Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Klarer du og øke styrken og holde vekten ganske likt vil du bevege deg kjappere. Markløft og knebøy er positivt uansett hva man driver med. markløft er en hoftedominant-øvelse og kommer til stort nytte til løpingen, bare tenk bevegelsen - og hvilken kraft det kan ha. Bare løping i seg sel vil garantert føre til skader etterhvert. Det dummeste jeg hører er at man blir tregere av og trene markløft og knebøy, det gir ingen mening og de som sier slikt burde bli slått rett ned. :xmas:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dere bekrefte eller avbekrefte om det er bra å drive med knebøy og markløft til tross fotball og tempo?

 

Av egen erfaring kan jeg bekrefte at du blir litt treigere (gå selv opp 30 kg å se selv ;) ).

Dog, får du en genuin fordel i banespillet ved at du er generelt sterkere enn di fleste.

Duellstyrke er viktig i norsk fotball!

Endret av Corey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål som jeg har diskutert masse med to kompiser på fotballtrening idag. Jeg spiller fotball i høyt nivå, mye tempo og sånt. Og jeg har begynt å drive med styrketrening, i tre måneder nå. Jeg nevnte på treningen til dem at jeg drev en god del med basistrening i det siste, altså markløft og knebøy, og fikk kjeft av dem. At jeg vil bli treig og miste mye av farten min. Jeg er uenig, jeg mener at det er bra for min del. Eller tar jeg feil?

 

Kan dere bekrefte eller avbekrefte om det er bra å drive med knebøy og markløft til tross fotball og tempo?

 

Man blir definitivt ikke treg av styrketrening, en idiotisk myte. Så å si seriøse idrettsfolk trener noe styrke. Sterkere kropp = raskere kropp.

 

Som sagt vil du muligens bli tregere når du får mer kg å dra med deg. Dersom du holder samme vekt og trener styrketrening KAN du fortsatt bli "tregere". Spørs egentlig helt hva du mener med det. Hvis du utfører øvelsene sakte vil du definitivt ikke bli raskere i bevegelsene. Det er en grunn til at de fleste idrettsutøvere trener eksplosive bevegelser når de trener med vekter. Det skal også sies at dersom du ikke tøyer etter trening vil musklene trekke seg sammen, og du vil bli stivere. Det er heller ikke særlig gunstig. Hva gjelder kondisjon vil den nok holde seg lik.

 

Oppsummert:

Å trene knebøy sakte ned og presse seg saaakte opp igjen vil ikke gjøre deg raskere i knebøy-bevegelsen.

Lenke til kommentar

Men det finnes jo sprintere som har masse muskler, løper svinkjapt og som dytter latterlig mye kg, relativt sakte&kontrollert opp og ned i knebøy.

Nevnte sprintere trener nok også salig mye pressvendinger og kanskje styrkerykk. Har heller ikke sett noen sprintere på toppnivå ta knebøy. I.e. jeg sier ikke at de ikke tar knebøy, jeg har bare aldri sett teknikken deres. For øvrig er dette relatert og stang ut:

Lenke til kommentar

@Fox: Hvilken posisjon spiller du?

i 11ern er jeg midtbanespiller, mens i futsal (innendørsfotball) spiller jeg overalt. Hurtighet er meget viktig i futsal, hurtighet og bevegelse. Derfor lurer jeg på dette med knebøy og markløft.

 

Forstår. Tenkte egentlig på om du spillte forsvarsspiller så har jo styrke ingenting negativt. Det burde heller ikke være noe problem å løfe vekter ved siden av løping og annen trening, så lenge du ikke sikter til volum. Det finnes MANGE raske atleter som nettopp løfter vekter som en del av treningen deres. Ettersom det er så mange eksempler kan man jo se på det beste.

.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er fordeler ved faste selv for folk som skal opp i vekt :)

 

Interessert. Utdyp.

Forlenget sekresjon av HGH burde vel være et godt nok argument :)

det er fordeler ved faste selv for folk som skal opp i vekt :)

 

Interessert. Utdyp.

Forlenget sekresjon av HGH burde vel være et godt nok argument :)

 

Godkjent.

Lenke til kommentar

Men det finnes jo sprintere som har masse muskler, løper svinkjapt og som dytter latterlig mye kg, relativt sakte&kontrollert opp og ned i knebøy.

Nevnte sprintere trener nok også salig mye pressvendinger og kanskje styrkerykk. Har heller ikke sett noen sprintere på toppnivå ta knebøy. I.e. jeg sier ikke at de ikke tar knebøy, jeg har bare aldri sett teknikken deres. For øvrig er dette relatert og stang ut:

Selvfølgelig trener de mye pressvendinger/rykk/utfall osv. men du tar ikke mer i rykk enn du klarer og løfte fra bakken og knebøy/markløft er ypperlige øvelser til nettopp og bli sterkere, så får man lære seg hvordan man får mobilisert styrken til og løpe styggfort senere.

 

Her har du ett eksempel på en proff sprinter som frontbøyer 200kg iallefall 90 grader

http://www.youtube.com/watch?v=onUDYr8q0TM

Og samme karen som utfører styrkevending på 170kg

http://www.youtube.com/watch?v=L9TG3hpUkA8&feature=relmfu

 

Skal inrømme at jeg ikke vet så mye om hvordan bøsingene av krem-sprinterne trener/hvor sterke de er.

Men er likevel skråsikker på at spesielt de bøseste (powell, blake, justin gay osv) Er jævler på både mark, bøy og styrkevendinger.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Fotball består ikke av å løpe jevnt og lenge, men av å akselerere fort, for så å ta det litt roligere mange ganger. Da vil du ha vel så mye nytte av styrke i bena som av kondisjon. Tren med få repetisjoner og mye vekt for å fokusere på styrke.

 

Jeg vet ikke om maratonløpere har like mye nytte av å trene styrke og risikere å legge på seg noen gram, men hvis det virkelig er slik at styrketrening er negativt for prestasjonene, ville nok mange profesjonelle utøvere i forskjellige idretter gjerne vite om det og endret treningsprogrammene sine.

Lenke til kommentar

Noen andre her inne som får en rar følelse av å ta kreatin? Selv får en slags angst-følelse. Går over etter noen minutter da.

Placebo

 

edot:

Når du sier det husker jeg at jeg "kjente" det når jeg tok kreatin i begynnelsen, om det var ekte eller placebo vet jeg ikke, merker ikke ett døyt nå lenger da.

Endret av Primer4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår. Tenkte egentlig på om du spillte forsvarsspiller så har jo styrke ingenting negativt. Det burde heller ikke være noe problem å løfe vekter ved siden av løping og annen trening, så lenge du ikke sikter til volum. Det finnes MANGE raske atleter som nettopp løfter vekter som en del av treningen deres. Ettersom det er så mange eksempler kan man jo se på det beste. Verdens raskeste mann som løfter.

I fare for å komme ut som en bedreviter må jeg allikevel si at det er de styggeste vendingene fra heng jeg har sett noensinne. Nåja, man får vel noe ut av det uansett.

 

Men det finnes jo sprintere som har masse muskler, løper svinkjapt og som dytter latterlig mye kg, relativt sakte&kontrollert opp og ned i knebøy.

Nevnte sprintere trener nok også salig mye pressvendinger og kanskje styrkerykk. Har heller ikke sett noen sprintere på toppnivå ta knebøy. I.e. jeg sier ikke at de ikke tar knebøy, jeg har bare aldri sett teknikken deres. For øvrig er dette relatert og stang ut:

Selvfølgelig trener de mye pressvendinger/rykk/utfall osv. men du tar ikke mer i rykk enn du klarer og løfte fra bakken og knebøy/markløft er ypperlige øvelser til nettopp og bli sterkere, så får man lære seg hvordan man får mobilisert styrken til og løpe styggfort senere.

 

Her har du ett eksempel på en proff sprinter som frontbøyer 200kg iallefall 90 grader

http://www.youtube.com/watch?v=onUDYr8q0TM

Og samme karen som utfører styrkevending på 170kg

http://www.youtube.com/watch?v=L9TG3hpUkA8&feature=relmfu

 

Skal inrømme at jeg ikke vet så mye om hvordan bøsingene av krem-sprinterne trener/hvor sterke de er.

Men er likevel skråsikker på at spesielt de bøseste (powell, blake, justin gay osv) Er jævler på både mark, bøy og styrkevendinger.

Tror nok vi i bunn og grunn er ganske så enige. Styrketrening (spesielt eksplosive løft) kan være bra, men kun hvis det er supplementert med ordentlig trening for å bruke disse musklene til å bevege seg hurtig.

Synes riktignok den frontbøyen ikke var så treg, jeg da. :)

Lenke til kommentar

Tror nok vi i bunn og grunn er ganske så enige. Styrketrening (spesielt eksplosive løft) kan være bra, men kun hvis det er supplementert med ordentlig trening for å bruke disse musklene til å bevege seg hurtig.

Synes riktignok den frontbøyen ikke var så treg, jeg da. :)

Ganske enige ja, er bare ikke 100% enig i at man alltid skal legge så veldig mye i det å løfte eksplosivt i baseløft hele tiden, når det blir tungt nok går det automatisk i nesten samme kontrollerte hastigheten uansett, (terping på eksplosivitet får man så mye av under rykk/vendinger uansett)

 

Når det gjelder frontbøy-persen hans går det jo fort når han er over det tyngste punktet, men likevel veldig kontrollert og fint hele veien.

Lenke til kommentar

Skjønt at det må trenes på riktig måte, men hvordan skal det gjøres? Jeg er totalt nybegynner når det gjelder styrketrening, kun tre måneder kunnskap med alt det der. Hvordan kan jeg skille mellom styrke og volum, og ikke minst hvordan øke styrke framover volum. På forhånd takk :)

 

Forresten jeg er dypt takknemlig å ha dere her i forumet, har plukket mange gode råde og tips her før jeg i hele tatt faktisk våger å poste.

Ungå hypertrofi og ikkje ligg så alt for mye kcal i overskudd. 300kcal bør vere nokk. Det vil gi deg meir "lean-gains" type, som er optimalt for deg.

Når du trener styrke, bytt mellom 4-6reps, 3 sets og 20-25reps, 2-3 sets.

Den første vil gi deg meir styrke, men den siste vil gi deg meir utholdenheit og dynamikk i muskler (om du utfører det litt raskare).

Om du trener på hurtigheit ved siden av det, vil du bli både sterkare og raskare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønt at det må trenes på riktig måte, men hvordan skal det gjøres? Jeg er totalt nybegynner når det gjelder styrketrening, kun tre måneder kunnskap med alt det der. Hvordan kan jeg skille mellom styrke og volum, og ikke minst hvordan øke styrke framover volum. På forhånd takk :)

 

Forresten jeg er dypt takknemlig å ha dere her i forumet, har plukket mange gode råde og tips her før jeg i hele tatt faktisk våger å poste.

Ungå hypertrofi og ikkje ligg så alt for mye kcal i overskudd. 300kcal bør vere nokk. Det vil gi deg meir "lean-gains" type, som er optimalt for deg.

Når du trener styrke, bytt mellom 4-6reps, 3 sets og 20-25reps, 2-3 sets.

Den første vil gi deg meir styrke, men den siste vil gi deg meir utholdenheit og dynamikk i muskler (om du utfører det litt raskare).

Om du trener på hurtigheit ved siden av det, vil du bli både sterkare og raskare.

Bullshit! All styrketrening med progresjon gir hypertrofi. Styrke trenes i lavere repområde, mens all høyrep VIL føre til hypertrofi...

Leangains er et navn på et produkt, ikke en type trening eller kosthold btw ;)

 

Fox, du som spiller fotball... Ronaldo? Han trener styrke mer enn de fleste som deltar i tråden. Han er vel en av de beste spillerne i verden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...