Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

På denne siden

http://www.kalibergy...rting-strength/

 

Finner man denne teksten

12 reps på 75% av kroppsvekten din i press bak nakken. 20 reps i knebøy med 150% av kroppsvekten din. Dette var tall som den glimrende skribenten John McCallum helt tilbake i 1968 mente var minimum av hva du burde klare etter noen års trening. Jeg har drevet gym i snart 10 år, og jeg har ikke sett så mange som klarer løftene nevnt over. Hvorfor?

Mitt svar er at det er fordi det er altfor mange som trener med feil fokus – de prøver å bygge hus uten å bygge grunnmur først. Isolasjonsøvelser og støtteøvelser er vel og bra, for en som trenger å finpusse på fysikken sin. Om man har dårlig grunnstyrke, og relativt liten muskelmasse, så trenger man ikke finpuss enda – man trenger mere muskler. Og da er man fremdeles en nybegynner, uansett hvor lenge man har trent.

 

Samme som det er skrevet her inne siden 90tallet.

 

Dere legger inn cable-cross-fit-ubet-pull-down-cross og andre småøvelser her og der, samtidig som man veier 71 kg.

Det blir det samme som å lage sandborg i sandkassa med 5 bøtter sand, men man begynner å klappe og lage mønster i sanda etter å ha hatt på en bøtte sand.

 

Noen som føler seg truffet?

Endret av War
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ren sukker? Altså svelge kun sukker?

 

Og varer det lenge? i ca 20-30 min?

Neh, ikke ren sukker, blir nok bare kvalm av det. Tenkte mer på sånn energibar/sjokoladebar.

Husk å drikke vann, men ikke for mye, mest for å skylle ned sukkeret og gi kjeften litt fuktighet.

 

Oppvarming er også viktig. Veldig rolig oppvarming med full påkledelse. Bli varm nok til at den kjølige høstkulden ikke tar knekken på lungene etter 2-3 minutter med høy tempo.

Lenke til kommentar

Dersom problemene mine med tåleddet er så alvorlig at det trengs en liten operasjon så er jeg så heldig at ventetiden kun er på 52 uker. Jeg trenger uansett røntgen, noe som kun har en ventetid på 32 uker.

 

Yippi fuckin' yeah. Noen som har et nummer til et privat sykehus i Øst-Europa?

Hva faen. Ventetid på 32 uker for røntgen? Det er i overkant drøyt.

 

32 uker!? Var på røntgen i sommer, og jeg tok røntgenen 3 timer etter at jeg hadde vært hos fastlegen.

Lenke til kommentar

Uansett, jeg er på jakt etter et nytt treningsprogram - så hadde vært flott om noen av dere kunnskapsrike folk kunne hjulpet med det. Målet med treningen er å bli større og sterkere. Foretrekker et program som er 4 dager i uken med fokus på baseøvelsene markløft, knebøy, benkpress samt militærpress.

 

Har trent fast med noen lunde greit fokus siden februar med et par pauser (3 ukers ferie samt litt sykdom).

Lenke til kommentar

Enig i programmvalg her asa, iallefall noe tilsvarende.

Det er 5 bøtter sand -program (post nr 44641)

 

http://fitnessblogge...-periodisering/

Denne linken er god, noe avansert men kort fortalt står det legg på droppsett på 5x5 for å få fordelene av høyrepstrening.

 

Uhm, har lest igjennom den greia der et par ganger nå. Børge anbefaler vel en periodisering av høyrep og lavrep?

Lenke til kommentar

På treningssenteret jeg begynte på for ikke så lenge siden, er det bare ett knebøystativ. Jeg og andre har vært nødt til å kjøre knebøy mellom hverandre noen ganger.

 

Jeg var ute i går. Der traff jeg en av vekterne på stedet. (Han var ikke på jobb da.) Og samtalen forløp seg omtrent slik:

Vekter: Hey, var det ikke du som tok knebøy den gangen?

Jeg: Jo, det var meg.

Vekter: Du er veldig sterk.

Jeg: Ja, men du tok jo mer enn meg.

Vekter: Når er du født? I 93? Vel, da er du tre år yngre enn meg, så du er likevel sterkere. Du har helt massive lår.

Jeg: Takk for det.

 

Så pratet vi litt om baseøvelser kontra isolasjonsøvelser og diverse. Etter hvert fortsetter samtalen slik:

Vekter: Du bør søke deg inn i Vekterkorpset.

Jeg: Jasså? Er jeg stor nok til det da? (Jeg er en liten kar på 176 cm og 74 kg.)

Vekter: Du som trener så ofte og så mye knebøy er helt klart stor nok til å bli vekter. Jeg tror at du vil passe bra inn i Vekterkorpset.

 

Jeg sa at jeg absolutt skulle vurdere det og så ble jeg med ham på nachspiel, hvor han fortalte mer om vekterjobben og hvordan det er å være med i Vaktkorpset. Det er morsomt å tenke på alt en livsstilsendring kan føre til. Styrketreningen har i hvert fall ikke vært fruktesløs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...