Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Flytende karbs er ikke like bra karboene i fast føde. En bør unnå gainer om en absolutt ikke klarer å få i seg nok kalorier uten å måtte drikke det.

Hvorfor er flytende karbs ikke like bra?

Å innta det gjennom væske må jo være ideelt om man sliter med å få i seg nok via fast føde. Flytende karbs er lettere å få i seg enn faste.

Fordi karbohydratkildene i gainere er som regel stivelse og sukker. Og når det kommer i behandled form, som ikke inneholder særlig mikroernæringstoffer er det ikke særlig bra.

Om en sliter å få i seg nok mat gjennom fast føde, så er det noe annet - selvfølgelig.

EDIT:

Legger til en film. Gainer-pratet starter på 2.58 ca.

http://vimeo.com/36400953

Endret av AnewZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ler litt inni meg når jeg tenker på "Forumtreff ala DST hjemme hos Doofen". Det hadde vel blitt mye muskel- og proteinsnakk. Armhevingskonkurranse og freepose til musikk foran tven!

Blir du å komme da? :love:;)

Såklart, noen deltakere må det være i den kvinnelige klassen.

Dessuten er jeg en mester på proteinshake-shot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, hvor mange bor i Tromsø??? Jeg lager fiskefest om det er interesse...

Bor ikke i Tromsø, men skal til Bardufoss til høsten, og om ikke geografikunskapene mine er helt på jordet så er det ikke så jæææævlig langt unna, så I'm in! :ph34r:

Anbefalte sanger til trening? Helst rap med sick beat

Eminen, Nate Dogg - 'till I collapse

Klovner i kamp - Kaninkoker 2

50 cent - I can't

Klovner i kamp - nattens sønner

Tungtvann - Bransjehora

Jeg er ikke noe yoyo gangsta, men disse sangene får i alle fall psyken min i gang :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor anbefaler så mange å få i seg proteiner etter trening egentlig? Har kroppen noen bedre effekt, de 30 første minuttene etter trening, for å ta opp næringsstoffer?

Grunnen til at folk anbefaler proteiner+karbo innen 2 timer etter trening er pga. teorien om et "anabolsk vindu" etter trening der proteinsyntesen er økt, for å maksimere opptak og muskelvekst, samt for å fylle opp igjen glykogenlagre i kroppen.

Nå er det jo folk som er uenige i dette og mener proteinsyntesen er økt i opptil 48t etter trening, men selv Berkhan er glad i å legge måltider med mye proteiner i "post-workout window" :)

Lenke til kommentar

Takk for et godt svar, Kevlar. Når jeg ser videoen av Arild Hulk som er postet ovenfor tenker jeg hvor sinnsykt stort kosttilskudd har blitt. Personlig spiser jeg normal mat og får i meg mitt anbefalte protein- og kaloriinntak hver dag, men kjøper folk alle disse produktene kun for å yte det absolutt optimale? Jeg har overhodet ingen tanker i en alder av 17 og få i meg kreatin, mineraler og karbohydrater i form av pulver.

Lenke til kommentar

Fast føde > tilskudd, hvis du klarer å få i deg det du trenger av makro (proteiner, karbo, fett) fra mat, er det ingen grunn til å bruke penger på tilskudd :) Tilskudd er der for å fylle hullene der det vanlige kostholdet ditt ikke strekker til; Jeg er f.eks ikke flink nok til å spise fisk, så jeg tar selolje for fettsyrer.

Noen vil kanskje argumentere for kreatin, men det er absolutt ikke noe must. Samme med div. koffeintilskudd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, kroppen produserer kreatin, og vi får kreatin gjennom maten (spes. kjøtt logisk nok, vegetarianere har lite kreatin), og det er som sagt ikke noe must på noen måte, men kreatin er det tilskuddet som er mest allment oppfattet som "det som funker" og faktisk kan gjøre at du yter bedre på trening, spesielt i muskulær utholdenhet. Det er det første og eneste jeg ville anbefale som prestasjonsfremmende.

Lenke til kommentar

Okei, brukte halvannen(!) time på å handle inn til kyllingburgerne jeg skal lage i kveld. Det tok såpass lang tid siden jeg måtte vente på 2 busser som ikke kom i 2 grader, vind og sludd. Anyhoo, hadde plukket med meg det butikken hadde av tomater, agurk, salat, rødløk osv. samt grove burgerbrød, alt du kan tenke deg. Kommer hjem, slapper av, tar meg en god kopp kaffe mens jeg lader opp til dagens trening. Plutselig slår det meg...

... jeg har glemt kjøttdeigen...

GRAAAAAAAAH!!!!!!!

• Liker 5
Lenke til kommentar

Har absolutt ingenting å si. Du klarer deg helt fint uten kreatin, om du er utvokst eller ikke, og det kommer så langt jeg vet til å ha nøyaktig samme effekt om du er utvokst eller ikke. Men det er uansett ikke skadelig for veksten på noen måte.

Lenke til kommentar

Anbefalte sanger til trening? Helst rap med sick beat

Eminen, Nate Dogg - 'till I collapse

Klovner i kamp - Kaninkoker 2

50 cent - I can't

Klovner i kamp - nattens sønner

Tungtvann - Bransjehora

Jeg er ikke noe yoyo gangsta, men disse sangene får i alle fall psyken min i gang :thumbup:

Her var det mye gammelt ja :p

Dette er ihvertfall 2 sanger som jeg fyrer meg opp på:

http://www.youtube.com/watch?v=F8ihwvKbWKo

http://www.youtube.com/watch?v=Db3aHcOU4m4

Lenke til kommentar

Men antall kalorier stemmer jo med diverse kalkulatorer om jeg jogger, går på ski, sykler eller går rolig for den del. Hvordan skal klokken skjønne at jeg plutselig holder på med styrketrening og hoppe over til kJ?

Det vet jeg ikke, men beregninger viser jo at 1000 er mye mer realistisk i kJ enn kcal. Jeg vet ikke hvilke andre kalkulatorer du har sett regne på det, men har du sett denne linken? http://en.wikipedia....ivalent_of_task

Hvis vi skal tro på Wikipedia, vil man ved løping forbrenne 8 ganger så mye som hvilepulsen gjør, noe som virker realistisk for meg. Du er enig i at løping og sykling er sporter som er betydelig mer intense enn styrketrening? Bare tenk på det, hvis en gjennomsnittlig sprek mann kan forbrenne 1000kcal på en time med styrketrening, vil ikke Tour de France-deltakerne forbrenne mange tusener kcal på en etappe? De ville jo ikke ha tid til å gjøre noe annet enn å spise all den tida de ikke sykler.

Hvilke beregninger er det som viser at 1000 kJ er mer realistisk på en times arbeid? I linken din, og i kildene til linken så er det jogging i 6km/t som er brukt som eksempel ut ifra det jeg kan se. Det gir meg en snittpuls på et sted mellom 105 og 120 på flatmark i en time, noe som er veldig lett arbeid. Det er faktisk et godt stykke under den laveste pulssonen man definerer innen kardiotrening. På en styrkeøkt kan jeg fint ligge 20-35 slag høyere (og da begynne å lukte på pulssone 2). Så nei, jeg er ikke enig i at løping og sykling trenger å være mer intense enn styrketrening, snarere tvert imot.

Hvor står det at en TdF-rytter IKKE forbrenner flere tusen kcal per dag i TdF? Jeg kan gi deg et svar; selvfølgelig gjør de det. Har du sett mengden mat de må spise hver eneste dag?

https://twitter.com/#!/andy_schleck/status/90877115297304576

Jeg kan sikkert finne et utall flere linker til deg om akkurat dette emnet. Det at rytterne ikke klarer å spise nok er faktisk en av hovedårsakene til at de ikke klarer å fullføre slike lange anstrengelser som touren er.

En venn av meg på ca 100kg svidde av 4000 kcal på under 4 timer sykkeltur her for et par uker siden (kan sende deg tcx-filen om du vil), og en etappe i TdF varer stort sett endel lenger enn 4 timer.

De utregnede verdiene mine går ikke opp med at det er mulig å forbrenne 1000kcal på en time. Hadde forskjellen vært på noen prosent, så ville det ikke betydd noe, men her er forskjellen enorm.

Kan du vise meg utreningene dine? Hvis du allerede har postet dem, så må jeg nok ha det inn med teskje. Beklager det i så fall.

Jeg tviler ikke på at tallene er omtrent riktige, men jeg tror ikke at pulsklokkene har beregnet kcal.

I så fall burde jo alle de hundretusen+ rundt om i verden, som er over snittet interessert i dette, ha oppdaget dette for lenge siden?

1kcal ~ 4 kJ. Jeg tror nok mange ville ha funnet ut av denne feilen lenge før noen produkter hadde kommet i butikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fast føde > tilskudd, hvis du klarer å få i deg det du trenger av makro (proteiner, karbo, fett) fra mat, er det ingen grunn til å bruke penger på tilskudd :) Tilskudd er der for å fylle hullene der det vanlige kostholdet ditt ikke strekker til; Jeg er f.eks ikke flink nok til å spise fisk, så jeg tar selolje for fettsyrer.

Noen vil kanskje argumentere for kreatin, men det er absolutt ikke noe must. Samme med div. koffeintilskudd.

Selv er det eneste tilskuddet jeg tar proteinpulver, om man ser vekk fra multivitaminer og omega3. Syns det er veldig greit med proteinpulver da det er veldig lette proteiner å få i seg. Veier 92-95kg(ca) - så å få i seg 2+g proteiner pr kg kroppsvekt er mye lettere om en tar tilskudd. Proteinet i pulver er også renere (på den måten at det er mer det proteinet man trenger for å bygge opp muskler) enn vanlig kjøtt. Orker ikke lete frem kilde på det siste der, men er det jeg har lest.

Lenke til kommentar

Husk at tilskudd som proteinpulver ER mat.

Hva er forskjellen på en shake og en pose tomatsuppe?

Tilsetter vann i begge.

Grønnsaker er bedre en vitaminpille ja, men proteinpulver er like mye mat som noe annet.

Til nød om det er mye myse, litt lite fast føde for magen å jobbe med.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...