Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter å leser 5x5 raporten for ørtene gang, mens jeg planlegger kostholdet mitt over vinteren. Vil gaining weight tilsi det samme som gaining muscle?

 

Lurer også litt på dette med overskudd og underskudd. Jeg vil ikke si at jeg er feit men jeg har ca. 15-18 % BF. Jeg er helt sikker på at jeg omtrent aldri har ligget i overskudd i mer en i to dager på rad, maks, altså jeg har nesten vært i underskudd hele livet mitt hvis jeg skal stole på en kalkulator som hevder jeg trenger 2750 kalorier daglig for å vedlikeholde kroppen. Hvorfor er jeg ikke spinkel da? Jeg kan godt tåle å legge på meg litt over vinteren, men jeg har aldri klart å slanke meg eller se noen forskjell på fettet på kroppen. Det eneste jeg har klart når det kommer til trening er en økning av muskelmasse, så jeg er litt spent på om jeg faktisk vil klare å få vekk fett etter en vinter med daglig overskudd.

 

Mehdi sier selv at han lå på omlag 5000 kcal da han begynte noe som var nesten dobbelt så mye som han egentlig trengte og han hevder han aldri la på seg. Samtidig nevner han at man kun kan legge på seg ved overskudd av kal.

 

Noen råd? :innocent:

Altså det der varierer SÅÅÅÅÅ mye frå pers. te pers.

No er eg heime mesteparten av tiden. Eg driv å lese til eksamena. Dvs eg sitter minst 12 timer foran data.

For 1 år siden, så hadde eg 3 deltidsjobber. Då jobba eg ofte opp mot 16-18 timer per dag.

 

Den kalkulatoren tar ikkje hensyn til det whatsoever. Den tar ikkje hensyn til kor trent du er (HRmax, HRrest har veldig mye å si på forbrenningen).

 

Begyn heller med ca 2500kcal og pass på vekta. Vekt deg 1 gong i månad og se kor mye framgong du har og evt kan du forandre på dietten ut i frå det.

Lenke til kommentar

Hva kan være grunnen til at jeg ikke merker noe?

 

 

At du har fulle lagre naturlig, da kan du spare deg de pengene.

 

Er det den eneste muligheten, altså? Som sagt synes jeg at det er usannsynlig da jeg ikke spiser så mye mat som naturlig inneholder kreatin.

 

De første par månedene jeg tok knebøy vokste lårene mine enormt. Ulempen er at man får tydelige strekkmerker.

 

Merker at de vokser allerede :D Men strekkmerker er jeg ikke særlig keen på! Men det burde kanskje ikke bli noe stort problem iom at jeg kun vedlikeholder/går svakt ned i kroppsvekt?

 

Nei, ikke hvis jeg forstår deg rett. Lårene skal vanskelig vokse veldig mye hvis kostholdet ligger i et underskudd.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Sladreblad da i tilfelle? Det er slikt at i vitenskap saa er ingenting bevist; vi bruker graden av hoyere/lavere evidens aka "sannsynlighet" av samme grunn som jeg ikke kan si at det er bevist at et eple inneholder "X-faktoren" som bidrar til et sunnere kosthold, men det er saapaass stor evidens at vi med stor sannsynlighet kan tilsi (via statistisk hoyt signifikansnivaa) at eple er sunt.

 

Om du horer NOEN bruker ordet "bevist" innenfor vitenskap da vet du at dem ikke ser forskjell mellom bringebaar og blaabaar da dette ordet er tabu.

 

Naar det kommer til idrettforskning saa responderer 3/10 ikke paa tilskudd av creatinP, hvorfor vet vi ikke men det er hele 30% som ikke faar noen effekt, metaanalysene viser ogsaa at tilskuddet har en svak effekt da kreatinlagrene hos noen er delvis utvidbare, men den mengden ekstra ATP i forhold til lovnadene er ei heller liten.

 

Ja, sammen med bikarbonat, koffein saa er kreatin per dags dato det tredje innenfor endogent tilskudd som har en effekt hos noen, spiser du nok har du nok ikke behov da ATP-syntese i en overskuddfase klarer vi godt nok selv.

 

(Sitter paa en non-scandi keyboard)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir litt lei av tilskuddshysteriet som dukker opp her inne fra tid til annen. Hvor mange her inne er det som faktisk trener til konkurranser på høyt nivå? Og selv da er grunnleggende kosthold og trening det som står for 90% av resultater, kosttilskudd er kun for det lille "ekstra" man trenger når marginene teller (noe det ikke gjør hvis du bare er en vanlig mosjonist).

 

Tren smart og riktig, spis mye og riktig mat, så skal du se du blir stor og sterk. Å bruke masse tid og penger på diverse tilskudd er bare BS i 90% av tilfellene.

 

(For å presisere: Jeg inkluderer ikke proteintilskudd i det jeg mener med ordet "kosttilskudd" i avsnittene over. Jeg skjønner at det gjør at jeg definerer "kosttilskudd" på en litt annen måte enn det folk flest gjør, men poenget med dette innlegget er ikke å redefinere ordet "kosttilskudd", men å skrive nøyaktig hva jeg mener om kreatin, jack3d og det andre tullet uten å måtte skrive kronglete for å få en helt pinlig nøyaktig riktig definisjon av ordet "kosttilskudd".

 

Og selv om jeg ikke regner med proteintilskudd i det jeg skriver over, mener jeg likevel at det meste av proteiner bør inntas gjennom et variert kosthold og at proteintilskudd kun bør utgjøre de siste grammene du absolutt ikke klarer å ta inn gjennom maten. Om du trenger det i det hele tatt. Kjøtt og andre proteinkilder inneholder et veritabelt bad av ulike mikronæringsstoffer som kroppen din trenger for å bli stor og sterk, og det er usikkert om et ultrarent proteintilskudd inneholder det samme.)

Endret av A-Jay
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så fordi ett eller annet blad sa det så er det bevist? Du har et rart forhold til ordet "bevist".

Stort sett er artiklar basert på fakta eller vitenskaplige funn. Synd at eg ikkje klarar å finne tilbake til det.

 

Dukien: Ok, skal omformulere det: Kreatin Monohydrat er med stor sannsynleg det beste.

 

 

Av det forskjellige eg har prøvd, så er det ingen tvil om at det er monohydrat som har fungert best.

Lenke til kommentar

Bevist? Nei.

Akkurat at kreatin monohydrat funker bedre enn andre overprisede kreatinprodukter er bevist gang etter gang.

 

http://fitnessblogge...n-er-det-beste/

http://fitnessblogge...ngt-om-kreatin/

http://fitnessblogge...nohydrate-best/

http://www.treningsf.../art.php?id=407

 

Kan finne flere artikler og jeg kan linke direkte til studier.

Endret av Primer4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skaffet meg 100% Gold Standard Whey med smaken "Double Rich Chocolate". Bedre en hva jeg har smakt av sjokoladesmaker før, men det var fortsatt ikke helt topp.

Har dog funnet veien til suksess! 3 dl melk, to skjeer med O'boy, og deretter ønsket mengde pulver.

 

Endelig er en shake "nam"! :D

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Bevist? Nei.

Akkurat at kreatin monohydrat funker bedre enn andre overprisede kreatinprodukter er bevist gang etter gang.

 

http://fitnessblogge...n-er-det-beste/

http://fitnessblogge...ngt-om-kreatin/

http://fitnessblogge...nohydrate-best/

http://www.treningsf.../art.php?id=407

 

Kan finne flere artikler og jeg kan linke direkte til studier.

Nei, fordi vitenskap. Det som er mer riktig, og som Dukien prøver å få frem, er at påstanden "kreatin monohydrat er det beste" ikke er mulig å validere logisk sett. Det er fint mulig å samle opp flere studier som peker i den retningen, men da er det fortsatt viktig å ikke bruke ordet "bevist". Det er bare slik at alt TYDER på det. Ordet "bevist" er fy-fy i alle vitenskapelige disipliner foruten matematikk.

 

Jeg blir litt lei av tilskuddshysteriet som dukker opp her inne fra tid til annen. Hvor mange her inne er det som faktisk trener til konkurranser på høyt nivå? Og selv da er grunnleggende kosthold og trening det som står for 90% av resultater, kosttilskudd er kun for det lille "ekstra" man trenger når marginene teller (noe det ikke gjør hvis du bare er en vanlig mosjonist).

Tren smart og riktig, spis mye og riktig mat, så skal du se du blir stor og sterk. Å bruke masse tid og penger på diverse tilskudd er bare BS i 90% av tilfellene.

(For å presisere: Jeg inkluderer ikke proteintilskudd i det jeg mener med ordet "kosttilskudd" i avsnittene over. Jeg skjønner at det gjør at jeg definerer "kosttilskudd" på en litt annen måte enn det folk flest gjør, men poenget med dette innlegget er ikke å redefinere ordet "kosttilskudd", men å skrive nøyaktig hva jeg mener om kreatin, jack3d og det andre tullet uten å måtte skrive kronglete for å få en helt pinlig nøyaktig riktig definisjon av ordet "kosttilskudd".

Og selv om jeg ikke regner med proteintilskudd i det jeg skriver over, mener jeg likevel at det meste av proteiner bør inntas gjennom et variert kosthold og at proteintilskudd kun bør utgjøre de siste grammene du absolutt ikke klarer å ta inn gjennom maten. Om du trenger det i det hele tatt. Kjøtt og andre proteinkilder inneholder et veritabelt bad av ulike mikronæringsstoffer som kroppen din trenger for å bli stor og sterk, og det er usikkert om et ultrarent proteintilskudd inneholder det samme.)

Sitert for sannhet. Selv om det mest sannsynlig kommer spørsmål om 3-4 sider om "Hvor kan jeg få tak i jack3d?", o.l.

Kan det være(/er det ikke?) en egen tråd for tilskudd? Tilskudd til trening er som fancy kjøkkenredskaper er til mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, fordi vitenskap. Det som er mer riktig, og som Dukien prøver å få frem, er at påstanden "kreatin monohydrat er det beste" ikke er mulig å validere logisk sett. Det er fint mulig å samle opp flere studier som peker i den retningen, men da er det fortsatt viktig å ikke bruke ordet "bevist". Det er bare slik at alt TYDER på det. Ordet "bevist" er fy-fy i alle vitenskapelige disipliner foruten matematikk.

Ok ok, heng dere opp i terminologi, da sier jeg heller

"det er ingenting som tilsier at studiene som viser til at monohydrat er best er feil."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke nødvendig å linke meg studier du ikke klarer å tolke selv, er en grunn til at vi måtte ta modeller på skolen i det hele tatt tolke et forskningsrapport og mange har svakheter som den vanlige mannen i gata ikke forstår noe av. Dessverre så er forskning en skitten skitten bransje men når det kommer til mengden resyntesering av ATP har studier vist at placebo står vannvittig sentralt. Ellers har andre skrevet det jeg skulle skrive men et poeng er : Virker det prestasjonsfremmende- påvirker det og er som regel ulovlig om det ikke funker så er det lovlig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...