Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gjør meg ingenting at folk lar det være igjen 100ish kg på markmaskin/beinpress og 60kg på benkpressstativ/knebøystativ. Går så fort og hive vekk skivene uansett.

 

Folk som derimot går fra beinpressen med 300kg ekstra på eller knebøystativet med 200kg på stanga er jævlig irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dette tilfellet var ikke beinpress-maskina i "hakket sitt". Det gikk ikke ann å sette seg ned uten å ta av all vekten og få festet den opp. Vanligvis er det ikke noe problem at det er igjen vekter på denne maskinen.

 

Det er så utrolig greit hvis alt er strippet til stanga når man kommer :) Ting går så mye mer effektivt!

Lenke til kommentar

Gleder meg at treningstråden er såpass aktiv og vokser selv om det finnes et par ringrever og veteraner som har sin del av kaka :)

 

 

Kjenner jeg har lyst til å begynne å løfte vekter igjen. Bli litt biff for damene i bygda og få de store gønner'ne til armer som alle fra The Expandables har!

Åpner snart et treningssenter her med tilknytning til svømmehallen, håper å benytte meg av det når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Forskningsprosjekt: Lav fett vs lav karbo

 

- Vi vil også kunne få en pekepinn på om en kalori er en kalori, uavhengig av om den kommer fra fett eller karbohydrater. Vi vil altså se hvordan type kosthold påvirker vektnedgangen og fettvevet

 

Skal bli interessant å se resultatet. Det forskes altfor lite på ernæring utenom sponsede prosjekter med agenda.

Velkommen til min verden! Er jo dette jeg brenner for men saann er det aa studere en saapass ung vitenskap som ernaring. Jeg skulle opprinnelig ta siste aaret som KEF (klinisk ernaringfysiolog) men sleit med motivasjonen og sokte meg inn paa master i samfunns-ernaaring da jeg synes dette er mer meg, hadde jeg vaart flink nok hadde jeg sokt meg inn paa master i molekylar biokjemi og forsket, men det er _umulig_ aa faa en fot innenfor i forskningsverden om du ikke er totalt geni og vil ikke ende opp med aa undervise.

 

Uansett; ernaring-forskning skiller seg ut fra medisinsk forskning da det er helt annerledes kriterie som vi gaar etter, alle vi studenter har en egen facebook gruppe hvor vi oppdaterer hverandre paa nyere forskning slik at vi alltid er best mulig oppdatert til relevant forskning.

 

Og det er som du sier, kosthold-bransjen sponser mye av forskningen og dette skaper en interessekonflikt/bias hvor P-verdiene som dem er ute etter "tifeldigvis viser aa ha en signifikant forskjell" dvs at dette tilskuddet har et endogent effekt etc. For oss saa saa er statlig forskning og stotte derifra som er alfa/omega. Staten vil ikke at befolkningen skal bli syke slik at dem ikke kan bidra til samfunnen og derfor faar vi midler til aa forske men problemet er igjen : Mennesker

 

I medisin (p-verdi er strengere) saa er det bare aa gi en pille og se effekt, innenfor ernaring saa om vi f.eks gir en person brokolli saa MAA vi alltid utelukke andre ting (assen faar vi en person til aa KUN spise vare X ? ) ( Kan mat Y paavirke mat X) Hvor finner vi personene som er villige til aa kun spise dette over tid?

 

For aa hele tatt starte et studie saa er det et helvete bare aa finne den rette maalgruppen, og bare under intervjuer saa eksluderer man en god del folk f.eks (roykere, HKS-sykdom <-- kommer an paa hva som er null-hypotesen for studiet)

og alt dette koster penger, penger som staten ikke vil gi mer enn nodvendig.

 

F.eks har det kommet fram at en del personer har irritabel tarm-sykdom, disse kvalifiserer vi under denne katerogien naar vi har utelukket alle andre ventrikkel/tarm sykdommer som f.eks Chron, Ulcuos cronitt, coliaki etc.

Ja, det viser seg at enkelte mennesker taaler kornvarer mindre enn andre som f.eks hvete og det er stoffer i f.eks lok, eple og lignende som kan skape betennelse-reaksjoner.

 

Her kommer den beste delen: Vi er klar over dette (staten) men det koster for mye penger aa gi individuelt oppfolging fordi smertene er ikke STORE nok, altsaa dette er plager som man har konkludert med at befolkningen taaler (i forhold til kostnadene) saa dere maa 1. eksperimentere eller 2. gaa til en ernaringfysiolog som meg selv.

 

Naa ble det skrivekrampe her som var ikke meningen men for aa sette det hele i et perspektiv: Vet dere hvilken gruppe som staar for 90% av vaar nasjonale helsebudsjett? Roykere og alkohol-misbrukere = kreft og hjerte/Kar (HKS)

Bare keisersnitt for jenter som krever det koster oss 30 000 ekstra i motsetning til et normal fodsel og som vaare undervisere (som ogsaa jobber som overleger) sier at om det var opp til dem saa hadde budsjettet vaart brukt opp forste dagen.

 

Men igjen; aa studere en saapass ung ernaring er spennende og er spent paa hvor vi staar om 10aar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 økter i uka

RYP er basert på 3 treningsøkter per uke. Det kan være

viktig å ha i bakhodet at dersom du trener én gang i

uka, er dette nok for å opprettholde det du allerede har

bygd opp. Så dersom du av en eller annen grunn ikke

klarer å opprettholde frekvensen som planlagt en uke,

er det viktig at du i alle fall kommer deg av gårde én

gang, slik at du ikke mister effekt. Dette er spesielt viktig

når det kommer til kondisjonstreningen, ettersom hjertekapasiteten

svekkes mye raskere enn muskelstyrken. Når

du trener to eller fl ere ganger i uka, øker du kondisjonen,

styrken og/eller muskelmassen – avhengig av hvilket

program du velger. Og selvsagt er det ingen som kan

hindre deg i å trene mer enn 3 ganger i uka, men vi

anbefaler å ikke legge til ekstra trening før man i det

minste har kjørt gjennom hele programmet én runde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...