Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hei! Er ei jente på 14 år, jeg trener 4-5 ganger i uken. Trener litt forskjellig, så etter en stund med trening lurer jeg på hva som er bra å få i seg? Jeg vet at proteiner er viktig for musklene skal bygges, ikke alt for masse kalorier på en dag, kalsium for skilette, nok vann for å holde seg dehydrert og få i seg de viktige vitaminene. Er det noe annet som er lurt å få i seg når man trener? :p

Hadde virkelig satt pris på svar :wee:

Kjempefint at du trener! Synes du burde fokusere på å få i deg god, vanlig sunn mat. Du er fortsatt ei ung jente i vekst :) Velg mye grønnsaker til middag for eksempel. Ta en grønnsak eller en frukt (eller fler) til hvert måltid. Ikke tenk så mye på karbohydrater, proteiner og fett også videre. Ta gjerne masse sunt pålegg på brødskivene (skinke av ulike slag, leverpostei, egg, ost) og pynt det med paprika eller tomat (lur måte å få i seg grønnsaker på!). Unngå ting som "alle" vet er usunt, som brus/godteri/nugatti/yoghurt med mye sukker osv, men husk at det er lov å unne seg noe godt innimellom.

Enig i at hun ikke må bry seg om proteiner, karbohydrater og annet tull... Det er jo tross alt GRØNNSAKENE som gjør at man er sunn...
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Er ei jente på 14 år, jeg trener 4-5 ganger i uken. Trener litt forskjellig, så etter en stund med trening lurer jeg på hva som er bra å få i seg? Jeg vet at proteiner er viktig for musklene skal bygges, ikke alt for masse kalorier på en dag, kalsium for skilette, nok vann for å holde seg dehydrert og få i seg de viktige vitaminene. Er det noe annet som er lurt å få i seg når man trener? :p

Hadde virkelig satt pris på svar :wee:

Kjempefint at du trener! Synes du burde fokusere på å få i deg god, vanlig sunn mat. Du er fortsatt ei ung jente i vekst :) Velg mye grønnsaker til middag for eksempel. Ta en grønnsak eller en frukt (eller fler) til hvert måltid. Ikke tenk så mye på karbohydrater, proteiner og fett også videre. Ta gjerne masse sunt pålegg på brødskivene (skinke av ulike slag, leverpostei, egg, ost) og pynt det med paprika eller tomat (lur måte å få i seg grønnsaker på!). Unngå ting som "alle" vet er usunt, som brus/godteri/nugatti/yoghurt med mye sukker osv, men husk at det er lov å unne seg noe godt innimellom.

Haha, veldig morsomt det du sier! Er nøyaktig det jeg gjør. :wee: Og istede for å trø i meg masse godteri på lørdagene og i helgene lager jeg en grønnsaks og frukt blanding. Ettersom at vi har masse grønnsaker og frukt for begge foreldrene mine er som passe innterisert i trening mens min bror er blitt en trenings narko, haha! :grin:

Tusen takk for svar! :wee:

Lenke til kommentar

Jeg blir max irritert når jeg ser kjerringer(99% av alle på gymmen) trener tulletrening. Enten er det lettest mulig vekt samtidig som de kakkler mellom seg eller sånne tullegruppetimer der de løfter 20kg i squats, deretter løfter ned vekten foran å tar hundrevis av bicepcurls.

Fuck

Lenke til kommentar

Enig i at hun ikke må bry seg om proteiner, karbohydrater og annet tull... Det er jo tross alt GRØNNSAKENE som gjør at man er sunn...

Man skal være svært forsiktige med å komme med kostholdsråd til 14-årige jenter. De er i en sårbar periode, de har ikke selv mulighet til å ta kontroll over sitt kosthold, og de er i stor vekst både hormonelt og rent fysisk. I mine øyne er det direkte uansvarlig å oppfordre så unge mennesker til noe som helst utenom å optimalisere det kostholdet de allerede ligger på hjemme (som å ta ekstra grønnsaker til middag og å kutte ut sukkerholdige varer). Hvis du vil sette en 14-åring på lavkarbo, isokalorisk, leangains eller hva som helst, så får du også ta ansvar for de komplekser denne ungdommen etterhvert utvikler i forhold til mat. Det finnes så utrolig mye informasjon og meninger om kosthold der ute, og en ungdom har ikke det samme kritiske filteret som voksne og kan fort ende opp med et vondt forhold og mye dårlig samvittighet i forhold til maten de spiser.

Hadde det kommet en eldre person som aktivt trente tung styrke ville jeg selvsagt tatt tak i makrofordelinga.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Man skal være svært forsiktige med å komme med kostholdsråd til 14-årige jenter. De er i en sårbar periode, de har ikke selv mulighet til å ta kontroll over sitt kosthold, og de er i stor vekst både hormonelt og rent fysisk. I mine øyne er det direkte uansvarlig å oppfordre så unge mennesker til noe som helst utenom å optimalisere det kostholdet de allerede ligger på hjemme (som å ta ekstra grønnsaker til middag og å kutte ut sukkerholdige varer). Hvis du vil sette en 14-åring på lavkarbo, isokalorisk, leangains eller hva som helst, så får du også ta ansvar for de komplekser denne ungdommen etterhvert utvikler i forhold til mat. Det finnes så utrolig mye informasjon og meninger om kosthold der ute, og en ungdom har ikke det samme kritiske filteret som voksne og kan fort ende opp med et vondt forhold og mye dårlig samvittighet i forhold til maten de spiser.

Hadde det kommet en eldre person som aktivt trente tung styrke ville jeg selvsagt tatt tak i makrofordelinga.

Jeg tror du har misforstått...

Selvfølgelig kan man gi enkle retningslinjer for hva som må til for å få resultater av trening.

Jeg ville sagt det så enkelt som at spis mer kjøtt og fisk. Går ikke vekta opp så ta en potet mer til middag og en brødskive ekstra til hvert måltid til det skjer noe. Det forstår selv sønnen min på SEKS år... ;)

edit: vil også legge til at siden hormonproduksjon er akselererende i den alderen trenger man ikke tenke på tilskudd i noen former. En ss tran om dagen holder. Det har de gjort siden tidenes morgen uansett så det er vel strengt tatt ikke engang et tilskudd...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Dagens historie:

Trente skråbenk med hantler borte i "gorilla-hjørnet" (der hvor speilene er og alle hantlene ligger).

Så kommer det ei fin nett liten dame og trener triceps overhead press.

Og når hun er ferdig, står hun og flexer og ser seg selv i speilet... Foran alle gutta!

Kjente jeg ble litt småforelska, gitt :love:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kjørte gjennom en lett teknikkøkt av SL i dag. Merker at jeg trenger en del øvelse i rows og deadlifts. Det ser lett ut på videoer, men goddammit. I tillegg har jeg den svaie ryggen min som gjør vondt. Må passe på, vil ikke havne i snap city :(

Edit: Noen som har erfaring med massasjeterapi mot ryggsmerter og dårlig rygg?

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

Aner ikke :p Jeg kjøpte det i Sverige, så jeg bare sjangsa maks på at det smakte godt, noe som det gjorde :) Har aldri vært noe fan av sjokolade proteinpulver, men jeg kjøpte Double Rich Chocolate, og jeg må si at det ikke var langt unna vanlig sjokolademelk :)

Btw: Akkurat nå koster det 399 svenske penger for 2273g på Body Power på Nordbysenteret, i motsetning til 599 på gymgrossisten, om det skulle være av interesse :)

Endret av stizzen
Lenke til kommentar

Dagens historie:

Trente skråbenk med hantler borte i "gorilla-hjørnet" (der hvor speilene er og alle hantlene ligger).

Så kommer det ei fin nett liten dame og trener triceps overhead press.

Og når hun er ferdig, står hun og flexer og ser seg selv i speilet... Foran alle gutta!

Kjente jeg ble litt småforelska, gitt :love:

Jeg opplevde noe liknende i dag. Ei veldig fin dame som tydeligvis var blant de 10% som fokuserer på de riktige øvelsene trente noen meter unna meg i dag. Mellom knebøysettene satte jeg meg ned synet av dama som så veldig ikke-boleaktig trent og fin ut, og tok meg selv i å ønske at jeg hadde like markert rygg som hun har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...