Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv dere på slowcooking. Selv den billigste flatbiffen blir mør og god etter 8 timer i ovnen. Kjernetemperatur på 72 grader har gitt supre resultater til meg. Tilpass ovnstemperatur slik at det faktisk tar 8 timer.

Svin kan stå enda lengre. 12 timer på 90 grader for ei svær steik gir helt utrolig godt kjøtt!

Kjøttet pensles med olje + rosmarin, pepper og salt. Unngå sitrus. Hvitløk er fint, men ikke kutt i kjøttet for å sette det inn. Ikke bruk for mye rosmarin, gir såpesmak.

Poteter dampkokes 45 minutter (avhenger litt av størrelse) med dill på.

Tomater deles i to, litt olje på kuttsiden, og litt olje i forma de går i. Krydres med det du vil selv. Hvis de skal i ovnen med kjøttet må 3-4 timer påberegnes.

Saus: bernaise med h-melk eller fløte i steden for vann.

Lenke til kommentar

Mat skal være enkelt å lage. Jeg hiver på fullkornris i 15min. Imens hiver jeg i kyllingfilet i woken, sammen med brokkoli, vårløk, hvitløk, paprika, ingefær og nøtter. Hiv på godt med krydder du får fra ditt lokale thai marked. Alt toppes med 2 egg du lager i woken etter kyllingen er ferdig. Dette tar ca. 20min inkludert oppvasken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Usj, å steke kjøtt sammen med grønnsaker er jeg veldig lite fan av. Da får man den typisk norske wok-røra med kokt kjøtt og vasne grønnsaker der alt ser og smaker likt ut. Stek det heller hver for seg og bland sammen på slutten så får du et mye bedre resultat!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Prøv dere på slowcooking. Selv den billigste flatbiffen blir mør og god etter 8 timer i ovnen. Kjernetemperatur på 72 grader har gitt supre resultater til meg. Tilpass ovnstemperatur slik at det faktisk tar 8 timer.

Svin kan stå enda lengre. 12 timer på 90 grader for ei svær steik gir helt utrolig godt kjøtt!

Kjøttet pensles med olje + rosmarin, pepper og salt. Unngå sitrus. Hvitløk er fint, men ikke kutt i kjøttet for å sette det inn. Ikke bruk for mye rosmarin, gir såpesmak.

Poteter dampkokes 45 minutter (avhenger litt av størrelse) med dill på.

Tomater deles i to, litt olje på kuttsiden, og litt olje i forma de går i. Krydres med det du vil selv. Hvis de skal i ovnen med kjøttet må 3-4 timer påberegnes.

Saus: bernaise med h-melk eller fløte i steden for vann.

Prøv å holde temperatur på 61-62 istedenfor;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

72 grader for rødt kjøtt?! Nå er ikke dette "den store mattråden", men som cefey sier kommer du langt med 60 grader, altså. Faktisk tillater jeg gjerne en kjernetemp. på 56-58 grader når jeg først steker meg biff. Eller and, for den saks skyld. Det sagt, slow cooking er megabra.

Usj, å steke kjøtt sammen med grønnsaker er jeg veldig lite fan av. Da får man den typisk norske wok-røra med kokt kjøtt og vasne grønnsaker der alt ser og smaker likt ut. Stek det heller hver for seg og bland sammen på slutten så får du et mye bedre resultat!

Det hjelper jo ikke å steke det hver for seg om en allerede bruker for kald panne (kokt kjøtt) og steker grønnsakene for lenge (vasne).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...