Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har Tine kommet med den nye melken med høyere protein- og kalsiuminnhold. Prisen for en liter ligger på ca 26kr. Hva synes dere?

Noen som har sett på forskjellene i næringsinnhold versus andre typer melk?

Smaker ikke noe forskjell personlig (har bare hatt det på frokostblanding)

Husker ikke næringsinnhold i hodet men det var ihvertfall 5.0 g protein/100g melk

Er student, så kommer nok til å drikke vanlig melk pga pris

Edit: Holdbarheten er også på over 2,5 måneder.

Edit2: Og ofc 0% fett

Endret av Piitb
Lenke til kommentar

Denne kan ikke være fettfri da den er tilsatt Vitamin D, den er da "nærmest fettfri" aka skummet aka vann med smak. :) Videre fatter hverken jeg eller andre hvorfor dem tilsetter VitD i en 0,1% vare - førsteinntrykket var at Tine rett og slett gikk ut fra NorKost-undersøkelser som "viser" hvor mye fett en gjennomsnitt nordmann spiser - spurte en "kollega" som var på bedriftmøte med Tine ifjor angående dette produktet og svaret jeg fikk var : "

Spurte om dette på et bedriftsbesøk hos Tine i fjor. Fikk som svar at grunnen var at myndighetene ønsket å påvirke folk til å velge de magre melketypene, og at de derfor måtte gjøre de mer attraktive, f.eks. ved å tilsette d-vitamin.
"

Melkefett kommet veldig godt ut i flere studier, både på helsemarkører og for muskelvekst, De kunne i det minste tilsatt d-vitamin til alle de ulike variantene spør du meg ;.men dessverre sånn fungerer forskning mot nasjonalt helsepanel; "er det ikke forenlig med vår forskning så velger vi å se bort ifra det."

Næringsinnholdet er å finne på tine.no men 50% mer protein blir da give/take 5g/1dl mens mengden laktose er det ca. hakket under enn skummet (4,6KH vs 4,8KH)

Per DL så er det + 6-7kcal men melk med sitt ufattelig høye innhold av leucin så kanskje alle monner drar? Er veldig mye debatt rundt kalsium men dessverre så er kalsium-opptaket i kroppen kanskje det som er strengest regulert og vi forstår ikke alle mekanismene bak dette. (Norden høyest på brudd; afrikanske land lavest hvor dem også har minst kalsium i kosten).

Min mening er at den er i utgangspunktet var et fair produkt (litt høyere protein og litt lavere KH og hakket for lite fett, men ultrapastuering gjør meg videre skeptisk med tanke på bakterier og enzymer som ikke tåler ultra vs høy vs vanlig pastuering, men noe for noe og man må sikre seg at alle de slemme bakteriene vil dø ut.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Noen(wingeer?) som har forslag til gode støtteøvelser for å hjelpe benkpress? Jeg sliter så jævlig med øke der. Nå skal jeg ikke forvente syke gains siden jeg ligger i underskudd, men synes snart jeg burde klar mer enn toppsett med 0,7*BW*5.

Dette funker fett for meg, men det betyr ikke at det funker fett for deg;

Hvis du bare kjører 5x5 er rådet mitt å variere litt med repetisjoner og sett. Prøv noen dager hvor du kjører 6x6, noen hvor du kjører 4x4, andre hvor du kjører 8x4, 10x3, 5x3, osv. F.eks. kan du prøve uke 1 av smolov jr (fordelt utover når du trener, siden du er i underskudd er det ikke så kult å kjøre benk 4 ganger i uka tungt):

Det går som følger:

6x6 - 70% av 1RM

7x5 - 75% av 1RM

8x4 - 80% av 1RM

10x3 - 85% av 1RM

Dette fungerer superbra for meg, hvertfall. Om du bare kjører 5x5 blir det etterhvert stagnering, og da må du begynne å variere litt med sett og repetisjoner. Det gjelder for alle øvelser, forresten.

Lenke til kommentar

Hei en venn av meg har stagnert på benkpress, og vil nå 100kg i benkpress. Han benker sånn 70-75 kg eller noe i benkpress 5x5. Har noen tips til hvordan han kan øke? Nye treningsprogram/rutiner?

Tviler på at han har stagnert på den vekta. Kanskje han kjører feil teknikk?

Lenke til kommentar

Hei en venn av meg har stagnert på benkpress, og vil nå 100kg i benkpress. Han benker sånn 70-75 kg eller noe i benkpress 5x5. Har noen tips til hvordan han kan øke? Nye treningsprogram/rutiner?

Tviler på at han har stagnert på den vekta. Kanskje han kjører feil teknikk?

Kan høre med ham. Han sier at han har kjørt det i 6mnd, men useriøs i starten og hadde mange "pauser" i sommererien. Jeg har ikke trent noe særlig med ham, så jeg ikke bedømme det. Husker at jeg prøvde å lære dem knebøy da, men det gikk ikke så fint ettersom at de (han og andre) nektet og lære seg skikkelig teknikk og starte på lave vekter.

Har du noen bra treningsprogram? Eller burde han lære seg korrekt teknikk? Tviler på at han kommer til å innrømme at han har dårlig teknikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...