Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Høyere pris på junk vil aldri fungere, lavere pris på sunn mat hadde vært en bedre vei å gå. Syns det er feil at man skal avgiftslegge alt som fører til fedme. Hva med oss som har bra kosthold. Vi vil jo lide når vi vil ha noe usunt en gang i blant.

Tja... altså "alle" blir jo aldri fornøyde. Uansett kas tilltak ein bruker.

Du som har sunt forhold vil jo dra nytte av billigare sunne varer, så at du kjøper dyrare junk ein gong i blant vil jo fortsatt vere "billigare" overalt.

Men om vi snakker kun om å øke priser på junk. Ja, det vil gå utover deg også. Men eg trur samfunnet er villig til å ofre at du må bruke 100-1000kr meir på junk i løpet av eit heilt år, slik at folk flest får bedre kosthold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyere pris på junk vil aldri fungere, lavere pris på sunn mat hadde vært en bedre vei å gå. Syns det er feil at man skal avgiftslegge alt som fører til fedme. Hva med oss som har bra kosthold. Vi vil jo lide når vi vil ha noe usunt en gang i blant.

Du som har sunt forhold vil jo dra nytte av billigare sunne varer, så at du kjøper dyrare junk ein gong i blant vil jo fortsatt vere "billigare" overalt.

Men om vi snakker kun om å øke priser på junk. Ja, det vil gå utover deg også. Men eg trur samfunnet er villig til å ofre at du må bruke 100-1000kr meir på junk i løpet av eit heilt år, slik at folk flest får bedre kosthold.

Er vel her problemet ligger. Jeg tror ikke det hjelper. De fettavhengige vil fortsatt handle junk, men nå få mindre lommebok. Akuratt som en narkoman hvis prisene på knark går opp eller alkoholiker når prisene på alkohol går opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel her problemet ligger. Jeg tror ikke det hjelper. De fettavhengige vil fortsatt handle junk, men nå få mindre lommebok. Akuratt som en narkoman hvis prisene på knark går opp eller alkoholiker når prisene på alkohol går opp.

Ok, om prisene på alt alko blir halvert? Eller alt blir 5 gonger billigare, kva trur du skjer med samfunnet i det lange løpet?

Trur du det blir fleire alkoholikara (% messig) om 20-30 år? Eller blir det like mange?

For å komme med andre eksempler, om biler blir dobbelt så dyre, trur du fleire villa ta buss og tog?

Eller om flybiletter blei 2-3 gonger dyrare no?

Kva om vanleg "gammaldags" mobil var å få kjøpt for 100kr, men alle smartphone kostet opp mot 15-20k, mange ville hatt dei?

Om vi tar så enkelt som juice og brus?

Om juice prisene blir satt ned til 5-10kr/liter, mens brus blir satt opp mot 50kr/liter. Vil salgstall endre seg VS det som er idag?

Folk spiser fordi dei har tilgong på mat. Enkelt å greit. Det ligger i naturen at du skal stappe i deg med kcal. Derfor like folk flest sjokolade, is og fries og liker ikkje broccoli eller salat.

Dyrare junk - dårligare tilgong på det - ferre kjøper det - ferre overvektige.

Lenke til kommentar

Ok, om prisene på alt alko blir halvert? Eller alt blir 5 gonger billigare, kva trur du skjer med samfunnet i det lange løpet?

Trur du det blir fleire alkoholikara (% messig) om 20-30 år? Eller blir det like mange?

For å komme med andre eksempler, om biler blir dobbelt så dyre, trur du fleire villa ta buss og tog?

Kva om vanleg "gammaldags" mobil var å få kjøpt for 100kr, men alle smartphone kostet opp mot 15-20k, mange ville hatt dei?

Om juice prisene blir satt ned til 5-10kr/liter, mens brus blir satt opp mot 50kr/liter. Vil salgstall endre seg VS det som er idag?

Folk spiser fordi dei har tilgong på mat. Enkelt å greit. Det ligger i naturen at du skal stappe i deg med kcal. Derfor like folk flest sjokolade, is og fries og liker ikkje broccoli eller salat.

Det var en sykt bra ide! En liter Frokost Juice fra coop koster ca 20kr, jeg syntes den er ganske god og sikkert sunnere en brus. Men når en brus da også koster 20kr, så sier det seg selv at de fleste velger brusen da de har lyst på noe godt.

Men så er det å få staten til å endre på dette da, noe som skjer om ca........ Aldri.

Lenke til kommentar

Ang hva Jørgen Foss spiser; Slik Sid sa til Manny, "det skal godt gjøres å bli så feit på grøntfor". Jørgen har nok dytta i seg litt mer enn grønt, og ellers sunn mat..

Ellers er jeg helt på linje med Jaquesson (som de fleste i tråden her antar jeg), men støtter et forbud på reklame rettet mot barn. Om man får definert det skikkelig. Barn er litt mer påvirkelige, litt mindre selvstendige, og har hakket mindre kunnskap enn voksne. Å forby noe som påvirker holdningene og vanene til små barn mener jeg er en god ide. Husk at mye holdninger og vaner formes nettop i barndommen.

Ellers burde det være lov å snakke om foreldrenes ansvar oppi dette her også. Om barnet har en BMI på opp mot 30, så er det faktisk barnemishandling.

Edit: Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være tabu å påvirke at feite folk er feite på grunn av et dårlig forhold til kosthold og trening. Det er jo veldig enkelt! Røykerne er jo fritt vilt i dag, ser ærlig talt ikke forskjellen på en tjukkas og en røyker. Begge deler er skadelig, og begge deler er din egen feil. Eneste forskjellen må vel bli at når røykeren havner på sykehus har han ihvertfall betalt masse til felleskassa gjennom avgifter. Tjukkasen er ikke i nærheten.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Det gjelder jo alt hvis du kjører en så høy prisstigning.

Men vi kan innføre fettskatt. Alle betaler skatt basert på fett %, det hadde vært no og bra motivasjon for å holde seg ripped, haha :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja... dei fleste veit jo ganske godt at "sunt mat" er frukt og grønt, fullkorna og kjøtt med lite feit (fisk/kylling).

Det trur eg til å med dei som sliter med mest overvekt er klar over.

Stor del av befolkningen i Norge tror "sunn mat" er frukt (masse carbs), juice (masse carbs), brød (masse carbs), ris (masse carbs) og poteter (gjett hva). Jeg kjenner godt utdannede mennesker som ikke aner hva proteiner og karbohydrater er, de har bare hørt at fett er usunt.

Problemet er maten som er veldig kcal rik, med mye feit og raske karbs.

Juice er jo sunt, om du setter det opp mot brus?

Frukt vs godteri?

Brødskiver vs fastfood?

Morsomt at du svarte på denne måten, fordi det er jo akkurat samme holdning til "sunnhet" du viser her som gjør at folk er mer overvektige, når det er de tingene de legger til for å være sunne som gjør at de tipper over dagsbehovet. Masse sukker går inn som eneste makro i jakten på noen kanskje ubetydelige mikronæringsstoffer.

Juice f,eks har mer vitaminer enn brus, men er høyere i kcal enn cola.

Brødskiver og frukt blir ikke magrere mat av at det fins enda verre alternativer!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder alkohol, kan man se på land som USA, Frankrike og Tyskland. (Jeg vet egentlig ikke hvor i verden alkohol er billigst.) Der er alkoholen betydelig billigere enn her. Jeg vet ikke hvor mange flere eller færre alkoholikere det er i de landene, men når det gjelder alkoholisme, i likhet med overspising, så ligger det ofte psykologiske årsaker til grunn, slik at bildet blir litt mer nyansert enn at det er billig.

Om det blir dyrere å kjøre bil, har det sikkert en effekt der kollektivtilbudet er bra, men i store deler av landet vårt er det så lite kollektivtrafikk at folk er avhengige av bilen. Dermed vil man ved en prisøkning oppnå å gjøre den økonomiske situasjonen deres vanskeligere. Flyttestrømmen fra landsbygda og inn til byene vil øke og boligprisene vil presses opp i taket, noe som ikke er helt i harmoni med distriktspolitikken til regjeringen. Poenget at en prisøkning kan føre til mindre forbruk, men det kan også ha mange andre uønskede virkninger.

En stor del av befolkningen i Norge bor i nærheten av svenskegrensa, så det er også mulig at en prisøkning på usunn mat vil føre til at enda flere vil dra enda oftere til Sverige og handle billigere der. Kanskje det til og med i forhold til risikoen blir lønnsomt å smugle. Den svenske økonomien vil blomstre, men folk blir kanskje sunnere her på Vestlandet.

Jeg lurer også på hvor stort samfunnsproblemet egentlig er. Ja, folk får mindre forventet levealder, men bør egentlig et unaturlig langt liv være et mål? Jeg vet ikke, men kan det tenkes at en overvektig mann som får hjerteproblemer i en alder av 50 år og dør litt senere, i snitt er billigere for staten enn en sunn mann som lever til han er 80 år? Kanskje vi skal akseptere at noen har lyst til å spise seg ihjel.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg skal inn i forsvaret til sommeren/høsten 2013 og vil jo derfor testes i Sit-Ups, men trenger noen gode mageøvelser å trene frem til opptaket som forbereder best mulig på mange sit-ups uten å nødvendigvis være sit-ups. Er visst ikke verdens beste øvelse for mage så.. :p

Lenke til kommentar

Tja... dei fleste veit jo ganske godt at "sunt mat" er frukt og grønt, fullkorna og kjøtt med lite feit (fisk/kylling).

Det trur eg til å med dei som sliter med mest overvekt er klar over.

Stor del av befolkningen i Norge tror "sunn mat" er frukt (masse carbs), juice (masse carbs), brød (masse carbs), ris (masse carbs) og poteter (gjett hva). Jeg kjenner godt utdannede mennesker som ikke aner hva proteiner og karbohydrater er, de har bare hørt at fett er usunt.

Problemet er maten som er veldig kcal rik, med mye feit og raske karbs.

Juice er jo sunt, om du setter det opp mot brus?

Frukt vs godteri?

Brødskiver vs fastfood?

Morsomt at du svarte på denne måten, fordi det er jo akkurat samme holdning til "sunnhet" du viser her som gjør at folk er mer overvektige, når det er de tingene de legger til for å være sunne som gjør at de tipper over dagsbehovet. Masse sukker går inn som eneste makro i jakten på noen kanskje ubetydelige mikronæringsstoffer.

Juice f,eks har mer vitaminer enn brus, men er høyere i kcal enn cola.

Brødskiver og frukt blir ikke magrere mat av at det fins enda verre alternativer!

Kvifor skal mat vere mager?! Folk spiste ris, poteter, korn i fleire hundre år og blei ikkje tjukke.

Det kom all "junk food" og du prøver å skylde på ris og pasta? Det er jo latterlig!

Ja, kanskje det er meir kcal i juice. Men greier du å "kjede-drikke" 3ltr men du spiler data? Dei greier folk fint med cola.

Det er ikkje brødskiver eller ris som er feil, men at folk evn. spiser dobbel så mye enn dei har behov for.

Eg blir aldri feit når eg spiser vanleg mat. Eg går faktisk ned i BF% når eg spiser normalt mat.

Når eg i USA med mye junk, så går eg mye opp i vekt. Sikkert fordi eg spiser ris 1 gong i uka når eg er der.

Kva med aktivitet? Kor ofte er unger ute og leiker med venner? For 50 år siden så var dei ute 24/7. Hadde ein lyst å prate med noen - ein måtte gå/sykle bort ditt. Det var ikkje nok å åpne FB.

Så ja, masse junk food, mindre aktivitet = fedme. Det er ikkje "ris" eller "brødskive" som er galt. Folk må ikkje leve kun på salat eller grønnsaker.

Korleis var norske matvaner for 40-50 år siden? Potet kvar dag var det vel. Grønnsaker? Ikkje så mye av. Brødskiver? Masse. Salat? Lite. Frukt (epler, plommer o.l.?) - mye av.

Men folk blei ikkje feite av eit eller anna grunn. Så det er nok ikkje frukt og potet som er feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På Coop OBS så er alt lagt til rette for store innkjøp med store handlevogner, "godt" utvalg og gode priser. Man trenger ikke sjekke mange handlevogner for å se skjevfordelingen i sunne matvarer mellom tynne og tykke folk. Hvis dette argumentet med å forby reklame for usunn mat skal holde mål, så finner jeg det merkelig at det i all hovedsak er tykke folk som har fått den med seg. Samtidig ser det ut til at tykke foreldre også har tykke barn. Dette er kun observasjoner jeg gjorde i dag, altså ikke noe statistisk eksperiment. Kan hende jeg er for snever i mine antagelser, men JEG mener jeg ser et mønster..

Forby reklame? Glem det. Her må det mer drastiske ting til verks!

• Liker 1
Lenke til kommentar

På Coop OBS så er alt lagt til rette for store innkjøp med store handlevogner, "godt" utvalg og gode priser. Man trenger ikke sjekke mange handlevogner for å se skjevfordelingen i sunne matvarer mellom tynne og tykke folk. Hvis dette argumentet med å forby reklame for usunn mat skal holde mål, så finner jeg det merkelig at det i all hovedsak er tykke folk som har fått den med seg. Samtidig ser det ut til at tykke foreldre også har tykke barn. Dette er kun observasjoner jeg gjorde i dag, altså ikke noe statistisk eksperiment. Kan hende jeg er for snever i mine antagelser, men JEG mener jeg ser et mønster..

Forby reklame? Glem det. Her må det mer drastiske ting til verks!

Å forbi reklame vil ikkje ha umiddelbar effekt. Men om vi ser i 10-30år fram i tid, så vil det spille veldig stor rolle.

Reklame er ikkje avgjørande om ein spiser sunt eller usunt. At det ikkje påvirker alle, betyr ikkje at den ikkje ansvarleg for mange overvektige.

Jeg kan bare spørre igjen, om ikkje det var lønnsomt å sende reklame, ville selskaper brukt milliarder på det? Reklamen fører til ein AUKE i salget at dei TJENER på å sende den. Så ja, du kan tenke kor mange blir faktisk påvirka av den.

Lenke til kommentar

Interessant hva den vanlige mannen i gaten tenker om dette her, spennende å følge med på hva dere synes.

Norkost undersøkelser og andre statistiske undersøkelser viser at vi utrolig nok spiser mindre enn før, men vi har sett en helt utrolig nedgang i hverdags-aktivitet som gå i trapper, gå å hogge ved og lignende.

NFE (Norges ernæringforbund) som jeg også er medlem av satt i møte med representanter tidligere i år (28 juni) og tro du meg, forslaget vårt møtte knallhard kritikk fra kjeden og forslaget "ble sendt i retur."

Vårt forslag :

http://www.regjeringen.no/pages/37910169/Vedlegg3.pdf

Bakgrunn for forslaget

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/hoeringer/hoeringsdok/2012/horing---forslag-til-ny-regulering-av-ma/horingsbrev.html?id=684713

Se f.eks på havregryn i butikken, det ligger så gjemt og langt ned på bakken at jeg får vondt i ryggen snart av å bøye meg ned, men loffbasert frokostblanding med 10%> sukker med etikker som har sterke farger som barn ler seg lokke av - ligger i "barnehøyde" ---> setter press på foreldre.

Et revurdert forslag er underveis så får vi se hva framtiden bringer, og jeg ser noen som snakker om KMI i forhold til barn - barn her egne KMI verdier, altså bruker man egne formler for barn.

For spesielle interesserte er det tilgjengelig for alle et faktaark :

"Overvekt og fedme hos barn og unge" som viser helsestatistikk og er av nyere dato.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4576:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:84303::1:6043:16:::0:0

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som Kari påsto er det som oftest psykologiske grunner til at man spiser, og ikke minst hvordan barndommen har vært. Selv om jeg heller ikke tror på noe umiddelbart resultat av reklameforbud, tror jeg det i kombinasjon med andre tiltak vil være positivt.

Det er ingen, absolutt ingen som får noe godt (hehe) ut av å kjøpe godteri og usunne produkter andre enn de som lager og distribuerer dette. Matvaregigantene (og produsentene) ler hele veien til banken mens folk blir feitere og feitere. Snop og usunn mat er avhengighetsskapende, nesten på lik linje med tobakk. De har alt å tjene på at de kan fortsette å reklame. Coca Cola hadde ikke brukt millioner (og sikkert milliarder) på markedsføring hadde de ikke fått det igjen i salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...