Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Håper virkelig alle gjør det, noen ganger tror jeg det er en giga sprett ball de trener med.

Folk glemmer det. Lette løft er en ting, da klarer man opprettholde spennet osv, men når det blir tyngre og man slipper mer opp på vei ned, så stresser folk for mye med å bli ferdig. Det er bare tull...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som har testet ut Starting Strength? Lyst til å prøve ut et nytt program etter mange måneder med RYP.

Er også litt usikker på hvilket program, da det er tre programmer innenfor "Starting Strength". (Eller er det enda fler?). Synes det er et godt utvalg av øvelser. Ikke mange øvelser, men synes øvelsene som er valgt er gode. Mark og knebøy for eksempel.

Eneste jeg er tvilsom til er Power Cleans. Synes det virker litt skummelt :p

Har jo 5x5 også såklart.

Jeg kjørte en starting strength/5x5-hybrid i et år. Det var kult nok det. Power cleans er ikke skummelt og er nok en av de bedre øvelsene du (og alle andre) kan gjøre. Lær deg den, og du kommer aldri til å se tilbake til stangroing eller hva annet man har.

Lenke til kommentar

Håper virkelig alle gjør det, noen ganger tror jeg det er en giga sprett ball de trener med.

Folk glemmer det. Lette løft er en ting, da klarer man opprettholde spennet osv, men når det blir tyngre og man slipper mer opp på vei ned, så stresser folk for mye med å bli ferdig. Det er bare tull...

Lette eller tunge øvelsen heter jo Deadlift, og skal utføres med stopp og nytt spenn. Dersom vektene spretter nedi gulvet kan det føre til at den ene siden jobber mye hardere en en den andre - som lett kan føre til en stygg strekk.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Noen som har tips til en ålreit pulsklokke?

Er helt blank i det markedet der, så aner ikke hvor mye du må ut med for å få en helt grei en :)

Helt etter bruk egentlig. Jeg kjøpte selv Garmin Forerunner 310xt på finn til 800 kr. Den er ganske stor og avansert, men jeg bruker den mest til sykling så det går fint for meg. Kjøpte før dette en FR110 men denne ble litt for simpel for meg. Manglet current speed funksjonen osv.

Anyway, det første du må bestemme deg for er med/uten gps. Personlig synes jeg det er genialt med gps, og GarminConnect er veldig fint å bruke for å se treningsøkta. Etter dette er det stort sett på pris det går. Får som regel det du betaler for :) Skal sies at jeg ikke har erfaring med Polar da!

PS: Sjekk ut http://www.dcrainmaker.com/ Han har noen skikkelig grundige reviews!!

Hei

Sliter med at jeg får veldig fort melkesyre i lårmuskulaturen. Bare jeg f.eks. skal gå opp en trapp, eller bøye meg ned så får jeg straks melkesyre. Noen som vet om det finnes kosttilskudd (om det er det som er problemet)?

Bumper denne! Anyone?

Lenke til kommentar

OK!

Hadde akkurat 52 dager med trening uten pauser eller noen tegn til overtrening. Tok meg derfor to velfortjente fridager i helgen (lørdag og søndag).

Var på trening i sta, fit for fight igjen.

Startet med å varme opp til stående roing, dette gikk fint.

Kjørte to sett med bredt grep, dette gikk også fint.

Men, på det tredje settet så fant jeg ut at jeg skulle kjøre smalt, noe som også gikk fint helt til siste (5) rep.

Da var det akkurat som om noe røyk i underarmen, det gjorde noe satans vondt! Hadde ikke sjangs til å kjøre med 2.5kg manualer engang etter det skjedde.

Så jeg har muligens strekt noe i underarmen :hm:

Skulle faktisk perse i chins i dag også (2x8reps med 25kg+), men det var ikke mulig desverre..

Pressøvelser som skulderpress og hantelpress fikk jeg kjørt tho :tease:

Kommentar : ÆSJ!

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar angående formen i mark. Er skrevet ned!

Jeg er sikkert en pest og en plage for de fleste og er klar over at jeg bidrar lite. Likevel håper jeg at noen une vært så snille å hjulpet meg litt med korsryggen. Den blir bare dårligere og dårligere, og ja selvfølgelig kommer det av dårlig teknikk nærmere bestemt knebøy. Jeg har spurt om det samme før, og prøvd tipsene jeg fikk men har ikke lykkes noe mer. Faktisk har jeg større smerte i dag og vurderer å legge treningen på hylla en periode, men jeg klarer ikke tenke på dette.

Det må jo være noe jeg kan gjøre for å forbedre teknikken på en uke? For de som ikke har sett det så legger jeg ved en video nederst i håp om at noen kunne hjulpet meg.

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar

Jeg så på en av FuriousPete sine videoer på youtube. Han gjorde noen relativt tunge oppvarmingssett med skråbenk manualer før benkpress. Dette prøvde jeg også i dag, men da måtte jeg droppe 20kg i benken. Er det en fornuftig måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Får selv pump etter og gå opp trapper.

Er det flere her som får vondt i nakken når de er på skole/jobb? merker at det kommer irriterende smerte oppover nakken og så til hodet. Pleier og gå over etter trening. Type stress vondt..

Kan høres ut som muskelknuter i traps. Få noen til å massere deg, evt. kjøp en lacrosseball og rull mot veggen. Gjør det jævlig vondt så hold noen sekunder.

Jeg er sikkert en pest og en plage for de fleste og er klar over at jeg bidrar lite. Likevel håper jeg at noen une vært så snille å hjulpet meg litt med korsryggen. Den blir bare dårligere og dårligere, og ja selvfølgelig kommer det av dårlig teknikk nærmere bestemt knebøy. Jeg har spurt om det samme før, og prøvd tipsene jeg fikk men har ikke lykkes noe mer. Faktisk har jeg større smerte i dag og vurderer å legge treningen på hylla en periode, men jeg klarer ikke tenke på dette.

Det må jo være noe jeg kan gjøre for å forbedre teknikken på en uke? For de som ikke har sett det så legger jeg ved en video nederst i håp om at noen kunne hjulpet meg.

Takk på forhånd!

Okey, først og fremst. Dersom noe gjør vondt er det et tegn på at noe er galt. I.e. du gjør noe feil. I.e. SLUTT og gjør det du gjør feil.

Dersom du ikke klarer å legge fra deg tanken på trening en liten periode kommer du til å gå rundt i skadelimbo de neste månedene. Tro meg, jeg snakker av nylig erfaring.

Vondt i korsryggen under knebøy med lav stangplassering er nok mest sannsynlig dårlig kjerne. Mest sannsynlig. Hvis du henger i et en stang med benene rett ned, klarer du å heve dem opp slik at de blir parallelle med gulvet? Klarer du å stramme musklene som skal beskytte korsryggen?

Gå ned på vektene, gjør det like vondt?

Gjør det vondt under eller etter trening? Begge? Er det verst dagene etter trening? Hva skjer dersom du dropper knebøy en dag? Blir det bedre?

Lenke til kommentar

Lette eller tunge øvelsen heter jo Deadlift, og skal utføres med stopp og nytt spenn. Dersom vektene spretter nedi gulvet kan det føre til at den ene siden jobber mye hardere en en den andre - som lett kan føre til en stygg strekk.

At løftet er dødt betinger jo ikke at man reseter. En reset vil typisk bety at man plasserer stanga rett og stiller opp kroppen for nytt løft. Mange gjør dette bare ordentlig før første løft.

Lenke til kommentar

TMW kom opp med noe plausibelt broscience, som jeg funderar lite på.

Di sa at for folk som absolutt må ha en shake direkte etter trening gjør noe dumt, pga dette setter igang insulin-produksjonen, som igjen hemmer hormonet for å bygge muskler.

Efter litt Gøgling kom jeg fram en artikkel som beskriver dette:

Our body continue to produce HGH usually in short bursts during deep sleep, intense exercise and when the hormone insulin is low.

Jeg prøvde lese et par doktor-avhandlinger om temaet, men jeg har ingen doktorgrad så det der er umulig for meg å lese.

I samme artikkel sto også dette:

GH has a half-life in the blood of approximately 17 to 45 minutes.

Så hvis dette er sant, så bør vel folk slutte å innta den obligatoriske store shaken etter en hard økt? Personlig pleier jeg vente en time, rett og slett fordi det tar så lang tid å komme seg hjem.

Sauce:

http://www.rippednat...th_hormone.html

Jeg spurte om dette for ikke så lenge siden, om det virkelig var bedre å spise proteiner og/eller karbohydrater rett etter trening kontra å vente litt, eller om det bare var et udokumentert påfunn fra produsentene av kosttilskudd. Så dette var interessant. Jeg husker ikke brukernavnet, men så vidt jeg forsto var det en bruker her i tråden som studerte trening og kosttilskudd og liknende. Det hadde vært interessant å høre om han har lært noe om dette.

Lenke til kommentar

Får selv pump etter og gå opp trapper.

Er det flere her som får vondt i nakken når de er på skole/jobb? merker at det kommer irriterende smerte oppover nakken og så til hodet. Pleier og gå over etter trening. Type stress vondt..

Kan høres ut som muskelknuter i traps. Få noen til å massere deg, evt. kjøp en lacrosseball og rull mot veggen. Gjør det jævlig vondt så hold noen sekunder.

Takk på forhånd!

Okey, først og fremst. Dersom noe gjør vondt er det et tegn på at noe er galt. I.e. du gjør noe feil. I.e. SLUTT og gjør det du gjør feil.

Dersom du ikke klarer å legge fra deg tanken på trening en liten periode kommer du til å gå rundt i skadelimbo de neste månedene. Tro meg, jeg snakker av nylig erfaring.

Vondt i korsryggen under knebøy med lav stangplassering er nok mest sannsynlig dårlig kjerne. Mest sannsynlig. Hvis du henger i et en stang med benene rett ned, klarer du å heve dem opp slik at de blir parallelle med gulvet? Klarer du å stramme musklene som skal beskytte korsryggen?

Gå ned på vektene, gjør det like vondt?

Gjør det vondt under eller etter trening? Begge? Er det verst dagene etter trening? Hva skjer dersom du dropper knebøy en dag? Blir det bedre?

Takk for svar. Da tipper jeg vel jeg både har problemer med hoftene og magen. Merker også når jeg tar chin-ups at teknikken min er ganske dårlig. Jeg antar det ikke vil spille noen stor rolle å skippe knebøy EN dag, men ettersom problemet virker større aner jeg ikke hvor stor rolle det spiller i StrongLifts. Antar at jeg taper ganske mye ettersom knebøy er jo grunnpilaren.

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Hvordan klare å ødelegge kneet?

Sette det rett i en av rillene på radiatoren ved senga når man skal snu seg i halvsøvne, perfekt plassert opp under minisken. TO GANGER. Passer utmerket for meg som bøyer tre ganger i uka.

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

Noen(wingeer?) som har forslag til gode støtteøvelser for å hjelpe benkpress? Jeg sliter så jævlig med øke der. Nå skal jeg ikke forvente syke gains siden jeg ligger i underskudd, men synes snart jeg burde klar mer enn toppsett med 0,7*BW*5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...