Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Jogging er jo i praksis berre musklar som jobbar over lang tid. At det er dei store musklane i beina som jobbar fører til at ein får opp temperatur og puls. I teorien ikkje noko problem å oppnå det same med styrketrening, men ein måtte hatt mindre vekt, eventuelt supersett eller sirkeltrening.

Om ein kan halde oppe ein tilsvarande frekvens og puls over lang tid med styrketrening så ser eg ikkje kva forskjellen skulle vere. No vil folk normalt ikkje ha høg puls over lang tid under styrketrening, men det hadde ikkje vore noko problem å fått til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det syns jeg absolutt er lov Bjarnemann, og det hørtes ut som et skikkelig kult tiltak :)

Herr Brun: Jeg trente daglig på Centrum før, men har heldigvis funnet meg andre sentre, for på centrum er det virkelig ubehagelig fullt. Hender jeg klatrer der :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Er det noen som har svar på hvorfor jeg ikke klarer 1 pullup etter markløft og benkpress? Om jeg går rett på pull ups klarer jeg 4-5 sett med 3-4 rep.

1. Du blir sliten.

2. Kroppen pumper blood til dei muskler du bruker (dvs mindre blod te lats og bi).

3. Pulsen er høy (dei muskler du brukte trenger oksygen), så du får ikkje lever oksygen te lats og bi.

Jogging er jo i praksis berre musklar som jobbar over lang tid. At det er dei store musklane i beina som jobbar fører til at ein får opp temperatur og puls. I teorien ikkje noko problem å oppnå det same med styrketrening, men ein måtte hatt mindre vekt, eventuelt supersett eller sirkeltrening.

Om ein kan halde oppe ein tilsvarande frekvens og puls over lang tid med styrketrening så ser eg ikkje kva forskjellen skulle vere. No vil folk normalt ikkje ha høg puls over lang tid under styrketrening, men det hadde ikkje vore noko problem å fått til.

Med jogging så er det "ståandes", dvs du bruker så å si alle muskler i kroppen.

Du kan prøve å få same puls med sit-ups f.eks. Du må vere ekstrem flink for å greie å komme på 70% av HRM med det.

Det same gjelder for sykling. Det er mye, mye hardare å få høgt puls der vs jogging.

Eg trener styrke veldig intensivt og blir veldig sliten. Pulsen ligge nokså høgt, men det kan fortsatt ikkje samanliknast med jogging:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Herr Brun: Jeg trente daglig på Centrum før, men har heldigvis funnet meg andre sentre, for på centrum er det virkelig ubehagelig fullt. Hender jeg klatrer der :)

Hmmm. Du må trene på pussige tidspunkter. Jeg har faktisk så å si aldri problemer med at det er for fullt.

Lenke til kommentar

Vel, da har du bedre tid enn meg :) Sist gang jeg var der var det kø og fulle tredemøller og jussjenter som hadde pyntet seg for å trene. Det er riktignok sikkert mye bedre nå i sommerferien.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Med jogging så er det "ståandes", dvs du bruker så å si alle muskler i kroppen.

Du kan prøve å få same puls med sit-ups f.eks. Du må vere ekstrem flink for å greie å komme på 70% av HRM med det.

Det same gjelder for sykling. Det er mye, mye hardare å få høgt puls der vs jogging.

Eg trener styrke veldig intensivt og blir veldig sliten. Pulsen ligge nokså høgt, men det kan fortsatt ikkje samanliknast med jogging:)

Resten av kroppen brukar ikkje stort energi på å vere i ein vertikal posisjon. Det er beina som held deg oppe, og dei jobbar.

Som sagt, eg snakka ikkje om vanleg styrketrening, men meir intensiv. Då vil du kunne få like høg intensitet. Du kan kjøre mykje på beina for den del, då er det i praksis veldig likt.

Er for øvrig ikkje all styrketrening som skjer liggande. Du blir meir enn sliten nok av å kjøre beinpress, sjølv om du ligg på rygg.

Lenke til kommentar

Vel, da har du bedre tid enn meg :) Sist gang jeg var der var det kø og fulle tredemøller og jussjenter som hadde pyntet seg for å trene. Det er riktignok sikkert mye bedre nå i sommerferien.

Jeg har vært der et par-tre ganger i uka siden før jul. Helt fantastisk nå på sommeren, seff, men ellers er det egentlig bare problematisk mellom 15 og 17 ca. Prøver å unngå senteret da.

Hvor trener du nå og hva betaler du?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg har vært der et par-tre ganger i uka siden før jul. Helt fantastisk nå på sommeren, seff, men ellers er det egentlig bare problematisk mellom 15 og 17 ca. Prøver å unngå senteret da.

Hvor trener du nå og hva betaler du?

Når jeg tenker meg om er det snart et år siden jeg var på Centrum sist, så det kan hende det har bedret seg :) SiO har vel generelt rykte på seg for å være litt over kapasitet når det gjelder medlemsantall, spesielt når det gjelder Domus. Nå trener jeg gratis på Fitness24seven Ila og Jimu grønland, jobbet begge steder under de forrige eierne og får noen frynsegoder fortsatt ;) Nå er det jo slike billigsentre overalt i Oslo, med god plass og døgnåpent. Døgnåpent er veldig deilig når du er vant til studentidretten som stenger 16 i helgene og stenger helt hvis det er i nærheten av røde dager.. :p

Lenke til kommentar

Hu var heit!

Vet ikke noe om høyden hennes eller noe men, er 47kg på ei lita jente sykelig tynt? :hmm:

Det er lite, men ikke sykelig lite. Hvertfall ikke om man er 150-160cm høy.

Edit:

Før brukte jeg 1 fordi jeg trodde det var maks. Nå bruker jeg 2.5 til 3.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...