Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Takk for svar :)

 

Ja, øker der jeg kan. Ikke etter noe lineært skjema, men når jeg føler tiden er inne. Har økt mye i skråbenk, omvendt skråbenk (eller hva det nå kalles, ligger på magen på benken og gjør skråbenk andre veien, for å trene rygg) og nedtrekk i det siste. Har også økt vektbelastningen en del i situps (jeg vet denne øvelsen er fy, men har ikke funnet noen øvelse som kan erstatte den, da jeg trenger relativt hard belastning for å få sterke muskler som kan ta i mot slag).

 

Knærne gjør ikke vondt når jeg ikke belaster det, men det merkes når jeg står eller går, og merkes enda mer under løping og knebøy.

 

:)

 

Edit: Det gjør vondt på den delen av kneskålen som vender inn mot det andre beinet. Smerten kan vel best beskrives som om jeg har slått kneet.

Okey. Prøv å ta av 20% av vektene og jobb deg oppover igjen. Det er hva som kalles deload, og kan sikkert være kjekt dersom du merker at du begynner å sliten.

For magen kan du trene planke. Denne versjonen er fin:

 

Mediale knesmerter kan komme av mye rart. Det kan være teknikken din i knebøy. Kollapser anklene dine i bunn av løftet, eller når du går? Det kan også være muskulært (sartorius-muskelen går over det området). Prøv å tøy denne muskelen og om du har en tennisball e.l. kan du se om du kan klare å tilbringe litt tid med å mose den litt. Det kan derimot også være langt mer seriøst, og jeg minner deg på om at dette er et forum, og at jeg ikke er utdannet innen det her. Du kan se om noen av tipsene hjelper, hvis ikke drar du til noen profesjonelle. Om du ikke gjør det med en gang, da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Jeg merker at kroppen på en måte begynner å bli sliten nå, jeg er ikke like gira før trening, og føler at jeg gjerne skulle hvilt _litt_ til før jeg hiver meg på en ny økt. Som om jeg ikke er helt restituert. Er det jeg som er pussy, eller blir det i lengden for tøft med hard fullkropp annenhver dag?

Høres ut som overtrening. Vis du er ikkje vant te å trene, så bør du starte av rolig, slik at kroppen venner seg te trening. 3 gonger i uka bør egentleg holde te å begynne med.

 

 

Edit: Også begynner jeg å bli litt smågåen i knærne (spesielt venstre, der gjør det direkte vondt), innkjøringsproblemer med knebøy, helt feil teknikk, eller for stor belastning mtp at jeg løper og tar knebøy annenhver dag?

Det kan vere alt mulig. Alt fra knebøy te feil sko under løpinga...

Lenke til kommentar

Snip.

 

Takk for kjenpesvar! Jeg er helt klar over at dette ikke er et forum bestående av leger, likevel finner jeg det verdt å lytte til folk som har mer kompetanse på området enn meg. Dessuten er erfaringen min med legebesøk at man sjeldent får noe ut av det. Lange køer, irriterende egenandeler, og beskjed om å "komme tilbake om noe uker". Dessuten er det svært sjeldent at råd fra kunnskapsrike folk her inne ikke har fungert.

 

:)

 

@cefey: Jeg er godt vant med å trene, har gjort det sort sett hele livet i forskjellige former. Men vanligvis pleier jeg å trene styrke annenhver dag tre dager uka, før jeg tar en titt dagers pause. Det er denne pausen jeg har sløyfet, og som jeg lurer på jar gjort meg sliten.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Jeg så på et program om kroppen, mennesket og hvordan vi har forandret oss for en tid tilbake. Det kom fram at å løpe med sko/løpesko var årsaken til at mange hadde ryggproblemer.

 

Flere av de som hadde begynt å løpe barbent, som man gjorde i steinalderen etc, hadde blitt kvitt ryggproblemer.

Lenke til kommentar

Jeg så på et program om kroppen, mennesket og hvordan vi har forandret oss for en tid tilbake. Det kom fram at å løpe med sko/løpesko var årsaken til at mange hadde ryggproblemer.

 

Flere av de som hadde begynt å løpe barbent, som man gjorde i steinalderen etc, hadde blitt kvitt ryggproblemer.

 

Å løpe på grus/ skogsvei er som å tråkke på lego. Ryggsmertene er verdt det.

Lenke til kommentar

Jeg så på et program om kroppen, mennesket og hvordan vi har forandret oss for en tid tilbake. Det kom fram at å løpe med sko/løpesko var årsaken til at mange hadde ryggproblemer.

 

Flere av de som hadde begynt å løpe barbent, som man gjorde i steinalderen etc, hadde blitt kvitt ryggproblemer.

 

Å løpe på grus/ skogsvei er som å tråkke på lego. Ryggsmertene er verdt det.

m3681-hero.jpg

 

Ser riktignok noe dust ut, men mange liker de.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Jeg så på et program om kroppen, mennesket og hvordan vi har forandret oss for en tid tilbake. Det kom fram at å løpe med sko/løpesko var årsaken til at mange hadde ryggproblemer.

 

Flere av de som hadde begynt å løpe barbent, som man gjorde i steinalderen etc, hadde blitt kvitt ryggproblemer.

90% av befolkningen løper jo ikke i det hele tatt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så på et program om kroppen, mennesket og hvordan vi har forandret oss for en tid tilbake. Det kom fram at å løpe med sko/løpesko var årsaken til at mange hadde ryggproblemer.

 

Flere av de som hadde begynt å løpe barbent, som man gjorde i steinalderen etc, hadde blitt kvitt ryggproblemer.

 

Les Born To Run, der snakkes det om akkurat dette!

 

I morgen begynner jeg med Crossfit! Skal bli spennende å se hvordan det fungerer med løping! :)

Lenke til kommentar

Generell oppvarming:

Går fort til klubben. Det er vel et kvarters gange. Litt i grenseland, men gidder ikke noe mer.

 

Spesiell oppvarming:

Skumrulle på ben og rygg. 10-20 ganger frem og tilbake over området. Spesielt forside lår, side lår, bakside lår, rumpe, rygg (thorasic+ liiitt på lumbar), traps. Kanskje jeg til og med bruker en lacrosseball på problemområder (gluteus medius, tensor fascia latae, hofteleddsbøyer, pectoralis, skulder, osv).

Så dynamiske bevegelser for "alle" ledd i kroppen. Her er det bare å starte på topp (eller bunn) og jobbe seg ned (opp). Etter det jobber jeg med problemområder (ofte hamstrings + korsrygg) med litt svak tøying. Henger også gjerne litt i bunn av knebøyposisjonen. Her går det også fint an å bruke strikk.

Muligens et par bevegelser med kosteskaft også. Da "shoulder dislocations", enkle pressbevegelser, noen rykkbøy, osv.

Går så over til stang, kjører et par rykk fra heng, rykkbøy og fallrykk for å få litt varme i kroppen. Her kan man selvfølgelig gjøre andre bevegelser.

SÅ begynner jeg med økten. Veldig avhengig av hva og hvor tungt jeg skal løfte mtp. hvor mange oppvarmingssett jeg kjører. Kjører nok 4-6 oppvarmingssett hvor jeg øker gradvis opp til vekten jeg skal kjøre arbeidssett på.

 

Hei alle sammen! Er ny her, har begynt å drive med styrketrening for tre måneder siden. Er det noen sider som dere vil anbefale meg å ta titt på?

www.exrx.net

www.mobilitywod.com

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Hei alle sammen! Er ny her, har begynt å drive med styrketrening for tre måneder siden. Er det noen sider som dere vil anbefale meg å ta titt på?

 

 

www.stronglifts.com

http://startingstrength.com/

fitnessbloggen til en viss grad. Artiklene er bra, men jeg føler de har for mange "hvordan få spretten rumpe" eller "få flat mage"-artikler.

myrevolution.no til en viss grad. Artiklene er bra.

 

 

www.exrx.net og www.mobilitywod.com som wingeer sier stemmer jeg også for.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Jeg prata med en fyr på treningssenteret i dag. Han anbefalte å trene etter en slags pyramidemetode i baseøvelser. Man begynner med høyeste vekt man klarer på 20 rep, og øker vekt med mindre rep fram til man er på 4-2rep. Dette for å trene musklene over et bredere spekter og at man ikke skal løfte den samme vekten over lengre perioder.

 

Hva tenker dere om dette? Noen som har hørt om det før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...