Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Fordi 80% av de som poster (svarer) her bare svarer på kunnskap de ha tilegnet seg fra tåpelige steder og dårlige kilder.

Og allikevel klarer folk å bygge muskler. Merkelig det der.

Trening med progresjon, nok mat og riktig teknikk er det som trengs for å få skikkelig utbytte av trening, håper de fleste har fått med seg det. Det virker som at mange tror trening er like avansert som rakettforskning.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt sånn både og.

På den eine siden, om mange brukte like mye tid på å trene, som dei bruker på å lese/studere om trening, ville dei hatt mye større framgong.

På den andre siden, takket vare alle studier så kan vi effektivisere treningen vår.

Bro-science har fått uretferdig dårleg rykte på seg egentleg. For det første, så holder den for, tja, 80% av folk som trener?

For det andre, så er den aldri (med veldig få untakk seff) gir negativt effekt. Ofte er det "det spiller ingen rolle", men ikkje direkte negativt. Einaste eg kommer på, er bruk av ulike supps., som koster peng. Men så er det skjeldent folk blir oppfordra til å bruke alt muleg, dei begynner ofte å søke selv etter noe "boost".

Endret av cefey
Lenke til kommentar

På den eine siden, om mange brukte like mye tid på å trene, som dei bruker på å lese/studere om trening, ville dei hatt mye større framgong.

Den er eg ikkje einig i. Du kan ha god framgong med 3-4 timar trening i løpet av ei veke. Du skal ikkje surfe lenge på nettet før du er langt over dei timane. Eg vil heller sei det motsette. Jo meir tid som blir brukt på å tilegne seg kunnskap som ein kan bruke til å gjere treninga og kosthaldet meir effektivt, jo betre føresetnader har ein for å trene riktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikkje at det er naudsynt å trene fleire timar kvar dag heller. Det er sjølvsagt avhengig av kva program ein kjører, men du kjem langt med 3-7 timar i veka. Om ein samanliknar det med tid brukt på internett, TV og liknande er det etter min meining ikkje stort i løpet av ei veke.

Kor lang tid ein treng for å setje seg inn i ting varierer. Om du blir rettleia til SL5x5, RYP eller liknande ganske kjapt bør det ikkje vere behov for så veldig mykje innsats på nettet.

Lenke til kommentar

Ok, la meg re-phrase det litt. Om dei faktisk brukte tid på å trene, istedenfor å "lese".

Det finst jo tusenvis av eksempler på folk som "veit alt", "drømmer om å bli store", men greier ikkje å komme over 70kg ein gong.

Samtidig så finst det jo like mange ta dei som trener, bruker protein og spiser mye og er godt opp i 90-100kg.

Lenke til kommentar

Angående kyllingfilet: Jeg strimler opp og steker i stekepanna med smør, salt og pepper, og når den er nesten ferdig smører jeg karrideig (curry paste) på kyllingfileten og steker videre med dette på. Blir ganske god, og kraftig i smaken. Anbefaler å ha søtt tilbehør (feks ananas).

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi 80% av de som poster (svarer) her bare svarer på kunnskap de ha tilegnet seg fra tåpelige steder og dårlige kilder.

Og allikevel klarer folk å bygge muskler. Merkelig det der.

Trening med progresjon, nok mat og riktig teknikk er det som trengs for å få skikkelig utbytte av trening, håper de fleste har fått med seg det. Det virker som at mange tror trening er like avansert som rakettforskning.

Var ikke det som var poenget mitt, de aller fleste spørsmålene her inne er ikke "hvordan bli stor og med hvilket kosthold", mange av spørsmålene er "dypere", og går mer inn i detaljer enn andre. Mange av svarene sånne spørsmål får, er broscience og tull som kommer fra folk som egentlig ikke vet hva de snakker om.

Når det er sagt er det klart det er mange her inne som sitter med mye kunnskap og som kommer med gode svar, men det endrer ikke på det faktum at mange av svarene her inne er basert på egne meninger og wikipedia.

Lenke til kommentar

Angående det med å lese seg opp til trening istedenfor å faktisk trene, så kan de aller fleste komme langt med kun den grunnleggende kunnskapen. Men etter hvert vil framgangen bli mindre og man vil ha behov for å være grundigere i hvordan man trener og spiser for å fortsette å ha framgang. Da kan én time investert i å søke kunnskap være mer verd enn å bruke én time mer på treningssenteret i uka. Kroppen har ikke godt av for mye trening uansett. Det er så klart bare min mening.

Endret av Zarac
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Angående det med å lese seg opp til trening istedenfor å faktisk trene, så kan de aller fleste komme langt med kun den grunnleggende kunnskapen. Men etter hvert vil framgangen bli mindre og man vil ha behov for å være grundigere i hvordan man trener og spiser for å fortsette å ha framgang. Da kan én time investert i å søke kunnskap være mer verd enn å bruke én time mer på treningssenteret i uka. Kroppen har ikke godt av for mye trening uansett. Det er så klart bare min mening.

Dette er tilnærmet fasitsvar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

3 x 100kg i knebøy i dag. Ny 3RM! 1RM fra forrige stevne uten utstyr var nettopp 100kg, og nå går 3 reps greit. Fremgang er kjekt.

Markløft med drakt på onsdag, blir spennende. Starter på 2 x 140kg og jobber meg oppover :).

Grattis! Meget imponerende :) Kom med oppdatering på onsdagen a!

Lenke til kommentar

Jeg har vondt i leggen (wow, konkret). Selve leggbeinet, virker det til. Gjør bare vondt når jeg belaster beinet, for eksempel å gå. Blir ikke noe verre av rask gange eller løping. Any indeas? Vart noen uker nå, blir ikke bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har vondt i leggen (wow, konkret). Selve leggbeinet, virker det til. Gjør bare vondt når jeg belaster beinet, for eksempel å gå. Blir ikke noe verre av rask gange eller løping. Any indeas? Vart noen uker nå, blir ikke bedre.

Har du løpt mye i det siste? Kan vare overbelastning?

@ Zarac, det er det eg prøvde å skrive... sånn ca :) For dei fleste holder det basic. Aka RYP eller noe av "bro-science" vil faktisk vere bra nokk.

Selvfølgelig når ein begynner å få gode resultater, så må ein også kunne meir om trening, slik at ein kan tilpasse både kosthold og trening til seg selv:)

Lenke til kommentar

Har du løpt mye i det siste? Kan vare overbelastning?

Nupe. Løper 4x4 en gang i uka, ellers er det ingen kardio utenom daglige greier. Gå til butikken/gymmen/byen/youcatchthedrift, ting jeg alltid gjør.

Lenke til kommentar

Då veit ikkje eg... du kan jo prøve å ta 3-4 dager av trening/gåing/jogging (so godt som det lar seg vare) og se om det blir bedre. Samt bruke Ibumetin. Vis ikkje det hjelper, så trur det er best å ta ein tur te legen.

Lenke til kommentar

Kan være benhinnebetennelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare 1-6 reps som gjelder når man absolutt ikke vil øke kroppsvekt, men øke styrken? En venn av meg driver med utholdenhetsidrett og er i den "kjipe" situasjonen at han absolutt ikke bør øke vekten (og har lav fettprosent).

Finnes det andre tjuvtriks enn feks pyramider og sett med få reps?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...