Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Status pr. 01.08:

 

Fullførte mål:

- Ny pers på 6000m (22.55.92)

- Ny pers på 10 000m (37.04.00)

- Forbedring av teknikk

 

Gjenstående mål:

- Rekordforsøk på 3000m

- Korte ned steglengde

- Forbedre spurtteknikk

- Utvikle negativ splitt

- Forbedre hastighetsutviklingen i 2/3 av løpet

- Ned mot 36.00 på 10 000m

 

Hvorfor korte ned på steglengde?

 

Fordi jeg bremser for mye i landingen. Foten min lander ca. 10cm for langt foran kroppen og det er veldig irriterende. Det forårsaker en nedbremsing som gjør at jeg må bruke unødvendig med krefter på å akselerere igjen. Nå ligger jeg på ca. 150 steg/min., men vil helst opp på rundt 180 steg/min. Skjønt, det setter litt andre krav til løpingen da steget er ganske forskjellig.

 

In laymans terms: forestill deg at hver gang du tar knebøy så setter du deg på en piggete dildo. Det er irriterende.

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare 150 steg i minuttet? Nå må du ta deg sammen, Patrick.

 

Hvilken stangposisjon bruker dere i knebøy? High-bar, low-bar eller front? Det går jo ann å variere, men hvilken foretrekker dere? Hvilken løfter dere mest med? Jeg har alltid brukt high-bar og kan aldri tenke meg noe annet. Jeg tror det ville føles unaturlig for meg og teknikken min sitter veldig godt nå.

Lenke til kommentar

High-bar og front. Nå for tiden stort sett bare front, ettersom jeg ikke er helt trygg på ryggen enda. En løfter jo selvsagt mer med stanga bak på ryggen enn på fronten, men jeg anslår at jeg løfter 80% av knebøyen min i frontbøy. Foretrekker også high-bar. Kan nok godt hende jeg løfter mer med low-bar ettersom en ikke kommer like dypt, men det er mye teknikklæring og mer stress enn resultatene er verdt. Dessuten er det frontbøy som teller mest for meg.

Lenke til kommentar

Fordi jeg bremser for mye i landingen. Foten min lander ca. 10cm for langt foran kroppen og det er veldig irriterende. Det forårsaker en nedbremsing som gjør at jeg må bruke unødvendig med krefter på å akselerere igjen. Nå ligger jeg på ca. 150 steg/min., men vil helst opp på rundt 180 steg/min. Skjønt, det setter litt andre krav til løpingen da steget er ganske forskjellig.

 

In laymans terms: forestill deg at hver gang du tar knebøy så setter du deg på en piggete dildo. Det er irriterende.

På den andre siden, så løper du med det som er optimalt "cadence" for deg. Om du korter ned steget, så øker du cadence. Da går du vekk fra det som er optimalt for deg og vil bruke meir krefter (HR vil gå opp).

Om du vil forandre på noe, så vil eg heller anbefale å forandre litt på løpeteknikken. Altså kor du setter foten ned og korleis frasparket ditt blir, utan å tenke "steg/min" i det hele tatt. I verste fall risikerer du på å øve med å frasparke svakare, som vil øke din cadence, men vil ikkje hjelpe å ungå den piggete dildo (foten fortsatt kommer for langt fram).

 

Da restarter man styrketreningen atter en gang, denne gangen er det NO QUITTING!

Øke markant i styrke og fjerne 20 kg. Klarer man det før jul tro? Første styrketreningen på flere mnd nå idag, gikk kanonbra. "#denfølelsen"

Tvilsomt. Om du går ned 3kg i månad (ca 700kcal u.), så mister du vekta nøyaktig te jul. Og det skal godt gjerast å øke markant i styrke, samtidig som du deffa i fleire månader.

 

Sats heller på å gå ned i vekt og få fantastisk teknikk mens du gjer det.

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Hei! Infleksibilitet er ikke en unnskyldning. Tøy den tricepsen og kjør frontbøy slik frontbøy kjøres skal!

 

Men for oss som ikke enda er fleksible nok, hva er problemet med reimer? Dessuten så det mer behagelig ut. :)

Fordi det virker som om folk ser på det som en permanent fix. "Jaja, jeg er ikke myk nok så jeg får bare bruke reimer, jeg da". Jeg føler det blir litt som å tenke at "jaja, jeg er ikke myk nok, så jeg får kvartbøye, jeg da". Nå er det jo i seg selv en dårlig sammenligning, men jeg driver med vektløfting og har derfor en liten bias til det hele. Det er vel mer holdningen til problematikken jeg ikke liker.

 

Jeg har hatt mye problemer med grep i frontbøy, og kom over den videoen og prøve det - og det fungerer strålende. Jeg har slitt mye med albuen, og det gikk bedre med det grepet. Håndleddet mitt var heller ikke så glad i vanlig grep, og så fremst jeg ikke driver med vektløfting som deg så ser jeg ikke problemet med det :)

Lenke til kommentar

Fordi jeg bremser for mye i landingen. Foten min lander ca. 10cm for langt foran kroppen og det er veldig irriterende. Det forårsaker en nedbremsing som gjør at jeg må bruke unødvendig med krefter på å akselerere igjen. Nå ligger jeg på ca. 150 steg/min., men vil helst opp på rundt 180 steg/min. Skjønt, det setter litt andre krav til løpingen da steget er ganske forskjellig.

 

In laymans terms: forestill deg at hver gang du tar knebøy så setter du deg på en piggete dildo. Det er irriterende.

På den andre siden, så løper du med det som er optimalt "cadence" for deg. Om du korter ned steget, så øker du cadence. Da går du vekk fra det som er optimalt for deg og vil bruke meir krefter (HR vil gå opp).

Om du vil forandre på noe, så vil eg heller anbefale å forandre litt på løpeteknikken. Altså kor du setter foten ned og korleis frasparket ditt blir, utan å tenke "steg/min" i det hele tatt. I verste fall risikerer du på å øve med å frasparke svakare, som vil øke din cadence, men vil ikkje hjelpe å ungå den piggete dildo (foten fortsatt kommer for langt fram).

 

Da restarter man styrketreningen atter en gang, denne gangen er det NO QUITTING!

Øke markant i styrke og fjerne 20 kg. Klarer man det før jul tro? Første styrketreningen på flere mnd nå idag, gikk kanonbra. "#denfølelsen"

Tvilsomt. Om du går ned 3kg i månad (ca 700kcal u.), så mister du vekta nøyaktig te jul. Og det skal godt gjerast å øke markant i styrke, samtidig som du deffa i fleire månader.

 

Sats heller på å gå ned i vekt og få fantastisk teknikk mens du gjer det.

Noob...

 

I januar gikk jeg ned 8kg mens styrken faktisk økte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi jeg bremser for mye i landingen. Foten min lander ca. 10cm for langt foran kroppen og det er veldig irriterende. Det forårsaker en nedbremsing som gjør at jeg må bruke unødvendig med krefter på å akselerere igjen. Nå ligger jeg på ca. 150 steg/min., men vil helst opp på rundt 180 steg/min. Skjønt, det setter litt andre krav til løpingen da steget er ganske forskjellig.

 

In laymans terms: forestill deg at hver gang du tar knebøy så setter du deg på en piggete dildo. Det er irriterende.

På den andre siden, så løper du med det som er optimalt "cadence" for deg. Om du korter ned steget, så øker du cadence. Da går du vekk fra det som er optimalt for deg og vil bruke meir krefter (HR vil gå opp).

Om du vil forandre på noe, så vil eg heller anbefale å forandre litt på løpeteknikken. Altså kor du setter foten ned og korleis frasparket ditt blir, utan å tenke "steg/min" i det hele tatt. I verste fall risikerer du på å øve med å frasparke svakare, som vil øke din cadence, men vil ikkje hjelpe å ungå den piggete dildo (foten fortsatt kommer for langt fram).

 

Det er jo nettopp løpeteknikken jeg ønsker å forandre på. Problemet er ikke hovedsaklig antall steg i minuttet, men heller steglengden. Jeg kaster bort mye energi på å måtte starte akselerasjonen på nytt. Korter jeg ned på lengde vil nok cadence øke også.

Lenke til kommentar

Noob...

 

I januar gikk jeg ned 8kg mens styrken faktisk økte...

Eg vil se deg gå ned 20kg og øke mye i styrke, utan å føkke til teknikk berre for å pushe meir vekt.

 

Du tror aldri på noen som har mer fremgang enn du tror er mulig. Personlig tror jeg det er fordi du selv ikke klarer det.

Lenke til kommentar

Noob...

 

I januar gikk jeg ned 8kg mens styrken faktisk økte...

Eg vil se deg gå ned 20kg og øke mye i styrke, utan å føkke til teknikk berre for å pushe meir vekt.

om det er tyve kg fett er det INGEN grunn til å miste styrke...

 

Hva vet vel du om å miate styrke som har aversjon mot baseøvelser? :lol:

 

Teknikk... Legger ved en relatert video jeg..

 

Lenke til kommentar

Du tror aldri på noen som har mer fremgang enn du tror er mulig. Personlig tror jeg det er fordi du selv ikke klarer det.

Det er ingen vits å vri diskusjonen til å handle om meg. Eg er stort fornøyd med alt eg oppnår.

 

@Diskutant og doof.

Ja, om han mister kun 20kg fett og null muskler, så er det ikkje noe tap av styrke. Vil ein ha noe STOR framgong i styrke, utan å bygge noe nye muskler da?

Men du mener ein kan ligge på 1000-1200kcal i undeskudd, i 5 månader og ikkje miste noe som helst muskler what so ever?!

Eller kanskje til å med øke i musklemasse, siden det er snakk om MARKANT øking i styrke?

Det ville eg likt å se. Du kan jo sikkert bli MrOlympia og vinne OL i same slengen, om eit par år, om du har så unike gener.

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...