Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

OPPSKRIIIIFT.

Er ikke noe hokus pokus akkurat, en pakke karbonadedeig, en god dæsj worcestershire saus og krydder etter ønske. Jeg bruker ofte chili, hvitløk, paprika, salt og pepper. Kna sammen og form til et par burgere. Vann på henda er et triks så blir kjøttet mye lettere å ha med og gjøre. Enkelt, saftig og godt!

Brødet tok jeg bare utgangspunkt i fiberrikt hamburgerbrød fra hatting, finnes sikkert bedre alternativer.

50g protein på en 200g burger, altså 25% protein? Eller 50g protein totalt der selve kjøttstykket er 200g og totalvekten mye større?

200g kjøtt ja, så dette var totalen inkl brød og dressing. Mao ikke bare fullverdige proteiner men hvem bryr seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OPPSKRIIIIFT.

Er ikke noe hokus pokus akkurat, en pakke karbonadedeig, en god dæsj worcestershire saus og krydder etter ønske. Jeg bruker ofte chili, hvitløk, paprika, salt og pepper. Kna sammen og form til et par burgere. Vann på henda er et triks så blir kjøttet mye lettere å ha med og gjøre. Enkelt, saftig og godt!

Brødet tok jeg bare utgangspunkt i fiberrikt hamburgerbrød fra hatting, finnes sikkert bedre alternativer.

Ah, ikke verre. Var så bra makroer. Skulle nesten tro det var hokus pokus. Har karbonadedeig i kjøleskapet, så da blir det burger i dag, da!

• Liker 1
Lenke til kommentar

House ftw!

Tom for gainer, endte opp med 4kg prottis, blir spennende og se om jeg går ned i vekt igjen nå da :p

Spe på med maltodextrin (karbo) så har du egenlaga gainer, bare at du bestemmer forholdet prots/karbs selv :)

F.eks http://proteinfabrik...0000005278.aspx

Jøss, virka jo drittnajs! Mtp at shaken blir iblanda melk, banan og cottage cheese fra før av.

Men hvorfor er det så billig :p ? Og hvor vondt smaker det ?

Lenke til kommentar

Noen middagstips for helga? Har to alternativer til hva jeg skal handle: kyllingkjøttdeig eller strimlet svinekjøtt. Blir det kyllingkjøttdeig lager jeg nok noen burgere med grovt brød. Noen tips? ;)

Strimlet svinekjøtt stekt med sopp, løk og bacon pluss dijonsennep og creme fraiche.

Server med et shit-ton brokkoli.

Lenke til kommentar

Noen middagstips for helga? Har to alternativer til hva jeg skal handle: kyllingkjøttdeig eller strimlet svinekjøtt. Blir det kyllingkjøttdeig lager jeg nok noen burgere med grovt brød. Noen tips? ;)

Taco med kyllingkjøttdeig, eller burgere som du nevnte!

Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle at jeg har funnet et bruksområde for proteinpulver naturell og bringebærsmaken som smakte surt og vondt. Hvis jeg lager en proteinshake med 60/40 fordeling der bringebær står for den største delen og naturell for den lille, så blir det en moderat smak som er overraskende god og mye bedre enn noen annen smak jeg har prøvd.

Oook. Noe som er "feil" her? Då må ein løfte 450 gonger for å forbrenne 500kcal?!

Dei fleste tar 20 set, 5 løft pr set i løpet av 1 time med trening. Som utgjer 100løft. Dvs ein person forbrenner ca 100kcal i timen då?

Hvis man bare regner med energien som brukes på vektene under arbeidssettene, er 100kcal et realistisk utgangpunkt. Totalt kan man ende på nærmere 200 kcal, noe som ikke er veldig langt unna 1000kJ. Du hadde forbrent 800-900 på 70 minutter?

Du ser jo at jeg har regnet ut energien som er brukt på de mekaniske løftene, men hvis du mener at noe ble feil, så må du gjerne regne på det selv og si ifra hvis du får et annet svar.

Selvfølgelig vil produsentene være så nøyaktige som mulige, men metodene som finnes er ikke nødvendigvis tilstrekkelige. I hver fall ikke hvis pulsklokka baserer estimatet på feil data eller dette dreier seg om en avlesningsfeil. 1000 kan være riktig for en times styrketrening, men da tror jeg at energien er målt i kJ.

Men antall kalorier stemmer jo med diverse kalkulatorer om jeg jogger, går på ski, sykler eller går rolig for den del. Hvordan skal klokken skjønne at jeg plutselig holder på med styrketrening og hoppe over til kJ?

Det vet jeg ikke, men beregninger viser jo at 1000 er mye mer realistisk i kJ enn kcal. Jeg vet ikke hvilke andre kalkulatorer du har sett regne på det, men har du sett denne linken? http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent_of_task

Hvis vi skal tro på Wikipedia, vil man ved løping forbrenne 8 ganger så mye som hvilepulsen gjør, noe som virker realistisk for meg. Du er enig i at løping og sykling er sporter som er betydelig mer intense enn styrketrening? Bare tenk på det, hvis en gjennomsnittlig sprek mann kan forbrenne 1000kcal på en time med styrketrening, vil ikke Tour de France-deltakerne forbrenne mange tusener kcal på en etappe? De ville jo ikke ha tid til å gjøre noe annet enn å spise all den tida de ikke sykler.

Jeg tror heller ikke at så mange personer tar feil, men resultatet går ikke opp med matematikken, og da må noe være feil. Det kan skyldes feil data eller at pulsklokkene måler energien i kJ mens alle tror at det er kcal. Lenkene dine forklarte bare hva de baserer estimatene på, ikke hvor mye energi det er realistisk å forbrenne på en viss tid.

Hva er det som ikke går opp med matematikken?

Jeg kan sikkert sende deg puls-filer fra ca 10 personer som trener styrke (ca samme program), slik at du får se tallene selv. Du vil merke at noen har lange pauser, mens andre har null pauser. De mest intense går fra øvelse til øvelse uten pauser og får av dette betydelig høyere puls på økten. De som tar pauser får sjelden snittpulsen over 110 slag i minuttet.

De utregnede verdiene mine går ikke opp med at det er mulig å forbrenne 1000kcal på en time. Hadde forskjellen vært på noen prosent, så ville det ikke betydd noe, men her er forskjellen enorm.

Jeg tviler ikke på at tallene er omtrent riktige, men jeg tror ikke at pulsklokkene har beregnet kcal.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peil på hva Karbo egentlig er, men veit at jeg må ha mye av det for og gå opp i vekt. :p

Kjøper meg ei sånn bøtte jeg da, lettere og drikke enn og spise i mitt tilfelle!

Flytende karbs er ikke like bra karboene i fast føde. En bør unnå gainer om en absolutt ikke klarer å få i seg nok kalorier uten å måtte drikke det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peil på hva Karbo egentlig er, men veit at jeg må ha mye av det for og gå opp i vekt. :p

Kjøper meg ei sånn bøtte jeg da, lettere og drikke enn og spise i mitt tilfelle!

Flytende karbs er ikke like bra karboene i fast føde. En bør unnå gainer om en absolutt ikke klarer å få i seg nok kalorier uten å måtte drikke det.

På hvilken måte er de dårligere?

Lenke til kommentar

Hvorfor er flytende karbs ikke like bra?

Å innta det gjennom væske må jo være ideelt om man sliter med å få i seg nok via fast føde. Flytende karbs er lettere å få i seg enn faste.

Lenke til kommentar

Okey, greit og vite!

Desverre har jeg vokst opp på 2 loffskiver med nugatti og en middag om dagen, og har hals problemer som gjør at jeg veldig lett får brekninger ved spising og dermed ikke klarer og spise masse mat pr måltid.

Er vel uansett bedre og få i seg dagsdosen enn å gå i konstant underskudd ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...