Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Så sant så sant. Dog gikk alt til helvete. Har slitt med teknikk i det siste da vekten har blit tyngre og tyngre. Vet ikke hvorfor. Hadde god kontroll helt til jeg kom til 90-95 kg så etter hundre ser jeg at hofteleddet bøyer seg på slutten av hvert sett og det kjennes ut som om korsryggen "strekker" seg. Aner ikke hva dette kan være, og jeg pådrar meg litte bitt smerte etter treningen noe som umulig kan være et godt tegn. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har sett på uendelig mange videoer om knebøy, men det er noe snålt når jeg kommer meg opp til 100 :(

Prøver igjen. Håper på noen tips til økten i morgen :)

Hvordan strammer du opp før løftet?

Magen. På de tyngste løftene anvender jeg belte.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke har innsett det før, men peanøttsmør må jo være den ultimate måten å få i seg kalorier på?

Pleier å ta en gainer før leggetid og vil jeg ha fettet tar jeg en skje peanøttsmør / neve nøtter.

Synes gaineren til myrevolution er den beste jeg har smakt blandet i vann.

Får vel mye for pengene med en 4kg gainer om man ellers kjøper nøtteposer ol for 30kr hver dag.

Endret av War
Lenke til kommentar
Nettopp ferdig å spise fire brødskiver med peanøttsmør, toppet med et lag sjokade. Digg kveldsmat med en liter melk.
Nøtte- og fruktmix har også ganske mange kalorier, og er forholdsvis billig (~35kr/600g) om du f. eks kjøper fra Rema 1000 eller noe annet billig merke. Er vel 440 kalorier per 100g i den fra Rema 1000. Funker fint som mellommåltid :)

Sunnere? Ja. Bedre på smak på skitten bulk? Nope. :fun:

Lenke til kommentar

Jeg begynner endelig å se litt fremgang hva brystmusklene mine angår (takk til Tee Em Dubbya for tipset om å presse hendene mot hverandre på toppen av benkpress).

Men; midt på brystet er det ingenting, det vil si, det er langt fra høyre pupp til venstre, det vil si, gropen mellom er større enn ønsket (jeg har ikke fuglebryst). Og ja, da ser de ut som pupper. Finnes det noen øvelser som bygger ut brystmusklene bredt, eller er det simpelthen genetikk som gjør det slik?

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

Jeg begynner endelig å se litt fremgang hva brystmusklene mine angår (takk til Tee Em Dubbya for tipset om å presse hendene mot hverandre på toppen av benkpress).

Men; midt på brystet er det ingenting, det vil si, det er langt fra høyre pupp til venstre, det vil si, gropen mellom er større enn ønsket (jeg har ikke fuglebryst). Og ja, da ser de ut som pupper. Finnes det noen øvelser som bygger ut brystmusklene bredt, eller er det simpelthen genetikk som gjør det slik?

Dette er et emne der der broscience- og fitscience-folk har småkranglet i mange år.. :)

Arnold trente forskjellige øvelser for å ta "indre og ytre del av brystet", og broscience-argumentene lyder ofte typ "jeg har merket at det tar mest innerst, det har Bjarne også sagt", mens fitscience-argumenter går på at en muskel kontraherer fra muskelfeste A til muskelfeste B, og man ikke kan påvirke hvilket sted i strikken den kontraherer mest.

Uansett så er det Arnold og brosciencerne kjører for "inner chest" pressøvelser med bredt grep, som flies, pec dec og cable crossover. Det skader jo ikke å prøve, selv om jeg kan rapportere at det har gjort svært lite for mine brystgener :p

Endret av Kevlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et emne der der broscience- og fitscience-folk har småkranglet i mange år.. :)

Arnold trente forskjellige øvelser for å ta "indre og ytre del av brystet", og broscience-argumentene lyder ofte typ "jeg har merket at det tar mest innerst, det har Bjarne også sagt", mens fitscience-argumenter går på at en muskel kontraherer fra muskelfeste A til muskelfeste B, og man ikke kan påvirke hvilket sted i strikken den kontraherer mest.

Uansett så er det Arnold og brosciencerne kjører for "inner chest" pressøvelser med bredt grep, som flies, pec dec og cable crossover. Det skader jo ikke å prøve, selv om jeg kan rapportere at det har gjort svært lite for mine brystgener :p

Litt morsomt at nicket hans er broseph, men er enig. Dette er i broscienceland.

En ting man kan legge merke til dog er når man gjør brystøvelsene uten vekter, så kan du bruke den frie hånden og legge over brystet. Du merker det "tar" på forskjellige områder. Om det funker i praksis tør jeg ikke si noe om.

Midtre bryst trenes vistnok med flies og crossover, spesielt crossover hvis du kjører henda "over" hverandre så vil du kjenne press i midten.

Lenke til kommentar

Jeg har lite erfaring, men har nå lest litt av Starting Strength og hvordan du holder hendene dine virker litt feil. Du burde ikke ha hendene under stanga da det gir last på håndledd og album, du skal ha hendene over stanga. Du skal heller ikke se fremover/oppover (dvs. bøye nakken bakover) slik du gjør, se mer nedover.

ybdVV.jpg

Lenke til kommentar

Ny økt i dag hvor jeg prøvde å skjerpe meg på bøyen. 125 kg 5 rep x1 mark var veldig overraskende! Manglet kun en rep på OHP på 50 kg.. :( To videoer fra dagens økt. Hvorfor dupper rumpa på andre videoen og ikke den første? Kan plasseringen av føttene ha noe å si?

Takk!

Er det ikke forskjellig vekt? Det er vel tyngre på den andre videoen? Det kan spille inn. Det kan også være at stabiliseringsmusklene dine ikke helt henger med på den ekstra belastningen. Det kan være fordi du går litt dypere, ettersom du har mer vekt på stanga. Det kan være mye rart. Litt vanskelig å sjekke det. Det beste tipset er vel rett og slett bare å tøye mer (hamstrings, hofteleddsbøyere, ryggstrekkere), samtidig som du trener mer kjernemuskulatur (planke, "hanging leg raises").

Ellers synes jeg du gjør en slapp jobb når du skal ta stanga ut av rakket. Avløftet er også et løft! Spenn deg opp, og still deg med begge føttene under stanga, som om du var på vei opp fra en bøy. Splittvarianten kan du kjøre når du skal sette fra deg stanga igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...