Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Første ordentlige knebøy-økt. Regnet ca 10-rm sist, og kjørte første knebøyøkt i RYP grunnprogram. Kjennes godt at man har hatt treningspause. Deilig øvelse, selv om det er litt nedtur at en del kg har flyttet seg fra vektstanga til magen ;)

 

edit: Første ordentlige i år, that is. Kjørte 5x5 en stund starten på fjoråret.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg så hører det veldig logisk. Noe meininger?

 

Både enig og uenig. det jeg har erfart er at i knebøy er nedre rygg svakeste område, den stabliliserer vekten. og det er musklene som holder ryggen stabil slik at belastningen fjernes fra andre ting i ryggen. man kan godt være sterkere i føttene enn i ryggen. dette resulterer seg i at ryggmuslkene gir seg og beslastningen flytter seg mye mere over på andre tilng. selv om vekten går greit opp er ikke rygg og core muslkene med. de er overbelastet og ofte gjør vondt mang dager etter.

 

google bilder "cauda equina" for å se hvilken mess det egentlig er i nedre rygg.

Lenke til kommentar

Høres ut som du trener "greasing the groove".

 

Essentially, you’ll want to perform 50-80% of your maximum number of reps so that your muscles avoid failure. You should do this 3-4 times per day: morning, noon, night, before bed, any time really. The more often you do it, the better you’ll get at pushups or pull ups. The next day, you’ll repeat the process. Always stop at least 1 rep shy of failure. You don’t want to teach your muscles to fail during this process.
Lenke til kommentar

Har tenkt til å kjøpe meg nye løpesko. Har sett på Nike Free 3.0 som ser fine ut og har en lav såle. Noen av dere som bruker disse? Hva tenker dere om bruk av disse til knebøy og markløft. Det er jo en veldig lav såle og virker ikke som den har noe spesiell demping.

Lenke til kommentar

Lurar på ein ting. Trenar slik at eg tek pushups når eg har muligheten/hugsar det, og tek rundt 100-200 i løpet av ein dag, kvar dag. Er dette dumt?

Det er ikkje anbefalt om du har vanleg trening i tillegg. Restitusjon er like viktig som selve treningen. Sats heller på å trene brøst/triceps (push-ups?) 2-3 gonger i uka og du vil merke bedre framgong.

 

 

Har tenkt til å kjøpe meg nye løpesko. Har sett på Nike Free 3.0 som ser fine ut og har en lav såle. Noen av dere som bruker disse? Hva tenker dere om bruk av disse til knebøy og markløft. Det er jo en veldig lav såle og virker ikke som den har noe spesiell demping.

Nike Free har nokså bra demping for å vere lette sko. Løfter du så tungt at du virkeleg trenger sko som holder mål, bør du skaffe noe for det. Ellers vil dei fleste joggesko utan spess demping gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Har tenkt til å kjøpe meg nye løpesko. Har sett på Nike Free 3.0 som ser fine ut og har en lav såle. Noen av dere som bruker disse? Hva tenker dere om bruk av disse til knebøy og markløft. Det er jo en veldig lav såle og virker ikke som den har noe spesiell demping.

Sko med demping bruker man ikke til bøy eller mark. Du sprenger dempinga etter kun kort tid. Vet at enkelte bruker noe så sært som pensko med høy hæl til formålet.

For egen del bøyer og marker jeg i sokkelesten...

Lenke til kommentar

Takk for svar Doofen. jeg er kalr over at joggesko ikke er egnet til bøy eller mark, men jeg lurte på om disse var MER egnet til løft ettersom de kun har 4 mm drop og de har svært lite demping. Snakker forøvrig om Nike Free 3.0.

 

Har ikke penger eller lyst til å kjøpe meg vektløftsko og joggesko.

Lenke til kommentar

Takk for svar Doofen. jeg er kalr over at joggesko ikke er egnet til bøy eller mark, men jeg lurte på om disse var MER egnet til løft ettersom de kun har 4 mm drop og de har svært lite demping. Snakker forøvrig om Nike Free 3.0.

 

Har ikke penger eller lyst til å kjøpe meg vektløftsko og joggesko.

Om du ikke har penger så lar du ihvertfall være å bruke disse til slik trening. Du BLIR å ødelegge de, jeg har erfaring :(

Tren heller mark og bøy i sokker. :)

Lenke til kommentar

Har alltid gjort det ja, og kommer nok da til å fortsette med det. Uansett, er det noen av dere som kunne anbefale et par gode joggesko? Har lest meg litt opp angående dette med pronasjon etc. Er det stress å få testet dette hos forhandlere og hvor i Oslo tilbyr de en slik "undersøkelse" ? Nå skal faen meg kondisen i HUNDRE.

Lenke til kommentar

Kjøp de billigste tøyskoene du finner med helt flat såle. Jeg kjøpte mine til 100 kroner på dinsko. Evt. tren i sokkelesten, det er jo det beste. Ikke bruk løpesko til vektløfting.

 

Løpetest gjør de på løplabbet (gratis om du kjøper sko der, 250 kroner hvis ikke), og sikkert på andre butikker i tillegg. Tror kanskje xxl har tilbyr det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...