Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjedde med knærne dine i den perioden? Hvordan er teknikken din?

Jeg tror det er en eller fler av 3:

1: Jeg økte for fort i forhold til hvor mye jeg hadde trent med før. (gikk fra å aldri ha hatt på mer enn 90kg til å kjøre 4x4 på 140kg på noen få mnd)

2: Jeg varmet opp for dårlig. (ofte bare et sett på 60kg, så et sett på 80kg for så å gå rett på det jeg skulle trene med)

3: Det hendte at jeg kjørte så langt ned at jeg fjæret med knærne, så jeg fikk en liten sprett opp igjen. (kan umulig være bra for knærne når man har på en del kg)

Det kan definitivt være hurtig økning. Det som skjer da er at knærne dine ikke klarer å henge helt med på hva som skjer med musklene. Det tar generelt lenger tid å bygge sterke ledd/sener enn det tar å bygge muskler.

Det kan være dårlig oppvarming. Kjør flere oppvarmingssett, og legg til dynamiske øvelser i oppvarmingen. Du burde egentlig ha 10-15 minutter oppvarming bare til styrkeøkta. Det er uten løping og alt slik.

Det kan definitvt være den spretten. Den er IKKE bra. Kjører heller med stopp i bunn, eller ROLIG ned og opp. Ikke bruk den spretten!

Prøv og start rolig og tenk godt over alle disse punktene, så tror jeg det skal gå fint. Spørs litt på knærne dine, såklart. Men dersom du ikke har noen kneskader, bør det gå greit.

Lenke til kommentar

Hva skjedde med knærne dine i den perioden? Hvordan er teknikken din?

Jeg tror det er en eller fler av 3:

1: Jeg økte for fort i forhold til hvor mye jeg hadde trent med før. (gikk fra å aldri ha hatt på mer enn 90kg til å kjøre 4x4 på 140kg på noen få mnd)

2: Jeg varmet opp for dårlig. (ofte bare et sett på 60kg, så et sett på 80kg for så å gå rett på det jeg skulle trene med)

3: Det hendte at jeg kjørte så langt ned at jeg fjæret med knærne, så jeg fikk en liten sprett opp igjen. (kan umulig være bra for knærne når man har på en del kg)

Det kan definitivt være hurtig økning. Det som skjer da er at knærne dine ikke klarer å henge helt med på hva som skjer med musklene. Det tar generelt lenger tid å bygge sterke ledd/sener enn det tar å bygge muskler.

Det kan være dårlig oppvarming. Kjør flere oppvarmingssett, og legg til dynamiske øvelser i oppvarmingen. Du burde egentlig ha 10-15 minutter oppvarming bare til styrkeøkta. Det er uten løping og alt slik.

Det kan definitvt være den spretten. Den er IKKE bra. Kjører heller med stopp i bunn, eller ROLIG ned og opp. Ikke bruk den spretten!

Prøv og start rolig og tenk godt over alle disse punktene, så tror jeg det skal gå fint. Spørs litt på knærne dine, såklart. Men dersom du ikke har noen kneskader, bør det gå greit.

Virker som om knærne til slutt ikke klarte å henge med på økningen ja.

Kjørte en egen knebøy dag i dag, noe jeg har tenkt å fortsette med hver lørdag fremover.

Kjørte rolig opp, rolig ned med så perfekt teknikk som jeg klarte.

Stoppet helt opp i bunnen (under parallel) og hadde ca 1 sek pause før jeg gikk opp igjen.

Kjørte :

20kg x8

30kg x8

40kg x8

50kg x8

60kg x8

60kg x10

60kg x12

Neste uke blir det 65kg, osv. Øker med 5 kg i uken, selv om det går veldig lett.

Under/etter økten i dag så har jeg hittil ikke kjent noen ting i knærne. Så om jeg fortsetter slik så har jeg tro på at jeg kan bli bra igjen! :D

Har savnet knebøy noe så sinnsykt! Så jeg krysser fingre og tær ^^

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessert tips!

Gele med ca 120kcal pr.liter!

Man trenger:

2-4dl funsaft med bringebær (avhengig av hvor sterk smak du vil ha)

6-8dl vann (avhengig av hvor mye saft du har i, skal bli 1 liter tilsammen)

1pose Gelantinpulver (holder til 1l.)

1)Varm satfen opp, trenger ikke koke. Ha i Gelantinpulveret og rør om til det løser seg helt opp.

2)Hell over i bolle, vinglass, eller hva du vil ha det i.

3)Ha i litt fryst bær for å få litt ekstra godsmak i gelèn. (blåbær funket utrolig bra for meg hvertfall!)

4) Sett den i kjøleskapet å la den stå til den stivner (et par timer)

Med 4dl saft så blir dette ca 120kcal pr.liter gele. (Da har jeg ikke regnet med evt. frukt eller gelantinpulver)

Smakte utrolig godt! :w00t: :w00t:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Men antall kalorier stemmer jo med diverse kalkulatorer om jeg jogger, går på ski, sykler eller går rolig for den del. Hvordan skal klokken skjønne at jeg plutselig holder på med styrketrening og hoppe over til kJ?

Det vet jeg ikke, men beregninger viser jo at 1000 er mye mer realistisk i kJ enn kcal. Jeg vet ikke hvilke andre kalkulatorer du har sett regne på det, men har du sett denne linken? http://en.wikipedia....ivalent_of_task

Hvis vi skal tro på Wikipedia, vil man ved løping forbrenne 8 ganger så mye som hvilepulsen gjør, noe som virker realistisk for meg. Du er enig i at løping og sykling er sporter som er betydelig mer intense enn styrketrening? Bare tenk på det, hvis en gjennomsnittlig sprek mann kan forbrenne 1000kcal på en time med styrketrening, vil ikke Tour de France-deltakerne forbrenne mange tusener kcal på en etappe? De ville jo ikke ha tid til å gjøre noe annet enn å spise all den tida de ikke sykler.

Hvilke beregninger er det som viser at 1000 kJ er mer realistisk på en times arbeid? I linken din, og i kildene til linken så er det jogging i 6km/t som er brukt som eksempel ut ifra det jeg kan se. Det gir meg en snittpuls på et sted mellom 105 og 120 på flatmark i en time, noe som er veldig lett arbeid. Det er faktisk et godt stykke under den laveste pulssonen man definerer innen kardiotrening. På en styrkeøkt kan jeg fint ligge 20-35 slag høyere (og da begynne å lukte på pulssone 2). Så nei, jeg er ikke enig i at løping og sykling trenger å være mer intense enn styrketrening, snarere tvert imot.

Hvor står det at en TdF-rytter IKKE forbrenner flere tusen kcal per dag i TdF? Jeg kan gi deg et svar; selvfølgelig gjør de det. Har du sett mengden mat de må spise hver eneste dag?

https://twitter.com/...877115297304576

Jeg kan sikkert finne et utall flere linker til deg om akkurat dette emnet. Det at rytterne ikke klarer å spise nok er faktisk en av hovedårsakene til at de ikke klarer å fullføre slike lange anstrengelser som touren er.

En venn av meg på ca 100kg svidde av 4000 kcal på under 4 timer sykkeltur her for et par uker siden (kan sende deg tcx-filen om du vil), og en etappe i TdF varer stort sett endel lenger enn 4 timer.

De utregnede verdiene mine går ikke opp med at det er mulig å forbrenne 1000kcal på en time. Hadde forskjellen vært på noen prosent, så ville det ikke betydd noe, men her er forskjellen enorm.

Kan du vise meg utreningene dine? Hvis du allerede har postet dem, så må jeg nok ha det inn med teskje. Beklager det i så fall.

Jeg tviler ikke på at tallene er omtrent riktige, men jeg tror ikke at pulsklokkene har beregnet kcal.

I så fall burde jo alle de hundretusen+ rundt om i verden, som er over snittet interessert i dette, ha oppdaget dette for lenge siden?

1kcal ~ 4 kJ. Jeg tror nok mange ville ha funnet ut av denne feilen lenge før noen produkter hadde kommet i butikken.

Det er et kult bilde. Hvor mange kalorier er det der? Det ser ut som voldsomt mye mat for én person på én dag. Jeg har aldri fulgt med på Tour de France, men et kjapt google-søk sa at en etappe varer i noe sånt som 6 timer? Det er en stor prestasjon.

Ligger pulsen din på 140-155 i snitt i løpet av en times styrketrening? Hva ligger den på under arbeidssettene, og under pausene?

Formelen jeg brukte er E = 5mgh, som er basert på at nytteverdien av energien som brukes på et løft er 20-25%. Tallene jeg brukte husker jeg ikke, men det er ikke verre enn å prøve selv. Formelen viser omtrentlig det man vil bruke på et mekanisk løft. Det er ikke hele sannheten, så klart, for hver gang man løfter ei vektstang i for eksempel benkpress, skal jo stanga ned igjen også og man vil bruke energi på å holde igjen. Når man skal regne ut energien som er brukt på en økt utfra denne formelen, må man også være klar over at man også løfter deler av sin egen vekt og beveger seg noe utenom oppvarmingen og arbeidssettene.

At pulsklokkene beregner kcal behøver ikke å være en feil. Det kan være gjort med viten og vilje av produsentene. (Det blir bare spekulasjoner.) At mange mennesker tror på en ting underbygger ikke at det er riktig. Hvor mange trodde ikke en gang at planeten vår var sentrum i universet?

Jeg har regnet ut hvilepulsen min. Jeg veier 72 kg, er 176 cm høy og er 19 år gammel. Det ga meg en hvileforbrenning på 1803,2 kcal i døgnet.

http://www.bmi-calcu...bmr-formula.php

Så brukte jeg tn.no sin kalkulator til å regne ut det daglige kaloribehovet mitt. Jeg veier fortsatt 72 kg, så for vedlikehold av vekta ga det et daglig kaloribehov på 2376 kcal.

https://www.tn.no/ap...r/kosthold.aspx

Da står jeg igjen med 2376kcal - 1803kcal = 573kcal om dagen, som skal holde til trening, restitusjon og alt annet jeg gjør i løpet av dagen som ikke dekkes av hvileforbrenningen min. Høres ikke det lite ut?

573kcal om dagen blir 4011kcal på en uke. Ingenting spesifiseres, så jeg regner med at kostholdskalkulatoren til tn.no er beregnet på RYP-programmet, som inneholder to kardioøkter og tre styrkeøkter i uka.

Jeg er fullt klar over at kostholdskalkulatoren til tn.no er en dårlig kilde, for utregningen er kun basert på kroppsvekta mens det også er mange andre faktorer som spiller inn. Jeg har prøvd å finne treningsprogram og kostholdsplan for en kroppsbygger, så vi kan se hvor mye energi han/hun bruker i forhold til treningen. Det ville vært en stor hjelp, men jeg har prøvd uten hell. Inntil jeg eventuelt finner en bedre kilde, må jeg godta at det er mulig å forbrenne mer enn jeg først trodde på en styrkeøkt.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...