Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har de tredemøller på en styrkeløftklubb? Nei.

Eeeh jo, dei fleste har faktisk det. Og det er også mulig å jogge/sykkle litt utanfor, om det er ikkje noe slikt. Og i verstfall, så finnes det slike ting som hoppetau og det går ann å bytte senteret også.

Eg liker å velge senteret der det finst mye ulikt utstyr, for bruken min varierer alt frå å øke styrke/masse til å trene kondis eller bygge forsiktig opp etter ein liten skade.

Ang oppvarming er det mange forskjellige studier, men emnet er plaget av forskjeller i studiedesign. Det fins bl.a hypoteser om at maks styrkeutvikling inntreffer en liten pause etter du har løftet over 90% av 1RM. Det får du ikke til med løping.

Nei, selvfølgelig gjør ikkje løping det. Løping er ikkje trening. Vi snakker om OPPVARMING her, ikkje kva som øker mest styrke, gjør ikkje vi? Så kva som er poenget med dette argumentet?

Personlig erfaring med 10-15 minutter på mølla før styrke er utelukkende dritt. Energinivåene tappes og løping klargjør ikke ledd og muskler for belastning som man ser under styrketrening.

Tja... eg har nokk energi til 10min med løping og 1 time med trening. Syns synd om noen er så disfunksjonell, at dei greier å trene i 1 time, men å tilføre 10min jogging blir fullstendig overkill som ødeleger heile treninga.

Løping klargjør muskler ganske bra. Ledd også, om du skal trene bein. Selvfølgelig ein skal løfte litt tungt (starte med 50% av treningsvekta) før selve treninga i tilleg til løping.

Men ein ting du har ikkje tenkt på, at løpinga øker pulsen din. I korte trekk: Høyre pulls = bedre blod/oksygen sirkulasjon = du løfter meir og raskare recovery = meir effektiv trening.

Men som eg sa, eg har IKKJE sett noe studie som sier faktisk at 10-15min med aerob oppvarming har noe negativt effekt på treningen. Det finst mange teorier, som b.a. den du kom med, ang. energi som blir borte, men det er ikkje meir enn ein teori utan noe støtte.

Lenke til kommentar

Eg fekk positive resultat av å droppe tredemølle/sykkel før treninga. Med knebøy og markløft først i programmet er det aldri noko problem med å bli varm. Dessutan får ein opp pulsen med dynamisk oppvarming og. For styrketreninga sin del har den betre av å få dynamisk oppvarming enn nokre hundre repetisjonar på ei tredemølle.

Sjølv om du føler deg varmare så får musklane meir enn nok oppvarming med dynamisk pluss oppvarmingssett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

LYKKE!!!

Holdt på å rydde litt, så fant jeg en uåpnet bøtte med PF Big Mass!! Let Bulk!

On topic: Har også fått bedre resultater av og droppe løping/roing/sykling som oppvarming. Har dog vurdert å begynne med 10-15 min kardio etter øktene. Noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man trene kardio om målet er å bygge masse eller styrke?

Det kan kun være for egen utholdenhet, og ikke holde fettlagringen i sjakk ol, for de kcal man kardioer vekk må bare spises inn igjen i garderoben.

Lenke til kommentar

Jeg har en litt over en halv boks med jack3d igjen. Smaker helt jævlig dritt.

Selg det dyrt, da, til en bolemongo som akkurat har hørt om det, og som har fått med seg at man ikke får tak i så lett.

Hvor får jeg tak i jack3d?

Sammenhengen ser dere.

Regner ikke med at han har lyst på en halv boks og bor i oslo :p

Lenke til kommentar

Trener selv ikke noe særlig kardio, men den 10. August er det astmalegen, og da er det løpetest.

Hater det!

Får vel begynne å få opp litt kondisjon.

Ingen form for oppvarming. Du starter på 9 km/t og 5.5% stigning. Melkesyra kommer virkelig fort :hrm:

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg har en litt over en halv boks med jack3d igjen. Smaker helt jævlig dritt.

Selg det dyrt, da, til en bolemongo som akkurat har hørt om det, og som har fått med seg at man ikke får tak i så lett.

Hvor får jeg tak i jack3d?

Sammenhengen ser dere.

Hadde vært morsommere hvis jeg postet først. :roll:

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man trene kardio om målet er å bygge masse eller styrke?

Det kan kun være for egen utholdenhet, og ikke holde fettlagringen i sjakk ol, for de kcal man kardioer vekk må bare spises inn igjen i garderoben.

Jo bedre kondis du har, jo bedre strømmer oksygen i blodet ut til musklene som blir anstrengt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er fordi kroppen tilpasser seg med å danne flere kapilær-nett og øker dermed mengden hemoglobin som kan bli transportert (oksygen bindet til en blodcelle) dette skjer først og fremst i muskeltypeI ; altså utholdende slik som leggmuskulatur etc. Myoglobin er det "lokale" i tverrstripet muskulatur, dette er rett og slett protein-molekyler og dette tilfellet kan myoglobin stjele oksygen fra hemoglobin når tilførsel av o2 er rikelig,for øvrig så er det myoglobin som gir o2 for anaerob muskelarbeid. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...