aomt Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Jeg får vondt i skuldrene av knebøyen (stanga obv), men er ikke too keen på pussypad. Noen som har noen brotips å dele? Ha den litt lenger ned, så den presser ikkje så mye på skuldra? Samt kan eg heller anbefale smalare grep, der du pusher shrugs ut og opp, så legger du stanga på dei istedenfor. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Er det best å ha spise-vindue på morganen eller om kvelden? Kor lenge før trening slutter dokke å spise? Kan ein ta ein shake etter trening? Eller legger dokke treninga midt i spise-vindue? Lenke til kommentar
Salamanderhodet Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) - Endret 1. juni 2015 av Salamanderhodet Lenke til kommentar
H5N1 Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Hva er "PF" som alle snakker så mye om? Lenke til kommentar
discostu Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Vært litt smårøten i venstre kne i det siste. Kan ikke trykke meg til ubehag, men hvis jeg beveger litt på beinet kjenner jeg det inni der. Går over av seg selv? Lenke til kommentar
Salamanderhodet Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) - Endret 1. juni 2015 av Salamanderhodet Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Jeg får vondt i skuldrene av knebøyen (stanga obv), men er ikke too keen på pussypad. Noen som har noen brotips å dele? hold smalere på stanga, dette vil lage en dypere grop du kan legge stangen i. Da ligger den mer stabilt. Ellers må du bare herde litt. Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Takk for svar, gidder ikkje quote alle. Problemet kommer bare fra 40-ishkg og oppover. 50 er muskulær voldtekt. Liten som jeg er vet jeg faktisk ikke helt hvordan jeg skal få lagt den, men skal prøve og feile litt med bare staga og et smalere grep. Endret 3. oktober 2012 av Anaio Lenke til kommentar
Rairai Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 På rygg og bicep dag kjører jeg markløft før pull ups. Dette gjør meg veldig svak i pull ups selv om jeg tar fem minutter pause etter mark. Bør jeg prøve pull ups før markløft? Jeg hadde ikke kjørt pullups før markløft hvertfall, fordi markløft er en baseøvelse, en grisetung sådan, og ville heller kjørt mindre reps/vekt på pullups enn å ha bytta om rekkefølgen så det går utover markløftet. Kjør de tyngste øvelsene/baseøvelsene først. Det eneste unntaket spør du meg er om du har spesifikt mål om å klare x antall pullups eller lignende, da kunne man vel gjort det en periode men fast ville jeg ikke vurdert det. Ta heller og legg til pullups på en annen muskelgruppedag i tillegg evt, sålenge det ikke kræsjer med restitusjon av samme muskelgrupper Lenke til kommentar
Akse Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 På rygg og bicep dag kjører jeg markløft før pull ups. Dette gjør meg veldig svak i pull ups selv om jeg tar fem minutter pause etter mark. Bør jeg prøve pull ups før markløft? Jeg hadde ikke kjørt pullups før markløft hvertfall, fordi markløft er en baseøvelse, en grisetung sådan, og ville heller kjørt mindre reps/vekt på pullups enn å ha bytta om rekkefølgen så det går utover markløftet. Kjør de tyngste øvelsene/baseøvelsene først. Det eneste unntaket spør du meg er om du har spesifikt mål om å klare x antall pullups eller lignende, da kunne man vel gjort det en periode men fast ville jeg ikke vurdert det. Ta heller og legg til pullups på en annen muskelgruppedag i tillegg evt, sålenge det ikke kræsjer med restitusjon av samme muskelgrupper Jeg tror bare jeg venter med å kjøre pullups på den økta. Mulig det hjelper. Enig med deg at markløft bør kjøres først. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Vært litt smårøten i venstre kne i det siste. Kan ikke trykke meg til ubehag, men hvis jeg beveger litt på beinet kjenner jeg det inni der. Går over av seg selv? Korleis du fekk den skaden? Kan jo vere alt muleg. Hadde liknandes problemer etter at eg jogge 15km, utan å ha jogga noe særlig i det siste før det. Då er det berre å slappe av i noen dager, så går det over. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Jeg har noe lignende i venstre kne, det "klikker" når jeg beveger det opp. Dersom det ikke klikker så kjenner jeg at det "kniper" litt i nerven. Har vært sånn i 2-3 år, ikke noe å bry seg om. Edit: Så forresten nå på resultatene etter "10 For Grete" som ble holdt under Oslo Maraton og fant ut at hadde jeg deltatt ville jeg mest sannsynlig endt rundt 20. plass Oppløftende! Endret 3. oktober 2012 av Patrick123 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Er det best å ha spise-vindue på morganen eller om kvelden? Kor lenge før trening slutter dokke å spise? Kan ein ta ein shake etter trening? Eller legger dokke treninga midt i spise-vindue? Det er individuelt hvordan man vil ha det. Jeg spiser som regel fra 11 til 17 de ukene jeg jobber kveld og fra 16 til 22 de ukene jeg jobber dag. Man er ikke avhengig av mat etter trening som tidligere antatt, men BCAA kan være ok om det blir lenge til man spiser etter trening. Det er dog ikke noen holdepunkter for at dette er nødvendig, men det er for mange en billig forsikring for å holde på muskelmasse. Personlig har jeg ditcha alt av kosttilskudd forutenom lakseolje og ZMA. Man spiser som en hest når man setter i gang så det daglige proteinbehovet dekker man glatt med mat. 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Det er mest sannsynlig riktig slik som Doofen sier, for maksimal anabol respons etter trening så har 20gram av forgrenede AS vist til maksimal stimuli - grunnet ved et "vanlig kosthold" så vil alltid sirkulerende aminosyrer eller endogent(kropps-eget) protein bli brutt ned for å kompensere for den økte proteinsyntesen etter stimuli. Har man f.eks spist la oss si en boks med cottage cheese sammen med mye annet snadder så vil du dekke behovet ditt om det er siste måltid før trening. (Bare et eksempel - finnes plenty av muligheter - kroppen vår adapterer seg etter omgivelsene) dog er det størst holdepunket for 20gP/1g KH/per/KVG (KH for maksimal anabol respons) Men det igjen behøver ikke å bety at andre metoder fungerer så og si like bra, har jeg ikke apetitt etter treningen så vet jeg at jeg tross alt har spist 50-80G protein noen timer føre. Endret 3. oktober 2012 av Dukien Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Nå sies det at HGHsekresjon er på topp rett etter trening og blir avbrutt ved inntak av næring i umiddelbart tidsrom etter trening type 30-45 minutter. Kort sagt, det er fordelaktig å vente en time med å spise etter styrketrening. Man går heller ikke katabol rett etter trening som tidligere ANTATT.Det er påvist at man kan gå så mye som 12 timer etter krevende fysisk anstrengelse før egne AS blir syntesert. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Nå er det jo insulinets anabole virkning på målceller som vi er ute etter og som enn så lenge har vist seg å være av størst betydning, veksthormon blir som du sier stimulert av stressfaktorer som akkurat styrketrening, men nå er det jo insulinlignende-vekstfaktorer (IGF-1) som faktisk stimulerer til vekst samt proteinsyntesen i muskelvev. Hensikten er jo å stimulere glukose- og aminosyretransport inn i muskelceller og det er jo akkurat det VK i samarbeid med IGF-1 samt tilgjenglig AS gjør ( enda raskere ved moderat insulin-stimuli) Kommer an på hva/hvor mye som er i ventrikkelen så er det ikke nødvendigvis fordelaktig å helle innpå noe direkte etter trening, så det du sier er ikke nødvendigvis feil. Det geniale er at muskelvev har den utrolige egenskapen at dem kan ta opp glukose uavhengig av insulin og det er unikt for vev som har blitt utsatt for hypertrofi - GLUT4 er "gateways" som vi finner i både muskel og fettvev hvor dem blir aktivt (går til plasma-membran om blodsukkeret stiger som innebærer at glukose passivt kan tas opp av cellen, dette er som sagt under påvirkning av insulin og som vi alle vet så virker insulin direkte inn på proteinsyntesen. (Det er dette som også kalles for insulinfølsomhet - hvor en liten dose insulin gir MAKS respons - derfor er trening/fysisk stimuli så utrolig genialt ) Igjen; nå sier jeg ikke at det du skriver er feil, men per dags dato så er det dette som er underbygget som "mest fordelaktig" Det blir helt riktig som du sier ; timing er "off the essence" og man MÅ ikke ta en YT direkte etter trening slik Olympiatoppen så hardt prøver å fortelle oss. Når det kommer til ditt siste utsagn så er det vel ikke snakk om katabolsk fase ( med forbehold at du faktisk har nok energi inn) men her er det snakk om å få maksimalt anabol respons og nå er det vel typisk meg å snakke om forskning igjen og igjen men olympiatoppen holder på å utføre en replika fra flere reviews som tar for seg akkurat disse faktorene, så en tilgjengelig oppdatert meta-analyse blir å finne innen en ganske så kort tid. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Dobbelpost: Jeg fant jeg fant! Så lettere å "forklare" via bilder. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Takker:) Då skal eg teste det ut:) Lenke til kommentar
aomt Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Ein anna ting eg lurer på. Har noen noe erfaring med å kjøre hypertrofi og styrke "samtidig". Altså 1 gong styrke (4-6 reps), neste trenining 11-13 reps. Og bytte på slikt? Er det noe vits? Fungera det? Evt. korleis er det kontra kjøre 7-9 reps heile tida eller kjøre styrke i 3-4 månad, så hypertrofi i 3-4 månad? Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Hvis dere måtte droppe knebøy. Hvilke øvelser ville dere erstattet det med for å få samme utbytte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå