet.

Så hvis jeg skal kjøpe et pulver med god blanding av myse og kasein, og som er isolat, hvilket pulver ville du gått for?

Lenke til kommentar

Myo sitt koster 800krish nå

tn basic 4kg 80/20 er en kg mer til samme pris.

Eriteprotein er rent men smaker sement.

så er forskjellen borte..

Med en shake om dagen så blir det ikke like viktig som de som får 200g fra pulver pr dag.

Om 85g er det man har i bøtta hos de som printer ærlig og man regner med råvareetikett i sammenligningen . Golds har mer isolat en konsentrat og blander i egen fabrikk, men råvaren er jo fortsatt laget med tanke på stabilisator i mat.

Man må regne med :

Råvare på etikett ( kanskje 10-40% mindre protein i bøtta)

Skadet aminosyreprofil

Mye laktose i smakstilsetningen uten at det står på etikett ( opp til 16% i noen merker )

Etter å ha trukket ifra alt det og sammenligner så er ofte isolater billigere + at man slipper alt på listen over.

En grei test er å sjekke om man blir dårlig av proteinpulveret.

Jeg kan drikke 5liter melk pr dag uten å merke noe til laktosen, men 100g pulver av x bedrifter så blir jeg dårlig med en gang. Står det 91g isolat på etiketten da så vet man med en gang at kalle klovn jobber på trykkeriet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Du bør lese litt meir på korleis dei blir filtrert osv.

Isolat og konsentrat blir jo begge laget av "whey". Isolat går berre gjennom endå meir filtrering enn konsentrat. Grunnfiltreringa er jo det same.

Men la oss samanlikne pris pr g protein, som du snakket om først?

Tok dei første eg fekk på iherb:

Muscletech, Nitro-Tech, Performance Series, Cookies and Cream, 2.0 lbs

Optimum Nutrition, 100% Whey, Gold Standard, Cookies and Cream, 2.07 lb

Den første koster 54$, den andre 35$ (med 25% rabatt, som er ofte å finne på den. original pris 48$).

Den første (isolat) har servering på 37g pr scoop og inneholder 30g protein. Dvs 81%.

Den andre har 30g scoop og inneholder 24g protein. Dvs 80%.

Så om vi samanlikner pris utan rabat, så stiller dei likt. Om vi tar rabat i betraktning, er forskjellen ganske stor.

Eg synes det viste litt lave verdi på isolat. Så eg såg på andre produkter:

AST Sports Science, VP2, Whey Protein Isolate, Double Rich Chocolate, - 82% 73$ normal pris.

Dymatize Nutrition, ISO•100, 100% Hydrolyzed Whey Protein Isolate, Gourmet Chocolate, 2 lbs - 85%, 49$

Som du ser, så er ikkje det såå mye å hente. Selv om du henter alt protein behovet ditt frå pulever.

Skal du ha GOD isolat, så koster den gjerne dobbel så mye enn god whey konsentrat. Dobbel økning i pris , kun 10-15% meir protein pr 100g. Lønnsomt? Trur ikkje det.

Igjen vil eg berre sei at både isolat og konsentrat blir laget av whey. Dvs "råvarer" kan bli dårlige i begge typer.

God konsentrat er billigare enn god isolat.

God konsentrat koster same som dårleg isolat og er bedre.

Lenke til kommentar
Grunnfiltreringa er jo det same.

Det stemmer, når råvaren er filtrert til over 90% så heter den plutselig isolat.

Men når man med vilje skal filtrere den til isolat så er det målet ifra begynnelsen og da må man inn med flere og andre maskiner for å holde temp nede for å bevare aminosyreprofilen. Dette markedet er for barnemat ol hvor det må være 100% rett.

Når man først skal ta vare på råvaren , da koster det mer.

På toppen av dette kommer selve fabrikken inn, TN bruker gaute næringsmiddelindustri i norge, andre bruker nestle i sverige som også lager mat. Det er forskjell på å få inn batchen sin hos annerkjente produsenter som fremstiller mat en det er å legge batchen på anbud hvor produsenten som lagde kokain ista spyler utstyret for å så lage din batch pulver etterpå for å så lage annet userriøse produkter etterpå.

Da betaler man mer for å slippe sporing av uønskede ting i produktet.

Denne smellen gikk for eks TN på da de satte bort Thermosyne og den havnet på dopinglisten pga en sånn hageslange-anbudsrunde.

En råvare av kvalitet hvor råvaren er tatt vare på og produsert i et lokale som kun produserer ren mat så koster 3kg 1000lappen med norsk moms.

Kjøpe protein i 1kg-bokser er sånn jentene gjør på fitnessbloggen.

Lenke til kommentar

-

Som vi har diskutert litt tidligare, så blir folk påvirka av reklamen, ja :)

Berre ein liten tanke, at alt det der blir sagt, for retferdigjøre at produktet deires koster x3 av andre produkter? Minimale reele forskjeller i produksjon og kostnader, x3 på fortjenesten.

Har du sett og lest mange uavnhendige tester? Kan du vise til noen? Ikkje dei som er bestilt og sponsa av ein produsent?:)

Lenke til kommentar

Leste du ikke akkurat hva War skrev, Cefey? Kvalitetsprotein koster mer penger.

Derfor jeg drikker og spiser en god del meieriprodukter, elsker smaken og slipper det helvete folk har med ræv smak av shaker og den evige jakt etter noe som smaker brukbart, sånn er det å være hakket over glad i sånn type mat. = )
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...