Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Blir litt som å starte å løfte mark med straps..

 

Tviler på at de som bruker pussyen noen gang kommer til å trene seriøst uansett, så de kommer aldri til å ha noe særlig med vekt på stanga.

Å det er faktisk ikke tungt i det heletatt før man er et lite stykke over 100kg imo men, det blir man for vant til.

 

Husker jeg alltid kjøre bøy med hettegenser før.. Så fort jeg begynte å kjøre i t-skjorta så ble alt mye bedre :)

 

Edit: Jeg er RAM på å få første innlegg på nye sider!

Eller, jeg har postet eller blitt quotet 5 ganger på første innlegg av de siste 15 sidene :wee:

 

Edit igjen! Noen som vet om et bra sted å kjøpe belte med kjetting? Så man slipper å kjøre chins med manualer mellom beina :roll:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg erstatte 1times gåtur med 30 min jogging hver dag, evt 1 time sykkel? tidsklemma vettu

 

Så lenge du brenner godt med kalorier er det det samme hva du gjør. Vil anta du får pulsen høyere opp med 1 time intens sykling eller en 30min jogg, og at du brenner mer enn hvis du bare rusler en tur.

 

Nå mener nok ikke wingeer en rusletur heller, men ja, du kan jogge eller sykle.

 

 

 

Edit: Ser forresten ikke helt hvordan 1 time sykling kan hjelpe på tidsklemma hvis 1 time gåtur er for mye. :p

haha sykler til og fra skolen, 5km hver vei.

 

tar for lang tid å gå :)

Lenke til kommentar
Kan jeg erstatte 1times gåtur med 30 min jogging hver dag, evt 1 time sykkel? tidsklemma vettu

 

Løper du så utvikler du kondis også så det er jo bonus :) men vil tro at 15 min intervaler gir enda bedre effekt. Det mye omtalte dopet "EPO" som heter erythropoietin produseres i nyrene, som et exempel ved å gå 1 min for så og løpe hardt i 1min. 8 repitisjoner sender man da 8 signaler på 15 minutt til kroppen at den ikke holder de kravene du stiller. nyrene lager EPO som gir masse fine røde blodceller som du kan bruke til både kondis og styrke

Lenke til kommentar

Tviler på at de som bruker pussyen noen gang kommer til å trene seriøst uansett, så de kommer aldri til å ha noe særlig med vekt på stanga.

Fordi utgangspunktet til ein person avgjer alt? Dei færraste startar med styrketrening med spesielt mykje kunnskap om emnet. Kva dei gjer i starten treng på ingen måte vere noko indikasjon på utvikling over tid.

 

Det er vel ikkje utenkeleg at enkelte ekspertar her inne og har gjort eit og anna i starten dei ikkje gjer i dag.

Lenke til kommentar

Straps er greit, spør du meg (altså er svaret innenfor olympisk vektløfting også). Det er enormt slitsomt for kroppen å gripe hardt om stanga og det gjør at en bruker lenger tid på å hente seg inn. Reimer under drag er derfor veldig greit. Også for å få bedre kontakt med trapezius og de muskelgruppene en ønsker å trene. Når en bare trener rykk og/eller støt er det ikke vits i å bruke reimer. Ergo er det litt tvetydig.

Dersom en bare trener markløft og er relativt "casual" rundt det hele er ikke drareimer noe poeng. Enda en ting hvermannsen har tatt fra de som driver på høyt nivå.

 

Kineserene dominerer vektløftingen i OL for tiden, altså! Ny verdensrekord i 77kg i rykk i dag + rekord i total. Kinesisk gull og sølv. Syke mennene.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på mål og øvelser egentlig. F.eks en nybegynner som skal begynne med markløft har jo feilet hardt om han begynner med dra-reimer første dagen. Konkurrerer man i styrkeløft er det ikke lov med dra-reimer under en konkurranse, så om han har trent med det hele tiden kommer han til og få et stort problem. Det samme gjelder vel vektløfting (?) På en annen side kan det jo ha noen fordeler med at man får mindre stress på nervesystemet, og kan heller fokusere på øvelsen, og ikke tenke så mye på grepet. Men man vil jo også feile der om man bruker det på hvert jævla sett og trening. Grepet er jo en viktig del det også. Men det er jo ikke noe vits i og la være og bruke dra-reimer, det har som sagt sine fordeler, men det beste ville jo ha vært og ha noen øvelser der man aldri bruker det, som markløft - å heller bruke det på støtte-øvelsene. Dersom det blir nødvendig, og grepet får nok juling fra før. Men som jeg alltid sier: Bruk så lite utstyr som mulig - så langt det går. Dette er min mening, personlig bruker jeg sjeldent dra-reimer, isåfall bare ved frontbøy og strak-mark. Vanlig mark og pull-ups bruker jeg det aldri.

Lenke til kommentar

Status pr. 01.08:

 

Fullførte mål:

- Ny pers på 6000m (22.55.92)

- Ny pers på 10 000m (37.04.00)

- Forbedring av teknikk

 

Gjenstående mål:

- Rekordforsøk på 3000m

- Korte ned steglengde

- Forbedre spurtteknikk

- Utvikle negativ splitt

- Forbedre hastighetsutviklingen i 2/3 av løpet

- Ned mot 36.00 på 10 000m

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer litt an på mål og øvelser egentlig. F.eks en nybegynner som skal begynne med markløft har jo feilet hardt om han begynner med dra-reimer første dagen. Konkurrerer man i styrkeløft er det ikke lov med dra-reimer under en konkurranse, så om han har trent med det hele tiden kommer han til og få et stort problem. Det samme gjelder vel vektløfting (?) På en annen side kan det jo ha noen fordeler med at man får mindre stress på nervesystemet, og kan heller fokusere på øvelsen, og ikke tenke så mye på grepet. Men man vil jo også feile der om man bruker det på hvert jævla sett og trening. Grepet er jo en viktig del det også. Men det er jo ikke noe vits i og la være og bruke dra-reimer, det har som sagt sine fordeler, men det beste ville jo ha vært og ha noen øvelser der man aldri bruker det, som markløft - å heller bruke det på støtte-øvelsene. Dersom det blir nødvendig, og grepet får nok juling fra før. Men som jeg alltid sier: Bruk så lite utstyr som mulig - så langt det går. Dette er min mening, personlig bruker jeg sjeldent dra-reimer, isåfall bare ved frontbøy og strak-mark. Vanlig mark og pull-ups bruker jeg det aldri.

Hva? Drareimer i frontbøy?! Hvorfor? :o

Det stemmer at det ikke er lov med drareimer under konkurranser i vektløfting. Det er derfor jeg sa at alle rykk og støt på trening kjøres uten reimer. Sånn sett er man alltid godt innafor. :) En kjører heller dragene (som ofte er litt tyngre enn maksvekt) med reimer for å spare kroppen for litt energi, samt treffe trapezius bedre.

Lenke til kommentar

Status pr. 01.08:

 

Fullførte mål:

- Ny pers på 6000m (22.55.92)

- Ny pers på 10 000m (37.04.00)

- Forbedring av teknikk

 

Gjenstående mål:

- Rekordforsøk på 3000m

- Korte ned steglengde

- Forbedre spurtteknikk

- Utvikle negativ splitt

- Forbedre hastighetsutviklingen i 2/3 av løpet

- Ned mot 36.00 på 10 000m

 

Hvorfor korte ned på steglengde?

Lenke til kommentar

Som dette, han forklarer det greit i videoen :)

 

hey! Det første grepet der så bra ut! Må prøves

 

Hei! Infleksibilitet er ikke en unnskyldning. Tøy den tricepsen og kjør frontbøy slik frontbøy kjøres skal!

 

Men for oss som ikke enda er fleksible nok, hva er problemet med reimer? Dessuten så det mer behagelig ut. :)

 

hey! Det første grepet der så bra ut! Må prøves :)

 

Enig.

Lenke til kommentar

Hei! Infleksibilitet er ikke en unnskyldning. Tøy den tricepsen og kjør frontbøy slik frontbøy kjøres skal!

 

Men for oss som ikke enda er fleksible nok, hva er problemet med reimer? Dessuten så det mer behagelig ut. :)

Fordi det virker som om folk ser på det som en permanent fix. "Jaja, jeg er ikke myk nok så jeg får bare bruke reimer, jeg da". Jeg føler det blir litt som å tenke at "jaja, jeg er ikke myk nok, så jeg får kvartbøye, jeg da". Nå er det jo i seg selv en dårlig sammenligning, men jeg driver med vektløfting og har derfor en liten bias til det hele. Det er vel mer holdningen til problematikken jeg ikke liker.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...