Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Husk at tilskudd som proteinpulver ER mat.

Hva er forskjellen på en shake og en pose tomatsuppe?

Tilsetter vann i begge.

Grønnsaker er bedre en vitaminpille ja, men proteinpulver er like mye mat som noe annet.

Til nød om det er mye myse, litt lite fast føde for magen å jobbe med.

Myse inneholder ikke jern, kreatin eller sink, som det er masse av i kjøtt, og kroppen din er helt avhengig av. Det er en grunn til at man anbefaler ordentlig mat (og da mener jeg ikke pulver fra Toro) fremfor konsentrater... Proteintilskudd er tilskudd, ikke mat.

Mat er mer enn makro, du trenger mikro også!

PS: Jeg tar selv 80g proteiner om dagen fra tilskudd, så ikke tro jeg er på noe korstog mot proteinpulver. Bare ikke tro at det er mer enn det det er :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-

Her er eit svar eg fekk med Polar:

Calorie expenditure tables might give you approximates but they cannot tell with as much certainty as our OwnCal feature how many calories you've expended. The OwnCal energy expenditure calculation is based on:

body weight, height, age, gender

individual maximum heart rate (HRmax)

heart rate during exercise (this calculation you are unlikely to get in tables!)

Many Polar training computers also take into account:

individual heart rate value in a sitting position (HRsit)

individual maximal oxygen uptake (VO2max)

Dei fleste tabeller eg har sett, baserer KUN på vekt, utan å se på alle andre faktora.

Om vi går ut i frå vekta på ca 90kg, så gir ein tabel kcal forbruk på ca 550kcal.

Då kan eg spør.

Trur du ei 60 år gamal dame på 90kg forbrenner like mye, som 25 år gamal BB med 5% BF på 1 time?

Eller trur du forskjellen vil vere enormt? Ut i frå tabel for "moderat treningsøkt på 1 time" - dei forbrenner like mye!!

Eg har gått gjennom alle logger for siste månad og ser at kcal forbruket varieret nokså mye. Det er spesielt 2 faktora som speler inn. Kor hardt oppvarming eg har (rolig 10min på sykkel) eller om eg har tempo-run på 20min den dagen. Og kor store pauser eg har mellom kvar sett.

Med rolig oppvarming og 2.5-3min pause, ligger eg på 650-700kcal i timen.

Med tempo-run og 2-2.5min pause så kommer eg over 1000kcal i timen. Då rekner eg selvfølgelig ikkje den tid og kcal eg forbrenner under springing. Det ser ut som at ein relativt tung springing før trening, øker pulsen mye og forblir høyre gjennom heile treningen og netto kkcal forbruket øker kraftig.

Ville vere litt kjekt om noen andre som har pulsklokke kunne teste det ut også.

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Småskuffet nå, veide meg i sta.

Har gått ned fra (ca)89 til 79kg siden Januar. Ned fra 18,1% fett til 11,5%.

Ned 1kg muskler. Også var det vel fra 15.7kg fett på kroppen til 9.5kg.

Men, fra Mars til nå (ca 2 mnd) så har jeg bare gått fra 13,7% til 11,5%. Dafuq, syntes det er alt for lite da man ser grei forskjell på meg fra mars til nå.

Var sikker på at jeg lå på ca 8-9% :hm:

Fett på mage har gått fra 4% til 1% også. Where is my six pack?!

Liggi på 1700-1900kcal hver dag, trent 5-7 dager HVER eneste uke. 2g protein pr.kg kroppsvekt, periodisk faste, bare rene proteinkilder, kylling, laks, biff, svin, pluss noen shakes osv.

Har gjort alt riktig! Så det er kjedelig å se så lite resultater på papiret. Det eneste positive er at jeg har beholdt mye av styrken!

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Merk at den såkalte swosj-effekten betyr at du forbrenner fettet men cellene fylles opp av væske, plutselig kolapser de og du går ned fortere ene uka osv.

Håper du skal deffe til sommeren , for hormonmessig burde du ikke gå lavere med tanke på muskelmasse/tap/gevisnt.

Lenke til kommentar

Joda, de har vært greie. Men, trodde jeg skulle ha gått ned fett de siste 2 mnd. De første 4% (fra 18 til 14) gikk jo suuuper fort :p

Planen er egentlig å gå ned til jeg har sånn rimelig synlig six pack. Om jeg merker at det går utover styrke/masse så gir jeg meg med en gang. Greit at jeg ikke øker noe særlig i styrke på denne tiden, men å tape meg mye er noe jeg ikke vil. Men, hittil så holder styrken seg greit :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Merk også at du vrir opp muskla som en svamp på deff, tømmer de for væske,glykogen og kroppen din for mat.

Du må 5 kg lenger ned en du planlegger om du skal nå en vekt.

Damer som sier omg slutta på dietten lizzom og la på meg 5 kg as første uka :dremel:

For deg betyr dette at du kanskje når 8% men vekten øker med 2-3-4-5 kg etter dietten , så ikke se på vekta , kun fettprosent.

at jeg føler at jeg treffer bedre med pushdown med stang.

Tipper du føler det pga den aktiverer 2 hoder og ikke 3 , dvs føles som du treffer noe.

Det er uansett pressøvelser som aktiverer hele triceps , med mindre du er ute etter å styrke kun 2 hoder.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg fikk også litt vondt i albuen av skullcrusher før. Men så sjekka jeg teknikk samt passer på å varme godt opp, og det hjalp virkelig. Den dagen jeg tar triceps trener jeg: smalbenk, pushdown med tau og skullcrusher. Hvilke øvelser tar du?

Skal starte med RYP nå

Knebøy 40kg x10 3 set

Skråbenk manualer 18kg(per hånd) x10 3set

Roing bredt Glemte det

Arnold Press 10kg x10 3 set Var så sliten etter skråbenk at jeg såvidt klarte det, må ta lenger pause.

Bicepscurl 20kg x10 3 set Tror jeg tar 22.5 neste gang

Tricepspress 16kg x10 3 set Fikk vondt i albuen, kan jeg bytte med Pulldown stang?

cablecrunch 60kg x10 3 set

Markløft 70kg x10 2 set

Tatt rett fra loggen^

Endret av Wizzlee
Lenke til kommentar

Småskuffet nå, veide meg i sta.

Har gått ned fra (ca)89 til 79kg siden Januar. Ned fra 18,1% fett til 11,5%.

Ned 1kg muskler. Også var det vel fra 15.7kg fett på kroppen til 9.5kg.

Men, fra Mars til nå (ca 2 mnd) så har jeg bare gått fra 13,7% til 11,5%. Dafuq, syntes det er alt for lite da man ser grei forskjell på meg fra mars til nå.

Var sikker på at jeg lå på ca 8-9% :hm:

Fett på mage har gått fra 4% til 1% også. Where is my six pack?!

Liggi på 1700-1900kcal hver dag, trent 5-7 dager HVER eneste uke. 2g protein pr.kg kroppsvekt, periodisk faste, bare rene proteinkilder, kylling, laks, biff, svin, pluss noen shakes osv.

Har gjort alt riktig! Så det er kjedelig å se så lite resultater på papiret. Det eneste positive er at jeg har beholdt mye av styrken!

Og så? Det er et ventespill... Som de andre sier her: Swooshes... Prøv å kjør en tørr oppkarbing og se hva som skjer ;)
Lenke til kommentar

Ja, må nok bare vente å se. Føler jeg nærmer meg målet, tho!

Over på noe annet. Blei ganske sterk i bøy en periode tilbake, gikk bra å aldri kjøre bein til å trene de 3 ganger i uken i ca 6 mnd.

Noe knærne mine likte utrolig dårlig!

Har nå hatt en pause fra knebøy i en mnd, men vurderer å ta en egen økt med superlett knebøy alà 20%rm 3x8 for så å sakte men sikkert øke hver uke.

Er dette noe som kanskje fungerer? Om jeg kjører med super teknikk og samtidig er tålmodig?

Regner med at dette sakte men sikkert bygger opp styrken som jeg så sårt trenger i knærne igjen. Smart, or dumb?! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...