Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Endelig tilbake i verden.

Nuh. Har en stygg tendens til å krumme ryggen nederst i knebøy. Gjør dette uansett hvor lite vekt jeg har på. Prøver virkelig å korrigere teknikken, men det virker som om ryggen ikke vil. Kan det skyldes min betydelige pelvic tilt, eller skal ikke dette ha noe å si? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig tilbake i verden.

Nuh. Har en stygg tendens til å krumme ryggen nederst i knebøy. Gjør dette uansett hvor lite vekt jeg har på. Prøver virkelig å korrigere teknikken, men det virker som om ryggen ikke vil. Kan det skyldes min betydelige pelvic tilt, eller skal ikke dette ha noe å si? :)

 

Ikke gå dypere enn paralell?

Lenke til kommentar

Endelig tilbake i verden.

Nuh. Har en stygg tendens til å krumme ryggen nederst i knebøy. Gjør dette uansett hvor lite vekt jeg har på. Prøver virkelig å korrigere teknikken, men det virker som om ryggen ikke vil. Kan det skyldes min betydelige pelvic tilt, eller skal ikke dette ha noe å si? :)

Såklart. At ryggen krummer seg er kun et resultat av infleksibilitet. Dersom du har (anterior?) pelvic tilt er det derimot mer vanlig å slite med det motsatte. Uansett har du ingenting å miste på å tøye hamstrings, styrke kjernen (spesielt magen) og tøye hofteleddsbøyerne. Du kan sikkert tøye lumbar rygg med fleksjon i området dersom du til vanlig er altfor svai også.

 

Endring:

Det kan vel ha med teknikk å gjøre også. Spesielt hvis du kjører lavstangbøy.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

@ doof

plz stop med denne BS din. Ja, det finst eit produkt som heiter leangines. Og den finst type trening.

Kva kaller du ellers når målet er f.eks. øke muskelmasse, samtidig som å redusere BF%?

 

"mens all høyrep VIL føre til hypertrofi..." Så maraton-runners oppnår fantastisk hypertrofi på sine 20-40km turer? Det er vel ganske så "høyrep", er ikkje det? Du skjønner veldig godt kva eg meinte og du får ikkje 1/10 av hyper ved å ta 25 reps, som om du skulle ta 10-12 reps. Så pls, kutt ut all din BS og idioti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ha med vann? Er det ikke irriterende når tunfisken svømmer sin vei?

 

Det er ihvertfall ikke bevist!!

 

Men ifølge min egen brosciense-logikk tar jo kroppen bedre opp alt rett etter trening (er jo derfor man tar carb/protein shaken) og da vil det være logisk og spise litt og (kjeften lager vel til og med ensymer når man tygger som gjør at kroppen tar næring bedre opp?)

 

Nei, du har rett i at ingenting kan bevises. Men det er fint om noen kan sannsynliggjøre det ene eller det andre.

 

Jeg har nemlig lest at proteinsyntesen varer i 48 timer etter trening uansett, så det vil derfor ikke gjøre noen forskjell om man spiser (og/eller drikker proteiner) med en gang eller venter litt. Min logikk sier meg at TN og andre produsenter lett kan påstå noe slikt eller feilaktig tolke forskning slik, for det vil jo hjelpe på salget av tilskuddene deres.

 

Jeg lurer også på om kroppen virkelig tar opp flytende proteiner bedre enn fast føde, eller om dette er en myte satt til livs av de som selger proteinpulver?

 

Åpenbart derfor, men jeg vil tro at det er bedre å fordøye proteinene den første timen i motsetning til den 48.

 

Det er mulig, men TN framstiller det nesten som om det skjer noe magisk akkurat idet klokka slår 30 minutter etter trening. Jeg tviler på at det har noe å si, i hvert fall for oss vanlige mennesker, om man spiser karbohydrater og proteiner 30 minutter eller 3 timer etter trening. Men det beste hadde vært å få se andre, uavhengige kilder.

 

Kan dere bekrefte eller avbekrefte om det er bra å drive med knebøy og markløft til tross fotball og tempo?

 

Av egen erfaring kan jeg bekrefte at du blir litt treigere (gå selv opp 30 kg å se selv ;) ).

Dog, får du en genuin fordel i banespillet ved at du er generelt sterkere enn di fleste.

Duellstyrke er viktig i norsk fotball!

 

Men du som har gått opp 30 kg har vel trent hele kroppen, og har trent mye for muskelvekst? Fox vil jo fokusere mest på bena, og fokusere på styrke framfor muskelvekst. Han kommer vel ikke til å ha altfor stort energioverskudd heller. Han risikerer å gå opp noe i vekt, men styrken vil øke eksponensielt. Han vil altså være sterkere i forhold til vekten sin, selv om han er litt tyngre. Det skal uansett godt gjøres å gå opp 30 kg bare i bena. Mange idrettsutøvere i verdensklasse i for eksempel sykling, boksing, hekkeløp og sikkert mange andre idretter, trener jo styrke med suksess, selv om dette er idretter som krever mye kondisjon og evne til å mobilisere kroppsvekten sin fort.

 

Forresten, hvorfor sier du at duellstyrke er viktig i norsk fotball? Hva med svensk, fransk eller annen utenlandsk fotball?

Lenke til kommentar

Kan dere bekrefte eller avbekrefte om det er bra å drive med knebøy og markløft til tross fotball og tempo?

 

Av egen erfaring kan jeg bekrefte at du blir litt treigere (gå selv opp 30 kg å se selv ;) ).

Dog, får du en genuin fordel i banespillet ved at du er generelt sterkere enn di fleste.

Duellstyrke er viktig i norsk fotball!

 

Men du som har gått opp 30 kg har vel trent hele kroppen, og har trent mye for muskelvekst? Fox vil jo fokusere mest på bena, og fokusere på styrke framfor muskelvekst. Han kommer vel ikke til å ha altfor stort energioverskudd heller. Han risikerer å gå opp noe i vekt, men styrken vil øke eksponensielt. Han vil altså være sterkere i forhold til vekten sin, selv om han er litt tyngre. Det skal uansett godt gjøres å gå opp 30 kg bare i bena. Mange idrettsutøvere i verdensklasse i for eksempel sykling, boksing, hekkeløp og sikkert mange andre idretter, trener jo styrke med suksess, selv om dette er idretter som krever mye kondisjon og evne til å mobilisere kroppsvekten sin fort.

 

Forresten, hvorfor sier du at duellstyrke er viktig i norsk fotball? Hva med svensk, fransk eller annen utenlandsk fotball?

 

Duu-uuuh, ja jeg trener hele kroppen ! Jeg formulerte meg kanskje dårlig, men det jeg mente (og ikke gadd å utdype) er at fotballspillere ikke har en god nok sterk kjernemuskulatur, selv om di liker å tro det. Derfor får du ganske kjapp (ihvertfall fikk jeg det) en fordel av litt bein-trening, noe jeg fikk fra jeg var 16 år (ja, jeg har faktisk trent før også..tihi). Jeg var da allerede ganske kjapt, og merket at jeg mistet bittetlitt, men fikk enormt igjen i duellene.

 

Og her kommer vi til ditt andre spørsmål; jeg skrev norsk fotball pga jeg antar at vedkommende ikke er proff i fransk, svensk eller annen utenlandsk fotball, og hvor norsk fotball er kjent for å være veldig duell-fokusert. Spesielt i di nedre divisjoner (2-3-4 div.) er det enorm fokus på å vinne dueller.

 

Edit: laif. and laif again.

 

EditEdit: Nå skal jeg prøve Animal Rage! Wohooo! Lukter piss, men håper det funker! :)

Endret av Corey
Lenke til kommentar

@ doof

plz stop med denne BS din. Ja, det finst eit produkt som heiter leangines. Og den finst type trening.

Kva kaller du ellers når målet er f.eks. øke muskelmasse, samtidig som å redusere BF%?

 

"mens all høyrep VIL føre til hypertrofi..." Så maraton-runners oppnår fantastisk hypertrofi på sine 20-40km turer? Det er vel ganske så "høyrep", er ikkje det? Du skjønner veldig godt kva eg meinte og du får ikkje 1/10 av hyper ved å ta 25 reps, som om du skulle ta 10-12 reps. Så pls, kutt ut all din BS og idioti.

Leangains er IKKE en treningsmetode! Berkhan følger RPT forresten.

Når målet er økt muskelmasse kaller man det "muskelvekst" og man kaller reduksjon i fettprosent for "lipolyse"... Du har ikke dette som jobb så å finne opp produktnavn kan du vel overlate til de som kan dette? ;)

 

Hvorfor drar du løpere inn i dette? Det er jo tross alt vektet trening med progresjon vi snakker om...

Det er heller ikke påvist at 25 kontra 15 reps ikke forårsaker hypertrofi.

Hypertrofi inntreffer når muskelfibre er under nok mekanisk påvirkning til at de påføres mikrotraumer, også kalt hypertrofi. Dette skjer like fint fra 1 repetisjon til 30 repetisjoner...

Lenke til kommentar

Aiai, Steiner

:(

 

 

 

 

 

NY5Ff.gif

 

 

Den er kjip. Føler med han!

 

-

 

Har hatt en utrolig merkelig dag i dag. Våknet opp med beskjeden om at en nær familie venn døde i kampen mot kreft i går kveld. Selvfølgelig var dette trist, men i motsetning til resten av familien, som er svært lei seg, ser jeg litt mer positivt på det. Alle de stakkars menneskene som må igjenom så mye smerte både fysisk og psykisk må jo være helt jævelig. Uansett tenkte jeg at dette ville prege dagens økt, men jeg bestemte meg for å løfte for han uansett hvor klisje dette høres ut. Økten var helt syk! Har aldri vært så stolt av meg selv.

 

100 kg x 5 i bøy, 47,5 kg x 5 i OHP som jeg har strevd med lenge og 110 kg mark!

 

En rar dag.

Endret av Hugol
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja og litt nei. Det er jo kommet til at det er akseptert at arbeide inntil 5 reps bygger mer styrke enn volum og volum fra 8 reps og oppover for overkropp og 12 reps og oppover for bein

Jada, og det er mange vedtatte sannheter rundt rep ranges. Men tror du det er umulig å påføre muskelen mer mikrotrauma med et sett på 10 med fokus på negative reps enn et sett på 15 kjappe reps? Det virker ganske utrolig om antall bevegelser fra A til B skal være alfa og omega, når bevegelsen din kan være så forskjellig.

 

Beklager avsporing, men jeg syns det er interessant. Forøvrig virker det helt urimelig å tro at all hypertrofi bare stanser med en gang det går over 15 reps (eller 25 for den saks skyld).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja og litt nei. Det er jo kommet til at det er akseptert at arbeide inntil 5 reps bygger mer styrke enn volum og volum fra 8 reps og oppover for overkropp og 12 reps og oppover for bein

Jada, og det er mange vedtatte sannheter rundt rep ranges. Men tror du det er umulig å påføre muskelen mer mikrotrauma med et sett på 10 med fokus på negative reps enn et sett på 15 kjappe reps? Det virker ganske utrolig om antall bevegelser fra A til B skal være alfa og omega, når bevegelsen din kan være så forskjellig.

 

Beklager avsporing, men jeg syns det er interessant. Forøvrig virker det helt urimelig å tro at all hypertrofi bare stanser med en gang det går over 15 reps (eller 25 for den saks skyld).

Ved flere enn 15 reps blir musklene lange :mrgreen:

 

Nei jeg er enig i at man kan kjøre bare negative reps a 10 stk og få samme effekt som 15 kjappe reps.

Er også enig i at dette er interessant. Hadde man hatt løsninga foran seg hadde trening vært enkelt...

Lenke til kommentar

@ doof

plz stop med denne BS din. Ja, det finst eit produkt som heiter leangines. Og den finst type trening.

Kva kaller du ellers når målet er f.eks. øke muskelmasse, samtidig som å redusere BF%?

 

"mens all høyrep VIL føre til hypertrofi..." Så maraton-runners oppnår fantastisk hypertrofi på sine 20-40km turer? Det er vel ganske så "høyrep", er ikkje det? Du skjønner veldig godt kva eg meinte og du får ikkje 1/10 av hyper ved å ta 25 reps, som om du skulle ta 10-12 reps. Så pls, kutt ut all din BS og idioti.

Leangains er IKKE en treningsmetode! Berkhan følger RPT forresten.

Når målet er økt muskelmasse kaller man det "muskelvekst" og man kaller reduksjon i fettprosent for "lipolyse"... Du har ikke dette som jobb så å finne opp produktnavn kan du vel overlate til de som kan dette? ;)

 

Hvorfor drar du løpere inn i dette? Det er jo tross alt vektet trening med progresjon vi snakker om...

Det er heller ikke påvist at 25 kontra 15 reps ikke forårsaker hypertrofi.

Hypertrofi inntreffer når muskelfibre er under nok mekanisk påvirkning til at de påføres mikrotraumer, også kalt hypertrofi. Dette skjer like fint fra 1 repetisjon til 30 repetisjoner...

ok, la oss snu litt på det. Når DU vil øke i volum, kas rep-range trener du i? 8-12 eller 20-25? Og kan du begrunne svaret?

Om noen kommer og anbefaler deg å trene i 20-25reps-range for å øke i volum, kva kommer du til å si då?

 

"lean gains" er "oppfunnet" for lenge siden. At du ikkje viste om det, betyr ikkje at det ikkje eksisterer. Det er forkortelse for "lean bodyweight gains", aka lean gains.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...