Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

---------------------------------------------------------------------------------

http://fitnessbloggen.no/kneboy-dybde/

 

Hvilken bøy kjører dere?

Småsmiler hver gang jeg ser folk kjøre grunne knebøy så noterer de 160kg i boka si.

De tar ikke 160 kg i knebøy , det er bare å lure seg selv.

 

Litt usikker faktisk, men ligg nok mellom totalt A2G og den midterste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Kan noen fortelle meg hvilken puls jeg bør vedlikeholde over, f.eks 30min - 1time med kondisjonstrening der hovedmålet er å forbrenne litt fett, men også selvfølgelig å få bedre kondisjon.

 

Jeg har kjøpt meg en pulsklokke slik at jeg kan passe på pulsen.

 

Jeg begynner selvfølgelig med en litt rolig oppvarming før jeg når pulsen som jeg vil vedlikeholde gjennom joggeturen.

 

Noen som vet?

 

Mann

175cm

70kg

Skal du forbrenne fett så prøv å legg deg innenfor 55-82% av makspuls. Når du er i intevallet 55-70% så er det litt mer fett som forbrennes. Over 70-ish % så forbrenner kroppen endel karbohydrater også. Økter på lav puls (under 70%) bør vare minst en times tid. På kortere økter så kan du gjerne gjøre som flere her har sagt, legge inn intervaller der du kjører hardere enn 82%. Gjerne 3-8min intervaller i 85-95% av makspuls. (feks 6x3 min, 4x4min eller 2x8min).

Lenke til kommentar

Litt usikker faktisk, men ligg nok mellom totalt A2G og den midterste.

Hvis du er usikker så foreslår jeg at du tar å filmer deg selv fra siden under et par tunge løft, så du får sett hvordan det faktisk ligger ann. Ofte er realiteten ikke helt slik man tror. Har selv gått rundt å trodd at jeg tok dype nok knebøy helt til jeg filmet meg selv og innså at det ikke var parallelt engang ;)

Lenke til kommentar

Litt usikker faktisk, men ligg nok mellom totalt A2G og den midterste.

Hvis du er usikker så foreslår jeg at du tar å filmer deg selv fra siden under et par tunge løft, så du får sett hvordan det faktisk ligger ann. Ofte er realiteten ikke helt slik man tror. Har selv gått rundt å trodd at jeg tok dype nok knebøy helt til jeg filmet meg selv og innså at det ikke var parallelt engang ;)

Tja, får kanskje gjere det ein dag. Er kanskje ikkje som eg trur, som du seier :)

Lenke til kommentar
Bra artikkel, men kan ikke helt se for meg hvordan jeg skal bytte ut kornproduktene i kosten min. Står sikkert for 75% av det lille jeg får i meg, noen tips War?

Legg merke til at det er hva forfatteren merer er rett, mange påstander med lite kilder.

 

http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/

Det er en spise etter sultfølesen-artikkel som skal sikre nok inntak VS aktivitet VS mål, men den har iallefall tips til matvarer.

Lenke til kommentar

Mye rart man får se på en gym av og til.

 

Idag var det standard kvart bøy og kvart-mark.... Men kvart-benk..... DET har jeg aldri sett før.

En dass som har trent like lenge som meg og aldri hatt progresjon på noen av øvelsene han gjør.

Han har ligget å løftet benk på 50-60 kg i 2 år nå, så jeg ble veldig oppmerksom når han plutselig lempet på 80 kg. Men neeeeeeida.... Stanga gikk max 10-15 cm ned, før opp.

 

Hadde tenkt å filme det, men da var han pokker meg ferdig med siste "settet". :p

Lenke til kommentar
Vekter: Du som trener så ofte og så mye knebøy er helt klart stor nok til å bli vekter

Du blir jo fortsatt kastet rundt av en utrent fyr på 100 kg :p

 

Ikke hvis jeg knebøyer ham først.

Det var ikke ment frekt eller nedlatende på noen som helst måte, jeg er selv ikke den største mannen i gata. Er bare smertelig klar over at hvis man skal flytte objekter horisontalt (f.eks personer ut en dør) har egenvekt så mye mer å si enn evnen til å dytte vekt vertikalt oppover. Så er redd det kunne blitt en usikker og ubehagelig jobb å være vekter på <80 kg. Igjen, ikke noe vondt ment, og lykke til hvis du vil prøve deg likevel.

Lenke til kommentar

Og jeg observerte en somalier som KUN trente biceps, har heller aldri sett ham trene annet.... :mrgreen:

 

Merkelig nok er han her også fra et afrikansk land. Finnes 2-3 stk av dem der jeg trener, pluss et par indere. Ingen progresjon på dem di 2 årene jeg har trent der, whatsoever!! Føler meg nesten forpliktet til å hjelpe dem når di mirrer bort på meg :green:

Lenke til kommentar

Når det kommer til korn så er det nok noe i det, men det er dessverre fryktelig individuelt og det blir pseudovitenskap enn så lenge, vi er klar over at store deler av befolkningen reagerer dårlig på enkelte dårlig kornsorter. (f.eks proteinet gluten) men plagene er ikke store nok at det er økonomisk bærekraftig å anbefale noe annet, men de nye nasjonale retningslinjenene pågår nå (var et konferansemøte i Island tidligere i år) og det kan hende at vi kommer til å fjerne anbefalingene på E% KH/fett - dvs om du følger de nasjonale rådgivingene så kan du "trade" de to mot hverandre så lenge det er i tråd med anbefalingene (30-60% KHE%)

 

Dagens forelesning var igjen; overvekt og slankedietter - hva sier forskningen om lowcarb vs annet og forskning generelt på dette feltet, statistisk sett viser det seg at frokostspisere er tynnere enn ikke-frokostspisere og da vår konservative KEF (klinisk ernæringsfysiolog) var helt enig og når jeg sa høytlytt i klassen at jeg var uenig kom det nærmest et gips fra forelesingsalen.

 

Mitt argumentasjon er at det fortsatt mangler randomiserte data på type befolkning som spiser frokost ikke(høyere utdannelse, personer som fokuserer på kost etc) så hun innrømte at argumentet hennes falt bort - da studiene er observant studier i perspektivisk-format som er en svakhet.

 

Det var bredt enighet at man skal anbefale en frokost til en person som ønsker vektnedgang; jeg mener basert på den tvetydige litteraturen så er det for store individuelle forskjeller (ikke-frokostspisere småspiser resten av dagen-hypotesen) Jeg mener: Spis når du er sulten, er du ikke sulten når du står opp, gjør det du skal i din stillesittende kontorjobb og fokuser på et frokost når du faktisk er sulten.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv føler jeg meg dårlig hele dagen hvis jeg ikke spiser minst en brødskive til frokost.

 

Vekter: Du som trener så ofte og så mye knebøy er helt klart stor nok til å bli vekter

Du blir jo fortsatt kastet rundt av en utrent fyr på 100 kg :p

 

Ikke hvis jeg knebøyer ham først.

Det var ikke ment frekt eller nedlatende på noen som helst måte, jeg er selv ikke den største mannen i gata. Er bare smertelig klar over at hvis man skal flytte objekter horisontalt (f.eks personer ut en dør) har egenvekt så mye mer å si enn evnen til å dytte vekt vertikalt oppover. Så er redd det kunne blitt en usikker og ubehagelig jobb å være vekter på <80 kg. Igjen, ikke noe vondt ment, og lykke til hvis du vil prøve deg likevel.

 

Jeg tok meg ikke nær av det. Det var bare en spøk at jeg skal knebøye en kar på 100 kg, for det skal vanskelig gjøres å få ham opp på nakken mot sin vilje.

 

Uansett, hvis det kommer til at jeg som vekter må kaste ut en person på 100 kg, så er jeg antakelig ikke alene om oppgaven. Jeg vil også ha sansene i behold, mens motstanderen kan være sløvet av alkoholen.

 

Og jeg observerte en somalier som KUN trente biceps, har heller aldri sett ham trene annet.... :mrgreen:

 

Merkelig nok er han her også fra et afrikansk land. Finnes 2-3 stk av dem der jeg trener, pluss et par indere. Ingen progresjon på dem di 2 årene jeg har trent der, whatsoever!! Føler meg nesten forpliktet til å hjelpe dem når di mirrer bort på meg :green:

 

Jeg har sett mye mer rart på treningssenteret her i Bergen enn jeg gjorde da jeg trente i Ski. Jeg har blant annet sett ei jente som gjorde en slags blanding av knebøy og spensthopp. Jeg har fortsatt litt vondt i korsryggen etter at jeg så den gamlingen som fortsatte å øke til 100 kg i knebøy, selv om teknikken ble dårlig allerede på 60 kg.

Lenke til kommentar

Jeg har sett mye mer rart på treningssenteret her i Bergen enn jeg gjorde da jeg trente i Ski. Jeg har blant annet sett ei jente som gjorde en slags blanding av knebøy og spensthopp. Jeg har fortsatt litt vondt i korsryggen etter at jeg så den gamlingen som fortsatte å øke til 100 kg i knebøy, selv om teknikken ble dårlig allerede på 60 kg.

 

Den knebøy-spensthopp greia er det veldig mange som gjør der jeg trener. Så mange at jeg trodde det var en egen øvelse. Mainly sykkelfolk. Er det altså bare en tulle-øvelse dette også? :D

Lenke til kommentar

Jeg har sett mye mer rart på treningssenteret her i Bergen enn jeg gjorde da jeg trente i Ski. Jeg har blant annet sett ei jente som gjorde en slags blanding av knebøy og spensthopp. Jeg har fortsatt litt vondt i korsryggen etter at jeg så den gamlingen som fortsatte å øke til 100 kg i knebøy, selv om teknikken ble dårlig allerede på 60 kg.

 

Den knebøy-spensthopp greia er det veldig mange som gjør der jeg trener. Så mange at jeg trodde det var en egen øvelse. Mainly sykkelfolk. Er det altså bare en tulle-øvelse dette også? :D

Jeg trodde det var en bra øvelse for eksplosivitet?

Lenke til kommentar

Jeg håper at det bare er en tulleøvelse, for det ser ut som det er lett å pådra seg skader. Jeg skjønner ikke hvorfor folk tror at de får noe mer ut av å hoppe etter fullt leddutslag i knebøy.

 

Selv føler jeg meg dårlig hele dagen hvis jeg ikke spiser minst en brødskive til frokost.

 

Blir du da dårlig fordi du ikke spiser, eller fordi du ikke spiser brød? Kan ikke se hvordan det er problem å spise f.eks kylling til frokost?

 

Jeg kan sikkert spise kylling til frokost. Jeg må bare føle at jeg har noe å magen for å fungere. Sist gang jeg hoppet over frokosten for ca 2 år siden og gikk en tur med bikkja, ble jeg svimmel, kvalm og dårlig, i tillegg til at magen min begynte å brøle.

Lenke til kommentar

Korn er utmerket og fra et globalt ernæringsperspektivt utrolig bra og utmerket kilde til energi/mikronæringstoffer basert på dagens litteratur, jeg ser ingen holdepunkter fra å fraråde dette selv om deler av befolkningen ser ut til å delvis mangle enzymer for å bryte ned noen av stoffene, der må folk eksperimentere selv. Andre ting kan være kunstgjødsel som kan påvirke kvaliteten; forurenset korn men er ingen holdepunkter innnefor dette enn så lenge.

 

Å "brødfø" en hel verden på kjøtt er enten man vil det eller ikke overhodet ikke bærekraftig MEN, det er muligens bærekraftig med "dyrking av viltkjøtt" så kan vi muligens produsere og sørge for nok kjøtt til alle, dog er det andre faktorer som spiller inn her.

Lenke til kommentar

Selv føler jeg meg dårlig hele dagen hvis jeg ikke spiser minst en brødskive til frokost.

 

Blir du da dårlig fordi du ikke spiser, eller fordi du ikke spiser brød? Kan ikke se hvordan det er problem å spise f.eks kylling til frokost?

 

Jeg kan sikkert spise kylling til frokost. Jeg må bare føle at jeg har noe å magen for å fungere. Sist gang jeg hoppet over frokosten for ca 2 år siden og gikk en tur med bikkja, ble jeg svimmel, kvalm og dårlig, i tillegg til at magen min begynte å brøle.

 

Skjønner. Jeg selv er dritt lei brødmat, men det er billigere enn å gå rundt og spise skyr og sånn. Hvis jeg skal spise egg på skiva hver dag blir jeg lei av det også. Menmen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...