Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HELVETE! Skulle prøve nytt rekordforsøk på 10 000 meter. Forrige bestenoteringen min var 38.56 fra tidligere i Juli, men da hadde jeg veldig mye å gå på. Jeg hadde ambisjoner om å komme inn på 36-tallet, men etter 7km merket jeg at jeg ikke hadde tatt i godt nok. Satt opp tempoet, men med 800 meter igjen trodde jeg ikke at det skulle gå så jeg falt litt sammen i hofta.

 

Med 100 meter igjen tenker jeg "gi nå jernet, din jævel" så jeg spurter det jeg makter inn. Kommer i mål på 37.04.00... Hadde jeg holdt riktig tempo i starten samt ikke falt sammen i hofta på 800 meter så hadde jeg kommet ned mot 36.20! Aldri vært så forbanna i mitt liv!

 

Summa sumarum; dagen endte med ny rekord, knust stoppeklokke og knust stol.

 

 

Takk for det. Da stikker jeg på G-sport i morgen og hører. Noen flere forslag? Eventuelt noe jeg kan kjøpe på nettet?

 

Takk for forslaget ditt også, Zeph. Jeg er 187 cm med 90 kg. Har du kraftig kroppsbygning eller tilsvarende karen på bildet?

 

Vet ikke om denne kan fungere, jeg er veldig fan av den. Litt forskjellig bruksområde hos oss to vil jeg tippe, men en skjorte læll.

 

http://www.oslosport...erre-27769.aspx

Endret av Patrick123
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos treningsskjorter så er dette den desidert beste treningsskjorta mi. Puster veldig bra på en svett kropp, og føles nesten ikke ut som om du har den på da den er veldig lett i stoffet.

 

http://fastpitch-sof...s-crew-shirt-2/

 

Tipper du finner den på feks. nike-shop i oslo til en overkommelig pris. Eventuelt XXL.

 

Edit: skal kjøpe med meg 3-4 stk når jeg reiser til london på søndag :D

 

Editedit: Viktig å kjøpe en størrelse for stor her, hvis ikke kan den bli for stram!

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Blir så glad når folk føler sånt engasjement over treningen :wee:

 

Det eneste lyspunktet (dersom det finnes) var at snittfarten min var høyere her enn det den var på rekorden min på 6000 meter; 16.6km/t på 10 000 versus 15.7km/t på 6000.

 

Akkurat like stort lyspunkt som å si til noen med amputerte bein "hei, du har da gått ned i vekt!"... forbanna bortkastet tid. Ser nesten ikke poenget når jeg ikke klarer å luke bort slike gigantiske juniorfeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HELVETE! Skulle prøve nytt rekordforsøk på 10 000 meter. Forrige bestenoteringen min var 38.56 fra tidligere i Juli, men da hadde jeg veldig mye å gå på. Jeg hadde ambisjoner om å komme inn på 36-tallet, men etter 7km merket jeg at jeg ikke hadde tatt i godt nok. Satt opp tempoet, men med 800 meter igjen trodde jeg ikke at det skulle gå så jeg falt litt sammen i hofta.

 

Med 100 meter igjen tenker jeg "gi nå jernet, din jævel" så jeg spurter det jeg makter inn. Kommer i mål på 37.04.00... Hadde jeg holdt riktig tempo i starten samt ikke falt sammen i hofta på 800 meter så hadde jeg kommet ned mot 36.20! Aldri vært så forbanna i mitt liv!

 

Summa sumarum; dagen endte med ny rekord, knust stoppeklokke og knust stol.

 

Det var for dårlig, Patrick. 37 minutter er for lang tid på mila.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva vil du ha tips til? Program, øvelser, motivasjon...?

Har et program venninnen min satt opp til meg. Hvor lenge skal man kjøre det samme? Det er baseøvelser, noe frivekt, noe maskin pluss kondisjon. Hvordan unngår man å gjøre øvelsen feil?

Titta litt i tråden her at knebøy med smithmaskin ikke var noe bra? Klarer ikke få opp stanga med vekter på skuldrene på egenhånd, derfor jeg bruker den.

 

Er knebøy og beinpress samme øvelse? De har to beinpressmaskiner, en som er 90 grader og en som går oppover.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Hvor lenge skal man kjøre det samme?

Så lenge du vil. Bytt hvis du synes programmet ikke fungerer for deg - om det er på grunn av kjedsomhet, øvelser du ikke liker eller mangel på progresjon. Det mest riktige svaret er vel at man skal bytte program når man ikke har progresjon lenger.

 

Det er baseøvelser, noe frivekt, noe maskin pluss kondisjon. Hvordan unngår man å gjøre øvelsen feil?

Man unngår å gjøre en øvelse feil ved å bli instruert til å gjøre den riktig, hehe :) Dette gjør du ved å for eksempel spørre kyndige personer eller lese på internett. Youtube er et veldig bra verktøy. Pass på å vær kildekritisk og bruk mange kilder for å kryssjekke! Jeg har funnet at denne tråden er veldig god. Du kan godt spørre om korrekt utførelse av spesifikke øvelser her.

 

er en videoserie jeg likte som forklarer knebøy. Mark Rippetoes greier går også for å være veldig bra.

 

Det er også viktig å varme opp - det gjør du med mobilitetsøvelser før løft du trenger det (knebøy) og ved å løfte et par sett med lavere vekter, uansett øvelse.

 

Titta litt i tråden her at knebøy med smithmaskin ikke var noe bra? Klarer ikke få opp stanga med vekter på skuldrene på egenhånd, derfor jeg bruker den.

Hvilken stang bruker du? Knebøystanga skal stå i et rack, som det heter, altså henge på to tapper på noen stenger, slik at du kan gå under den. Er det denne du ikke klarer å få på selv? I så fall ville jeg brukt Smithmaskin til du er sterk nok, men generelt er "man" fan av å bruke mest mulige frie vekter, altså minst mulig maskiner. Dette er blant annet fordi maskiner lager unaturlige løftebaner og hjelper deg litt slik at støttemuskulaturen ikke blir like trent.

 

Er knebøy og beinpress samme øvelse? De har to beinpressmaskiner, en som er 90 grader og en som går oppover.

Nei. Beinpress trener kun beina dine og er de maskinene du snakker om. Knebøy gjøres med stang på rygg.

Endret av Broseph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...