Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig med deg, og min svakhet er å ikke klare å forklare ting lettmåtelig men jeg studerer noe som ikke forklares lett og er en av grunnene til at jeg blant annet ikke stoler på de hersens tannlegene; dem kan jo si hva de vil og borre i vei.

Men jeg skal starte å lese igjennom hva jeg faktisk skriver og starte å redigere, jeg har tross alt evnen til å skille mellom fagmessige utrykk og ikke, og deretter forklare lettere.

Men kosthold og trening er et av de få emnene hvor det florerer mest feilmyter fordi "alle" skal kunne dette og alle har en mening om det, kjæresten til mamma hater jo meg fordi jeg ifølge han " bastant kverrulerer" når han lirer av seg påstander som " frokost starter forbrenning, man må spise hver tredje time, mettet fett er farlig etc" Litteraturen er der ute men man må ha relavent utdannelse i å bare forstå åssen en vitenskapelig studie er bygget opp og det var et modull som jeg syntes var vanskelig når vi hadde det på skolen, og som du nevner er man selektiv nok (igjen lavkarbo) så kan man om man er flink/karismatisk nok flippe mynten til å virke at det er overveldende evidens at påstanden er sannsynlig ( i vitenskap er ingenting bevist) Nettet er rotet til så mye feilkilder at det er en av grunnene til at jeg lar være å poste her; jeg vet at det er forferdelig mye bias innenfor forskning og jeg har et myyye større fall om jeg f.eks ikke husker noe/husker feil så jeg må være sykt forsiktig med å påstå noe fordi om jeg skulle huske feil da har jeg plutselig mistet all min kredibilitet. Nå har jeg fått mye trening å finne fram forskningslitteratur det siste året men det er alikavel tidskrevende så da har jeg alltid tenkt hvorfor jeg "prøver å fortelle folk" når dem "alikavel" ikke vil høre fordi : a ) Det ikke passer for dem point of view eller b) ingen mennesker liker å ta feil. Alt ifra f.eks at iphone er overpriset og verre enn xx (påstand) til at du kan kaste det spesifikke kosttilskuddet ( jeg har ikke brukt 500spenn på ubrukelig pulver, hvem tror at du er? så dum er jeg ikke" --> desperat forsvare ditt kjøp og finne "påstander" (ekte eller ei) som kan underbygge hva du mener og vips så har vi på nettet en flamewar eller IRL en heftig diskusjon hvor den ene blir plukket bit for bit til den gjenstår som ei ribbet høne ( kjæresten til mamma som jeg ikke liker. :) )

Dette er faktisk temaer vi hadde innenfor psykologien.

Men igjen; du forteller dette på en utmerket måte og der må jeg ta selvkritikk - rett og slett.

Dette er diskusjon.no...

På sitt aller beste er det noen som orker å svare fjortiser som spør hvilket proteinpulver som er best å gå på. I den ordlyden ja...

Jeg, og åpenbart noen til forstod teksten din. Men misforstå meg rett, det du presenterer er forsåvidt korrekt men umulig å forstå for folk som ikke kan enkel terminologi. Det krever som du sier, en innføring i å lese vitenskapelige verk.

Det var derfor jeg siterte EINSTEIN... :dremel:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja Doffen, du illusterte det bra der. :)

Haha posten ovenfor= for the win. Mandag klokken tolv er sommerferien i gang, da er det 1. til gamestop og hente Max Payne III så ----> den nye godisfabrikken her i Oslo/hausemansgaten og kjøpe njaa .. 500-600gram smågodt hvor mesteparten er sjokolade, tror ikke jeg klarer å trykke i meg mer og det er vel rundt 2500-3000kcals ---> maratongame og bli kvalm av godiset ---> elendig samvittighet ---> tidenes treningsøkt som resultat på tirsdag morgen. :D Jeg tror jeg er en av de få som ønsker å gå litt i vekt før sommeren kommer og da snakker vi ikke muskelmasse men litt mer fett rett og slett.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Ja Doffen, du illusterte det bra der. :)

Haha posten ovenfor= for the win. Mandag klokken tolv er sommerferien i gang, da er det 1. til gamestop og hente Max Payne III så ----> den nye godisfabrikken her i Oslo/hausemansgaten og kjøpe njaa .. 500-600gram smågodt hvor mesteparten er sjokolade, tror ikke jeg klarer å trykke i meg mer og det er vel rundt 2500-3000kcals ---> maratongame og bli kvalm av godiset ---> elendig samvittighet ---> tidenes treningsøkt som resultat på tirsdag morgen. :D Jeg tror jeg er en av de få som ønsker å gå litt i vekt før sommeren kommer og da snakker vi ikke muskelmasse men litt mer fett rett og slett.

Det er slettes ikke dumt. Feite folk kan overleve knivstikk og hungersnød bedre, og de flyter også bedre hvis du har tenkt å bade i sommer.

Lenke til kommentar

Kødder du? Det der er førsteårs pensum i biokjemi...

Slapp av nå. Jeg skrev at jeg forstod, gjorde jeg ikke? Jeg kommenterte den kronglete skrivemåten hans. Altså;

Men kosthold og trening er et av de få emnene hvor det florerer mest feilmyter fordi "alle" skal kunne dette og alle har en mening om det, kjæresten til mamma hater jo meg fordi jeg ifølge han " bastant kverrulerer" når han lirer av seg påstander som " frokost starter forbrenning, man må spise hver tredje time, mettet fett er farlig etc" Litteraturen er der ute men man må ha relavent utdannelse i å bare forstå åssen en vitenskapelig studie er bygget opp og det var et modull som jeg syntes var vanskelig når vi hadde det på skolen, og som du nevner er man selektiv nok (igjen lavkarbo) så kan man om man er flink/karismatisk nok flippe mynten til å virke at det er overveldende evidens at påstanden er sannsynlig ( i vitenskap er ingenting bevist) Nettet er rotet til så mye feilkilder at det er en av grunnene til at jeg lar være å poste her; jeg vet at det er forferdelig mye bias innenfor forskning og jeg har et myyye større fall om jeg f.eks ikke husker noe/husker feil så jeg må være sykt forsiktig med å påstå noe fordi om jeg skulle huske feil da har jeg plutselig mistet all min kredibilitet. Nå har jeg fått mye trening å finne fram forskningslitteratur det siste året men det er alikavel tidskrevende så da har jeg alltid tenkt hvorfor jeg "prøver å fortelle folk" når dem "alikavel" ikke vil høre fordi : a ) Det ikke passer for dem point of view eller b) ingen mennesker liker å ta feil. Alt ifra f.eks at iphone er overpriset og verre enn xx (påstand) til at du kan kaste det spesifikke kosttilskuddet ( jeg har ikke brukt 500spenn på ubrukelig pulver, hvem tror at du er? så dum er jeg ikke" --&--#62; desperat forsvare ditt kjøp og finne "påstander" (ekte eller ei) som kan underbygge hva du mener og vips så har vi på nettet en flamewar eller IRL en heftig diskusjon hvor den ene blir plukket bit for bit til den gjenstår som ei ribbet høne ( kjæresten til mamma som jeg ikke liker. )

Apropos vitenskapelige verk, liksom.

Endret av Broseph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kødder du? Det der er førsteårs pensum i biokjemi...

Slapp av nå. Jeg skrev at jeg forstod, gjorde jeg ikke? Jeg kommenterte den kronglete skrivemåten hans. Altså;

Men kosthold og trening er et av de få emnene hvor det florerer mest feilmyter fordi "alle" skal kunne dette og alle har en mening om det, kjæresten til mamma hater jo meg fordi jeg ifølge han " bastant kverrulerer" når han lirer av seg påstander som " frokost starter forbrenning, man må spise hver tredje time, mettet fett er farlig etc" Litteraturen er der ute men man må ha relavent utdannelse i å bare forstå åssen en vitenskapelig studie er bygget opp og det var et modull som jeg syntes var vanskelig når vi hadde det på skolen, og som du nevner er man selektiv nok (igjen lavkarbo) så kan man om man er flink/karismatisk nok flippe mynten til å virke at det er overveldende evidens at påstanden er sannsynlig ( i vitenskap er ingenting bevist) Nettet er rotet til så mye feilkilder at det er en av grunnene til at jeg lar være å poste her; jeg vet at det er forferdelig mye bias innenfor forskning og jeg har et myyye større fall om jeg f.eks ikke husker noe/husker feil så jeg må være sykt forsiktig med å påstå noe fordi om jeg skulle huske feil da har jeg plutselig mistet all min kredibilitet. Nå har jeg fått mye trening å finne fram forskningslitteratur det siste året men det er alikavel tidskrevende så da har jeg alltid tenkt hvorfor jeg "prøver å fortelle folk" når dem "alikavel" ikke vil høre fordi : a ) Det ikke passer for dem point of view eller b) ingen mennesker liker å ta feil. Alt ifra f.eks at iphone er overpriset og verre enn xx (påstand) til at du kan kaste det spesifikke kosttilskuddet ( jeg har ikke brukt 500spenn på ubrukelig pulver, hvem tror at du er? så dum er jeg ikke" --&--#62; desperat forsvare ditt kjøp og finne "påstander" (ekte eller ei) som kan underbygge hva du mener og vips så har vi på nettet en flamewar eller IRL en heftig diskusjon hvor den ene blir plukket bit for bit til den gjenstår som ei ribbet høne ( kjæresten til mamma som jeg ikke liker. )

Apropos vitenskapelige verk, liksom.

Hva er kronglete? Det første innlegget var da vitterlig skrevet så presist som mulig?

Det du har lagt i spoiler er hans egen diskusjon...

AnyWHEY! Ingenting galt med å heve nivået noen hakk... HÆ? :)

Lenke til kommentar

Ingen tar skade av å skrive på en måte som gjør at man blir forstått. Jeg synes det er bra, og viktig, at nivået heves over broscience, men det er viktig at alle kan lære av det.

Faren for at det blir brukt som hersketeknikk er dog stor.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Generelt høyt proteininntak har vist seg å forbedre reaksjonstid betydelig i forsøk, noe som peker på at hjernen også har godt av proteiner.

Når du spiser karbohydrater vil hjernen sløves ned, men om du spiser protein vil denne effekten begrenses. Skulle bidratt med mer info på dette, men har ikke tid nå.

Synes dette høres veldig "lavkarbo-fanatisk" ut, sånn uten videre informasjon.

Merk det jeg skriver;

Bare carbs: ikke bra, sløv.

Carbs + protein; bra.

Aminosyrer som Phenylalanine o.l har en veldig stimulerende effekt på hjernen. Selv bruker jeg l-tyrosine på "blåmandager" der jeg trenger en ekstra boost. L-Tyrosine blir omgjort til dopamin, adrenalin og noradrenalin.

Den sløvende effekten til et tonn med carbs utnytter jeg til fulle ved siste måltid på spisedager. Sover bedre og sovner sekundet kroppen treffer senga :p

Dukien! Flott at du stikker innom. Du har gode poenger i det du skriver, særlig om det som skjer innenfor medisin og media. Ref mettet fett, jeg så for litt siden en studie på en afrikansk stamme med 0,3g daglig inntak av omega 3. Det som var overraskende var at "fettsyreprofilen" viste at omega 3 til omega 6 forholdet deres var kjempebra. Det ble tilskrevet høyt inntak av mettet fett og lavt inntak av vegetabilske fettsyrer.

God lesing videre på dette emnet: link

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er kronglete? Det første innlegget var da vitterlig skrevet så presist som mulig?

Det du har lagt i spoiler er hans egen diskusjon...

AnyWHEY! Ingenting galt med å heve nivået noen hakk... HÆ? :)

Han bruker flere forkortelser. Disse burde vært erstattet med de tilhørende ordene.

Aminogruppe skrives i ett ord.

"carbonskjelettet" skal staves med k i begynnelsen.

"hvor Amino-gruppen på carbonskjelettet hektes av og vi har det populære utsagnet "dyrt urin", i en katabolsk fase; altså underskudd vil aminosyrene alltid gå som substrat til glukoneogenese og vi ha"

Fører det at karbonskjelettet hektes av til utsagnet "dyrt urin"? Hva betyr "altså underskudd vil aminosyrene alltid..."? Skal det stå ved underskudd, kanskje?

"Og ærlig, nå er det et år siden jeg har vært her og mandag er siste eksamen for sommeren som klinisk EF men når man diskuterer vitenskapelige studier så er det en fordel å hatt erfaring/tatt modullen medievitenskap, mye av det jeg leser her er bias ; poenget er - samtidig som det ser ut til å være et flott studie for det "utrente" øyne - akkurat som med lavkarbo-hysteriet så nytter det ikke å diskutere det her som en "sannhet" La os ta utgangspunkt i 10 leger som tramper i bordet med disse studiene når det er 90 leger som tramper høyere ; da bruker vi statistikk for overeldende signifikansnivå og det kan man ikke se bort ifra." - dette er én setning.

Dette var litt tåpelig av meg, men du skjønner vel nå. Hva mener du med "hans egen diskusjon"? Hvis han skal formidle diskusjonen til andre så bør han allikevel skrive korrekt og lettleselig, ikke som at tankene bare ramler ut av hodet hans. Det gjør de sikkert, og det er ingenting galt i det, men det er en grunn til at det finnes språkregler. De gjør det lett for oss å kommunisere skriftlig.

EDIT: Nei, det er absolutt ingenting galt i å heve nivået og det han skriver om er veldig bra :)

Endret av Broseph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode øvelser for å trene spenst?

Knebøy og spensthopp. Bruk en vegg og et kritt til å markere hvor høyt du hopper, slik at du kan måle progresjonen. Evt. finn noen kasser eller lignende som du kan justere høyden på.

Lenke til kommentar

Fordi frontbøy har større overføringsverdi til spensthopping, i at bevegelsene er mer like. Enten frontbøy eller high-bar bøy. Aller helst begge, egentlig. + Pressvendinger, og til og med styrkerykk.

Nå vet jeg ikke hvilket nivå den som spør er på, så det er litt vanskelig å gi noe særlig bedre råd.

Lenke til kommentar

Er det eit krav at alle har tatt biokjemi for å delta her no?

Nei, men det burde være et krav at ALLE som registrerer seg må hake av for: "sett og forstått" på en side om søking før de får tilgang til forumet...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...