Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under en fartslek i sted, var det to gamle damer som syklet på gangveien foran meg (tar hele gangveien). Jeg kommer bak i relativt høy fart med høy puls, og roper "unnskyld, jeg kommer forbi". De to damene sykler ut til hver sin side, og jeg forstår det slik at de både hørte og forsto meg (det viser seg i etterkant at de hørte ikke meg).

Når jeg er nesten helt fremme med dem, ser jeg at den ene damen svinger sykelen rett mot hvor jeg er på vei. Jeg roper igjen "unnskyld, jeg kommer forbi", og med en puls nærmere 90-95 % av max blir den ganske så pesende og høyfrekvent. Det ender selvsagt opp med at damen skvetter, og i det jeg kommer meg forbi faller hun av sykkelen.

Jeg stopper selvsagt, og hjelper henne opp. Hun har problemer med kneet, og i samråd med en bil som har stoppet finner vi ut at hun skal på legevakten. Og det er her det hele begynner. Jeg blir da kjeftet huden full av hun som falt. Hun mener jeg er en uansvarlig "ungdom" med mangler for respekt for eldre, at jeg burde sagt ifra (å rope to ganger tydeligvis ikke godt nok/skal man ta hensyn til evnt. at de ikke hører etter i trafikken?), og at jeg absolutt burde betale legeregningen(!).

Frem til dette har jeg dårlig samvittighet og har lyst til å hjelpe til så godt jeg kan, men nå kjenner jeg at jeg blir relativt irritert. Ja, hun hadde ikke falt av om hun ikke hadde skvettet, men hvordan i alle dager skal man si ifra når hun ikke hører meg første ganger, og blir skremt andre? Virker nesten som hun mente at jeg personlig dyttet henne av sykkelen. Og hvordan i alle dager er dette respektløst fremfor eldre?

Jeg begynte selvsagt ikke å diskutere noe som helst med vedkommende eller venninen, og irritasjonen ble holdt inni meg/handlet som en voksen person.

Trillet selvsagt sykkelen hennes hjem sammen med venninen, og skal få en telefon senere i kveld om hvordan det gikk med henne. Håper selvsagt det har gått bra med henne.

Hva synes dere, var jeg ene og alene skyld i dette og burde ta på meg regningen (penger jeg ikke har) med hevet hode, eller er det verdt å nevne under et evnt. oppkrav at jeg faktisk sa/ropte ifra to ganger og jeg personlig mener at skylden alene ikke ligger hos meg?

Irritasjonen gjorde sitt til at jeg tok en ny rekord på 5 km etter sammenstøtet, så det var da i alle fall godt for noe. :p

Lenke til kommentar

skal man ta hensyn til evnt. at de ikke hører etter i trafikken?

JA. Det skal man. Man skal ta hensyn til at eldre og barn ikke hører like godt i trafikken. Det finnes også døve/hørselshemmede ute der, og det skal man ha i bakhodet. Eneste sikre måten å vite den andre sin hensikt på er ved øynekontakt. Syklende på gangvei venter ikke å få en annen i full fart bakfra.

Og har du et så stort behov for å holde høyt tempo, hold deg på veien heller enn å utsette syklende og gående på gangveien for fare. Og selv da er trafikkreglene sjef, alltid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, vent litt. Jeg tenkte umiddelbart at "fartslek" betydde at du løp, og at disse to damene dermed holdt usedvanlig lav fart.

Dersom du syklet gjelder vegtrafikkloven, og du hadde en helt annen fart enn jeg så for meg i mitt forrige svar. Da mener jeg ikke nødvendigvis du har opptrådt riktig i denne situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg løpte, de holdt usedvanlig lav fart.

Jeg var ikke borti noen av dem når jeg løpte forbi, men begge ble tydeligvis skremt siden de ikke hørte meg (eller hørte meg i det andre ropet mitt) og en falt grunnet dette (og det er her jeg mener at jeg ikke har skyld).

Uansett, jeg gidder ikke styret (de hadde skrevet regningen i mitt navn), betalte regningen på 229 kroner og sendte vedkommende en melding om god bedring, samt min side av saken og at jeg sier meg ferdig med episoden.

Det som er irriterende er at de har servert folkene på legevakten en helt annen historie som jeg ikke kjenner meg igjen i, hvor jeg "løpte ned hun ene". Snakk om å vri å vende på sannheten!

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

For noen smålige mennesker. Her skjer det et uhell, der de har minst like mye skyld, iom at de sykler midt i veien, du er så ålreit å følge dem hjem og opptre på en ålreit måte, likevel setter de en regning på 229 (?!) kr i ditt navn..

Hadde du syklet hadde det vært en annen sak, men du løp, og de sykler midt i veien. Herregud for noen smålige mennesker.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven sier vel at sykkel- og gangsti kun kan brukes opptil hastigheter på 15km/t. Høyere enn det og du må ut i veien. Dersom du syklet og drev på med fartslek på 90% av max så vil jeg tippe du lå på rundt 35-40km/t.

Som sagt, jeg løpte. Hadde en fart rundt 4.30min/km.

Lenke til kommentar

Jeg misforsto, trodde du syklet. Løping blir noe annet. Jeg mener dog fortsatt at man må ta hensyn til at eldre og barn ikke alltid hører....

Ja, jeg innser det og jeg har absolutt en dårlig følelse i.o.m at hun falt, og ødelagte seg. Jeg tar på meg min del av skylden, men mener selv at det ikke var ene og alene min skyld, og at det var et uhell.

Spørsmålet da blir også, hvordan man skal forholde seg når man skal forbi folk når man er ute å løper? Skal man til en hver tid ta hensyn til at det er mulig at vedkommende kan bli skremt (selv når det er stor klaring å komme forbi) og ødelegge seg (altså, her er det ikke snakk om kollisjon)? Det blir også feil!

Og igjen, å bli beskyldt for å nesten ha dyttet henne med vilje og å ha liten respekt for de eldre vil jeg si selv er respektløst.

Jaja, jeg er nok irritert og overreagerer.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...