Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen styrkeløfter så beklager hvis spørsmålet mitt høres dumt ut, men jeg ser at vektene i Snatch er laget i metal, ikke vekter innhylstra i plastikk/gummi.

Når jeg løfter med rene metal-vekter føler jeg det er mye tyngre, pga vektene stabiliserer seg ikke under løftet, di snurrer og flytter posisjoner.

 

Så spørsmålet mitt er, er det en spesiell grunn til at dette blir foretrukket i snatch o.l.?

Ville det ikke vært tryggere for atletene at vektene ligger noenlunde still på stanga?

 

Wingeer? :p

 

On another note: Er det personlige rekorder i hvert løft? Må jo være en syk påkjenning å maxe hele tiden!

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Om det er PR eller ikke under konkurranse vil jeg tro varierer noe fra løft til løft, men verdensrekorder flyttes jo i nesten hvert eneste OL, så da er det vel rimelig å anta at PR er ganske vanlig. Men det gjelder jo alle olympiske idretter. Svømmerne svømmer jo ørten heat om dagen, med både lagkonkurranse og gjerne flere individuelle øvelser hver dag. Samme i friidrett. OL er ekstremt.

Lenke til kommentar

Broseph: Drit i ADI når det gjelder makroer, den ADI'en er for kvinner som ikke trener; skift til proteiner som "telleverdi" i selve tabellen og se i bunnen for å se total.. Det tallet skal helst komme opp i 2x kroppsvekta di i kg innen du legger deg :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Ang. bøy og mobilitet. Har lest tidligare om det og då var det skrevet noe ala:

Greier ein utføre øvelse uten vekt/med lett vekt, så må ein greie å utføre den med tung vekt også.

Altså, om du greier å ta bøy med lettare vekter, så har du bra nok mobilitet. At ein får vondt i ryggen med tungt vekt, tyder at ein trener med for tungt vekt og begynner å ha dårleg teknikk, framfor "for dårleg mobilitet".

For meg så hører det veldig logisk. Noe meininger?

Det gir i og for seg mening. Hvis det gjør vondt med tyngre vekter er det mest sannsynlig fordi vektene er tyngre, eller fordi en er dårlig till å stabilisere ordentlig.

 

 

[lenke]

Korleis er frontbøy i forhold til knebøy med tanke på behov for mobilitet?

Frontbøy er knall. Med tanke på mobilitet krever en litt mer i anklene for å komme seg ned i riktig posisjon. En vil også komme litt dypere i frontbøy, og jeg synes det er lettere å bruke kjernen. Nå for tiden trener jeg bare frontbøy.

Nå er jeg ingen styrkeløfter så beklager hvis spørsmålet mitt høres dumt ut, men jeg ser at vektene i Snatch er laget i metal, ikke vekter innhylstra i plastikk/gummi.

Når jeg løfter med rene metal-vekter føler jeg det er mye tyngre, pga vektene stabiliserer seg ikke under løftet, di snurrer og flytter posisjoner.

Så spørsmålet mitt er, er det en spesiell grunn til at dette blir foretrukket i snatch o.l.?

Ville det ikke vært tryggere for atletene at vektene ligger noenlunde still på stanga?

Wingeer?

On another note: Er det personlige rekorder i hvert løft? Må jo være en syk påkjenning å maxe hele tiden!

Styrkeløft er ikke en olympisk gren, tenker du på vektløfting? :)

Vet ikke helt hva du spør om? De vektene de bruker i OL er ikke laget av metall, men er hva som kalles bumper plates. De er laget av gummi. Olympiske vektstenger roterer vanligvis der en setter på skivene. Kulelager og slik. Grunnen til det er fordi en da lettere vender stanga. Spesielt under rykk (snatch) og vendingen (clean). Da er det en fordel ettersom håndflatene starter mot kroppen og ender fra kroppen.

Det er ikke personlige rekorder i HVERT løft. Det er mange som går på platten og løfter en vekt de har løftet før. Likevel er det tungt, og det skal nevnes at de varmer godt opp, og konkurrerer ikke akkurat så ofte. Samt at kroppene deres er mer vant med høye belastninger.

Bulgarerene var fæle på det. De trente ofte bare tre øvelser og gikk opp til dagspers i alle øvelsene. 7 dager i uka. Systematisk overtrening.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Styrkeløft er ikke en olympisk gren, tenker du på vektløfting? :)

Vet ikke helt hva du spør om? De vektene de bruker i OL er ikke laget av metall, men er hva som kalles bumper plates. De er laget av gummi. Olympiske vektstenger roterer vanligvis der en setter på skivene. Kulelager og slik. Grunnen til det er fordi en da lettere vender stanga. Spesielt under rykk (snatch) og vendingen (clean). Da er det en fordel ettersom håndflatene starter mot kroppen og ender fra kroppen.

 

 

Aha, I see. Så vektene er faktisk laget av gummi! Synes di klirrer så mye når di blir tatt på.

 

Og der tok Kasakstan verdensrekorden LETT.

Lenke til kommentar

Aha, I see. Så vektene er faktisk laget av gummi! Synes di klirrer så mye når di blir tatt på.

 

Og der tok Kasakstan verdensrekorden LETT.

Det er de. De har ofte en metallskive på innsiden av en viss diameter. Så er også vektskivene i forskjellige diameter, derav spriket mellom kg.

Fuck. Spoiler. :p Må se den i reprise, for jeg har vært på fjelltur i dag. :(

Lenke til kommentar

De vektene de bruker i OL er ikke laget av metall, men er hva som kalles bumper plates. De er laget av gummi.

Jeg trodde det var snakk om metallkjerne og gummi utenpå? Det er altså ren gummi tvers gjennom, bortsett fra ringen hvor du setter på vektstangen? Eller misforstår jeg nå? :dontgetit:

Lenke til kommentar

De vektene de bruker i OL er ikke laget av metall, men er hva som kalles bumper plates. De er laget av gummi.

Jeg trodde det var snakk om metallkjerne og gummi utenpå? Det er altså ren gummi tvers gjennom, bortsett fra ringen hvor du setter på vektstangen? Eller misforstår jeg nå? :dontgetit:

Huh. Jeg ble faktisk ganske usikker på dette. Det er nok flere forskjellige typer slike plater. Enkelte er laget av gummi, andre har en kjerne som du sier. Litt usikker på hvordan Eleiko gjør det. Klarer ikke finne noen informasjon om det heller. Kanskje en skal sende mail. Hm.

Lenke til kommentar

Sitter å leser 5x5 raporten for ørtene gang, mens jeg planlegger kostholdet mitt over vinteren. Vil gaining weight tilsi det samme som gaining muscle?

 

Lurer også litt på dette med overskudd og underskudd. Jeg vil ikke si at jeg er feit men jeg har ca. 15-18 % BF. Jeg er helt sikker på at jeg omtrent aldri har ligget i overskudd i mer en i to dager på rad, maks, altså jeg har nesten vært i underskudd hele livet mitt hvis jeg skal stole på en kalkulator som hevder jeg trenger 2750 kalorier daglig for å vedlikeholde kroppen. Hvorfor er jeg ikke spinkel da? Jeg kan godt tåle å legge på meg litt over vinteren, men jeg har aldri klart å slanke meg eller se noen forskjell på fettet på kroppen. Det eneste jeg har klart når det kommer til trening er en økning av muskelmasse, så jeg er litt spent på om jeg faktisk vil klare å få vekk fett etter en vinter med daglig overskudd.

 

Mehdi sier selv at han lå på omlag 5000 kcal da han begynte noe som var nesten dobbelt så mye som han egentlig trengte og han hevder han aldri la på seg. Samtidig nevner han at man kun kan legge på seg ved overskudd av kal.

 

Noen råd? :innocent:

Lenke til kommentar

Sitter å leser 5x5 raporten for ørtene gang, mens jeg planlegger kostholdet mitt over vinteren. Vil gaining weight tilsi det samme som gaining muscle?

 

Lurer også litt på dette med overskudd og underskudd. Jeg vil ikke si at jeg er feit men jeg har ca. 15-18 % BF. Jeg er helt sikker på at jeg omtrent aldri har ligget i overskudd i mer en i to dager på rad, maks, altså jeg har nesten vært i underskudd hele livet mitt hvis jeg skal stole på en kalkulator som hevder jeg trenger 2750 kalorier daglig for å vedlikeholde kroppen. Hvorfor er jeg ikke spinkel da? Jeg kan godt tåle å legge på meg litt over vinteren, men jeg har aldri klart å slanke meg eller se noen forskjell på fettet på kroppen. Det eneste jeg har klart når det kommer til trening er en økning av muskelmasse, så jeg er litt spent på om jeg faktisk vil klare å få vekk fett etter en vinter med daglig overskudd.

 

Mehdi sier selv at han lå på omlag 5000 kcal da han begynte noe som var nesten dobbelt så mye som han egentlig trengte og han hevder han aldri la på seg. Samtidig nevner han at man kun kan legge på seg ved overskudd av kal.

 

Noen råd? :innocent:

2750kcal hørtes ut som endel. Tviler på at det er hvileforbrenning. Om jeg ligger på 2000-2200kcal (i snitt hver dag) så holder jeg vekten stabil, å jeg trener hver dag pluss at jeg er aktiv på jobb. Du trenger hvertfall ikke få i deg noe særlig mer med kcal for å bygge mot vinteren. Noe særlig mer enn 2600-3000kcal om dagen gjør så du legger på deg unødvendig fett.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at jeg må komme meg igang med å trene. Har lyst på litt fremhevet frystkasse, og sixpack som viser litt uten at en strammer. I tillegg så er det greit å trene litt biceps og ryggmuskler, lår og legg kan og være ok.

 

Litt om meg. Er 176 høy og veier 75 kg. Er ikke tykk, men har litt fett her og der som jeg vil få vekk. (mest på magen) Spiser normalt, kansje litt usunn enkelte dager, men ikke noe ekstremt unormalt.

 

Noen som kunne tenkt seg å vise meg/ sette opp ett treningsprogram til meg? Hadde vert veldig fint om noen gadd det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...