Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har opplevd å få vondt i hodet etter knebøy? Trener for tiden et program hvor jeg tar ett sett med 20 reps og idag fikk jeg vondt i hodet halveis i settet og har først begynt å gi seg nå 2 timer etter.

Husker du å puste godt?

Lenke til kommentar

Noen som har opplevd å få vondt i hodet etter knebøy? Trener for tiden et program hvor jeg tar ett sett med 20 reps og idag fikk jeg vondt i hodet halveis i settet og har først begynt å gi seg nå 2 timer etter.

Tror jeg også ville fått vondt i hode av 20 reps..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg også ville fått vondt i hode av 20 reps..

Haha! Skulle skrive akkurat det samme. :)

Lenke til kommentar

Jørgen Foss og Kari Jaquesson og flere er på Debatten på NRK1 nå. Tema er overvekt, mat og reklame rettet mot barn. Noen vil ha forbud mot reklame for usunn mat som kapteinsabeltannis, for eksempel, og muligens øke avgiftene for å gjøre maten mindre tilgjengelig, for å unngå at barn får dårlige vaner og blir overvektige.

Jeg synes at fokuset ligger på feil sted. Hvor er foreldrene oppi dette? Barn spiser ikke usunn mat og godteri fordi de ser reklamer, men fordi de får maten av foreldrene. Barn får ikke tak i usunn mat og godteri hvis ikke foreldrene tillater det. Hva om barn ikke så disse reklamene og ble tilbudt usunn mat likevel, ville de sagt "nei, jeg vil heller ha salat"? Ei dame som var økonom i Luksusfellen ville forbinde spisingen med skam, for hun hadde tatt ungen sin i å spise sin fjerde is på en hverdag. Hva med å bare si nei? Som forelder har man lov til det. Å øke avgiftene vil gjøre det dyrere for foreldrene, men ikke gjøre barn sunnere hvis de fortsetter å kjøpe den maten. Og da kan man spørre seg om det er foreldrene som velger maten de skal fôre barna med, eller om det er statens ansvar å legge de føringene.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidenes flause i dag. Jeg kan ikke engang beskrive hvor ubegripelig flaut det var.

Trent til failure, helt kjørt, presterer å ta feil av vannflaska og kalkflaska. Løper inn i garderoben og skyller kjeften så godt jeg klarer mens jeg prøver å begripe hva jeg har gjort. Når jeg endelig våger meg ut igjen så møter jeg applaus fra brahs. Akk og ve, dette kommer de aldri til å la meg glemme.

Til orientering kan jeg informere om at det føles akkurat som å spise ei skje med kanel.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Herre, det finnes ikke noe verre enn overvektige som rasjonaliserer og bortforklarer egen overvekt. Ansvaret ligger hos hver enkelt, verre er det ikke.

Fedmedebatten er for øvrig blitt så gjentagende at det blir for dumt. Det er kanskje ikke så rart når Foss og Jaqusson representerer ytterpunktene i enhver debatt om temaet. Det hjelper ikke at man presser Charter Hilde inn blant publikum.

Endret av Matzerath
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er veldig lett for oss som aldri har vært overvektige å kritisere de som er overvektige. Ja, å gå ned i vekt er i et fysiologisk perspektiv enkelt, men vi må huske at mennesker i stor grad er styrt av følelser og emosjoner.

Lenke til kommentar

Jørgen Foss og Kari Jaquesson og flere er på Debatten på NRK1 nå. Tema er overvekt, mat og reklame rettet mot barn. Noen vil ha forbud mot reklame for usunn mat som kapteinsabeltannis, for eksempel, og muligens øke avgiftene for å gjøre maten mindre tilgjengelig, for å unngå at barn får dårlige vaner og blir overvektige.

Jeg synes at fokuset ligger på feil sted. Hvor er foreldrene oppi dette? Barn spiser ikke usunn mat og godteri fordi de ser reklamer, men fordi de får maten av foreldrene. Barn får ikke tak i usunn mat og godteri hvis ikke foreldrene tillater det. Hva om barn ikke så disse reklamene og ble tilbudt usunn mat likevel, ville de sagt "nei, jeg vil heller ha salat"? Ei dame som var økonom i Luksusfellen ville forbinde spisingen med skam, for hun hadde tatt ungen sin i å spise sin fjerde is på en hverdag. Hva med å bare si nei? Som forelder har man lov til det. Å øke avgiftene vil gjøre det dyrere for foreldrene, men ikke gjøre barn sunnere hvis de fortsetter å kjøpe den maten. Og da kan man spørre seg om det er foreldrene som velger maten de skal fôre barna med, eller om det er statens ansvar å legge de føringene.

Har studert litt psykologi og matvaner (leste kun par bøker på det!).

Då sto det at reklame har vel veldig mye å si.

For det første, så vil jo foreldra at unger skal vere glade. Unger ser på reklame, vil ha "kinder egg", begynner å mase - foreldra kjøper det.

For det andre, så er reklamen rettet også like mye mot foreldra. Dei viser jo "glade" familier, unger som leiker osv osv. Folk BLIR påvirka av reklamen.

Ein anna ting, som er mest avgjørande, er vel at det er tilgong på alt den maten. Folk har rett og slett råa til det.

For 40-50 år siden så hadde dei brus par gogner i året. Same med is o.l.

Om prisene øker på godteri, samtidig som prisene på frukt går ned, vil folk ha ein sunnare kosthold. Men dei tjener jo lite på frukt fra før av og masse på godteri... så trur ikkje det skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...