KjellV Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Bra innlegg, Dukien. Det er lett å si at overvektige må legge om kostholdet og begynne å bevege seg, i teorien er det jo så fantastisk enkelt. Men i mange tilfeller er det ikke så enkelt at personen ikke gidder, det kan være mange forskjellige årsaker som ligger bak. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Overfladisk ja; så er det viljestyrke - så kommer kunnskapen for å gjøre det riktig i en jungel av feilinformasjon. 95% av tilfellene har en kraftig overvekt en mye dypere årsak enn lathet/viljestyrke - viljen er der men så lenge man har psykiske issiues så er det mange som søker trøst ved å isolere seg/overspise. [...] Men ja, enkelte folk er rett og slett late og hater å bevege seg, men som vi alle vet ; mennesker er eksperter på å finne unnskyldinger for å gjøre sine subjektive handlinger mest rasjonelle ( samtidig som andres aldri er det) "Jeg har FORTJENT denne sjokoladen --> *finne opp grunner* Sånn som jeg skjønner deg, så er du egentlig enig med meg...? Uansett mener jeg at det du sier om at "min bobleverden" ikke er så lett, er bare bull.. For det første synes ikke jeg det er så lett å trykke i meg mat i hvert eneste tilfelle jeg kan, og jeg begynner å gå rimelig lei havre og kylling. Når det er sagt, så jo, det er lett. Jeg tror faktisk alle innerst inne vet hva som skal til for å gå ned i vekt, men mange gir opp før de begynner å se resultater - dette fordi de synes det er vanskelig. Og sånn sett er det vanskelig, for det skal mye viljestyrke til å snu helt om på kostholdet, men i bunn og grunn er det jo egentlig ikke så vanskelig. Begrense inntak av øl og godteri er lett - det er bare å gå på butikken etter du har spist, og la være å kjøpe det. Begrense matinntaket er ikke fullt så lett, men jeg TROR mange spiser etter de egentlig er mette. Mange er kanskje ikke vandt med å følge metthetsfølelsen, og de sliter med å "skjønne" magen. Til folk som bulker, pleier jeg si: "spis så mye at du nesten spyr, så spiser du en porsjon til. [...]". Til folk som prøver å slanke seg, pleier jeg si "ta dobbelt så mye salat til maten du spiser, kutt ned selve matinntaket med 1/3, og hvis du fortsatt er sulten, drikker du vann og spiser mer salat. [...]". I begge tilfeller sier jeg flere ting, men hovudpoenget er ofte det. Det jeg mener med "kutt matinntaket med 1/3", er at for det første er det lett å skjønne, og for det andre TROR jeg folk flest (dette vil jeg tro gjelder mange som er litt overvektige.) merker at de er mette, eller nesten mette når de har spist 2/3 av hva de pleier. Å begynne å råde mannen i gata til å telle kalorier, spise mye mer proteiner, følge PSFM eller PF gjør folk litt redde, og gjør kanskje at folk gir fort opp. Her skal det sies at alt ikke er så A4 som det kanskje høres ut på det jeg sier her.. Ønsker gjerne å utdype hvis det er noe dere er sterkt uenige i eller det er noe dere stusset på/ noe var uklart. Tl;dr: Det er strengt talt bare til å spise mer salat, mindre av alt, ikke kjøpe øl og godteri og kjenne på metthetsfølelsen. 3 Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Den fysiologiske delen er lett, den psykiske delen kan være vanskelig. Det er vel noe alle kan være enige om, men kaloriregnestykket er jo like lett uansett. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Ja, er enig i det. Kanskje det ikke kom så godt fram i innlegget. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Jeg er helt enig med deg Diskutant, jeg syns det blir kronglete å svare f.eks en forumtråd her á la "hvordan får jeg sixpack, hvordan må jeg trene??" med å be folk om å slutte å være deprimerte, henvise til selvhjelpsbøker osv. Mange lurer på den praktiske delen, som det er nok broscience rundt fra før (takk, dagbladet), så kan de finne motivasjon osv. gjennom andre kanaler.. Endret 12. juni 2012 av Kevlar 1 Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Det kan også være andre årsaker til fedme. Jeg er for eksempel insulinresistent, noe det tok lang tid å finne ut av. Jeg har aldri vært overvektig, men må jobbe kontinuerlig med å holde meg slank og ha ståkontroll på kaloriene og jevnlig trening. Jeg kunne selvsagt sluppet å være så streng om jeg valgte å bruke medisiner, men det har jeg valgt å ikke gjøre når jeg kan leve fint uten. Ofte er det slik at insulinresistensen blir verre jo større man blir som følge av fettvevs innvirkning på hormoner, så det blir en vanskelig vektspiral. De aller fleste blir insulinresistente som følge av overvekten, men et lite fåtall blir overvektige som følge av insulinresistenten. Noen har også stoffskifteproblemer, men det er enkelt å sjekke og bør gjøres av alle som går opp i vekt uten at livsstilen skulle tilsi det. Uansett - poenget er at det finnes noen veldig få som ikke er feite fordi de liker pommes frittes og melkesjokolade, og så lenge disse få finnes bør man være veldig forsiktig med å generalisere alle de overvektige. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Uansett - poenget er at det finnes noen veldig få som ikke er feite fordi de liker pommes frittes og melkesjokolade, og så lenge disse få finnes bør man være veldig forsiktig med å generalisere alle de overvektige. Ja, og de to prosentene du nå snakker om, kommer ikke i DST eller andre steder og spør "hva skal jeg gjøre for å gå ned i vekt, jeg er villig til å ofre alt utenom mat, og jeg orker ikke trene". De 98 prosentene som er feite fordi de er slappe og liker burger, det er de som spør hvordan de skal gå ned i vekt, det er de som gir opp etter to uker og klager på at tipsene våre ikke virker, og det er de som er villig til å ofre alt utenom det de har kjært. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Det blir jo studert enormt mye på fedme og kvifor den er så utbredt no. Til å med for 50 år siden var ikkje det så mange overvektige. Og framtiden ser endå mørkare ut. I USA er det spådd 25-30% meir overvektige mot 2020, mens i andre land, som India, vekst på opptil 130%. Grunnen er jo veldig enkle, at det ER mye mat. Mye feit og mye sukker. Det ligger i natur i å spise mye, når vi har tilgong på den slags mat. Kombinasjon av tilgong på maten + enorm reklamasjon = overvektige. Det er ikkje saken i fattigare land i mindre byer. Der det er ikkje internet og ikkje McDonalds og cola å få takk i. Folk spiser naturlig sunt der. Dei beveger seg meir. Så ja, på ein måte kan ein skylde på "psykologiske problemer"... på den andre... har du dårleg selvtillig, det å spise seg feit kommer ikkje til å hjelpe på. Det burde vel alle skjønne. Og alle skjønner det. Einaste det kommer ann på er viljestyrken og kontrol over instinkter i å stappe i seg mat så lenge det er tilgong på den. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Her sitter jeg og klager på folk uten selvkontroll, og sier hvor enkelt det er å spise sunt. Så går det opp for meg hva som står ved siden av meg. 3 Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Solo Sitron. Solo Sitron Super. Lenke til kommentar
daddydoug Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Det blir jo studert enormt mye på fedme og kvifor den er så utbredt no. Til å med for 50 år siden var ikkje det så mange overvektige. Og framtiden ser endå mørkare ut. I USA er det spådd 25-30% meir overvektige mot 2020, mens i andre land, som India, vekst på opptil 130%. Grunnen er jo veldig enkle, at det ER mye mat. Mye feit og mye sukker. Det ligger i natur i å spise mye, når vi har tilgong på den slags mat. Kombinasjon av tilgong på maten + enorm reklamasjon = overvektige. Det er ikkje saken i fattigare land i mindre byer. Der det er ikkje internet og ikkje McDonalds og cola å få takk i. Folk spiser naturlig sunt der. Dei beveger seg meir. Så ja, på ein måte kan ein skylde på "psykologiske problemer"... på den andre... har du dårleg selvtillig, det å spise seg feit kommer ikkje til å hjelpe på. Det burde vel alle skjønne. Og alle skjønner det. Einaste det kommer ann på er viljestyrken og kontrol over instinkter i å stappe i seg mat så lenge det er tilgong på den. OOoooooog nok en gang fikk media og internett skylda for verdens problemer!! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Solo Sitron. Solo Sitron Super. ? Det står ikke det på flaska. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Det står ikke det på flaska. Jeg skrev aldri etter det som sto på flaska heller. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Det står ikke det på flaska. Jeg skrev aldri etter det som sto på flaska heller. Ahh... Da er jeg med.. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Bøytrening med drakt i dag. Gikk sånn passe. Første to løfta på 140kg gikk shit. Jeg kjente godt at det var 5 måneder siden forrige drakttrening, så selv om styrken var der, svikta teknikken. Alt er så annerledes med drakt . Fikk til 140kg veldig bra på siste settet, da gikk det opp så lett som det skal. Håper å få inn en økt til med drakt før stevnet. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Hvorfor er ikke pasta naturlig? Fordi vi ikke har spist det de siste 200.000 åra. Det er da irrelevant hvorvidt vi gjorde x eller y for en million år siden. Det som er relevant er om x er bra for deg eller ikke. Pasta er bra for deg dersom du har et stort energibehov og ikke skal slanke deg elns. Japp, men jeg har inntrykket av at... noen... mener pasta er "unaturlig" i den form at kroppen fordøyer den - du dør ikke, og du får energi.. men det er ikke optimalt og kan føre med seg irriterende småting med kroppene våre. I så fall ville noe mer optimalt være trege nedbrytbare karbohydrater som er mer "naturlig", noe vi kunne spist som steinaldermennesker. Men som hva? Og jeg tviler på at vi bare ble 35 år som følge av kosthold alene, det er nok ikke så relevant. Tipper det var heller grunnleggende sosiologiske og teknologiske forskjeller, men ikke kosthold direkte. Er ikke her for å kverulere om de siste 200.000 åra for å dyrke e-penis, er bare ute å diskutere ting jeg lurer på Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Solo super &--#60;3 Meh den inneholder aspartan. Ikke bra, heller sukker enn aspartan. Vet dere forresten mye om testosteron nivået? Det er sånn at den øker når man tar knebøy og markløft, gjelder dette også for andre øvelser og/eller bein generelt? Og må man trene, la oss si biceps, samme dag som man trener knebøy for at bicepsen skal bli større pga. økningen av hormonet etter at man har tatt knebøy? Må også si at jeg er lei av personer som bruker stativ der man som oftest tar knebøy til å ta benkpress (selv når benkene er ledige), ta lunges og mye annet når jeg står utenfor å og er overkåt på å ta knebøy. Spesielt siden de bruker 5min mellom hvert sett og har ussansynlig mange sets. Sånn appropo det, så var det en gang at begge benkene hadde blitt okkupert. Og begge to brukte 45min på å gjøre seg ferdig -.- Fikk ikke lov av dem å trene mellom settene. Er det mange fjortisser og "noobs" der dere trener som bruker mer tid på gym garderoben enn under selve treningen? Og kun står å driver med biceps curl mens de ser på at "sixpacken" magisk nok blir mer definert for hver gang? Samtidig som at de også begynte å løfte det jeg hadde køfta i benk (ikke så mye, 60kg) og man kunne se at det var alt for mye. Tok kun en rep og venstre armen hang igjen nede og de vred kroppen sin og masse sånn. Når man ser at personer utfører knebøy helt feil, burde jeg da si fra til dem? Ser hele tia folk (så å si alle) som lener seg fremover, knærne peker innover og beveger med knærne først. Burde jeg si fra? Tror at de ikke vil høre på meg siden jeg kun er 17 år og er så liten og spinkel Endret 12. juni 2012 av ThaHoward Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Fin video i forhold til sukker og søtningstoffer som virker som et tema her akkurat nå. ThaHoward. Det vil altid være folk som trener feil på senteret, men ofte er det folk som er inne i en måned eller noe før du aldri ser dem igjen og dermed rekker sjelden å skade seg noe nevneverdig selv om de løfter snodig. Hvis det er folk jeg ser ofte og har hilst på før kan det hende jeg gir tips om at de har dårlig form i løftet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå