Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Fanden altså. Irriterer meg at jeg ikke får til mer enn 120x2 i bøy nå. Har gått ned to kilo siden sist jeg klarte x5.

Oppfølgningsspørsmål: Burde jeg fortsette med 120*x(til failure) eller gå ned litt for å klare høyere antall reps?

Når eg opplever lignende går eg ned litt og opp i reps, funker ganske bra. For meg ivertfall

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lastet nettopp ned StrongLifts sin app på mobilen og ser nå at jeg har trent "feil" mtp. sett på markløft.

Skal tydeligvis bare ta 1 sett med 5 reps, mens jeg har trent med 5x5 til nå.

Føler jeg har få sett i økten allerede, så det å fortsette med 5x5 i markløft blir mest naturlig. Men om det har noen spesielle fordeler med ett sett med fem reps kontra fem sett med fem reps - skrik ut!

Og dere andre som har fulgt SL5x5, hvordan har dere gjort det?

Lenke til kommentar

Jeg følger programmet slik det står, med kun ett sett markløft. Grunnen til at det er slik forklares på stronglifts.com.

Regnar med at det kun er rommet ditt? Du delar kjøkken og stue med nokon andre?

Det er soverom og et bad. Kjøkken deler jeg med seks andre og stue har vi ikke.

Lenke til kommentar

Lastet nettopp ned StrongLifts sin app på mobilen og ser nå at jeg har trent "feil" mtp. sett på markløft.

Føler jeg har få sett i økten allerede, så det å fortsette med 5x5 i markløft blir mest naturlig. Men om det har noen spesielle fordeler med ett sett med fem reps kontra fem sett med fem reps - skrik ut!

Om eg ikkje tek feil, så er det pga belastninga på sentralnervesystemet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte noen sett oppvarming først hvertfall. Synes 1x5 er alt for lite eegentlig. Selv om man har mer vekt på. Kjørte 3x5 en stund, funket bedre. Ble en mellomting.

Slik eg trenar markløft, så blir det nok som deg.

Eks:

Varmar opp med:

50kgx10

60kgx8

70kgx5

105kgx5

Så dei 3 fyrste setta er oppvarming, mens det siste er sjølve arbeids-settet.

Grunnen til at ein ikkje skal ta så voldsomt med sett på mark er sikkert fordi ein allerede har jobbe med 5x5 på knebøy rett før.

Lenke til kommentar

Every day is squat day!

Every day is curl day. I hvert fall på mitt gym.

Det som er så fint er at da er det god plass i squat-rack til oss!

Var på senteret kl ni idag og fredag er tydeligvis den store cardiodagen. :p

Nei, fordi de står selvfølgelig og curler i squat racket også. Apekatter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det bare er 1x5 fordi man ellers belaster lårene, knærne og ryggen veldig mye på de tyngre settene hvis man kjører hardt på både knebøy og markløft. Jeg trener selv en lettere modifisert utgave av SL der jeg tar 5x5 markløft og 2x5 knebøy og det har fungert veldig bra hittil ihvertfall.

Lenke til kommentar

Merkelig at alle skal lage sin egen versjon av SL. Det har jo tydeligvis fungert i en årrekke.

Har vel litt med hva man har lyst å trene. Markløft og knebøy gjør jo mye av det samme, så å bytte litt om på antall sett der skader nok ikke så veldig. Det aller viktigste er jo å trene regelmessig med restitusjon, ha god teknikk og øke i øvelsene. Om man da kjører 3x5 eller 1x5 tror jeg har lite å si på resultatene.

Lenke til kommentar

Du får så å si same styrke-progresjon om du tar 1 set eller om du tar 5 set, så fremt vekten er lik. I alle fall om det er snakk om 2 månads trening.

Muskelvekst derimot avhenger av antall set du tar.

Så 1vs5? Vel, du øker like mye i styrke, men du bygger mindre muskler. Skal du greier 5x5, så må du nok ned i vekt, då øker du mindre styrke... Så det kommer jo litt ann på kva du er mest ute etter.

Lenke til kommentar

Om eg ikkje tek feil, så er det pga belastninga på sentralnervesystemet?

Dette er fasit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...