Skosåle Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 oi. klarer rett over 20:-P hmm. da får man trene høyrep da:-) er med! Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Avslappende løpetur på 17km i dag i finværet, det er så deilig å være 100% skadefri at det strammer litt i buksa bare jeg ser på knærne mine! 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) En fyr tok 3*20 chinsmed 30kg vekter her om dagen. DET er sykt, det. Endret 16. juli 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Idag trente jeg på tom mage (Faster) Jeg hadde 2 scoops Jack3d og 2 scoops Xtend innabords. Jeg trente i wifebeater selvom det står tydelig at det ikke er lov. Jeg trente også knebøy til under 90 grader, uten sikring og uten pussypad. Vil dette øke sjansen for at jeg får hjerneblødning eller svulst på baksiden av venstre testikkel? Det glemte jeg, tøya ikke ut heller. Men joda, jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg hater de gangene jeg får hjerneblødning av knebøy. Endret 16. juli 2012 av Zarac 6 Lenke til kommentar
discostu Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Nå skal man jo ikke gå ass to the grass i bøy lengre. Hatt lengre pauser fra bøy og merker at jeg får rounded back, så googlet det og stronliftst anbefaler nå å stoppe ved paralell Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Nå skal man jo ikke gå ass to the grass i bøy lengre. Hatt lengre pauser fra bøy og merker at jeg får rounded back, så googlet det og stronliftst anbefaler nå å stoppe ved paralell Kommer jo helt an på hva du vil oppnå, det. For de fleste holder nok parallell. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Nå skal man jo ikke gå ass to the grass i bøy lengre. Hatt lengre pauser fra bøy og merker at jeg får rounded back, så googlet det og stronliftst anbefaler nå å stoppe ved paralell Kommer jo helt an på hva du vil oppnå, det. For de fleste holder nok parallell. Joda, men husker jo før i tiden var det fy fy og stoppe ved parallell, man måtte enten gå ass to the grass eller stoppe før parallell pga knærne. Det viser seg jo å ikke stemme nå tydeligvil Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Ass to the (nesten) grass for sprettrumpe. Heh. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Det med at man måtte stoppe før parallell fordi knærne kunne skades ved å gå lavere har da vært tilbakevist i mange, mange år... De eneste som sier det er PT med to ukers kurs og fotballgutta som sliter med mindreverdighetskomplekser og derfor trenger unnskyldning for å ta 200kg kvartbøy i stedet for 60kg ordentlig bøy. 2 Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Skal man ha mindre stress på knærne må man gå dypere, strekken er størst rundt 90 grader. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Stronglifts anbefaler jo å snu akkurat under parallell. Det fordi man da kan løfte tyngre enn om man gikk ass to grass. Så lenge man går til minst parallell er man noenlunde trygg med tanke på faren for kneskader. Skal man ha mindre stress på knærne må man gå dypere, strekken er størst rundt 90 grader. Når man er i parallell har man allerede passert 90 grader med god margin. Endret 17. juli 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Parallel vil si, kontra 90 grader og ass to grass? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Parallell vil si at dersom du tegner en linje fra kneet til hofteleddet, så går den linjen parallelt med bakken. Og det er viktig å bruke leddene, ikke undersiden av lårene. Oversiden gir forsåvidt passe "sikkerhetsmargin" (bedre å gå litt for dypt enn litt for grunnt). Edit: For øvrig er grunnen til at 90 grader og parallell ikke er det samme at knærne går framover. Dermed må vinkelen i kneleddet være mindre enn 90 grader for å komme lavt nok. Enkelte som tar bøy i smithmaskin har føttene såpass langt fram at knærne ikke kommer fram overhodet. Da vil parallell og 90 grader være eksakt det samme. Men enhver naturlig knebøy skyver knærne litt fram. Endret 17. juli 2012 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Parallel vil si, kontra 90 grader og ass to grass? Parallell er når lårbeinet (og da mener jeg selve skjellettbeinet: femur) er parallellt med gulvet. X grader beskriver vinkelen mellom lårbeinet og leggbeinet. Ass to grass er når du kjører så langt ned som du overhodet bare klarer. EDIT: Oversiden av låret er en grei referanse for når du er i parallell, som Herr Brun skriver. Endret 17. juli 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Knebøy – hvor dypt bør du gå? 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Stronglifts anbefaler jo å snu akkurat under parallell. Det fordi man da kan løfte tyngre enn om man gikk ass to grass. Så lenge man går til minst parallell er man noenlunde trygg med tanke på faren for kneskader. Jeg forstår ikke helt hvordan dette er et argument FOR parallell. Å ha "unødvendig" mye vekt på systemet vil jo også slite mer på ledd og sener. Det optimale vil jo være å kunne belaste mer med minst mulig vekt. Mange har jo tatt det langt videre og anbefaler kun unilaterale øvelser. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Neon her som spiser hvalbiff? Næringsinnholdet er sykt nice! 23g protein og 116kcal pr 100g. Også smaker det biff! Seifilet er vel hakket bedre men, det smaker ikke så digg som hvalbiff. 63kcal (mener jeg å huske) og 17g protein pr 100g. Deffemat! Endret 17. juli 2012 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
discostu Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Hvalbiff er digg, har kun smakt kjøpt fra båter og sånt når jeg har besøkt besteforeldrene mine, aldri butikkvarer så vet ikke om det er noen smaksforskjell... Seig er pain, kun godt melpanert med noen doser remulade. Prøvde meg på ovnsbakt sei engang. Holdt på å kaste opp... Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Stronglifts anbefaler jo å snu akkurat under parallell. Det fordi man da kan løfte tyngre enn om man gikk ass to grass. Så lenge man går til minst parallell er man noenlunde trygg med tanke på faren for kneskader. Skal man ha mindre stress på knærne må man gå dypere, strekken er størst rundt 90 grader. Når man er i parallell har man allerede passert 90 grader med god margin. Ja. Men knærne vil uansett få mindre stress jo lenger ned man går. Det er kun étt scenario der det ikke er gunstig å gå dypt, og det er om du ikke holder igjen nok på vei ned, og smeller hamstrings inn i leggmuskulaturen din helt nederst i løftet. Da kan du få kjipe rotasjonskrefter i kneleddet. PS: Om du har sett en baby løfte noe tungt vet du hvor naturlig en squat faktisk er. Vi er bygget for å sette oss på huk og reise oss opp igjen. Noen bedre enn andre. Når man nærmer seg veldig tunge løft er det ikke noe vits og kjøre så dypt, men en så lenge kan det være gunstig. Om man ikke klarer godkjent dybde en gang er det bare og starte med å tøye! Slikk ser dybden min ut enda jeg er 188,6 Høy: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå