Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Løping er ikke en aktivitet som skaper en særskilt risiko. Det finnes ingen andre ansvarsgrunnlag for en ulykke av denne typen enn culpa/skyld.

I seg sjølv er ikkje springing noko risikofylt, men om du spring ved sida av ein person som har ein høg kant på si andre side så blir det noko heilt anna. Er du uforsiktig kan du vere delaktig i at vedkomande dett over kanten.

 

I dette tilfellet var det snakk om eldre damer på sykkel, der det sjølvsagt er fare for at dei mistar balansen og ramler.

Lenke til kommentar
Løping er ikke en aktivitet som skaper en særskilt risiko. Det finnes ingen andre ansvarsgrunnlag for en ulykke av denne typen enn culpa/skyld.

I seg sjølv er ikkje springing noko risikofylt, men om du spring ved sida av ein person som har ein høg kant på si andre side så blir det noko heilt anna. Er du uforsiktig kan du vere delaktig i at vedkomande dett over kanten.

 

I dette tilfellet var det snakk om eldre damer på sykkel, der det sjølvsagzer fare for at dei mistar balansen og ramler.

Det har du helt rett i, og dette er argumenter som passer inn i en culpa-drøftelse, for det er sterkt situasjonsavhengig. Objektivt ansvar, derimot - som er det Kevlar hevder er relevant i denne situasjonen - krever at aktiviteten på generelt grunnlag innebærer en særskilt risiko. Det gjør altså ikke løping.

Lenke til kommentar

I tillegg behøver ikke boksing bety "en gjeng usikre østkant-gangbangere". Gud, for en fordom.

Det er det vel heller ingen som har påstått. Sporter som er "tøffe" kan fortsatt ha råttent miljø og ikke gjøre en dritt for selvtilliten til en 17-åring som ser etter noe å brenne for.

 

Regner med Bjarnemann skjønte poenget og ikke tok det som en fornærmelse mot boksere generelt, som det heller ikke var ment som.

 

Det blir jeg absolutt ikke støtt av ;) Jeg vet hva du snakker om, for å si det sånn.

 

Boksere er som oftest kjempekjekke mennesker, men en slik sport har dessverre også tradisjoner for å tiltrekke seg feil type mennesker..

Lenke til kommentar

Det er jeg sterkt uenig i. Som Kevlar sier, så kommer han bakfra. Hvor ofte snur du deg hvis du sykler og hører på musikk samtidig? Dessuten, for alt du vet er hun døv. Da hjelper ikke høreapparat stort. Det kan også være at stemmen hans er like kraftig som en mus med megafon.

Spiller det noe rolle om det var bakfra, framefra eller frå side? Kva om ho hadde dårleg syn når ein kom springandes rett på ho? Eller om ho hadde dårleg periferisyn og ein kom spirngandes frå sia?

 

Sorry, men ein kan ikkje anta alt mulig som kan vere feil med folk. Om det er noe som feiler ho, slik at ho kan ikkje fungere som eit normal mennesket i samfunnet, bør HO ta forhåndsregler.

Hører ho dårleg? Da bør ho ha noen med seg som hører bra og kan hjelpe ho. Er ho døv så bør ho ha ein liten speil og vere ekstra obs på at noen kan komme bakfra.

Kva skulle han gjøre da? Begynne å jogge sakte, rope 20-30 gonger, første gong helst rundt 100m unna, just in case, rett før han passerte dei, stoppe heilt opp eller kanskje til å med vente på at stien skulle bli mye større, slik at han kunne veldig trygt løpe forbi dei?

Det er snakk om ein offentlig plass. At noen går/løper forbi dei er ikkje heilt usansynleg og ein kan faktisk forvente noe slikt. Er ein lettskremt, så sjekker ein for slike ting selv.

 

Når alt det er sagt, så for alt vi vet, så dreiv "TS" å prøve å sette pers, mens han dreiv å forberedde seg te konkuranse. Han var kanskje nesten i mål med 10km. Skulle han føkke opp heile treninga si og nesten 1 time med jogging/springing pga ta gamle damer på sykkel, som tokk opp halve stien og snakket så høyt/hadde på musikk, at dei ikkje hørte han? Og ja, stoppe opp, selv i 10sek - blir å føkke opp tiden. Han veit gødt kva sånn-ca tiden er. Men ein løper for å få nøyaktig tid.

 

Det er litt sånn som idioter som curler i stativet eller damer som skal strekke-ut på benkpress-benk. Du har 1 øvelse igjen, men må vente i 10min på at dei skal strekke ut akkuratt der og dei nekter å flytte på seg. Same shit.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva med å bare løpe videre? Man har da ikke et registreringsnummer festa på analen?

 

Hadde det vært meg hadde jeg ledd resten av treninga.

Eventuelt ropt når jeg kom nærme nok: FUCK OUT THE WHEEEEY!!!!!!!!!!!!!!! :green:

 

 

edit: sykt nok likte jeg innlegget til Cefey denne gangen :)

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Cefey her. Sykler du i gåtempo på en sti vanligvis brukt av joggere/mosjonister må du regne med at noen iløpet av turen kommer forbi deg. Nesten som å bli overrasket av at en raskere bil kjører forbi deg på motorveien, og sist jeg sjekket var ikke dette ulovlig.

 

Hadde gitt en lang beng i den regningen!

Lenke til kommentar

Hører ho dårleg? Da bør ho ha noen med seg som hører bra og kan hjelpe ho. Er ho døv så bør ho ha ein liten speil og vere ekstra obs på at noen kan komme bakfra.

Mener du virkelig at alle som hører dårlig skal ha med seg ledsager overalt? Du er ikke lite rimelig du.

 

Mennesker som har vært døve hele livet er vant med å se for seg og holde til siden. Men det kan selvsagt være verre med eldre folk som har begynt å høre dårlig og ikke helt innser det selv...

 

Kva skulle han gjøre da? Begynne å jogge sakte, rope 20-30 gonger, første gong helst rundt 100m unna, just in case, rett før han passerte dei, stoppe heilt opp eller kanskje til å med vente på at stien skulle bli mye større, slik at han kunne veldig trygt løpe forbi dei?

Nå drar du det helt ut i det urimelige. Hva med å faktisk roe ned tempoet og gå forbi i et rolig tempo slik at man ikke kommer altfor overraskende på noen. Når man får pusten igjen blir det da også lettere å rope/varsle. Ja, det kan ha vært hensynsløst av dem å sykle side om side, og ja, det kan være dumt å måtte ta en lite pause i treningen der og da. Men det fritar ikke noen for normal folkeskikk.

 

Når man skal trene ute blant folk (til fots, på sykkel/rulleski/whatever) så man regne med at det kan oppstå slike situasjoner, og når det gjør det så presser man ikke på som en idiot, men roer ned og tar den tiden det trenger for å løse slikt. Og nei, du er ikke verdens midtpunkt bare fordi du hadde en treningsøkt der og da. Er det så viktig å trene uavbrutt trener man innendørs eller på lukket bane.

Endret av A-Jay
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Angående diskusjonen; I don't care who started it, but I'm ending it. Fordi jeg er kvinne og jeg sier det.

 

Uansett, hvis det er dager jeg har lange økter (to timer-ish), bør jeg spise et større måltid før trening eller ta meg litt karbohydrater underveis? What giefs gainz?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Angående diskusjonen; I don't care who started it, but I'm ending it. Fordi jeg er kvinne og jeg sier det.

 

Uansett, hvis det er dager jeg har lange økter (to timer-ish), bør jeg spise et større måltid før trening eller ta meg litt karbohydrater underveis? What giefs gainz?

Takk, var rett før jeg betalte regningen for ham.

 

Angående mat, har jeg alltid vært glad i et mindre måltid med stivelse(karbo) som f.eks. pasta, gir energi greit med energi over lenger tid, du orker mer og om du gjør alt rett får du gainz.

Lenke til kommentar

Uansett, hvis det er dager jeg har lange økter (to timer-ish), bør jeg spise et større måltid før trening eller ta meg litt karbohydrater underveis? What giefs gainz?

fulle glykogenlagre does.... hakke noe å si NÅR du fyller de opp... Om du nå MÅ time dette, kan du spise havregrøt en time før trening sammens med en halvliter melk...
Lenke til kommentar

fulle glykogenlagre does.... hakke noe å si NÅR du fyller de opp... Om du nå MÅ time dette, kan du spise havregrøt en time før trening sammens med en halvliter melk...

 

Glykogenlagrene blir uansett ikke tomme på to timers trening. Du skal gå nesten to døgn før nivåene er så lave at det må fylles på. Havregrøt spiser jeg alltid før trening, så det er ikke noe problem. Melk tåler jeg ikke, men har frukt og nøtter i havregrøten så jeg får fett/protein derifra.

 

Tenkte på blodsukker og lignende, hvorvidt det å spise f. eks en banan underveis kan gi mer energi (om enn kortvarig) eller om det er bedre å ta dette rett før mtp på opptak osv.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Godt tilbud, 8kg M-Factor Dark Chocolate til 799,-

 

http://myrevolution....tilbud-m-factor

 

Snart ferdig med min andre 4 kilos-pose fra Gymgrossisten. Den har sjokoladesmak og er udrikkelig med melk, og litt mindre udrikkelig med vann (puster gjennom munnen når jeg drikker den).

Noen som vet hvordan M-Factor sin Dark-Chocolate smaker?

 

Edit: Ser at det virker veldig brutalt å måtte puste gjennom munnen/holde for nesen for å få den ned, men bruker to slurker på 500 ml/50g protein. Lett overkommelig hindring for en 17-åring på hybel.

Endret av spinkeljaevel
Lenke til kommentar

Hvorfor skal folk på død og liv ha sjokolade-smak i sine tilskudd?

Jeg har tilgode å finne en sjokolade-smak fra noen som helst som smaker noenlunde ok.

 

Jordbær derimot, der er det mye snadder! Og jeg er ikke en fyr som er særlig glad i jordbær i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Hvorfor skal folk på død og liv ha sjokolade-smak i sine tilskudd? Jeg har tilgode å finne en sjokolade-smak fra noen som helst som smaker noenlunde ok. Jordbær derimot, der er det mye snadder! Og jeg er ikke en fyr som er særlig glad i jordbær i det hele tatt!

Fordi det er godt! Om du kjøper ein type med god smak riktig nok.

Lenke til kommentar

Personlig så synes jeg Elite Gold serien som Gymgrossisten fører har en fortreffelig smak.

Jeg har testet (min karakter i parentes):

  • Chocolate Mint (9/10)
  • Cookies and Cream (7/10)
  • Rocky Road (8/10)
  • Extreme Milk Chocolate (6/10)

Akkurat nå bytter jeg litt mellom Chocolate Mint og Rocky Road, to smaker som er såpass ulike hverandre at jeg aldri blir skikkelig lei av noen av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...