aomt Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Jeg tror det er veldig lett for oss som aldri har vært overvektige å kritisere de som er overvektige. Ja, å gå ned i vekt er i et fysiologisk perspektiv enkelt, men vi må huske at mennesker i stor grad er styrt av følelser og emosjoner. Når eg dreiv å studere no sist i USA, så hadde eg ikkje tid til å trene eller spise mat. Skulen var frå 8 til 17, så måtte eg komme heim og lese meir. Vi hadde ca 2 prøver kvar uke (som vi måtte ha minst 75% på) og eksamena kvar 2 månad. Så eg hadde ca 5 timer til søvn kvar natt... :/ Anyway, då gjekk det i fastfood gjerne 2-4 gonger i uka. Så eg la på meg ganske mye (var opp på rundt 98). Eg kom tilbake og slanka alt vekk ned til 80 (10-11% BF). Eg trivdes mye meir med å stappe i meg pizza og burgera med milkshakes og starbucks. Eg likte det bedre enn å ligge på -1k kcal, trene og drive med mye kardio (måtte få opp kondis!). Men det gjekk! Det er ytterst, ytterst få som virkeleg har problemer med helse og derfor kan ikkje slanke seg. Dei fleste er berre late, gidd ikkje trene og stapper i seg mat. 3 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Jeg tror det er veldig lett for oss som aldri har vært overvektige å kritisere de som er overvektige. Ja, å gå ned i vekt er i et fysiologisk perspektiv enkelt, men vi må huske at mennesker i stor grad er styrt av følelser og emosjoner. Når eg dreiv å studere no sist i USA, så hadde eg ikkje tid til å trene eller spise mat. Skulen var frå 8 til 17, så måtte eg komme heim og lese meir. Vi hadde ca 2 prøver kvar uke (som vi måtte ha minst 75% på) og eksamena kvar 2 månad. Så eg hadde ca 5 timer til søvn kvar natt... :/ Anyway, då gjekk det i fastfood gjerne 2-4 gonger i uka. Så eg la på meg ganske mye (var opp på rundt 98). Eg kom tilbake og slanka alt vekk ned til 80 (10-11% BF). Eg trivdes mye meir med å stappe i meg pizza og burgera med milkshakes og starbucks. Eg likte det bedre enn å ligge på -1k kcal, trene og drive med mye kardio (måtte få opp kondis!). Men det gjekk! Det er ytterst, ytterst få som virkeleg har problemer med helse og derfor kan ikkje slanke seg. Dei fleste er berre late, gidd ikkje trene og stapper i seg mat. Jeg er enig, og for de aller fleste finnes det ingen unnskyldning, men jeg tror det finnes mange unntak. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Hvis vi skal begynne å forby reklame, må vi forby all reklame. Det blir reklamert for alle slags matvarer, så usunn mat har ikke noe konkurransefortrinn. Jeg vet at reklame påvirker oss i stor grad, mer enn folk flest er klar over. Men er det reklamens, samfunnets eller foreldrenes feil når de lar seg påvirke og ikke klarer å si nei til ungene sine? Vi blir påvirket av reklame, men ikke tvunget til å foreta oss noe. Jeg har riktignok ikke unger som maser, men jeg klarer å gå rett forbi godterihyller og usunn mat hver gang jeg er på butikken, hvis jeg ikke har bestemt på forhånd at det er hva jeg skal kjøpe. De aller fleste mennesker er så oppegående at de bør være i stand til det. Jeg tror at en del av problemet er at folk mangler kunnskap om mat og kosthold. Det er jo ikke det dagbladet, vg, side2, se og hør, og alle de andre tabloidene fokuserer på, men små detaljer og dårlige råd som ikke er til noen hjelp for vanlige mennesker. Samfunnet kunne vært flinkere til å opplyse om og utdanne folk innen matlaging og næringsstoffene, men uansett er det opptil hver enkelt å skaffe seg den kunnskapen de mangler og velge en sunn livsstil for seg selv, eventuelt oppsøke hjelp på eget initiativ hvis man ikke er i stand til det. Kosthold og teori rundt trening bør i hvert fall ha en mye større plass i grunnskolen enn de har i dag. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Tja... dei fleste veit jo ganske godt at "sunt mat" er frukt og grønt, fullkorna og kjøtt med lite feit (fisk/kylling). Det trur eg til å med dei som sliter med mest overvekt er klar over. Mennesker er jo veldig enkelt å manipulere. Det er nokk ein grunn kvifor selskaper bruker milliarder av dollar på reklamene. Dei TJENER på det. Eg vil faktisk påstå at du er ein av untaka, om du aldri kjøper noe godt vis du har ikkje planlagt det. Reklamen er beregna for å virke på underbevistheita. Så mange er ikkje klar over at dei er påvirka. Det gjelder jo spesielt voksne. Selvfølgelig til slutt er det foreldra som bestemmer kva som er "riktig". Men når dei selv blir hjernvaska og ungen held på å mase heile tiden om godteri, så er det fort gjor å kjøpe det. Kan vi (samfunnet/staten?) gjere noe stor og enkel forandring, slik at foreldra blir meir ansvarleg? Holde kurs? Gi ut flyers? Tiltak som koster enorm masse og gir lite resultat. Om vi forbyr reklame, spesielt den som er retta mot unger, vil det fungere? Ja, eg meiner i alle fall det. Endå bedre, om vi skrur opp prisa i tillegg og fjerner moms frå frukt og grønnsaker. Dei 2 relativ enkle tiltak, som koster ikkje all verden, VIL føre til mye sunnare kosthold for alle. Trente, feite, unge, gamle, kvinner, menn. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Det er mulig, hvis etterspørselen synker. Hvis den ikke gjør det derimot, oppnår vi bare å trekke ekstra avgifter, slik at folk som spiser mye usunt får dårligere råd og forblir feite. Jeg vet ikke om kurs og flyers er effektive. Kanskje enkle brosjyrer med informasjon ved matvarehyllene i butikken kan gjøre en forskjell. Det bør også være et tilbud om terapi for de som har underliggende psykiske årsaker til overvekten. I Japan er det arbeidsgiverens ansvar å få den ansatte på en kostholdsplan når magemålet når 90 cm. Det blir kanskje et stort og kostbart ansvar å legge på arbeidsgivere i Norge, men det er ikke dumt å fange opp overvekt før den når et dødelig nivå. Når det gjelder barn, så bør overvekt regnes som omsorgssvikt hvis det ikke ligger stoffskiftesykdommer eller liknende bak. En annen ting er hvordan man skal dele matvarer inn i sunn og usunn mat. Det er ikke alltid så enkelt. Skal et visst mål sukker eller et visst mål energi per enhet ligge til grunn? Eller skal selve sukkeret avgiftsbelegges mer, slik at prisen øker lineært med grad av usunnhet? Ekstra avgifter rammer også oss som har en sunn livsstil. Hvis folk allerede er tilstrekkelig opplyst i dag og likevel velger en usunn livsstil, så fortjener de hver eneste kg overvekt de har. Det viser vel også at folk som har valget, generelt er fornøyde med overvekten sin, eventuelt at det ikke er ubehagelig nok. Er det slik at de ikke gidder å gjøre noe med livsstilen selv, men ønsker at staten skal velge for dem? Hvis vi vil kutte i de samfunnsmessige kostnadene, kan vi slutte å finansiere uførhet og helseplager forbundet med overvekten, eventuelt gjøre det i mindre grad. Det er ikke et veldig sosialistisk forslag, men vi kan senke sykepenger og øke egenandeler for plager forbundet med en dårlig livsstil. Da vil overvektige merke det økonomisk, noe som er mye mer ubehagelig enn et potensielt hjerteinfarkt i framtida. Så snart de merker at vekten begynner å bli en belastning og en fare for å pådra seg mer alvorlige helseplager, vil de føle seg tvunget til å gjøre noe med det. Jørgen Foss vil sikkert jamre om diskriminering av overvektige, men det er jo ingenting i veien for å innføre det samme tiltaket mot røykere og gjøre det ugunstig å utsette seg selv for risiko på andre måter. Jeg ser at det også blir en økonomisk straff, men den rammer i det minste de riktige menneskene, og ikke oss som holder oss godt innenfor marginene. Endret 5. oktober 2012 av Zarac Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Om det hjelper å forby reklamen eller ikke er en ting, men om man ikke skal forby det, så må det vel bli lov å reklamere for alkohol, og leker til barn (Selv om det ikke skal være lov, sender de fleste fra utlandet og omgår de reglene). Om staten mener at å hindre reklame for alkohol, reklamer for barn, tobakk og lignende hjelper, så burde de vel forby reklame for godteri også. Hvertfall om man ser på hvor stort problem fedmen er blitt. Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Ser på debatten nå. Sitter fremdeles å håper på at noen spør Foss om hvor mye han spiser. Han gjør seg jo uovervinnelig når han står der og lar være å snakke om sin egen kropp. Han mener det er samfunnets feil som ikke gir nok opplysning, men hvorfeor er ikke han tynn, han som vel må være godt opplyst? Det er kvalmt å høre han si at han er skuffet over Regjeringen. Jeg er skuffet over ham. For et dårlig forbilde. Endret 5. oktober 2012 av Broseph Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Blir jo litt relevant dette også. South Park tar jo (på sin måte) opp fedmeproblemet i sin nyeste episode, Raise the bar. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Noen skulle spurt Jørgen Foss om han hadde styrt unna de usunne matvarene han har spist hvis de hadde vært dyrere. Hvis nei: Hva er egentlig grunnen til at han og andre gjør det likevel? Hvis ja: Hva har matbudsjettet hans vært og hvorfor er eventuelt ikke det beløpet stort nok til et sunnere kosthold i dag? Det skal også bemerkes at han ikke ønsker å gjøre sunn mat billigere, men usunn mat dyrere. (Hvis vi hadde sluttet å subsidiere jordbruket i Norge, ville vi fått billigere mat fra EU, men det er en annen diskusjon.) Jeg er student og klarer meg på et matbudsjett på 1200 kroner i måneden, og har ingen problemer med å betale for et forholdsvis sunt kosthold. Det er helt på trynet at Jørgen Foss er på TV og forteller hvordan samfunnet skal legge om til en sunnere livsstil, når han ikke er i stand til å ta vare på sin egen kropp en gang. 5 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Det er helt på trynet at Jørgen Foss er på TV og forteller hvordan samfunnet skal legge om til en sunnere livsstil, når han ikke er i stand til å ta vare på sin egen kropp en gang. Pluss opp for innlegget. Ser siste del av debatten nå, og blir mer og mer irritert over Jørgen Foss. Forøvrig også over representanten fra NHO, som tydelig er en del av matvaregigantenes korridorpolitikk. Sukker, salt og usunn mat er for stor business til at det blir en enkel kamp. Filmen 'Thank you for smoking' kommer til hodet. Leste rykter en plass om at det fantes bilder av noe av det Jørgen Foss spiser. Om det var bilder hjemme hos han eller om de har rotet i søpla, det aner jeg ikke. De skulle angivelig vise potetgull, sjokolade og godteri. Sikkert brus også. Om det er sant, det aner jeg ikke men ser man på kroppen så er det noe som har sneket seg inn. Tenk hvor mange kalorier han trenger for å vedlikeholde vekten. Noen som vet hva han veier? En ting er sikkert, hadde Jørgen Foss brukt like mye energi på å trene og spise sunt som han bruker på å kjempe politiske saker hadde han ikke sett slik han gjør ut! Bilde fra en artikkel, sikkert slik handlevognen hans ser ut ja. Pluss litt til. Endret 5. oktober 2012 av uTukt 1 Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Tja... dei fleste veit jo ganske godt at "sunt mat" er frukt og grønt, fullkorna og kjøtt med lite feit (fisk/kylling). Det trur eg til å med dei som sliter med mest overvekt er klar over. Stor del av befolkningen i Norge tror "sunn mat" er frukt (masse carbs), juice (masse carbs), brød (masse carbs), ris (masse carbs) og poteter (gjett hva). Jeg kjenner godt utdannede mennesker som ikke aner hva proteiner og karbohydrater er, de har bare hørt at fett er usunt. 2 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 ja, er faktisk ikke mange år siden jeg prøvde å få i meg så lite fett som mulig. trodde at man ikke kunne legge på seg fett om man ikke åt fett, dette tror jeg det er mange som også tror den dag i dag. siden alle "fett reduserte" produkter liksom skal være så bra, så tror folk at de kan spise det i store mengder, å det ned god samvitighet. er utrolig mange produkter som reklamerer med "redusert fettinnhold" eller "null fett" men som alikevel er kcal bomber. noe som nesten ikke skulle vært lov, da folk går fem på. 1 Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Tja... dei fleste veit jo ganske godt at "sunt mat" er frukt og grønt, fullkorna og kjøtt med lite feit (fisk/kylling). Det trur eg til å med dei som sliter med mest overvekt er klar over. Stor del av befolkningen i Norge tror "sunn mat" er frukt (masse carbs), juice (masse carbs), brød (masse carbs), ris (masse carbs) og poteter (gjett hva). Jeg kjenner godt utdannede mennesker som ikke aner hva proteiner og karbohydrater er, de har bare hørt at fett er usunt. Pluss at noen folk tror at hvis de legger til frukt og grønnsaker til et allerede ødelagt kostholdt, vil de automatisk gå ned i vekt. Bare du spiser en banan og et eple etter en stor sjokoladeplate, vil kiloene rase nedover. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Tja... dei fleste veit jo ganske godt at "sunt mat" er frukt og grønt, fullkorna og kjøtt med lite feit (fisk/kylling). Det trur eg til å med dei som sliter med mest overvekt er klar over. Stor del av befolkningen i Norge tror "sunn mat" er frukt (masse carbs), juice (masse carbs), brød (masse carbs), ris (masse carbs) og poteter (gjett hva). Jeg kjenner godt utdannede mennesker som ikke aner hva proteiner og karbohydrater er, de har bare hørt at fett er usunt. Folk flest trenger ikkje så mye protein. Dei som ikkje trener (jogge 2 gonger i uka kanskje?) har ikkje behov for prot. Dei får nok gjennom egg, melk, fisk/kjøtt/kylling og trenger ikkje å legge om noe. Problemet er maten som er veldig kcal rik, med mye feit og raske karbs. Juice er jo sunt, om du setter det opp mot brus? Frukt vs godteri? Brødskiver vs fastfood? Vi spiser faktisk like mye protein no, som vi gjorde for 2000-100år siden. Vi spiser mindre karb og meir feit. Vi spiser "feil" karb. Det fører til overvekt o.l. @krizkriz Det er nettop poenget. Det er ikkje frukt eller ris som er problemet. Problemet at folk stapper i seg alt muleg annet i tillegg. Så spiser dei frukt i tillegg. Endret 5. oktober 2012 av cefey Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Cefey: Man trenger ikke nødvendigvis masse proteiner, men proteiner metter mer enn både karbs og fett, så å få i seg mest mulig proteiner er en god måte å få i seg minst mulig kals uten å være sulten. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Det dere sier gjelder ikke for folk uten interesse for kosthold. For den vanlige nordmann er det viktigste å bli mett, at det smaker godt og er "skikkelig" mat. Prøv eksempelvis å spørre fire random i slekta om de vet hva proteiner ER for noe... Dere vil bli overraska... Lenke til kommentar
War Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Ser 90+jentene sitte på sykkel på trening og drikke juice av 1literkaronger. Må jo gå ned i vekt da, juice er jo sunt! Bare synd man drikker mer kcal en man trente av.. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Det dere sier gjelder ikke for folk uten interesse for kosthold. For den vanlige nordmann er det viktigste å bli mett, at det smaker godt og er "skikkelig" mat. Prøv eksempelvis å spørre fire random i slekta om de vet hva proteiner ER for noe... Dere vil bli overraska... Det vet jeg. Men diskusjonen handler ikke om hvordan situasjonen er, og hva folk faktisk kan, men om hva de burde kunne. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Problemet ligger vel heller at folk blir overvektige i første omgong, ikkje at dei veit korleis dei skal ned i vekt. Derfor enklare tilgong på sunnare varer, høyre priser på "junk" og mindre reklame vil føre til sunnare kosthold for folk flest og det er ferre som kommer til å vere overvektige i første omgong. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Høyere pris på junk vil aldri fungere, lavere pris på sunn mat hadde vært en bedre vei å gå. Syns det er feil at man skal avgiftslegge alt som fører til fedme. Hva med oss som har bra kosthold. Vi vil jo lide når vi vil ha noe usunt en gang i blant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå